De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraagje naar de gravelrijders hier toe: ik ga een van mijn toeringfietsen (Surly Long Haul Trucker) ombouwen richting gravel aangezien ik met enkele collega's een paar dagen graveltochten ga doen in september. Nu heb ik qua aandrijven wel al alles in huis (of toch zeer binnenkort), maar qua banden zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet. Aanraders?

Ik was half aan het overwegen er Schwalbe Maraton Mondial of Marathon GT 365 op te steken omdat die dingen quasi onverwoestbaar zijn en zich wel tot gravel lenen, maar ik hoor graag eerst een paar andere meningen/ervaringen inzake banden waar ik niet persoonlijk mee vertrouwd ben vooraleer ik knopen doorhak.
 
Vraagje naar de gravelrijders hier toe: ik ga een van mijn toeringfietsen (Surly Long Haul Trucker) ombouwen richting gravel aangezien ik met enkele collega's een paar dagen graveltochten ga doen in september. Nu heb ik qua aandrijven wel al alles in huis (of toch zeer binnenkort), maar qua banden zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet. Aanraders?

Ik was half aan het overwegen er Schwalbe Maraton Mondial of Marathon GT 365 op te steken omdat die dingen quasi onverwoestbaar zijn en zich wel tot gravel lenen, maar ik hoor graag eerst een paar andere meningen/ervaringen inzake banden waar ik niet persoonlijk mee vertrouwd ben vooraleer ik knopen doorhak.
Ik heb nog niet zoveel ervaring maar heb wel veel research gedaan. Ik ben uitgekomen op de Pirelli Cinturato Gravel H(ardpack).

looks 10/10
Tubeless 10/10
Rolling... heel goed
Grip op gravel ook top
Natte ondergrond matig

would buy again!
 
Schwalbe G-One Bite. Goedkoop, gemakkelijk(er) te vinden, zeer stevig (ook de zijwand), gemakkelijk tubeless te leggen, en met een stevig noppen patroon dat veel grip geeft offroad, maar in het midden dicht genoeg bij elkaar om niet te veel vaart te verliezen op het verharde.

Nadeel: ze zijn niet van de lichtste, en er zijn sneller rollende banden.
 
Ik heb nog niet zoveel ervaring maar heb wel veel research gedaan. Ik ben uitgekomen op de Pirelli Cinturato Gravel H(ardpack).

looks 10/10
Tubeless 10/10
Rolling... heel goed
Grip op gravel ook top
Natte ondergrond matig

would buy again!
Dit is een band die ik hier ook zou overwegen, zelfs de M-versie; aangezien hier veel kleine, losse gravel ligt.
Ik vrees alleen dat die snel gaat tekort schieten op het ruwere terrein.

Gisteren meteen met de nieuwe fiets van de fietsenwinkel naar huis gereden.
Onderweg de nodige plassen tegengekomen, met aansluitend wat zand/modder waardoor de gravelbike meteen gedoopt is :D

De WTB Venture (650bx47) bolden nog goed op het wegdek!
Hier en daar wat onverharde stukken meegepakt en dat ging als een warm mes door boter.
Het stalen frame icm de 650b wielen filteren veel oneffenheden weg van onze fantastische fietswegen.
Met de racefiets moet ik op sommige momenten de bilspieren ff dichtknijpen omdat ik ergens een put te laat gezien heb, de gravelbike bolt hier over alsof het niets is (dus ik ben fan! :))

Snelle foto:

 
Laatst bewerkt:
Al 2 weken geen zin meer om te fietsen. Niet alleen, niet met vrienden, niet met de club,... De hele winter veel gereden en op de rollen getraind om me dan vervolgens in de zomer me op mijn fiets te moeten sleuren. Volgend jaar pak ik het toch iets anders aan in de winter.
 
Al 2 weken geen zin meer om te fietsen. Niet alleen, niet met vrienden, niet met de club,... De hele winter veel gereden en op de rollen getraind om me dan vervolgens in de zomer me op mijn fiets te moeten sleuren. Volgend jaar pak ik het toch iets anders aan in de winter.
Ik heb hetzelfde met lopen momenteel. Het moeilijkste is vertrekken...
Ik heb me nu ingeschreven voor een moeilijker doel in het najaar, dat motiveert me nog.
 
Al 2 weken geen zin meer om te fietsen. Niet alleen, niet met vrienden, niet met de club,... De hele winter veel gereden en op de rollen getraind om me dan vervolgens in de zomer me op mijn fiets te moeten sleuren. Volgend jaar pak ik het toch iets anders aan in de winter.
Ik heb dat ieder jaar wel voor, een summer dip.

Niet dat ik totaal niet meer fiets maar toch minder. In de winter heb ik zo mijn vaste ritten op Zwift en is er ook minder te doen daar naast. In de zomer ga je al eens sneller ergens naartoe, heb je een tuin te onderhouden, heb je een ek voetbal of tour de France om naar te kijken. Of denk je s'avonds, als ik me nu gewoon eens lekker buiten in de lounge zet :tongue:

“Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.” Dat zou mijn lijfspreuk kunnen zijn.

