De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor de eerste zomer sinds die van 2016 ben ik ook op de rollen blijven rijden. Niet uitsluitend maar met dat wisselvallig weer weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Ik beslis liever al tijdens de dag van na het werk op de rollen te rijden dan op de 5 botten de weerapps te checken, die dan bij echt wisselvallig weer toch weinig nut hebben. Heb graag dat er structuur in mijn dag zit en ik weet wat ik ga doen, kleine afwijking :tongue:
Dat is dan vooral s'avonds eens een race rijden. De laatste weken op donderdagavond telkens een koers gereden van bijna 60km, die kwaliteit van training krijg ik buiten toch niet voor elkaar. Dat speelt dan ook wel mee. Ik zal dan ook wel is op de rollen rijden als het toch mooi weer bleek te zijn, so be it.
 
Heeft Trek op zijn website het jaar van de émonda's 2021 gewoon veranderd naar 2022? De racefietsen die nu zijn aangeduid met jaar 2022 zijn volgens mij niet nieuw?
 
Zolang het aantal bommekes = aantal binnenbanden is er toch nooit een probleem. Hoe krijg je de bommekes leeg voor het gebruik, ik heb er nog nooit eentje weten leeggaan zonder dat het op het koppelstuk gedraaid is.
Heb maar 1 binnenband mee
Heb wel plakmateriaal mee voor moest het nodig zijn, dus 2 bommetjes. Al heb ik slechts 1 keer effectief 2 moeten gebruiken omdat ik niet had gezien dat buitenband niet goed in velg zat en dus opnieuw moeten beginnen :D
 
Nemen jullie dat geen klein pompje mee? Zo'n kleine Lezyne Pocket Drive is zo groot als 2 cartouchen, en pompt tot 8 bar.
 
Ik probeer altijd een pompje te kopen dat beide kan. Dan kan ik de CO2 gebruiken om al een goeie start te hebben of om de tubeless te doen pakken en de gewone pomp voor het fijnere werk. In de praktijk tot hiertoe alleen nog maar het gewone pompje nodig gehad voor wat bij te steken voor een langzame leegloper.
 
Nemen jullie dat geen klein pompje mee? Zo'n kleine Lezyne Pocket Drive is zo groot als 2 cartouchen, en pompt tot 8 bar.
Nee
Dit jaar 1 lekke band, toevallig op plek dat we bij iemand gestopt waren dus gewoon zijn voetpomp gebruikt :p

Heb ook wel al aangebeld als ik met koersfiets lek rijdt en er zijn huizen. Zo een voetpomp is toch veel handiger, zelfs is ene die zijne compressor bovenhaalde :D
 
160mm achteraan is ook gewoon overkill. Voor merken is het natuurlijk gemakkelijk om over heel de wereld dezelfde fiets te verkopen. 160/140 lijkt me een veel logischere keuze of zelfs 140/140 als je niet van de zwaarste bent.
Van der Poel rijdt zowel in de cross als op de weg met 140/140.
Ben 69-70kg, dus niet heel zwaar nee.
Heeft Trek op zijn website het jaar van de émonda's 2021 gewoon veranderd naar 2022? De racefietsen die nu zijn aangeduid met jaar 2022 zijn volgens mij niet nieuw?
Klopt, ik heb de emonda SL6 pro 2021 en die is nog steeds identiek.
 
Sinds ik gravelbike (en die ook meer en meer op straatritten gebruik) heb ik licht last van de linkerknie (wat ik met mtb nooit had, maar daar zit ik meer in de velden en weinig op mijn zadel, sta precies meer recht op de pedalen dan)

Heb mijn zadel van de gravel es op de 109% hoogte gezet zoals voorgeschreven maar dan heb ik een gestrekt been terwijl ze toch een hoek van 25 graden aanraden.
 
Heeft Trek op zijn website het jaar van de émonda's 2021 gewoon veranderd naar 2022? De racefietsen die nu zijn aangeduid met jaar 2022 zijn volgens mij niet nieuw?
Er zijn wel meer merken die hun modellen laten doorlopen in de hoop de levering toch wat te versnellen. Al pre corona dacht ik dat Cannondale en andere merken in die groep gingen stoppen met ieder jaar "nieuwe" fietsen uit te brengen. Want ook pre corona was het soms al absurd qua levering. In mei alles uitverkocht en in augustus kwam dan de nieuwe uit, dezelfde fiets in een andere kleur... Moet je daarom in het belangrijkste moment van het jaar handelaars zonder fietsen zetten??
Uiteindelijk veranderen merken hun frames in een cyclus van 4 a 5 jaar, ik heb nooit gesnapt waarom ze niet gewoon het jaar rond fietsen aanleveren.
 
160mm achteraan is ook gewoon overkill. Voor merken is het natuurlijk gemakkelijk om over heel de wereld dezelfde fiets te verkopen. 160/140 lijkt me een veel logischere keuze of zelfs 140/140 als je niet van de zwaarste bent.
Van der Poel rijdt zowel in de cross als op de weg met 140/140.
Maakt dat op zich uit?
160 geeft meer potentiële remkracht, daarvoor moet je ze niet allemaal gebruiken, dat is net het mooie aan hydraulisch remmen, de doseerbaarheid.
 
