De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

100% niet akkoord.

Een duurdere racefiets wordt vooral lichter, eventueel wat meer aero en zal wellicht beter schakelelen, maar hij wordt niet capabeler.
Ik ben er 100% zeker van dat ik een ITT op een rimbraked alu bike van €1500 even snel kan afleggen als op een carbon bike van €3000. Of het zal om seconden gaan op 50km.
100% dan nog :P

Het is niet perse lichter. Dan beperk je u toe één soort fiets. Een fiets kan ook gewoon meer aero en stijver worden.
Ik denk dat je zwaar onderschat hoeveel zelfs nog maar een fiets die één kilo lichter is voor impact heeft. Of een aero fiets die u een besparing van 20w oplevert. Dat zorgt er echt wel voor dat je sneller bergop en met minder moeite gaat. En ook dat je op het vlakke gewoon een hogere snelheid haalt of gewoon minder moeite hebt om een bepaalde snelheid te halen.
GCN heeft de test trouwens al gedaan, en aero en lightweight pays off.

Ook nog maar simpel het gevoel van een stijf frame met zeer soepel gelagerde wielen die licht en stijf zijn is een wereld van verschil. Of een elektronisch groepset, daar rij je niet onmiddellijk veel sneller mee, maar het is zo zalig om single shifter te shiften en gewoon de soepelheid van het schakelen.

Schijfremmen nog zoiets, daar rij je niet sneller van. Maar dat is toch echt wel een pak veiliger en remt gewoon zoveel fijner. Ik weet niet hoeveel jij remt, maar ik toch regelmatig en niet sporadisch vrij fors.

Laat ons eerlijk zijn voor 2,5k shop je momenteel in de instap middenklasse. Waar je vaak wel een degelijk frame hebt maar waar dan altijd wel iets of meerdere zaken minder zijn. Bewust om de prijs te drukken natuurlijk. In feite kan dat ook niet anders want bijvoorbeeld enkel mijn zadel kost al meer dan 200€. Je moet dus vaak 1000 tot 2000€ meer aftikken wil je op alle vlakken gewoon voor een amateur goed materiaal te hebben. Dat zijn prijzen die nog ver van de exuberante prijzen van 9k en meer liggen, ik heb het eerder ook al gezegd, rij je nu met ultegra di2 of chorus eps dan is er echt geen nood om te upgraden. Je rijdt met uw portemonnee dat is het enige.

Fietsen zijn ook gewoon duurder geworden. Maar het materiaal wordt ook beter natuurlijk. Toen ik begon in 2012 had ik een Merckx EMX-1 van 1800€. Je kent dat wel goedkope deda stuurpen, stuur en zadelpen en fulcrum 7s eronder. Dat was toen super omdat dit mijn eerste fiets was. Al snel een ander zadel gekocht van 200€ for obvious reasons. Mijn volgende was een BMC roadmachine. De upgrade was fenomenaal. Alles was gewoon beter, fijner en lichter en dat reed niet alleen qua gevoel vlotter, ook meetbaar ging dat vlotter.
 
Als ik een framebag aan mijn fiets hang, zou ik graag mijn kader beschermen met tape of iets dergelijks op de punten waar de riempjes het kader raken. Valt er iets aan te raden van welk soort tape ik best gebruik? Isolatietape bijvoorbeeld? Liefst iets dat in de plaatselijke DHZ-zaak te verkrijgen is.
 
100% dan nog :p

Het is niet perse lichter. Dan beperk je u toe één soort fiets. Een fiets kan ook gewoon meer aero en stijver worden.
Ik denk dat je zwaar onderschat hoeveel zelfs nog maar een fiets die één kilo lichter is voor impact heeft. Of een aero fiets die u een besparing van 20w oplevert. Dat zorgt er echt wel voor dat je sneller bergop en met minder moeite gaat. En ook dat je op het vlakke gewoon een hogere snelheid haalt of gewoon minder moeite hebt om een bepaalde snelheid te halen.
GCN heeft de test trouwens al gedaan, en aero en lightweight pays off.

