De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De meeste fietsen komen tegenwoordig met TLR banden, maar alsnog uitgerust met binnenbanden. Zelf ben ik nog niet 100% overtuigd van het tubeless verhaal op racefietsen voor ons als amateur, waarbij we niet onmiddellijk een ander wiel ter beschikking hebben. Hoewel ik tubeless rijd, twijfel ik nog of ik het ga blijven doen op de racefiets.

Maar goed, voor mensen die met binnenbanden rijden- en dat zijn er nog heel wat- is het dan niet beter om gewoon voor de klassieke vouwband te kiezen, die niet TLR is?

In gewicht wegen deze banden vaak 70-80 gram minder. Ik denk dat ze ook makkelijker op de velg te krijgen zijn? Is er enig verschil in weerstand tegen lekrijden tussen de klassieke variant en de tlr variant?

De meeste fietsen komen tegenwoordig met TLR banden, maar alsnog uitgerust met binnenbanden. Zelf ben ik nog niet 100% overtuigd van het tubeless verhaal op racefietsen voor ons als amateur, waarbij we niet onmiddellijk een ander wiel ter beschikking hebben. Hoewel ik tubeless rijd, twijfel ik nog of ik het ga blijven doen op de racefiets.

Maar goed, voor mensen die met binnenbanden rijden- en dat zijn er nog heel wat- is het dan niet beter om gewoon voor de klassieke vouwband te kiezen, die niet TLR is?

In gewicht wegen deze banden vaak 70-80 gram minder. Ik denk dat ze ook makkelijker op de velg te krijgen zijn? Is er enig verschil in weerstand tegen lekrijden tussen de klassieke variant en de tlr variant?
Nieuwe fietsen worden vooral geleverd met binnenband omdat ze vaak weken- of maandenlang in een etalage staan en die sealant dan toch opdroogt/verkeerd droogt.

Ik ben een ongelofelijk grote voorstander van tubeless op elke fiets, dat heeft mij al zeker 100 lekke banden bespaard, ook op de racer.

Als je echter niet overtuigd bent zou ik inderdaad geen tubeless buitenbanden kopen. Ze zijn zwaarder, duurder en stugger.

Wat maakt voor een amateur 70-80 gram uit? Voel je dat verschil dan echt? Dat kan je mij nu eens niet wijsmaken zie.

Nieuwe fietsen worden vooral geleverd met binnenband omdat ze vaak weken- of maandenlang in een etalage staan en die sealant dan toch opdroogt/verkeerd droogt.

Ik ben een ongelofelijk grote voorstander van tubeless op elke fiets, dat heeft mij al zeker 100 lekke banden bespaard, ook op de racer.

Als je echter niet overtuigd bent zou ik inderdaad geen tubeless buitenbanden kopen. Ze zijn zwaarder, duurder en stugger.

Het is altijd een afweging van voor- en nadelen natuurlijk.
Ja tubeless kan kan u potentieel wel wat frustratie besparen, maar het is ook niet heilig.
Op de MTB en gravel no-brainer om het te doen. Maar op de racer heb ik toch mijn mening erover verandert en rij ik al even terug met binnenbanden.
Ik rij zodanig weinig lek dat ik op den duur meer tijd verspilde aan het onderhouden en wisselen van sealant dan ik er baat bij had.

Maar op de racer heb ik toch mijn mening erover verandert en rij ik al even terug met binnenbanden.
Ik rij zodanig weinig lek dat ik op den duur meer tijd verspilde aan het onderhouden en wisselen van sealant dan ik er baat bij had.
Wel ik zit op een kantelpunt. Al wat tijd gestoken in pluggen, geknoei met sealant, die toch op je frame spuit. Het klinkt allemaal mooi, maar het is dat niet altijd

Rij je dan nog met de TLR buitenband of de goedkopere non-TLR variant? TPU binnenbanden of toch gewoon butyl?

Is de kwaliteit en vooral lekbestendigheid van een non-TLR identiek aan een TLR variant of zit er daar toch verschil op?

Rij je dan nog met de TLR buitenband of de goedkopere non-TLR variant? TPU binnenbanden of toch gewoon butyl?

Is de kwaliteit en vooral lekbestendigheid van een non-TLR identiek aan een TLR variant of zit er daar toch verschil op?

Ik koop TLR banden omdat deze beter te verkrijgen zijn en soms zelfs goedkoper zijn.
Zoals gezegd rij ik niet frequent lek, nu al 4k zonder lek te rijden. Ligt het aan de TLR of niet geen idee.
Ik zou al eens moeten nadenken wanneer ik voor het laatst met gewone vouwbanden heb gereden maar ik kan er geen uitspraak over doen eerlijk gezegd.
Ik ervaar ook weinig problemen met deze op de vel te leggen.