Er zijn wel meer merken die hun modellen laten doorlopen in de hoop de levering toch wat te versnellen. Al pre corona dacht ik dat Cannondale en andere merken in die groep gingen stoppen met ieder jaar "nieuwe" fietsen uit te brengen. Want ook pre corona was het soms al absurd qua levering. In mei alles uitverkocht en in augustus kwam dan de nieuwe uit, dezelfde fiets in een andere kleur... Moet je daarom in het belangrijkste moment van het jaar handelaars zonder fietsen zetten??
Uiteindelijk veranderen merken hun frames in een cyclus van 4 a 5 jaar, ik heb nooit gesnapt waarom ze niet gewoon het jaar rond fietsen aanleveren.

Ze zouden hun framecyclus idd moeten volgen en dan mss als de groepset veranderd of ze echt een andere kleur willen uitbrengen. Maar elk jaar is idd een beetje krom.

Maakt dat op zich uit?
160 geeft meer potentiële remkracht, daarvoor moet je ze niet allemaal gebruiken, dat is net het mooie aan hydraulisch remmen, de doseerbaarheid.

Het probleem is dat als je op een boom afrijdt je nog weinig doseert uit natuurlijke reactie, of je moet echt getrained zijn natuurlijk.
Bij gewoon remmen kan ik ook perfect doseren, maar die boom kwam wel snel dichtbij :). En zo een race bandje heeft nu niet echt heel veel contact oppervlak.
 
Maakt dat op zich uit?
160 geeft meer potentiële remkracht, daarvoor moet je ze niet allemaal gebruiken, dat is net het mooie aan hydraulisch remmen, de doseerbaarheid.
Ja en nee. Uiteindelijk moet je ook altijd zien hoeveel remkracht je kan gebruiken, en op dat vlak is het contactoppervlak van je band een veel grotere factor als de diameter van je schijf. Op een mtb zet men grotere schijven omdat je noppen echt kunnen grippen in de grond. Dezelfde diameter van schijf zetten voor een kale 28mm vind ik absurd.
Als het nooit teveel remkracht kan zijn, waarom rijden we dan niet massaal met 203mm schijven? Of laten we meteen voor de 220mm gaan?
 
Ze hebben dat bij GCN eens "getest", en zelfs op de weg is er een merkbaar verschil tussen 160 en 140mm rotors, zeker wanneer je een noodstop moet doen.
 
Er zijn wel meer merken die hun modellen laten doorlopen in de hoop de levering toch wat te versnellen. Al pre corona dacht ik dat Cannondale en andere merken in die groep gingen stoppen met ieder jaar "nieuwe" fietsen uit te brengen. Want ook pre corona was het soms al absurd qua levering. In mei alles uitverkocht en in augustus kwam dan de nieuwe uit, dezelfde fiets in een andere kleur... Moet je daarom in het belangrijkste moment van het jaar handelaars zonder fietsen zetten??
Uiteindelijk veranderen merken hun frames in een cyclus van 4 a 5 jaar, ik heb nooit gesnapt waarom ze niet gewoon het jaar rond fietsen aanleveren.
Dat is voor de 2e hands markt zodat je kan zien van welk jaar een fiets was zonder factuur te zien :unsure:
En om prijzen aan te passen of goedkopere onderdelen er op te steken en zelfde prijs te vragen :D

Ja en nee. Uiteindelijk moet je ook altijd zien hoeveel remkracht je kan gebruiken, en op dat vlak is het contactoppervlak van je band een veel grotere factor als de diameter van je schijf. Op een mtb zet men grotere schijven omdat je noppen echt kunnen grippen in de grond. Dezelfde diameter van schijf zetten voor een kale 28mm vind ik absurd.
Als het nooit teveel remkracht kan zijn, waarom rijden we dan niet massaal met 203mm schijven? Of laten we meteen voor de 220mm gaan?
#weightweenies
 
Ja en nee. Uiteindelijk moet je ook altijd zien hoeveel remkracht je kan gebruiken, en op dat vlak is het contactoppervlak van je band een veel grotere factor als de diameter van je schijf. Op een mtb zet men grotere schijven omdat je noppen echt kunnen grippen in de grond. Dezelfde diameter van schijf zetten voor een kale 28mm vind ik absurd.
Als het nooit teveel remkracht kan zijn, waarom rijden we dan niet massaal met 203mm schijven? Of laten we meteen voor de 220mm gaan?
Ik kan op mijn 1 hand tellen hoeveel keer ik mijn wiel geblokkeerd heb met mijn 160mm schijven, na iets meer dan 10.000km. Mijn 76kg zou ik ook niet bestempelen als zwaargewicht (behalve als je rekent in termen van profs 😁).

Toegegeven, ik heb ook nooit vergeleken met 140mm, al heb ik wel al een paar keer duidelijk warme rotors gehad.

Wat @HUSKE tegenkwam ligt uiteindelijk niet aan de rotor maar aan het feit dat hij aan een voor hem verkeerde snelheid naar de bocht ging en/of foutief remde. Missen is menselijk.
 
