100% dan nog100% niet akkoord.
Een duurdere racefiets wordt vooral lichter, eventueel wat meer aero en zal wellicht beter schakelelen, maar hij wordt niet capabeler.
Ik ben er 100% zeker van dat ik een ITT op een rimbraked alu bike van €1500 even snel kan afleggen als op een carbon bike van €3000. Of het zal om seconden gaan op 50km.
Het is niet perse lichter. Dan beperk je u toe één soort fiets. Een fiets kan ook gewoon meer aero en stijver worden.
Ik denk dat je zwaar onderschat hoeveel zelfs nog maar een fiets die één kilo lichter is voor impact heeft. Of een aero fiets die u een besparing van 20w oplevert. Dat zorgt er echt wel voor dat je sneller bergop en met minder moeite gaat. En ook dat je op het vlakke gewoon een hogere snelheid haalt of gewoon minder moeite hebt om een bepaalde snelheid te halen.
GCN heeft de test trouwens al gedaan, en aero en lightweight pays off.
Ook nog maar simpel het gevoel van een stijf frame met zeer soepel gelagerde wielen die licht en stijf zijn is een wereld van verschil. Of een elektronisch groepset, daar rij je niet onmiddellijk veel sneller mee, maar het is zo zalig om single shifter te shiften en gewoon de soepelheid van het schakelen.
Schijfremmen nog zoiets, daar rij je niet sneller van. Maar dat is toch echt wel een pak veiliger en remt gewoon zoveel fijner. Ik weet niet hoeveel jij remt, maar ik toch regelmatig en niet sporadisch vrij fors.
Laat ons eerlijk zijn voor 2,5k shop je momenteel in de instap middenklasse. Waar je vaak wel een degelijk frame hebt maar waar dan altijd wel iets of meerdere zaken minder zijn. Bewust om de prijs te drukken natuurlijk. In feite kan dat ook niet anders want bijvoorbeeld enkel mijn zadel kost al meer dan 200€. Je moet dus vaak 1000 tot 2000€ meer aftikken wil je op alle vlakken gewoon voor een amateur goed materiaal te hebben. Dat zijn prijzen die nog ver van de exuberante prijzen van 9k en meer liggen, ik heb het eerder ook al gezegd, rij je nu met ultegra di2 of chorus eps dan is er echt geen nood om te upgraden. Je rijdt met uw portemonnee dat is het enige.
Fietsen zijn ook gewoon duurder geworden. Maar het materiaal wordt ook beter natuurlijk. Toen ik begon in 2012 had ik een Merckx EMX-1 van 1800€. Je kent dat wel goedkope deda stuurpen, stuur en zadelpen en fulcrum 7s eronder. Dat was toen super omdat dit mijn eerste fiets was. Al snel een ander zadel gekocht van 200€ for obvious reasons. Mijn volgende was een BMC roadmachine. De upgrade was fenomenaal. Alles was gewoon beter, fijner en lichter en dat reed niet alleen qua gevoel vlotter, ook meetbaar ging dat vlotter.

).