De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Geen idee, dacht dat je top 10 wel kon zien altijd.

Gaan ze dat kantje vrij laten? Mss best snoeien dan :p
Ik kan enkel de algemene top 10 zien, voor de rest niks. So be it :)

Geen idee, misschien dranghekken plaatsen zoals op de Taaienberg? De vraag is ook nog hoe ze dat WK juist gaan aanpakken met corona. Het zou me niet onlogisch lijken om hellingen als de Bekestraat en Moskes af te sluiten voor het publiek. Op de Bekestraat is er uiteindelijk toch geen plaats om te staan.

Vandaag naar het land van Herve / het voorgeborgte van de Ardennen geweest (Blegny-Hamoir). 106km met 2400 hoogtemeters (en het merendeel onverhard). Serieus mijn peren gezien, en het was daar aan het regenen bij zo'n 15°C.

JlDM748.jpg

ErtDDPN.jpg

Laatst bewerkt:
Zijn er op de Kickr Core deals te doen met bv. Black Friday? Ik ben niet gehaast maar ben wel al aan het rondkijken voor de winter. Ik zie dat de refurbished in stock zijn aan €700.

Vandaag naar het land van Herve / het voorgeborgte van de Ardennen geweest (Blegny-Hamoir). 106km met 2400 hoogtemeters (en het merendeel onverhard). Serieus mijn peren gezien, en het was daar aan het regenen bij zo'n 15°C.

JlDM748.jpg

ErtDDPN.jpg
Het is daar wel mooi, enkel met koersfiets geweest maar als het daar voor offroad ook goed is mss eens doen binnenkort!
Zijn er op de Kickr Core deals te doen met bv. Black Friday? Ik ben niet gehaast maar ben wel al aan het rondkijken voor de winter. Ik zie dat de refurbished in stock zijn aan €700.
Nog nooit gezien dat ik weet. Heb ook zo een refurbished

Dus je gaat in de regen rijden als elders in het land de zon schijnt :tongue:?

Ik ben benieuwd hoe de gravel scene zich verder gaat ontwikkelen de komende jaren. Naast de racer en mtb zie ik van zo'n gravel niet echt de meerwaarde, maar als er over enkele jaren een hoop tochten te rijden zijn kan het nog wel een leuke afwisseling worden voor de mtb. Pak ergens tegen 2024, als er terug ook wat fietsen leverbaar zijn ...

Naast de racer en mtb zie ik van zo'n gravel niet echt de meerwaarde
Voor offroad die voor een MTB te tam is, maar waar je je racer op kapot rijdt is een gravelbike wel ideaal. Je kunt er ook lange tochten mee doen omdat je toch nog vrij snel aan het fietsen bent, en je bent toch niet beperkt tot asfalt of beton. Shortcutje dwars door een veld of bos kan perfect, je komt er echt mee op plaatsen waar je anders nooit zou komen.

Voor offroad die voor een MTB te tam is, maar waar je je racer op kapot rijdt is een gravelbike wel ideaal. Je kunt er ook lange tochten mee doen omdat je toch nog vrij snel aan het fietsen bent, en je bent toch niet beperkt tot asfalt of beton. Shortcutje dwars door een veld of bos kan perfect, je komt er echt mee op plaatsen waar je anders nooit zou komen.
Afgelopen woensdag tegen 32 langs de Demer gereden op de mtb :p (op graveldeel)
Als ik me full-suspension aanschaf ga ik hardtail gewoon houden voor zo een zaken denk ik

De voordelen die vaak opgesomd worden bij een gravel vind ik ook gewoon terug bij mijn mtb. Ik kan ieder padje kiezen dat ik wil, én nog meer als met een gravel. Bij een gravel ben je toch weer selectief in je keuze van paden. Niet te rotsachtig, niet te hobbelig, niet te pittige afdalingen. Als ik een rotte kasseistrook tegenkom zet ik bij mijn fully beide veringen open en gaan :tongue:
De voorbije jaren heb ik ook ettelijke marathon gereden van 100 tot 120km, ik zit zelfs liever 5 a 6 uur op mijn mtb als op mijn racefiets. Ik verwacht dat dat bij een gravel niet echt anders gaat zijn, al is dat uiteraard persoonlijk. Qua snelheid zou ik een 29'r toch maar niet onderschatten, het is ongelofelijk wat een snelheid je met die wielen kan maken. Het grootste nadeel is dat je er minder aerodynamisch op zit.

Van bij mij thuis uit zie ik er niet echt de voordelen van in tov de fietsen die ik al heb. Een kameraad reed vorige week mee met zo'n graveltocht in de buurt van het Nationaal Park Hoge Kempen, dat lijkt me dan wel weer cool om te doen. Als ze dan zo her en der van die tochten organiseren maakt dat het wel weer aantrekkelijker.