Ik heb de laatste tijd tamelijk wat last van kniepijn bij het fietsen :/
Bij vlakke ritten heb ik er niet echt last van maar bij heuvel/klim ritten waar ik wat meer aan m'n pedalen trek, is het vaak dat het na 60-70km begint pijn te doen. De pijn situeert zich aan de binnenkant van m'n rechterknie.
Is eigenlijk een maand geleden begonnen op vakantie met een nogal zware rit (120km en 3500hm) op de eerste dag al.
Heb toen ook een paar ritten later nieuwe schoenplaatjes gemonteerd want die bleken toen eigenlijk goed versleten. Op exact zelfde positie als ze ervoor stonden ook. Dus daar heb ik volgens mij niet echt iets aan veranderd. Had gehoopt dat het daarmee ging opgelost zijn maar dat was dus niet. Zijn van die gele SPD-SL schoenplaatjes dus wel met speling.

De laatste 2 weken amper op de fiets gezeten dus knie heeft wel beetje kunnen rusten. Maar nu deze zaterdag een rit in de Ardennen gaan doen en tegen het einde aan had ik het weer zitten ... Nochtans geen zware rit met slechts 1100hm op 100km. Iemand een idee waar het misschien aan zou kunnen liggen en wat ik eens zou kunnen proberen? Ik denk dan vooral aan positie van de schoenplaatjes. Ik denk dat ik daar eerst wat mee ga proberen spelen mss.
 
Heb ook last van mijn knie maar de pijn komt van mijn heup (flexibiliteit niet voldoende dus ga ik naar binnen, daardoor overbelasting ontstaat in bovenbeen. Ontdekt omdat ik bij lopen nog meer last had en op loopband kine eens gekeken)
 
Ik kan op mijn 1 hand tellen hoeveel keer ik mijn wiel geblokkeerd heb met mijn 160mm schijven, na iets meer dan 10.000km. Mijn 76kg zou ik ook niet bestempelen als zwaargewicht (behalve als je rekent in termen van profs 😁).

Toegegeven, ik heb ook nooit vergeleken met 140mm, al heb ik wel al een paar keer duidelijk warme rotors gehad.

Wat @HUSKE tegenkwam ligt uiteindelijk niet aan de rotor maar aan het feit dat hij aan een voor hem verkeerde snelheid naar de bocht ging en/of foutief remde. Missen is menselijk.
Hoe meer remkracht hoe meer kans tot een lockup natuurlijk. Als meer remkracht altijd beter was is er geen enkele reden waarom we geen 203 schijven op een koersfiets zouden zetten.

Of het nu mtb's of moto's zijn. Vooraan zet men een grotere rotor als achteraan. Omdat je nu eenmaal vooraan veel harder kan remmen als achteraan. Verschillende diameter van schijf zetten zorgt voor een betere balans tussen voor en achter. Dus ja, waarom 160/140 de standaard niet is is voor de gemiddelde toerist is me een raadsel.
 
Wat @HUSKE tegenkwam ligt uiteindelijk niet aan de rotor maar aan het feit dat hij aan een voor hem verkeerde snelheid naar de bocht ging en/of foutief remde. Missen is menselijk.

Absoluut eigen schuld, maar waar de voorkant gewoon afremde blokkeerde achteraan het wiel onmiddelijk. De weg was ook vochtig, dat helpt natuurlijk ook al niet. Gelukkig wel de reflex om eerst rechtdoor zoveel mogelijk af te remmen en de bocht later in te zetten. Gewoon de Apex gemist :p.
Nuja, ik heb op een racefiets 2300km op de rollen gedaan en sinds gisteren 450km met de emonda. Andere racefiets ervaring had ik niet, dus mijn ervaring is nihil. Begin ook nu pas wat harder door de bocht te rijden, met de MTB durf ik veel harder door een bocht, met de racefiets vertraag ik veel te veel. Als ik achter iemand rij, rijdt die bij een bocht zo weg omdat ik niet durf zo hard in te sturen.
 
Absoluut eigen schuld, maar waar de voorkant gewoon afremde blokkeerde achteraan het wiel onmiddelijk. De weg was ook vochtig, dat helpt natuurlijk ook al niet. Gelukkig wel de reflex om eerst rechtdoor zoveel mogelijk af te remmen en de bocht later in te zetten. Gewoon de Apex gemist :p.
Nuja, ik heb op een racefiets 2300km op de rollen gedaan en sinds gisteren 450km met de emonda. Andere racefiets ervaring had ik niet, dus mijn ervaring is nihil. Begin ook nu pas wat harder door de bocht te rijden, met de MTB durf ik veel harder door een bocht, met de racefiets vertraag ik veel te veel. Als ik achter iemand rij, rijdt die bij een bocht zo weg omdat ik niet durf zo hard in te sturen.
Voorrem en achterrem moet je inderdaad anders behandelen.

Het vertrouwen zal wel toenemen tot het eens drastisch zakt waarna je opnieuw kan beginnen bouwen 😉
 
Terug
Bovenaan