Ik rij in veel gevallen gewoon met lightweight buytl biba’s. Heb een TPU in de zadeltas en heb ook al eens 2 maanden met TPU gereden waarbij ik dan lek ben gereden en waarna ik bij thuiskomst in beide terug buytl gestoken heb.
Ik heb altijd de ambitie om voor een gran fondo TPU’s te leggen, maar in 90% van de gevallen ben ik te lui.
TPU rijdt misschien iets anders, en zou ook wat besparing in wattage betekenen. Maar ik voel het vooral in mijn portefeuille :P

Edit: frank viel net dat ik wel voor de Vosges TPU’s gelegd had 2 weken voor afreis. Lol, was dat alweer glad vergeten :lol:

Net als @MrKend54l ben ik ook gestopt met tubeless op de racer.

Niet omdat ik er problemen mee had maar enerzijds omdat ik met binnenbanden ook vrijwel geen problemen heb en tubeless toch wat meer opvolging/werk vraagt en anderzijds omdat mijn velgen hookless waren en ik teveel issues gezien had met banden die van hookless velgen vlogen in de koers (op televisie).

Mijn wielen overgezet naar gravel en andere (hooked) wielen gekocht voor de racer waar ik nu terug met binnenbanden rij op non-tlr banden (gp5000 kan ik goedkoper vinden in de non-tlr versie).

Ik ben ook weer overgestapt naar binnenbanden. Ventielen die verstopt zitten, gaten die niet gedicht worden + dat het een pak duurder is en gedoe. Voor die 2 lekke banden op een jaar dan die nog geen 10 minuten werk zijn om een nieuwe binnenband te steken is het mij de moeite nie waard.

Ik zit sinds 2019 in team tubeless en ben niet van plan nog terug te keren. Bij de hogere drukken van een racefiets is tubeless inderdaad niet feilloos maar ik kuis liever een wolk melk van mijn kader dan halverwege een fietsrit te zitten zoeken of er zeker niets in de buitenband zit.

Bij tubeless merk je meestal dat je een gat hebt als je al thuis bent of omdat er de eerste ronde melk tegen je been spat.

Maar om geld uit te sparen moet je zeker niet tubeless beginnen rijden.

Sommige Canyons zoals deze komen met hookless wielen, is dat niet af te raden wegens het risico dat de band er afloopt als je platvalt?

Als je alle extra regels van Hookless volgt zijn ze veilig maar ze geven geen enkel merkbaar voordeel dus ik vermijd ze als de pest. Als je met een platte band blijft rijden ga je met een hooked velg uiteindelijk ook je band verliezen of toch minstens je velg kapot rijden

Als je Hookless velgen hebt MOET je:
-compatibele banden gebruiken (verschilt per velg/merk welke banden gekeurd zijn)
-de max druk repsecteren (5bar/72psi)

Voor de fabrikant zijn ze goedkoper om te maken maar daar merk je als consument jammergenoeg niks van. Groot probleem van Hookless is dat bij verkeerd gebruik ze gevaarlijk zijn en als het dan misgaat is dit Trending op Instagram of tiktok met het bijschrift "tubeless is dangerous" waarna het gedeeld word in de whatsapp groepen door de anti tubeless boomer in de fietsgroep(eigen ervaring :unsure: )
Er is maar 1 manier om te tonen aan de merken dat we niet wachten op Hookless en dat is hooked kopen. Daarom dat ik zowel op mijn koersfiets als de gravel specifiek FFWD velgen heb gekozen, zij doen niet mee aan de Hookless trend.

Ventielen die verstopt zitten
Fillmore reserve ftw
Wel duur maar je zet ze over als je van fiets verandert natuurlijk.
Voor mij hebben deze ventielen een van mijn grootste frustraties met tubeless rijden verholpen.

Als je alle extra regels van Hookless volgt zijn ze veilig maar ze geven geen enkel merkbaar voordeel dus ik vermijd ze als de pest. Als je met een platte band blijft rijden ga je met een hooked velg uiteindelijk ook je band verliezen of toch minstens je velg kapot rijden

Als je Hookless velgen hebt MOET je:
-compatibele banden gebruiken (verschilt per velg/merk welke banden gekeurd zijn)
-de max druk repsecteren (5bar/72psi)

Voor de fabrikant zijn ze goedkoper om te maken maar daar merk je als consument jammergenoeg niks van. Groot probleem van Hookless is dat bij verkeerd gebruik ze gevaarlijk zijn en als het dan misgaat is dit Trending op Instagram of tiktok met het bijschrift "tubeless is dangerous" waarna het gedeeld word in de whatsapp groepen door de anti tubeless boomer in de fietsgroep(eigen ervaring :unsure: )
Er is maar 1 manier om te tonen aan de merken dat we niet wachten op Hookless en dat is hooked kopen. Daarom dat ik zowel op mijn koersfiets als de gravel specifiek FFWD velgen heb gekozen, zij doen niet mee aan de Hookless trend.
Voor mensen die weinig van techniek kennen, en zo zijn er veel, is het natuurlijk ook gewoon gevaarlijk. Onwetend hookless velgen kopen en er dan 8 bar druk op zetten...

ik denk ook dat er een verschil is tussen waar/hoe je aan je bike sleutelt.