Ik snap de gravelfiets wel; maar het zal mij nooit kunnen bekoren. Uiteindelijk fiets je met de gravelbike vooral op de niet memorabele mtb-stukken. Het zijn misschien mooie paden qua natuur en rust, maar gaan mij niet bij blijven.
Bij mij gaat het om de technische features en steile afdalingen. Daar gaat mijn hart sneller van slaan.

De gravelfiets maakt sommige paden naar 't schijnt weer wat interessanter, al vraag ik mij af of dat na een aanpassingsperiode wel nog steeds het geval is.

Het zijn misschien mooie paden qua natuur en rust, maar gaan mij niet bij blijven.
Bij mij gaat het om de technische features en steile afdalingen. Daar gaat mijn hart sneller van slaan.
En voor mij is het het exact omgekeerde: ik geef geen fluit om technische sectoren of "hard werken om recht te blijven", en ga 100% voor sightseeing en schone paden.

Ieder het zijne, en dat is het toffe: je doet gewoon waar je zin in hebt.

Bij een gravel ben je toch weer selectief in je keuze van paden. Niet te rotsachtig, niet te hobbelig, niet te pittige afdalingen.

Ah, moet dat? Ik doe het dus duidelijk verkeerd² :ROFLMAO:. Als je goed kunt fietsen, kun je met een gravelbike echt wel fameuze toeren uithalen.
(² ik heb natuurlijk het voordeel dat waar ik woon (zuidrand Leuven), er erg veel niet-verharde paden zijn, maar het overgrote deel daarvan gewoon er deftig bij liggen. Dat je moet afstappen en "hikeabike" moet doen komt niet zo vaak voor).

Laatst bewerkt:
Met een deftige fully moet je gewoon elke keer naar de Ardennen als je iets leuk wil doen. Vroeger op mijn eerste 26inch Trek 8000 kon ik soms onderuit gaan op wat ik nu een gravelstrook zou noemen. Met de Lux is daar letterlijk niks leuk aan.

Voor mij ligt de meeste fun bij technische en snelle passages, singletracks. Exact wat je voorgeschoteld krijgt in de Ardennen. Helaas is er in het meetjesland en bij uitbreiding in heel Oost-Vlaanderen niks te vinden. Tenzij af en toe een kunstmatige loop van 1km. Dan denk ik vaak: "is dit het nu?" En daardoor grijp ik veel vaker naar de racer (en nu waarschijnlijk de gravelbike).

Als ik dan tóch in de leukste plekjes in de buurt (Ronse, Kluisbergen) wil gaan rijden, moet ik al 30km enkel op de fully naar daar want de wagen nemen voor zo'n verplaatsing is toch ook maar mèh.

Een 29" kan inderdaad snel zijn, maar het is vooral de gearing hé. Als je al een 36 hebt vooraan (die heb ik voor Vlaanderen) dan zit je toch constant op de 10/11/12 te rijden op asfalt. Die kransjes draaien gewoon overtoeren. En ik ben dan nog iemand die graag +95rpm draait.

Mocht ik in Heverlee, of zelfs Ronse oid, wonen zou het een ander verhaal zijn. Dan was de Lux echt wel oké, nu is het gewoon giga overkill.

"Gravel bikes exist because MTB is now boring" - GCN

(en dat in een land waar je waanzinnige tracks vindt in elk dorp)

Ik vind een 30 vooraan prima eigenlijk, 36 dat is toch Overkill dat is voor 50+ te rijden?
How fast will I be going at 80-110 rpm in these gears?
Cadence Gear8090100110Cadence Gear
30x1130.2133.9837.7641.5330x11
30x1227.6631.1234.5838.0430x12
30x1325.5628.7531.9535.1430x13
30x1423.6826.6429.6032.5630x14

Je kan met een 30 in principe uit de voeten (zie boven, met een 2.25 band). Maar op asfalt rijd je dan altijd op je kleine kransen... Dan zit je met een stervensdure cassette en verslijt je direct de kleine kransjes.

Ik spreek over het naar-de-trails-rijden hé, op het onverharde heb je natuurlijk (quasi) altijd genoeg aan een 30.

EDIT: maar mijn vorige bericht is inderdaad wel wat overdreven. Ik heb wel een 36 zitten, maar vnl. om de kleine kransen te sparen

Dat vind ik het jammere tegenwoordig, dat je een cassette altijd als een volledige unit moet kopen & vervangen, ipv dat je losse clusters (of zelfs individuele tandwieltjes) kunt kopen.

"Gravel bikes exist because MTB is now boring" - GCN

(en dat in een land waar je waanzinnige tracks vindt in elk dorp)
Ze vergeleken daar ook wel met de dikke trail en endurobakken waar iedereen mee rijdt in UK.
Op YouTube filmpjes vind ik vaak dat je de mensen ziet rijden met 140+ mm veerweg waar 100mm ideaal lijkt.

De gravelbike is sowieso wel de jack of all trades die het beste past bij het noorden van Oost-Vlaanderen.

