De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Jongens, na enkele maanden uitsluitend te Zwiften, ga ik binnenkort toch echt wel eens buiten gaan fietsen.

Ik ben me aan het voorbereiden en had een zadeltasje à la dit op het oog. Als ik dan nog een binnenband koop dan kan ik volgens mij toch al een klein beetje aan pechverhelping doen. (Laat me gerust weten als er betere alternatieven zijn.)

Nu, voor de reservebinnenband: op mijn buitenband staat 25-622 en 700 x 25 C en ook Michelin A2. Ik zou dan denken dat dit wel zal passen, right?
Als ik Mantel mag geloven, zou dit ook passen, maar weet iemand wat het verschil is tussen A1 en A2?

Tips zijn welkom!
 
Jongens, na enkele maanden uitsluitend te Zwiften, ga ik binnenkort toch echt wel eens buiten gaan fietsen.

Ik ben me aan het voorbereiden en had een zadeltasje à la dit op het oog. Als ik dan nog een binnenband koop dan kan ik volgens mij toch al een klein beetje aan pechverhelping doen. (Laat me gerust weten als er betere alternatieven zijn.)

Nu, voor de reservebinnenband: op mijn buitenband staat 25-622 en 700 x 25 C en ook Michelin A2. Ik zou dan denken dat dit wel zal passen, right?
Als ik Mantel mag geloven, zou dit ook passen, maar weet iemand wat het verschil is tussen A1 en A2?

Tips zijn welkom!
Den A1 is voor banden van 18 tot 25mm breed, den A2 voor 24 tot 32mm. Beide passen in een 25mm buitenband.
 
Jongens, na enkele maanden uitsluitend te Zwiften, ga ik binnenkort toch echt wel eens buiten gaan fietsen.

Ik ben me aan het voorbereiden en had een zadeltasje à la dit op het oog. Als ik dan nog een binnenband koop dan kan ik volgens mij toch al een klein beetje aan pechverhelping doen. (Laat me gerust weten als er betere alternatieven zijn.)

Nu, voor de reservebinnenband: op mijn buitenband staat 25-622 en 700 x 25 C en ook Michelin A2. Ik zou dan denken dat dit wel zal passen, right?
Als ik Mantel mag geloven, zou dit ook passen, maar weet iemand wat het verschil is tussen A1 en A2?

Tips zijn welkom!
Heb je al eens een binnenband vervangen?
Anders oefen het thuis eens, bespaart u veel frustratie :P
 
Jongens, na enkele maanden uitsluitend te Zwiften, ga ik binnenkort toch echt wel eens buiten gaan fietsen.
Waarom doen mensen dit zichzelf toch aan 😱.
Ok het weer in België is niet altijd ideaal, maar om maanden uitsluitend te zwiften...
Allee, ik zou het niet kunnen. Wel chapeau dat je dat al zolang hebt volgehouden.
 
Jongens, na enkele maanden uitsluitend te Zwiften, ga ik binnenkort toch echt wel eens buiten gaan fietsen.

Ik ben me aan het voorbereiden en had een zadeltasje à la dit op het oog. Als ik dan nog een binnenband koop dan kan ik volgens mij toch al een klein beetje aan pechverhelping doen. (Laat me gerust weten als er betere alternatieven zijn.)

Nu, voor de reservebinnenband: op mijn buitenband staat 25-622 en 700 x 25 C en ook Michelin A2. Ik zou dan denken dat dit wel zal passen, right?
Als ik Mantel mag geloven, zou dit ook passen, maar weet iemand wat het verschil is tussen A1 en A2?

Tips zijn welkom!
Beste zadeltas (voor mij) is de Lezyne Road Caddy; deze tas rammelt niet in het rond en blijft heel strak aan je zadel zetten.
Bandenlichters van Schwalbe, BBB, etc zijn imo waardeloos.
Ik zweer nog altijd bij de Pedros bandenlichters :)
 
Vandaag voor het eerst 100km gefietst (nja, 101,6) in exact 4 uur. Tevens solo.
Had voor een keer wat eten mee (van die repen van de decathlon en jellies). Ging eigenlijk heel goed, ga dat nog doen.

Hing wel bijna 1x in een boom, het pad (asfalt) was nog nat en kreeg de fiets niet afgeremd voor de bocht. Denk dat mijn remschijf achteraan te groot is, die blokkeert wel snel (160mm).
Leuke ritje al bij al.
 
Vandaag voor het eerst 100km gefietst (nja, 101,6) in exact 4 uur. Tevens solo.
Had voor een keer wat eten mee (van die repen van de decathlon en jellies). Ging eigenlijk heel goed, ga dat nog doen.

Hing wel bijna 1x in een boom, het pad (asfalt) was nog nat en kreeg de fiets niet afgeremd voor de bocht. Denk dat mijn remschijf achteraan te groot is, die blokkeert wel snel (160mm).
Leuke ritje al bij al.
Achterwiel blokkeert altijd snel, je moet vooral op de voorrem remmen om te vertragen.
 