Ik heb een "ateliertje" gemaakt om aan fietsen te sleutelen met mijn werkbank, wielrichter, rollen, bikestand, materiaal, rubberen vloer,... een "mess" maken is dan ook absoluut geen probleem, het mag al eens druppen of spuiten (uit de context, aub!), maar als je die mogelijkheid niet hebt kan ik mij wel inbeelden dat de drempel een pak hoger ligt. Hetzelfde met Cyclowax, bij mij staat de ultrasoon mooi naast dat toestel en hangen er altijd 2 versgewaxte kettingen klaar in rotatie. Allemaal drempels als je dat niet hebt.

Voor mensen die weinig van techniek kennen, en zo zijn er veel, is het natuurlijk ook gewoon gevaarlijk. Onwetend hookless velgen kopen en er dan 8 bar druk op zetten...
Ik verschiet er altijd van als je met 90% van de fietsers praat hoe weinig ze er eigenlijk van kennen of weten. Hoe je wel genoeg fietst dat je het aan jezelf kan verantwoorden een s-works te kopen maar nog nooit een ketting hebt gemeten of tijdig vervangen snap ik nog altijd niet.

Terwijl aan de lokale s-works/wilier dealer te horen dit de standaard is.

ik denk ook dat er een verschil is tussen waar/hoe je aan je bike sleutelt.

Ik heb een "ateliertje" gemaakt om aan fietsen te sleutelen met mijn werkbank, wielrichter, rollen, bikestand, materiaal, rubberen vloer,... een "mess" maken is dan ook absoluut geen probleem, het mag al eens druppen of spuiten (uit de context, aub!), maar als je die mogelijkheid niet hebt kan ik mij wel inbeelden dat de drempel een pak hoger ligt. Hetzelfde met Cyclowax, bij mij staat de ultrasoon mooi naast dat toestel en hangen er altijd 2 versgewaxte kettingen klaar in rotatie. Allemaal drempels als je dat niet hebt.

De meeste mensen die ik ken hebben wel een statief, gaande van een lidl statief tot de betere Parktool. De drempel ligt ergens bij de aankoopprijs van het gereedschap en de ROI-analyse die mensen maken. Ik heb gaandeweg de meest courante zaken gekocht, inclusief de brake hose tool en tools voor de pressfit BB. Ik doe zoveel mogelijk zelf, tenzij in garantie.

Voor de meeste mensen stopt het echter bij wat basic zaken, zoals poetsen en de ketting waxen met een drip wax. Die mensen maken er niet van om 150 euro te betalen voor een nazicht van hun fiets met een nieuwe ketting.

Ik heb nu 4000 km met de Aeroad en zit nog niet aan de 0,5% rekgrens ik gebruik squirt en laatste 2000km dynamic slick wax. Ik heb geen idee of dit normaal is, of wat de potentiële meerwaarde is van hot wax in levensduur? Ik heb wel de ketting eens afgehaald en in een plastic zakje met wax gestoken, hierdoor was de ketting ondergedompeld in wax.

Ik heb na vuile ritten al een paar keer de drivetrain ontvet met drivetrain detox, misschien not done, maar nadien propere wax en het werkt blijkbaar toch nog altijd?

Hoe lang hoort een ketting van een racefiets mee te gaan? 5000km? en bij de 2e wissel de cassette vervangen?

Laatst bewerkt:
De 12 speed Shimano kettingen gaan beduidend langer mee dan de 11 speed kettingen. Hoe lang is moeilijk te zeggen, hangt van veel factoren af waaronder weersomstandigheden en hoeveelheid kracht die je zet.

@Chauffagist kettingen die degelijk onderhouden worden zullen afhankelijk van omstandigheden 5 tot 8k meegaan, er zullen nog wel uitschieters zijn.

Een cassette moet normaal niet na de tweede ketting, zal eerder ketting 3-4 zijn.

Mijn LI2 Boa draaiknop is gebarsten. Ik weet dat je bij BOA levenslange garantie hebt, dus heb ik via hen nieuwe gekragen. Maar het probleem is dat die er totaal anders uitzien dan de knop die op mijn shimano sphyre schoenen zit. Deze op mijn schoenen zijn veel witter en hebben een zwarte omranding.
Die gaan ze niet hebben bij BOA zelf zeker?

Mijn LI2 Boa draaiknop is gebarsten. Ik weet dat je bij BOA levenslange garantie hebt, dus heb ik via hen nieuwe gekragen. Maar het probleem is dat die er totaal anders uitzien dan de knop die op mijn shimano sphyre schoenen zit. Deze op mijn schoenen zijn veel witter en hebben een zwarte omranding.
Die gaan ze niet hebben bij BOA zelf zeker?
Toen mijn boa defect was kreeg ik een perfecte kopie een dubbel zodat ik ze op beide schoenen kon vervangen. Waren wel origineel ook zwarte.

Terug
Bovenaan