De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Yes, exact. Die 86% is tov de 100% die je zou ervaren als je alleen rijdt.
https://nieuws.kuleuven.be/nl/2018/...ton-ervaren-minder-luchtweerstand-dan-gedacht

Bij een snelheid van 30 km/u op een fiets, is de luchtweerstand ongeveer 126 watt. Dit is ongeveer 80% van de totale weerstand die je ondervindt.
Dat zegt AI mij.

Bekijk bijlage 41173
Merci. Zat ook wat te sparren met AI daarnet. Niet de meest betrouwbare bron natuurlijk, maar ben wel benieuwd of die cijfers aannemelijk zijn voor de kenners hier.
Gaat uit van 75kg, gemiddelde lichaamsbouw, vlakke asfaltweg, geen rug- of kopwind.

ScenarioSpeedAero Drag (W)Rolling Resistance (W)Drivetrain Loss (W)Total Power (W)
Solo Rider25 km/h98 W22 W10 W130 W
30 km/h169 W26 W10 W205 W
35 km/h270 W30 W10 W310 W
Behind 1 Rider25 km/h73 W22 W10 W105 W
30 km/h124 W26 W10 W160 W
35 km/h200 W30 W10 W240 W
Belly of Peloton25 km/h43 W22 W10 W75 W
30 km/h74 W26 W10 W110 W
35 km/h120 W30 W10 W160 W

Merci. Zat ook wat te sparren met AI daarnet. Niet de meest betrouwbare bron natuurlijk, maar ben wel benieuwd of die cijfers aannemelijk zijn voor de kenners hier.
Gaat uit van 75kg, gemiddelde lichaamsbouw, vlakke asfaltweg, geen rug- of kopwind.

ScenarioSpeedAero Drag (W)Rolling Resistance (W)Drivetrain Loss (W)Total Power (W)
Solo Rider25 km/h98 W22 W10 W130 W
30 km/h169 W26 W10 W205 W
35 km/h270 W30 W10 W310 W
Behind 1 Rider25 km/h73 W22 W10 W105 W
30 km/h124 W26 W10 W160 W
35 km/h200 W30 W10 W240 W
Belly of Peloton25 km/h43 W22 W10 W75 W
30 km/h74 W26 W10 W110 W
35 km/h120 W30 W10 W160 W
In welke positie is dat? Want die cijfers lijken me verre van het werkelijke te liggen.
2 weken geleden sprint triatlon meegedaan. NP 279w aan 38.2\h 100% kop getrokken want reed continue solo. Er was zeker ook wel wat wind aanwezig anders ging het gemiddelde nog wat hoger liggen

In welke positie is dat? Want die cijfers lijken me verre van het werkelijke te liggen.
2 weken geleden sprint triatlon meegedaan. NP 279w aan 38.2\h 100% kop getrokken want reed continue solo. Er was zeker ook wel wat wind aanwezig anders ging het gemiddelde nog wat hoger liggen
Iedereen zijn CdA is dan ook wel anders + zonder de windomstandigheden te kennen in jouw sprint triatlon valt er niet veel over te zeggen/vergelijken.

Is moeilijk te zeggen natuurlijk. Hangt ook veel af welke gran fondo.
Een shleck of een marmotte zijn al 2 totaal verschillende dingen.

Wil je een beetje tussen de mensen kunnen finishen dan zal je vooral een beetje slim moeten koersen.
Je hebt het meeste baat bij in een groep te zitten, bedoeling is dus op de vlakke stukken met overschot te zitten slepen. En daarna bergop zien dat ze u niet losrijden want daar wordt altijd wat versneld, om dan in de afdalingen gewoon geen schrik te hebben en niet te lossen.
Vanaf dat je alleen komt verspil je veel energie.

Maar laat ons zeggen dat je toch in staat moet zijn om pakweg 5min 4w/kg weg te duwen.
Shleck of een Charly Gaul, wil wel eens een georganiseerde Gran Fondo/cyclosportivo meedoen. Heb eens tijdsresultaten opgezocht en zie dat er ook genoeg mensen zijn die gewoon de tijd nemen om het "opt gemak" uit te fietsen. Zo een 27km/h over 150km zou misschien wel moeten lukken. Ofwel beginnen met een Medio Fondo en dan sneller proberen te gaan.

