De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraagje van een absolute beginner..

Strava toont uw gemiddelde snelheid.
Is er een kleine, simpele app die daarboven kan zweven en de huidige snelheid kan tonen? (Zoals bvb Coyote kan, laar ik heb daar geen abo meer op)

Reden: ik rij met een geleende fiets en die fietscomputer daarop flipt constant. Snelheid schommelt tussen 13km/h en 77km/h.
Je wil je snelheid kennen tijdens het fietsen? Zie link wat ik daarvoor gebruik

basic fietscomputer

nieuwe fiets en na 3 ritten kraakt de bottom bracket weer als een malle. Ik zeg altijd dat dat komt omdat ik zoveel watts duuw bergop, maar het begint toch wat hinderlijk te worden.

Ik weet het, het is een "kraakje", maar hoe begin ik er best aan? Komt alleen voor als ik aanzet of als ik langere tijd klim (boven de 350w vermogen meestal). Eerst bottom bracket er volledig uithalen en poetsen?

gaat over een BMC slr three trouwens

Pressfit of threaded?

Ik zou eerst eens kijken of uw chainrings goed vastzitten op de spiders, en of uw stuur ook goed vastzit op de stem (en de stem op de stuurpen). Een krakende BB zou je ook moeten hebben als je aan de pedalen wrikt zonder dat de crank draait.

nieuwe fiets en na 3 ritten kraakt de bottom bracket weer als een malle. Ik zeg altijd dat dat komt omdat ik zoveel watts duuw bergop, maar het begint toch wat hinderlijk te worden.

Ik weet het, het is een "kraakje", maar hoe begin ik er best aan? Komt alleen voor als ik aanzet of als ik langere tijd klim (boven de 350w vermogen meestal). Eerst bottom bracket er volledig uithalen en poetsen?

gaat over een BMC slr three trouwens
ik wil zeker geen basher* zijn, maar het is waanzinnig hoeveel BMC's daar snel last van hebben. Voor die prijs zou je toch wat betere toleranties verwachten. Ik ken er 2 met een BMC twostroke die ongeveer elke 1000km hun bb moeten vervangen. En die slieren er gewoon in als je ze even in de diepvries hebt gelegd, je hebt niet eens een press nodig.

*ook geen bashar
Bashar_al-Assad_%28cropped%29.jpg

Ja, ik hoor ook veel verhalen van sloppy fits bij BMC (en dat voor zo'n duur premium-merk). Een oplossing is dan de Token Ninja threadfit BB. Een press-fit BB waarvan beide helften ook in elkaar schroeven zoals een threaded, waardoor je altijd een perfecte uitlijning hebt van beide traplagers, en je bovendien spanning kunt brengen op de BB-shell, waardoor alles nog eens extra vast zit.

Pressfits hoor je droog te monteren in een carbon frame, maar een speciale anti-seize voor carbon kun je dan wel gebruiken als "filler" in dit geval.

Pressfit of threaded?

Ik zou eerst eens kijken of uw chainrings goed vastzitten op de spiders, en of uw stuur ook goed vastzit op de stem (en de stem op de stuurpen). Een krakende BB zou je ook moeten hebben als je aan de pedalen wrikt zonder dat de crank draait.
Don't know, ik heb hem nog maar 3 maand.

Ik vind het ook vrij snel. Maar zal het was via de fietsenmaker laten fixen. Is een lease dus ik ben er nog wat huiverig voor om hem zo snel al zelf open te smijtek

Hatelijk als er iets kraakt. Mijn kona heeft er ook weer eens last van, ik verdenk de bevestiging van het kettingblad (lagers van de achterbrug heb ik onlangs nog gecheckt en ingevet).

Mijn garmin vivoactive is ondertussen bijna 6 jaar oud, en klaar voor vervanging. En mijn Garmin Edge 800 is ondertussen 10 jaar in dienst en heeft echt wel zijn beste tijd gehad.

Ik twijfel nu. Een Garmin Edge 830 + vivo-active of een Garmin 6 fénix?
Die fénix heeft ook een GPS kaartje (niet zo groot, maar lijkt me toch afleesbaar), en dan heb ik gewoon één toestel dat ik voor alles gebruik.
Wanneer ik dan toch eens precieze navigatie nodig heb, zou ik evt mijn iPhone 12 kunnen gebruiken met een quadlock of zo...

Iemand ervaringen met zo'n fénix? Is dat bruikbaar op een fiets?

Heb een smartwatch en op de MTB is dat niet bruikbaar buiten voor u statistieken erna (gps track, hoogtemeters, hartslag, ...)
Als ge u stuur vast hebt kunt ge niet kijken op dat kaartje namelijk.

Gebruik dat enkel als backup.

Mijn garmin vivoactive is ondertussen bijna 6 jaar oud, en klaar voor vervanging. En mijn Garmin Edge 800 is ondertussen 10 jaar in dienst en heeft echt wel zijn beste tijd gehad.

Ik twijfel nu. Een Garmin Edge 830 + vivo-active of een Garmin 6 fénix?
Die fénix heeft ook een GPS kaartje (niet zo groot, maar lijkt me toch afleesbaar), en dan heb ik gewoon één toestel dat ik voor alles gebruik.
Wanneer ik dan toch eens precieze navigatie nodig heb, zou ik evt mijn iPhone 12 kunnen gebruiken met een quadlock of zo...

