De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik begin terug op niveau te geraken. Net mijn eerste ftp test gedaan in 2 jaar na een half schrikkeljaar gepakt te hebben vorig jaar vanaf juni. 290w voor 76kg dus 3.81wkg
2 jaar terug een ftp van 300w voor 75kg dus 4wkg met 6u training per week. Dit jaar rond Nieuwjaar ook beginnen lopen 1x 1u in de week en 1 fietstraining in het weekend. Meer tijd heb ik momenteel niet.
Momenteel dus 54u gefietst en 21u gelopen. Wat maakt dat ik per week 3u34m sport. Ik heb geen wattagemeter om buiten te rijden en eigenlijk heb ik altijd grijs getraind en dus veelal rond gebrommerd in lage zone 3. Ik verschiet zelf dat ik nu al zo niveau haal (voor mij doen natuurlijk ik ben geen chauffagist 😃)

Misschien moeten we met de Beyond Gamers eens op stage gaan.
Ik heb vlug eens gezocht en de VDAB biedt vier mogelijkheden aan: https://www.vdab.be/vindeenopleiding/opleidingen/installateur-centrale-verwarming-en-sanitair

Zelf vandaag met de regen op de smart trainer gesprongen om The Three Sisters op zwift te rijden.
Een effort proberen doen op de EPIC KOM. Halverwege helaas last van de maag dus redelijk wat gas terug moeten nemen. Zo'n 15 seconden sneller gereden dan twee maanden terug, maar halverwege was het 30 seconden.

Ik heb het windjasje van van rysel. Prijs kwaliteit +++
Ik heb dit al 2 jaar en dat overleeft alles. Eens met de mtb uit de bocht gevlogen en tegen een boom, gat er in. Uiteindelijk dat gewoon onder stikmachine gesmeten en dat wordt nog altijd gebruikt.
Gisteren leuk pakketje ontvangen. Aeroad CFR limited edition met dura ace. Foto is genomen voor mijn woon werk verkeer van vandaag want nu hangt hij vol geitestront en is het Carbon gebarsten van de putten.

Kleur is echt machtig, de ene keer is hij meer blauw, dan eens meer naar het groene toe.

En het verschil tussen de cfr en de sl is toch echt wel te voelen. Ook al zeggen we vaak enkel profs voelen dat, maar het verschil in stijfheid voel je toch wel echt bij het aanzetten en weggevoel. Moeilijk uit te leggen.

a1ac6b2d-168d-4611-a599-e582c67d3248.jpg

IMG-2744.jpg
Ik heb nog een wahoo gps houder met Flash 800 lamp liggen voor dat model. Ik kan die niet meer gebruiken, want de nieuwe modellen hebben een andere cockpit.

Stijfheid, niemand gelooft dat, maar ik voelde dat ook. Vooral in acceleratie en klimmen. Al kan dat ook door de naven zijn met meer aangrijppunten?

Die pot is gewoon een crockpot, of een nagellakdingetje (wat doen ze daarmee?) van op Aliexpress. Het is volgens mij ook identiek aan die chinezen, en Silca. Ik heb een Cyclowax versie, maar als die kapot gaat koop ik iets op ali.

De tabletten zijn daarentegen wél de moeite. Ik heb zelf geëxperimenteerd met wax, moybdeen, paraffine, grafiet (ofziets) maar dat kwam er altijd veel korreliger uit dan bij de OG. En zoveel kosten ze niet. Gewoon uw ketting wat proper in de pot doen (na het afnemen een minuut in heet water does the trick)

Vette velo, maar dat verschil in stijfheid voelen… dat zal toch eerder in de afmontage zitten hoor :). Disclaimer: profs voelen dat ook niet.
Ja zou ook wel kunnen idd. Al hoor ik ook wel dat ultegra en dura ace ook niet zo een groot verschil zijn, of het moet dan het verschil zijn van wielen tussen de arc1100
Ik heb dit al 2 jaar en dat overleeft alles. Eens met de mtb uit de bocht gevlogen en tegen een boom, gat er in. Uiteindelijk dat gewoon onder stikmachine gesmeten en dat wordt nog altijd gebruikt.

Ik heb nog een wahoo gps houder met Flash 800 lamp liggen voor dat model. Ik kan die niet meer gebruiken, want de nieuwe modellen hebben een andere cockpit.

Stijfheid, niemand gelooft dat, maar ik voelde dat ook. Vooral in acceleratie en klimmen. Al kan dat ook door de naven zijn met meer aangrijppunten?
ik had nog mijn gps houder van de andere Aeroad.

Ja kan idd ook door de betere wielen zijn, zou het eens moeten testen met de arc1400 erin van mijn ultimate om te zien of dat het verschil is. Al zijn die ARC1600 toch ook geen slechte wielen denk ik.

Toch raar dat een fiets met hetzelfde kader helemaal anders aanvoelt door andere wielen en groep en mss ook door de soort carbon.