Iedereen zijn CdA is dan ook wel anders + zonder de windomstandigheden te kennen in jouw sprint triatlon valt er niet veel over te zeggen/vergelijken.
Ja dan moet je ook geen tabellen posten met snelheden per wattage. Ik toon net aan met mijn case dat dit bullshit is zolang er geen extra info is

Shleck of een Charly Gaul, wil wel eens een georganiseerde Gran Fondo/cyclosportivo meedoen. Heb eens tijdsresultaten opgezocht en zie dat er ook genoeg mensen zijn die gewoon de tijd nemen om het "opt gemak" uit te fietsen. Zo een 27km/h over 150km zou misschien wel moeten lukken. Ofwel beginnen met een Medio Fondo en dan sneller proberen te gaan.

Het is nu wel zo dat het vooral plezant is als je in een groep kan rijden. Liefst een beetje in het eerste deel van de wedstrijd.

Meerdere in feite. Je rijdt sneller, tijd gaat sneller vooruit, je ziet niet alleen af maar rondom u zien ook af, het is ook leuker omdat het meer een koersgevoel geeft en je kan leren van de mensen rond u.

Maar het is daarnaast ook veiliger. Klinkt in eerste instantie misschien raar, maar ik leg het uit.
Als je in groep rijdt een beetje vooraan dan ben je voor een groot deel gerust dat de kruispunten veilig te passeren zijn zonder te remmen, auto’s en ander verkeer zijn minder geneigd u voorbij te steken of te hinderen.
Niemand verbied u van het als een toertocht te rijden, maar het neemt wel een heel deel van het gegeven gran fondo weg natuurlijk.

Daarnet bij het vervangen van mijn ketting heb ik opgemerkt dat er een tand van mijn tandwiel vooraan is afgebroken.
Geen idee wanneer dat zou zijn gebeurd en hoe.

Ik heb er tot nog toe ook nog niets van gemerkt, maar ik zal hem maar vervangen.

edit: proprietary tooltje nodig om kettingblad te vervangen. 🖕Cannondale 🖕

Laatst bewerkt:
Tool om die ring te kunnen lossen?
Ik heb zo ene, moest je in de buurt wonen mag je deze wel even lenen.
En nieuwe ring vastzetten met een drupje loctite. Deze durven al wel eens loskomen.

Laatst bewerkt:
Daarnet bij het vervangen van mijn ketting heb ik opgemerkt dat er een tand van mijn tandwiel vooraan is afgebroken.
Geen idee wanneer dat zou zijn gebeurd en hoe.

Ik heb er tot nog toe ook nog niets van gemerkt, maar ik zal hem maar vervangen.

Ik heb ook zo een tool, maar zal wss niet in de buurt zijn. Je bedoelt die getande dop om het blad van de crank te halen?

36 eur voor zo’n klein ding. Het is al erg dat je een speciaal stuk nodig hebt, laat staan dat ze daar nog eens 36 eur voor vragen ook
Shimano is geen haar beter. Mtb tandwielen zitten ook vast op de trapas met een lockring die een unieke tool nodig heeft.

Vandaag gemerkt dat routeyou zo goed als al hun routes achter een paypal heeft gestoken. Ook een dikke tegenvaller, als ik eens een route zocht in een voor mij onbekender gebied keek ik toch vaak daar.

Shimano is geen haar beter. Mtb tandwielen zitten ook vast op de trapas met een lockring die een unieke tool nodig heeft.

Vandaag gemerkt dat routeyou zo goed als al hun routes achter een paypal heeft gestoken. Ook een dikke tegenvaller, als ik eens een route zocht in een voor mij onbekender gebied keek ik toch vaak daar.
Vorige week deze mail gekregen van hen:
RouteYou is getting bigger every day, in part thanks to you, our free users. So we are very grateful and proud that there are so many of us. Today, however, we have important but yet not so good news. In a few days, we have to limit the features of the free version.

• What will change for you as a free user?

You will still be able to search and view all routes for free from that date onward.
    However, using a route for navigating, printing it off or downloading the GPX will only be possible if you have a RouteYou Plus subscription.
  • Why this change?

Since starting up in 2006, we have tried to keep RouteYou free through revenue from ads. But since 2021, ad revenues have more than halved, while user numbers have grown ten-fold. On top of that, stricter privacy regulations rightly make it increasingly difficult to serve ads while guaranteeing your privacy.

⚖️ For you to keep enjoying the very best routes moving forward, we at RouteYou need to strike a healthy balance between the cost of free use and revenue from ads.