Als je actief fietst zou ik toch ook 'aar een fietsgps +hoogte kijken hoor.

De actieve tijd op die horloges is ook meestal maar 6u. Bij mij is dat te weinig voor sommige marathon ritten

Als je actief fietst zou ik toch ook 'aar een fietsgps +hoogte kijken hoor.

De actieve tijd op die horloges is ook meestal maar 6u. Bij mij is dat te weinig voor sommige marathon ritten
Fénix haalt wel 40-60 uur in GPS mode. Ik ben wel een beetje meer aan 't denken in de richting van fiets GPS...

Fénix haalt wel 40-60 uur in GPS mode. Ik ben wel een beetje meer aan 't denken in de richting van fiets GPS...
Is dat ook als hij actief sensors activeert?

Ik ben 'u 'iet echt ervaringsdeskundige in de feniw series, maar 40u lijkt me lang.

Daarnaast vind ik het wel fijn dat ik bij een fietsgos het kan zien als het voor mij hangt . Maar anderen vinden de horloge ook handig. Dus ymmv

Ik heb zelf ne Fenix 5x (gekocht voor een schoon prijsje via 2dehands).
Ik had daarnaast al nen edge 800 en ik heb ondertussen nen 1030. Ik zou op geen enkel moment overwegen van naar 1 toestel te gaan en als ik zou verplicht worden wint de edge elke keer, is echt niet close.
Fenix haalt 40-60 uur in ultratrack modus wrs. Hij pakt maar eens om de 5 minuten u locatie dan oid. Das niet bruikbaar als fietser dus.
Ik heb 2 jaar geleden in Oostenrijk nen hike gedaan van een uur of 12-13 en toen viel hij uit het laatste half uur. Dat was met externe hartslagmeter maar wel hoofdzakelijk op een bergkam (weinig GPS obstructie door bomen etc). Weet niet meer of dat GPS of GPS+Glonas was wel.

Don't get me wrong: Fenix 10/10, would buy again. Maar ik gebruik em voor wandelen, zwemmen en als veredelde activity tracker. Dat laatste mede omdat een Fenix perfect dienst kan doen als 'net' horloge. Ik zou het nooit aanraden voor op de fiets, tenzij ge vergeten zijt van uwen edge op te laden :p

Is iemand uit de buurt van Beringen?
Zou er zondag een mtb-tocht willen fietsen, graag met veel technische stukken en mtb-plezier.

Ik ken niets van de streek en weet enkel dat 'de mijnterril van Beringen' veel mtb-mogelijkheden biedt.

Morgen speur ik het internet sowieso nog wat af naar een route, maar als iemand iets in zijn lade heeft liggen...

Ofwel een lus van +-80km met een hoop leuke, technische stukken.
Ofwel iets van zo'n 40/50 km die dan begint / eindigt rond de terril waar ik dan nog enkele rondjes zou kunnen rijden?
Is er zelfs een ronde op de terril zelf? Ik weet dat er wedstrijden op worden gereden, maar is er een parcours van een handvol km die je kan volgen en enkele keren kan rijden?

Zou er zondag een mtb-tocht willen fietsen, graag met veel technische stukken en mtb-plezier.

Ik ken niets van de streek en weet enkel dat 'de mijnterril van Beringen' veel mtb-mogelijkheden biedt.

Morgen speur ik het internet sowieso nog wat af naar een route, maar als iemand iets in zijn lade heeft liggen...

Ofwel iets van zo'n 40/50 km die dan begint / eindigt rond de terril waar ik dan nog enkele rondjes zou kunnen rijden?
Is er zelfs een ronde op de terril zelf? Ik weet dat er wedstrijden op worden gereden, maar is er een parcours van een handvol km die je kan volgen en enkele keren kan rijden?
Er zijn 2 of 3 lussen op de terrils zelf ja met bordjes. De rest geen idee

Hou er rekening mee dat er op veel plaatsen erg veel water gevallen is, ook al was het bv lokaal droog (hier in centraal oost vlaanderen bv gewoon wat zachte regen gevallen).

Ik kom er regelmatig.

Er zijn 2 lussen op de terril. Rood en groen. Dan hebben ze afgelopen winter 4 enduro afdalingen gebouwd. Boven op de terril ligt dan het skillpark. Als ik die allemaal 2 keer doet is mijn kaars zo goed als uit.

Er ligt in de buurt nog een zwarte lus, maar dat is mij persoonlijk te saai.

Als je echt een grote lus wilt rijden kan je imo beter naar Genk en de 2 terrils daar gaan. Veel meer leuke singletracks dan in Beringen en langere en zwaardere afdalingen. Alleen geen afgepijlde route.

Hou er rekening mee dat er op veel plaatsen erg veel water gevallen is, ook al was het bv lokaal droog (hier in centraal oost vlaanderen bv gewoon wat zachte regen gevallen).
Goed punt. Ik zie op de nieuwssites dat we in Gent blijkbaar aan het ergste zijn ontsnapt.
Voor de locals, is er veel water gevallen? Is het ook geen streek die veel regen kan verdragen?

Om in de modder te gaan ploeteren, zak ik ook niet af naar daar...

Terug
Bovenaan