Edit: vandaag toch maar is een 2u gaan bollen en Annemarie Worst tegengekomen. #worthit :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Al 2 weken geen zin meer om te fietsen. Niet alleen, niet met vrienden, niet met de club,... De hele winter veel gereden en op de rollen getraind om me dan vervolgens in de zomer me op mijn fiets te moeten sleuren. Volgend jaar pak ik het toch iets anders aan in de winter.
Nog iets van doelen dit jaar? Ik heb wat hetzelfde, afgelopen weken 2 fietsvakanties achter de rug en daar stevig naar toe getraind. De laatste was 2 weken geleden en de motivatie toch ook wat weg. Nu wel wat focus gelegd op andere sporten, maar vandaag onder de stralende zon was de smaak toch weer snel te pakken.

Ander vraagje: Ik heb zelf de Canyon Exceed, zeer tevreden van. Echter MTB ik quasi enkel in droge omstandigheden (zelden in vettige blub), zoals het Zonienwoud heel vaak of de lokale parcours wanneer ik weet dat ze droog genoeg liggen. De banden die er nu op liggen zijn Schwalbe Rocket Ron 2.25, is dat de ideale band of zijn er andere die meer voor de hand liggen? Focus ligt bij mij vooral op snelheid maken, niet zo'n fan van technische stroken.
 
Iemand morgen mtb in Wijgmaal? Ligt er droog genoeg bij volgens hun facebook
Wat is hun facebook adres?

Ik twijfel nog tussen deze en Cerexhe.
Wijgmaal al een paar keer gedaan, Cerexhe nog nooit.



"Tout est en ordre et les itinéraires ont été refait ce jour afin de nous assurer qu'il n'y ait aucun problème.
Nous vous attendons demain dès 8h00"
 
Iemand morgen mtb in Wijgmaal? Ligt er droog genoeg bij volgens hun facebook
Yup. Ik heb daar 2x gereden, hopelijk is de bevoorrading niet meer aan de vunt want het schijnt dat die enkele meters breed was :tongue:. In Bertembos en chartreuze spoelt toch alles naar beneden, dus daar verwacht ik niet veel problemen.

@Blake rocket ron is toch eerder een slecht weer band, grote noppen met veel plaats zodat de modder niet blijft kleven. Als je bij schwalbe wil blijven heb je de racing Ralph, thunder burt als je naar écht droog weer wilt. Ik rijd sinds dit voorjaar met de pirelli scorpion h.
Als je naar een band met kleinere fijne noppen gaat zal je sowieso meer grip hebben op zachte of losse ondergrond. Ik heb ook met rocket Ron gereden en vond dat niet zo'n stabiele band. Matige grip als voorband in het droge.
 
Geen zin in de zomer? Heb ik nooit. Tenzij voorbije week als het hele dagen donker is. Daarmee dat ik me op het einde van de winter ook echt moet verplichten.

In de zomer geniet ik er echt van. 2x geef ik volle bak en dan 2 langere ritten waarbij ik echt geniet van het zonnetje en de omgeving.
 
Ben zojuist gaan lopen en het is echt al verassend droog in de bossen... Veel is gewoon weggespoeld tot de harde laag.
Zal zijn omdat 2 beken hier nog gigantisch hoog staan en de Demer ook (triathlon wordt duatlon dat meanderpad onbereidbaar is). 10km rondgereden vandaag om terug thuis te geraken :D
 
Deze namiddag ook gaan mtb'en rond Londerzeel, enkele paadjes lopen naast of kuisen een beekje, toch paar keer tot aan de pedalen in het water gezeten, het water stond in mijn schoenen bij thuiskomst.
 
De banden die er nu op liggen zijn Schwalbe Rocket Ron 2.25, is dat de ideale band of zijn er andere die meer voor de hand liggen? Focus ligt bij mij vooral op snelheid maken, niet zo'n fan van technische stroken.

Hoe minder noppen hoe beter dan. Racing Ralph reed ik het hele jaar mee, dus als je enkel droog racet kan je voor een Thunderburt of zoiets gaan vanachter.

Edit: zoals Airjinx al eerder zei.
 
Vraagje voor de kenners. Vandaag nieuwe fiets gaan afhalen. Een Trek Emonda SLR7 in matte onyx Carbon finish. In de winkel niet meteen op gelet, maar toen ik thuis kwam zag ik dat er overduidelijke lijnen opstonden. Dat je bij Carbon finish de Carbon er soms wat ziet door komen weet ik, maar dit lijkt me toch iets te overduidelijk. Normaal of niet?

3AF6CDFA-4624-48B9-A9D4-128ED991053D.jpeg


23C26529-CAD8-4B72-83F0-D5004E19232E.jpeg
 
Terug
Bovenaan