Ook nog maar simpel het gevoel van een stijf frame met zeer soepel gelagerde wielen die licht en stijf zijn is een wereld van verschil. Of een elektronisch groepset, daar rij je niet onmiddellijk veel sneller mee, maar het is zo zalig om single shifter te shiften en gewoon de soepelheid van het schakelen.

Schijfremmen nog zoiets, daar rij je niet sneller van. Maar dat is toch echt wel een pak veiliger en remt gewoon zoveel fijner. Ik weet niet hoeveel jij remt, maar ik toch regelmatig en niet sporadisch vrij fors.

Laat ons eerlijk zijn voor 2,5k shop je momenteel in de instap middenklasse. Waar je vaak wel een degelijk frame hebt maar waar dan altijd wel iets of meerdere zaken minder zijn. Bewust om de prijs te drukken natuurlijk. In feite kan dat ook niet anders want bijvoorbeeld enkel mijn zadel kost al meer dan 200€. Je moet dus vaak 1000 tot 2000€ meer aftikken wil je op alle vlakken gewoon voor een amateur goed materiaal te hebben. Dat zijn prijzen die nog ver van de exuberante prijzen van 9k en meer liggen, ik heb het eerder ook al gezegd, rij je nu met ultegra di2 of chorus eps dan is er echt geen nood om te upgraden. Je rijdt met uw portemonnee dat is het enige.

Fietsen zijn ook gewoon duurder geworden. Maar het materiaal wordt ook beter natuurlijk. Toen ik begon in 2012 had ik een Merckx EMX-1 van 1800€. Je kent dat wel goedkope deda stuurpen, stuur en zadelpen en fulcrum 7s eronder. Dat was toen super omdat dit mijn eerste fiets was. Al snel een ander zadel gekocht van 200€ for obvious reasons. Mijn volgende was een BMC roadmachine. De upgrade was fenomenaal. Alles was gewoon beter, fijner en lichter en dat reed niet alleen qua gevoel vlotter, ook meetbaar ging dat vlotter.
Deda heeft ook duurder gerief :unsure:

Maat van mij had cube agree Ultegra, nu trek emonda slr7 etap. Minder in vorm maar rijdt toch stuk sneller ze :p
 
Bewust om de prijs te drukken natuurlijk

Goh, ook omdat die weten dat dat zo'n persoonlijke keuzes zijn, dat het zonde is van daar topmateriaal op te schroeven, als pakweg de helft van de kopers dat per direct er weer afschroeven en hun eigen voorkeur van materiaal gebruiken.


Als ik een framebag aan mijn fiets hang, zou ik graag mijn kader beschermen met tape of iets dergelijks op de punten waar de riempjes het kader raken. Valt er iets aan te raden van welk soort tape ik best gebruik? Isolatietape bijvoorbeeld? Liefst iets dat in de plaatselijke DHZ-zaak te verkrijgen is.
Ja, da's wel aan te raden. Je kunt speciale frame-protector tape kopen bij fietsenwinkels (da's een dikke, ietwat rubberachtige tape die zichzelf kan herstellen), of 3M Helicoptertape. Bij de DIY-zaak heb je eigenlijk niet echt geschikte tape, de meeste zijn te dun, te broos of te slijtgevoelig om echt als frameprotector gebruikt te worden. Ik los het op door een opengeknipte binnenband rond mijn frame te wikkelen (en vast te kleven met gewone tesa-tape) op de plekken waar de riempjes komen. Zeker een must bij lichtgekleurde en matte laklagen. Een high-gloss krijg je die krasjes nog wel mee uitgepolijst.
 