We are therefore compelled to limit the features for free users to searching and viewing routes, and to make navigating, downloading and printing routes available to Plus subscribers only.

💡 It's like visiting the library: you can search and browse through everything, but to read a book you must be a member. RouteYou Plus is that membership.

Ik ben ook aan het denken om die aan te schaffen. Laat eens weten hoe die bevalt!
Vorige weekend ontvangen. Ik ben voor die 'secret blend' gegaan met een 'Endurance Chip', samen met hun eigen heater. Gestart met een nieuwe ketting en geprept zoals het hoort: ontvet met white spirit in ultrasoonbad en vervolgens ethanol.
De eerste 250km achter de rug op de gravelfiets. Het is vroeg, maar nu toch al tevreden van. In natte omstandigheden gefietst, maar alles blijft perfect in orde. Ik gebruikte een drip wax en die begon toch wat te knarsen na dit type ritten. Ketting blijft perfect proper. Ik had misschien wel verwacht dat mijn drivetrain iets stiller zou worden, maar dat is niet het geval.

Ik had misschien wel verwacht dat mijn drivetrain iets stiller zou worden, maar dat is niet het geval.
ik ga alleszins nooit meer terug naar drip wax of olie, maar er is niks zo stil als een fris laagje vers olie.
Het probleem is dat dat laagje niet lang vers blijft.

Maar hotwax is zeker niet stil

Ja dan moet je ook geen tabellen posten met snelheden per wattage. Ik toon net aan met mijn case dat dit bullshit is zolang er geen extra info is
Het is toch vooral om aan te tonen wat de verschillen tussen solo, in het wiel of peloton rijden zijn.

Sinds paar maanden een Garmin Edge 840 - mijn eerste fiets GPS - ik moet zeggen dat ik toch wat teleurgesteld ben ...

Misschien ligt het aan mij, maar als meermaals verkeerd gereden en zou nog meer gebeurd zijn moest ik niet min of meer de weg uit mijn hoofd weten meestal. Vandaag ook weer, ik kom aan een rond punt, ie zegt af te slaan, maar moest eigenlijk direct weer het volgende baantje rechts af - tegen dat het "navigatie scherm" weer weg was of een nieuw oppopt was ik er al voorbij - dat navigatiescherm met de fokking windrichting als indicatie waarheen het is ... Als ik niet een scherm met een fel ingezoomde map opzet en dus constant op dat scherm moet zitten staren (met "next off" in tijd en afstand erbij) is dat voor hopeloos.

Had ook eens "slimme indicatie" aangezet voor eten en drinken - bam, midden op een punt waar ik af moet toont ie dat dan weer, slim, uhu :sop:

Vandaag dacht ik ook eens wat "hazards" aan te duiden, beetje vriedenlijk zijn voor deze achter mij - sjah, je zit zodanig te sukkelen met dat scherm tegen dat ie dat allemaal pakt wat ik met mijn vingers tik, dat ik na 3 keer opgegeven heb of ik zou gewoon verongelukken.

Als klap op de vuurpijl vloog mijn ketting er af vandaag, dus fiets op zijn kop moeten zetten in het gras, en achteraf merkte ik dus dat ie zo'n blokje op het scherm aangepast had naar iets anders - dus het gras detecteert ie beter dan mijn vingers? :laugh:

Neen, ik had hier veel meer van verwacht :frown:
Precies of die makers hebben nog nooit met een fiets gereden - of, en ik sluit dat zeker niet uit, ligt het gewoon aan mezelf

Zijn er hier mensen die in een lokale fietsclub oid rijden? If so, hoe hebben jullie die gevonden?

Zou zelf wat meer in groep willen rijden en binnen mijn kennisenkring rijdt er niemand met de fiets. Als ik via de website van de stad zoek of de geweldige "je bent van x als je" Facebook groep afschuim kom ik precies vaak bij groepen uit waar, op basis van de publiek gemaakte foto, de gemiddelde leeftijd toch iets hoger ligt dan ik zoek of dat ze er expliciet al op voorhand bijzeggen dat de snelheid maar max 27/u is en ze geen snelheidsduivels zijn.

Het hoeft voor mij geen raceclub te zijn, maar wat aan liggen modderen op zondag tegen een slakkentempo is dan ook weer het andere uiteinde :unsure:

Terug
Bovenaan