Toch raar dat een fiets met hetzelfde kader helemaal anders aanvoelt door andere wielen en groep en mss ook door de soort carbon.

Wielen en banden doen echt waanzinnig veel aan hoe een fiets rijdt.
Het is uiteindelijk ook de beste upgrade in dat opzicht.
Tussen ultegra en dura-ace ga je echt weinig verschil voelen in het rijden. Dat is vooral op de weegschaal en in uw portefeuille.

Wat ook wel kan is dat door de betere wielen, lichtere carbon en dura-ace je misschien 600g lichter zit. Dat kan je tijdens het rijden dan wel weer gewaar worden. Een lichtere fiets rijdt nu eenmaal ook anders.

Laatst bewerkt:
Ja zou ook wel kunnen idd. Al hoor ik ook wel dat ultegra en dura ace ook niet zo een groot verschil zijn, of het moet dan het verschil zijn van wielen tussen de arc1100

ik had nog mijn gps houder van de andere Aeroad.

Ja kan idd ook door de betere wielen zijn, zou het eens moeten testen met de arc1400 erin van mijn ultimate om te zien of dat het verschil is. Al zijn die ARC1600 toch ook geen slechte wielen denk ik.

Toen de nieuwe Tcr van giant uitkwam waren er journalisten in de fabriek toegelaten. Daar kon je toen horen en kreeg je te zien dat de topreeks volledig anders werd samengebouwd dan de lagere reeksen.

Bij de lagere reeksen is de kader in 2 apparte delen gemaakt en worden later met elkaar verbonden.

De topreeks word volledig in 1 stuk opgebouwd. Dit heeft een positief effect op het gewicht en de stijfheid.

Bij de andere A merken zal dit ook wel gelijkaardige verschillen vertonen.

Wielen en banden doen echt waanzinnig veel aan hoe een fiets rijdt.
Het is uiteindelijk ook de beste upgrade ik dat opzicht.
Tussen ultegra en dura-ace ga je echt weinig verschil voelen in het rijden. Dat is vooral op de weegschaal en in uw portefeuille.

Wat ook wel kan is dat door de betere wielen, lichtere carbon en dura-ace je misschien 600g lichter zit. Dat kan je tijdens het rijden dan wel weer gewaar worden. Een lichtere fiets rijdt nu eenmaal ook anders.
Ja het gewichtsverschil is net geen volledige kg eigenlijk. De vorige was de Aeroad cf sl met mechanische ultegra.

Ja het gewichtsverschil is net geen volledige kg eigenlijk. De vorige was de Aeroad cf sl met mechanische ultegra.
Dan zou ik alvast niet veel verder meer kijken.
Een fiets die bijna een kilo minder weegt gaat uiteraard een zeer groot verschil qua rijgedrag vertonen.

En uw pedalen? Die maken toch ook veel omwentelingen dus lichtere pedalen geven meer winst dan een lichter frame zou ik denken? Lichtere wielen zouden ook meer "winst" opleveren omdat dat gewicht ronddraait, itt uw frame. Je hebt er meer baat bij om lichtere wielen te hebben omdat je dan een beter acceleratievermogen hebt.

En uw pedalen? Die maken toch ook veel omwentelingen dus lichtere pedalen geven meer winst dan een lichter frame zou ik denken? Lichtere wielen zouden ook meer "winst" opleveren omdat de dat gewicht ronddraait, itt uw frame. Je hebt er meer baat bij om lichtere wielen te hebben omdat je dan een beter acceleratievermogen hebt.
Het verschil tussen een 105 en een dura-ace pedaal is 25g. Kans dat je dat gaat voelen in accelereren is onbestaand.

Bij een frame spreken we al snel over 2-300g. Soms zelfs nog veel meer.

Iemand die iets kent van rotor powermeters? Ik krijg die precies niet aan. Enkel met de lader erin wel maar van zodra ik hem uit de lader haal is de verbinding weg. Of moet je ingeklikt zijn want heb nog maar enkel getest met sneakers.
Of waar de batterij zit dan kan ik dat eens bekijken.

Tis allemaal relatief vwb gewicht en beter materiaal.
Ik heb een Aeroad cf slx8.0 en mijn schoonbroer een specialized Sworks sl8.
Schoonbroer zijne is circa een kilo lichter en +- 5000€ duurder maar toch rijd ik hem bergop met de vingers in de neus eraf.
Om maar te zeggen het zijn de benen die het hem doen.
Lichter zal zeker verschil maken maar het verschil tussen 50-80 watt meer duwen bergop is vele malen groter, rekening houdend met ongeveer hetzelfde lichaamsgewicht.

Schoonbroer zijne is circa een kilo lichter en +- 5000€ duurder maar toch rijd ik hem bergop met de vingers in de neus eraf.
Lichter zal zeker verschil maken maar het verschil tussen 50-80 watt meer duwen bergop is vele malen groter, rekening houdend met ongeveer hetzelfde lichaamsgewicht.
Absoluut. Zo'n gigantisch verschil is 1kg trouwens ook niet.
In realiteit (afhankelijk van snelheid en hellingshoek) zal 1kg verschil slechts een 5-tal wat extra trappen zijn.