100% dan nog :p

Het is niet perse lichter. Dan beperk je u toe één soort fiets. Een fiets kan ook gewoon meer aero en stijver worden.
Ik denk dat je zwaar onderschat hoeveel zelfs nog maar een fiets die één kilo lichter is voor impact heeft. Of een aero fiets die u een besparing van 20w oplevert. Dat zorgt er echt wel voor dat je sneller bergop en met minder moeite gaat. En ook dat je op het vlakke gewoon een hogere snelheid haalt of gewoon minder moeite hebt om een bepaalde snelheid te halen.
GCN heeft de test trouwens al gedaan, en aero en lightweight pays off.

Ook nog maar simpel het gevoel van een stijf frame met zeer soepel gelagerde wielen die licht en stijf zijn is een wereld van verschil. Of een elektronisch groepset, daar rij je niet onmiddellijk veel sneller mee, maar het is zo zalig om single shifter te shiften en gewoon de soepelheid van het schakelen.

Schijfremmen nog zoiets, daar rij je niet sneller van. Maar dat is toch echt wel een pak veiliger en remt gewoon zoveel fijner. Ik weet niet hoeveel jij remt, maar ik toch regelmatig en niet sporadisch vrij fors.

Laat ons eerlijk zijn voor 2,5k shop je momenteel in de instap middenklasse. Waar je vaak wel een degelijk frame hebt maar waar dan altijd wel iets of meerdere zaken minder zijn. Bewust om de prijs te drukken natuurlijk. In feite kan dat ook niet anders want bijvoorbeeld enkel mijn zadel kost al meer dan 200€. Je moet dus vaak 1000 tot 2000€ meer aftikken wil je op alle vlakken gewoon voor een amateur goed materiaal te hebben. Dat zijn prijzen die nog ver van de exuberante prijzen van 9k en meer liggen, ik heb het eerder ook al gezegd, rij je nu met ultegra di2 of chorus eps dan is er echt geen nood om te upgraden. Je rijdt met uw portemonnee dat is het enige.

Fietsen zijn ook gewoon duurder geworden. Maar het materiaal wordt ook beter natuurlijk. Toen ik begon in 2012 had ik een Merckx EMX-1 van 1800€. Je kent dat wel goedkope deda stuurpen, stuur en zadelpen en fulcrum 7s eronder. Dat was toen super omdat dit mijn eerste fiets was. Al snel een ander zadel gekocht van 200€ for obvious reasons. Mijn volgende was een BMC roadmachine. De upgrade was fenomenaal. Alles was gewoon beter, fijner en lichter en dat reed niet alleen qua gevoel vlotter, ook meetbaar ging dat vlotter.
Maar waarom zou alles wat je zegt niet van toepassing zijn ook op een mtb (waar je nog veel meer varianten hebt ook)?
En op de mtb ervaar je de verschillen dan nog eens in veel meer verschillende situaties gewoon omdat er veel meer variatie in het terrein is.
 
Maar waarom zou alles wat je zegt niet van toepassing zijn ook op een mtb (waar je nog veel meer varianten hebt ook)?
En op de mtb ervaar je de verschillen dan nog eens in veel meer verschillende situaties gewoon omdat er veel meer variatie in het terrein is.
Oftewel heb ik ergens iets gemist, maar ik geloof niet dat iemand gezegd heeft dat dat daar niet van toepassing zou zijn? :)
 
Toevallig iemand nog een kortingscode voor futurumshop op overschot die hij/zij niet meer gaat gebruiken? Ik zou een nieuwe helm willen bestellen maar heb mijn eigen code reeds gebruikt :) Is van die Jumbo Visma challenge.

Merci
 
Toevallig iemand nog een kortingscode voor futurumshop op overschot die hij/zij niet meer gaat gebruiken? Ik zou een nieuwe helm willen bestellen maar heb mijn eigen code reeds gebruikt :) Is van die Jumbo Visma challenge.

Merci
Zal u iets sturen dat denk ik nog gaat
 
Maar waarom zou alles wat je zegt niet van toepassing zijn ook op een mtb (waar je nog veel meer varianten hebt ook)?
En op de mtb ervaar je de verschillen dan nog eens in veel meer verschillende situaties gewoon omdat er veel meer variatie in het terrein is.
Gaat ook gewoon op voor een MTB natuurlijk. Geen discussie daarover.
Zoals je zegt is de ervaring van het materiaal zelfs heel sterk bij een MTB.