Dat vind ik het jammere tegenwoordig, dat je een cassette altijd als een volledige unit moet kopen & vervangen, ipv dat je losse clusters (of zelfs individuele tandwieltjes) kunt kopen.
Ik dacht dat Miche nog dergelijke cassettes heeft, maar ik heb er zelf ook nog niet degelijk naar gekeken.

Vroeger ook Maillard, maar da's toch ook al even geschiedenis. :unsure:

Ah, moet dat? Ik doe het dus duidelijk verkeerd² :ROFLMAO:. Als je goed kunt fietsen, kun je met een gravelbike echt wel fameuze toeren uithalen.
(² ik heb natuurlijk het voordeel dat waar ik woon (zuidrand Leuven), er erg veel niet-verharde paden zijn, maar het overgrote deel daarvan gewoon er deftig bij liggen. Dat je moet afstappen en "hikeabike" moet doen komt niet zo vaak voor).
Hoe lang gaat die fiets dat uithouden? Er is ook een filmpje van een world cup downhill racer die A line in whistler afwerkt op een racefiets....

Daarnaast is dat een bullshit vergelijking. Blake sprint 20 meter in de lucht en doet salto's op zijn gewone bike.
Als je dezelfde terugval bij de gewone biker meeneemt, schiet er niet veel meer over van de mogelijkheden van de gravelbike.

Een gravelfiets is niet gemaakt om te springen of te rijden over ruig terrein. Je kan hooguit hier en daar een strook eens meenemen om weer terecht te komen op...gravel. Zelfs als de fiets het aan kan, dan ben je als rijder volledig dooreen geschud op't einde van de dag.

De mogelijkheden van de gravelbike zijn niet eindeloos en zelfs een pak beperkter van de xc mtb, maar komt in grote delen van Vlaanderen beter tot zijn recht omdat de mtb al snel overkill wordt op die Vlaemschen boerenwegels.

Hoe lang gaat die fiets dat uithouden? Er is ook een filmpje van een world cup downhill racer die A line in whistler afwerkt op een racefiets....

Daarnaast is dat een bullshit vergelijking. Blake sprint 20 meter in de lucht en doet salto's op zijn gewone bike.
Als je dezelfde terugval bij de gewone biker meeneemt, schiet er niet veel meer over van de mogelijkheden van de gravelbike.

Een gravelfiets is niet gemaakt om te springen of te rijden over ruig terrein. Je kan hooguit hier en daar een strook eens meenemen om weer terecht te komen op...gravel. Zelfs als de fiets het aan kan, dan ben je als rijder volledig dooreen geschud op't einde van de dag.

De mogelijkheden van de gravelbike zijn niet eindeloos en zelfs een pak beperkter van de xc mtb, maar komt in grote delen van Vlaanderen beter tot zijn recht omdat de mtb al snel overkill wordt op die Vlaemschen boerenwegels.
Zeker beperkter - absoluut.

De echt jack-of-all-trades is degene die overal kan fietsen, dus dat moet een 140mm endurobak zijn.
Zelfde met wagens, daar is een echte 4x4 met noppenbanden ook "veelzijdiger" dan een SUV of break. De vraag is of je alle dagen met zo'n bak wil rondrijden als je 99% van de km's aflegt op de E40.

Een gravelaar is minder do-it-all, maar niet bijzonder veel trager dan een endurance roadbike (beetje meer druk) en op de Vlaemsche boerenwegels ook even geschikt als een XC-hardtail.

Plus: geen voorvering = geen onderhoudskost. Als ik zag hoe weinig olie en hoeveel muc eruit mijn Reba kwam na 2 jaar... Die zou echt minstens 2 keer per jaar een onderhoud moeten krijgen, en dat terwijl ze nauwelijks een meerwaarde had op de meeste km's

Zeker beperkter - absoluut.

De echt jack-of-all-trades is degene die overal kan fietsen, dus dat moet een 140mm endurobak zijn.
Zelfde met wagens, daar is een echte 4x4 met noppenbanden ook "veelzijdiger" dan een SUV of break. De vraag is of je alle dagen met zo'n bak wil rondrijden als je 99% van de km's aflegt op de E40.

Een gravelaar is minder do-it-all, maar niet bijzonder veel trager dan een endurance roadbike (beetje meer druk) en op de Vlaemsche boerenwegels ook even geschikt als een XC-hardtail.

Plus: geen voorvering = geen onderhoudskost. Als ik zag hoe weinig olie en hoeveel muc eruit mijn Reba kwam na 2 jaar... Die zou echt minstens 2 keer per jaar een onderhoud moeten krijgen, en dat terwijl ze nauwelijks een meerwaarde had op de meeste km's
100% akkoord =)

Ik heb gewoon dik schijt aan "met een gravelaar kan je alles". Dat is zever. In de Ardennen bvb moet je alle leuke stukken laten liggen, tenzij je een supertalent bent.

Terug
Bovenaan