Beste zadeltas (voor mij) is de Lezyne Road Caddy; deze tas rammelt niet in het rond en blijft heel strak aan je zadel zetten.
Bandenlichters van Schwalbe, BBB, etc zijn imo waardeloos.
Ik zweer nog altijd bij de Pedros bandenlichters :)
Jep, ik heb deze ook. Met wat duw- en trekwerk geraakt daar een binnenband, 2 lichters, CO pompje en 2 patronen in. Nog een handige tip: Die gesp om aan te spannen is groot genoeg om nog een extra binnenbandje mee te nemen. Die kan je dan klemmen tussen de gesp zelf. Voor de zeer lange ritten neem ik zo nog een 2de bandje mee, en blijft heel stevig zitten.
 
160mm achteraan is ook gewoon overkill. Voor merken is het natuurlijk gemakkelijk om over heel de wereld dezelfde fiets te verkopen. 160/140 lijkt me een veel logischere keuze of zelfs 140/140 als je niet van de zwaarste bent.
Van der Poel rijdt zowel in de cross als op de weg met 140/140.
 
Mio gps achter 4j de geest geven. Beetje vroeg zeker? Nog aan het polsen bij Mio als een hard reset iets kan uithalen.
Anders zal het wss de 830 worden. Tenzij er nog betere opties zijn?
Wil zowiezo touch, alst kan screen van 3.5''
 
Iemand die een gewone hotpack gebruikt in de regen? Ik had er 1 gezien in de winkel en de verkoopster zei dat je nat wordt daarmee. Ik zei dat het maar voor een klein buitje is en niet voor uren in de regen. Maar volgens haar zou ik dan ook direct nat worden.

Dan maar niet gekocht maar ik heb er nog altijd mijn twijfels over.
 
Wat dingen aan het plannen en van het ene kwam het ander... Zat plots op de IG van Mrs fingers (volgens mij).
Snap nu wel waarom je soms aangeeft 'ik kan haar met moeite volgen', mooie prestaties!
 
De band is niet het probleem. Het gesukkel met die co pomp wel.
Noem me oudewets, maar ik vermijd die CO-gevallen liever. Al meermaals mensen uit de nood mogen helpen met mijn gewone pomp omdat de cilinders leeg waren, of er was een 2de platte band....
Al bij al rijd ik met de koersfiets relatief weinig platte banden, ze op de juiste druk zetten, zorgt er wel voor dat ze minder snel lek lopen (ik kies ook wel voor banden die goed scoren op vlak van lekbestendigheid)
 
Waarom doen mensen dit zichzelf toch aan 😱.
Ok het weer in België is niet altijd ideaal, maar om maanden uitsluitend te zwiften...
Allee, ik zou het niet kunnen. Wel chapeau dat je dat al zolang hebt volgehouden.
Verschillende redenen:
  • Ik had nog geen ervaring met fietsen tot 4 maand geleden, dus wou ik dat ontdekken in the comfort of my own home
  • De drempel om na mijn werk nog buiten te fietsen is veel te groot voor mij. Vijf minuten na mijn werk kan ik al aan het Zwiften zijn.
  • Geen (of praktisch geen) gedoe met fiets poetsen, snellere slijtage door weersomstandigheden, etc
  • Ik kan gewoon mijn ding doen: niet moeten stoppen voor verkeerslichten, geen rekening moeten houden met verkeer, niet 15 minuten stapvoets fietsen omdat ik in het centrum van een grote stad woon, enzovoort.
  • Comfort: serie, muziek of podcast opzetten, geen wind, regen of koude,...
  • Algemene tijdswinst :tongue:
De pluspunten zijn legio! 't Is nu ook niet dat ik niet buiten wil fietsen hé, I'm sure dat ik dat met heel veel plezier ga doen. Voor hetzelfde geld wil ik dan niet meer Zwiften en dan verkoop ik gewoon de hele boel, no biggie.

Anyway, bedankt voor de feedback iedereen (y)
 
Noem me oudewets, maar ik vermijd die CO-gevallen liever. Al meermaals mensen uit de nood mogen helpen met mijn gewone pomp omdat de cilinders leeg waren, of er was een 2de platte band....
Al bij al rijd ik met de koersfiets relatief weinig platte banden, ze op de juiste druk zetten, zorgt er wel voor dat ze minder snel lek lopen (ik kies ook wel voor banden die goed scoren op vlak van lekbestendigheid)
Ik heb altijd 2 bommekes bij en op zich gaat dat altijd goed
 
Ik heb altijd 2 bommekes bij en op zich gaat dat altijd goed
Noem me oudewets, maar ik vermijd die CO-gevallen liever. Al meermaals mensen uit de nood mogen helpen met mijn gewone pomp omdat de cilinders leeg waren, of er was een 2de platte band....
Al bij al rijd ik met de koersfiets relatief weinig platte banden, ze op de juiste druk zetten, zorgt er wel voor dat ze minder snel lek lopen (ik kies ook wel voor banden die goed scoren op vlak van lekbestendigheid)
Zolang het aantal bommekes = aantal binnenbanden is er toch nooit een probleem. Hoe krijg je de bommekes leeg voor het gebruik, ik heb er nog nooit eentje weten leeggaan zonder dat het op het koppelstuk gedraaid is.
 
Terug
Bovenaan