Persoonlijk ken ik buiten de basis er wel gewoon te weinig over. Ik ken een dropper, een fully, een hardtail en daar stopt het een beetje :P
 
Nee daar vergis je u toch in. Vrij schromelijk zelfs.
Vooral omdat je voor 2500€ pas begint bij de racefietsen. Daar heb je net uw frame voor. Nog maar simpel uw groepset en uw wielen maken al een wereld van verschil die je onmiddellijk voelt.

Oftewel heb ik ergens iets gemist, maar ik geloof niet dat iemand gezegd heeft dat dat daar niet van toepassing zou zijn? :)

Dan heb je inderdaad iets gemist.

Hij zegt niet dat het niet van toepassing is, maar hij zegt dat het verschil bij racefietsen veel groter is dan bij MTB's. En dat is complete onzin.
De impact van componenten en frames is veel groter bij MTB's.

Een simpel voorbeeld, een derailleur. Als je kijkt naar de 3000-reeks bij Shimano krijg je Sora of Acera. Beiden absoluut budgetuitvoeringen.

Een goed afgestelde Sora gaat perfect schakelen, altijd. Ok, niet zo crisp als 105 of Ultegra, maar gewoon goed. In alle omstandigheden die je tegenkomt op een racefiets. Hij zal veel wegen, zal vaak moeten bijgesteld worden, maar zal werken. Doe een upgrade naar 105 (7000-reeks) en het wordt beter, maar qua mogelijkheden en inzetbaarheid verandert er niks.

Als je met een Acera derailleur op Vlaamsche boerenpaden rijdt is alles ook ok. Zelfde bezorgdheden als bij Sora = zwaar, veel bijregelen, maar het zal werken. Rij je echter door 3 modderpoelen en hij slaat sowieso vast. Ga je een kleine rocky section naar beneden en je ketting ligt er af. Wil je door de snelle opeenvolging van afdalingen aan -20% en hellingen aan +20% ook onder load schakelen? Vergeet het maar. Doe een upgrade naar SLX (7000-reeks) en de wereld gaat voor je open: nooit meer chainsuck door de clutch, minder schade door takken door de shadowtechnologie, een veel beter ontwerp om vuilophoping te vermijden. Etc, etc.

Zelfde upgrade van 3000 => 7000, ook qua budget. Maar de impact is 10 keer zo groot op de MTB.

Bij wielen en naven is het verschil nog tig keer groter. Het type klimmetjes dat je op de roadbike tegenkomt heb je ook op de MTB, maar er is nog een compleet gamma aan klimmen en afdalingen die je op de roadbike nooit te verduren krijgt. Daar waar brede, lichte carbon velgen een groot verschil kunnen maken en waar naven met meer POE het verschil maken tussen wél of niet beklimbaar.

En dat is van toepassing op elke component die roadbikes en MTB's beide hebben.
En dan heb je ook nog de vering, droppers,... die ervoor zorgen dat een budget MTB een TOTAAL andere fiets is dan een middenklasser of topklasser.
 
Who_Are_You_Who_Are_So_Wise_In_The_Ways_Of_Science_Banner.jpg
 
Het beeld dat geschetst wordt is als volgt. Een upgrade op de racefiets voel je amper, dat lichter gegeven doet er weinig toe. Alles werkt.
Maar op MTB jongens, ja nee daar heb je lichte carbon wielen nodig want anders geraak je gewoon zelfs niet boven!

Ligt de waarheid bij beide niet in het midden? Met alle respect overigens hoor. Maar materiaal speelt bij beide gewoon een rol. Een loser op de fiets wordt niet ineens een superman met een betere fiets, maar het helpt wel heel erg om dezelfde prestaties niet te zetten met minder inspanning. En ook gewoon om hogere prestaties neer te zetten.
 