Ik zou een replica kopen van Eddy Merckx zijn vehikel waarmee hij in 1972 het werelduurrecord reed aan meer dan 49 gemiddeld.

Er wordt zelden tussen 2 verschillende personen vergeleken, da's onnozel. Ik rijd er mijn maat met zijn Sworks SL8 van 16k listprijs er ook los af met mijn gravelfiets van 2300 euro, maar dat zegt 0,0 over de kwaliteiten van beide fietsen. Als 1 persoon duidelijk sneller is met fiets B in vergelijking met fiets A, kan dat toch een perfect rationele beslissing zijn om een keuze te maken?

Mijn Endurace is door aanpassingen 1kg lichter dan een andere maat zijn Ultimate. Maar de versnelling is voelbaar beter als ik een heuvel op sprint op die Ultimate.

Alle fietsen boven de +- 6000€ koop je geen slechte fiets meer ik mijn ogen.
Dan koop je in eerste instantie eentje met de juiste geometrie en dan wat je mooi vind.
De verschillen gaan er zeker zijn maar minimaal, tuurlijk vind iedereen zijn nieuwe fiets een raket,is iedere trap raak en hebben ze de snelste tijd ooit gereden op Strava. Maar de kans is groot dat dit eerder met de nieuwe moraal te maken heeft van het nieuwe speelgoed.

Alle fietsen boven de +- 6000€ koop je geen slechte fiets meer ik mijn ogen.
Dan koop je in eerste instantie eentje met de juiste geometrie en dan wat je mooi vind.
De verschillen gaan er zeker zijn maar minimaal, tuurlijk vind iedereen zijn nieuwe fiets een raket,is iedere trap raak en hebben ze de snelste tijd ooit gereden op Strava. Maar de kans is groot dat dit eerder met de nieuwe moraal te maken heeft van het nieuwe speelgoed.

Vermogen doet niet mee aan moraal.
Het is gewoon meetbaar en visueel zichtbaar welke impact die nieuwe fiets heeft.

Ik geef u 100% gelijk dat op een gegeven moment je veel geld uitgeeft voor uiteindelijk nog weinig winst.
Maar je bent gek als je zegt dat je geen verschil voelt en meetbaar waarneemt tussen een midrange fiets en een high-end fiets.
Ook de uitspraak van “het zijn de benen die het hem doen” is ondertussen ook al grijs gedraaid. Uiteraard zijn uw eigen fysieke capaciteiten doorslaggevend. Maar materiaal speelt ook gewoon een noemenswaardige rol.
Het feit dat in amateurwedstrijden en gran fondo’s er tegenwoordig zo hard gereden wordt komt enerzijds door de ingesteldheid van de mensen, maar ook met het materiaal waarmee ze aan de start komen.

Dat er geen verschil is heb ik nooit gezegd maar vanaf +6000 minimaal.
Pogacar zou de tour of strade bianchi ook gewonnen hebben op ne van Rysel fiets.
En bij mij is zoals ik zei vanaf 6000€ geen mid range fiets meer maar eerder al high-end.

Vermogen doet niet mee aan moraal.
Het is gewoon meetbaar en visueel zichtbaar welke impact die nieuwe fiets heeft.

Ik geef u 100% gelijk dat op een gegeven moment je veel geld uitgeeft voor uiteindelijk nog weinig winst.
Maar je bent gek als je zegt dat je geen verschil voelt en meetbaar waarneemt tussen een midrange fiets en een high-end fiets.
Ook de uitspraak van “het zijn de benen die het hem doen” is ondertussen ook al grijs gedraaid. Uiteraard zijn uw eigen fysieke capaciteiten doorslaggevend. Maar materiaal speelt ook gewoon een noemenswaardige rol.
Het feit dat in amateurwedstrijden en gran fondo’s er tegenwoordig zo hard gereden wordt komt enerzijds door de ingesteldheid van de mensen, maar ook met het materiaal waarmee ze aan de start komen.
klopt idd, vooral het laatste. Als je de gemiddeldes ziet van de groepsritten vergeleken met nog maar 4 a 5 jaar geleden. En dat zal niet zijn omdat iedereen nu plots anders is beginnen trainen/ eten. En al scheelt het maar 10 watt, op een half uur ga je het niet merken maar op 4u tijd 10 watt meer of minder trappen maakt uiteindelijk wel degelijk een verschil.

Maar idd vanaf 6000€ betaal je voor het merk, afwerking, al begint 6000 al krap te worden met die geschifte prijzen. Bij Canyon betaal je al 6800 voor ultegra di2...
Die van mij kost ook meer omdat het een limited edition is. Maar dan heb je ook iets dat je geen honderd keer ziet passeren qua kleur.

Terug
Bovenaan