Bij MTB is de afstelling van uw fiets veel belangrijker (en uitgebreider) dan op een wegfiets. Bandendruk, veerdruk,... Een brede velg staat bvb toe je (brede) band op een lagere druk te zetten zonder dat die "omflopt" in een bocht. Maar een brede velg is meer materiaal, en dus zwaarder.
 
Het beeld dat geschetst wordt is als volgt. Een upgrade op de racefiets voel je amper, dat lichter gegeven doet er weinig toe. Alles werkt.
Maar op MTB jongens, ja nee daar heb je lichte carbon wielen nodig want anders geraak je gewoon zelfs niet boven!

Ligt de waarheid bij beide niet in het midden? Met alle respect overigens hoor. Maar materiaal speelt bij beide gewoon een rol. Een loser op de fiets wordt niet ineens een superman met een betere fiets, maar het helpt wel heel erg om dezelfde prestaties niet te zetten met minder inspanning. En ook gewoon om hogere prestaties neer te zetten.
Het enige wat ik zeg is: Waar ga je meer merkbare vooruitgang voelen als je met geld begint te smijten? Mtb of racefiets.

Antwoord lijkt mij duidelijk mtb.
Ik zeg nergens dat je bij racefiets geen merkbare verschillen zult ervaren.

Om het stom te stellen: 1000€ extra op mtb geeft u boost van 50%. Bij racefiets dan 35%.

Die cijfers slaan natuurlijk nergens op, maar illustreren wel wat ik bedoel.
 
Ik (wij) hebben nooit gezegd dat je een upgrade op een racefiets niet voelt hé. @Arkaine zei gewoon, en illustreert hierboven nog eens, dat een upgrade van x-bedrag op een MTB een grotere impact heeft op de fiets dan hetzelfde X-bedrag op een racefiets. En dat het verschil tussen een MTB van €2500 en één van €5000 als gevolg dan ook veel groter is dan het verschil tussen een racefiets van €2500 en één die het dubbele kost.

Jij zei daarop dat hij zich "vrij schromelijk vergiste" en startte daarmee de discussie :)

@Mr.Fingers :love:
 
Bij mijn schoonouders in Zuid-Frankrijk huur ik altijd een MTB.

Met Altus versnellingen. Dat werkt gewoon goed hoor. Nooit problemen mee gehad op terrein vergelijkbaar met Ardennen. Voel er niet echt veel verschil mee met XT.

De verhuurder daar kent er wel iets van, en die fietsen zijn altijd goed in orde.

De goedkope vering, dat is een ander geval.
 
Ik kan weer bollen :clap:

Mijn echte is natuurlijk nog in bestelling. De levertermijn van 12 weken is vlot gepasseerd en ik zie nu de cassette verschoven van augustus naar september.

Van de week een niet-van-nieuw-te-onderscheiden, doch net-het-vorige-model Btwin XC900 2de hands gekocht. Redelijk uitgerust toch met 1x11 NX & Manitou (lucht)vork, beiden lekker vlot. Ik had liever wel een 29er met steekassen gehad uiteraard, maar ja... Deze zal achteraf prima zijn als 2de fiets voor op de rollen en lente/zomer woon-werk verkeer. Rare maatvoering wel, het is een small waarbij ik de zadelpen tot het laatste streepje moet zetten om toe te komen, terwijl ik bovenaan helemaal uitgestrekt ben. Misschien moet ik weer even wennen?

Vanavond eens een uitgebreider testritje doen.
 
Derailleur en pad mtb waren blijkbaar scheef vandaar dat ik hem niet goed kreeg afgeregeld.
Uiteraard nieuwe nodig en NX hebben ze niet dus maar GX (nog even getwijfeld om ineens AXS te doen :D).

Ga hem hopelijk morgen terug hebben maar ze geven precies alleen regen tot ik op verlof ga..
Ach ja dan staat hem al in orde voor in augustus :p
 
Terug
Bovenaan