De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Miserieritje gisteren. Boven op Kemmelberg plaspauze, zet m'n aeroad daar, ik hoor pssssst en zie de melk uit een klein gatje spuiten. Duidelijk dat de Mucoff niet zijn werk ging doen. Misschien maar eens het Maxalami plugsetje gebruiken. Bon, begint al, wat een prul. En die worstjes plug beetje te dik. Dan maar zo een worstje in de langsrichting doorgetrokken. Uiteindelijk dat er in gepropt, co2 er op en verder gereden. Helaas niks bij om de uitsteeksels af te knippen. Nog al die Heuvels daar gedaan. Lekker nr huis langs de vaart. Tot plots die plug er uit vliegt.

Weer pluggen, helaas geen co2 meer. Kilometer te voet tot aan de woonboot met de fietspomp aan de col "tis nat in de broeken". Natuurlijk zetten al die boomers hun fiets daar voor, dan nog mogen kloten om bij die pomp te geraken. Komt er daar eerst nog enkele liters roest zop uit, dat nu ergens in die velg zit waarschijnlijk.

Bon, conclusies:

Gp 5000 s TR, snel lek. Wat is een beter alternatief, zonder in te boeten op grip en gewicht?

Mucoff tubeless sealant, doet precies maar half zijn werk. Dat blijft druppelgewijs uit de kleine gatjes komen, dus echt ideaal is dat toch niet. Is de Dynamic barkeeper pro een beter alternatief?

Op vlak van plugtools, wat is hier het beste voor een roadbike? Dynaplug race?
1. Wegblijven van die roze brol die muc off sealant noemt.
Sealant van silca is momenteel het beste wat je kan kopen imo. De nieuwe versie kan je via het ventiel toevoegen ondanks de "stukjes" die erin zitten om grotere gaten te vullen.

2. CO2 en tubeless zijn geen goede vrienden. Beter een kleine pomp of als je daar geen zin in hebt op Alixpress een kleine elektrische pomp voor €20 bestellen.

3. Dynaplug racer is inderdaad veel makkelijker te gebruiken op een racefietsband dan de standaard pluggen.

4. Een tpu binnenband in de zadeltas als plan c kan nooit kwaad. Weegt zo goed als niks en neemt geen plaats in.

Plan a: melk doet zijn werk en je weet het zelfs niet. Eenmaal thuis merk je dat er wat tubeless vlekken aan je kader hangen.
Plan b: plug erin lucht erbij en je kan verder
Plan c: tpu binnenband erin en je rijd verder zoals in de "goede" oude tijd met een (tpu) binnenband.

Met zo'n klein busje van schwalbe (of andere merken) lukt het bij mij alleszins niet. Die opening is ook maar een mm of 2.

Ik doe mijn band er sowieso voor een stukje af, kan ik meteen zien hoeveel er nog effectief in zat.
Als je no tubes race juist gebruikt mag dit niet lukken. Als je de instructies niet goed leest en de fles dus niet ondersteboven houd ben je uw race sealant gewone aan het maken door geen stukjes in uw band te gieten.

Dus als het niet langs je ventiel lukt zonder verstoppingen ben je goed bezig.

Ik ben overgeschakeld naar silca daar was het eerste keer rechtstreeks in band bijvullen via ventiel. De nieuwe versie kan altijd via het ventiel.

1. Wegblijven van die roze brol die muc off sealant noemt.
Sealant van silca is momenteel het beste wat je kan kopen imo. De nieuwe versie kan je via het ventiel toevoegen ondanks de "stukjes" die erin zitten om grotere gaten te vullen.

2. CO2 en tubeless zijn geen goede vrienden. Beter een kleine pomp of als je daar geen zin in hebt op Alixpress een kleine elektrische pomp voor €20 bestellen.

3. Dynaplug racer is inderdaad veel makkelijker te gebruiken op een racefietsband dan de standaard pluggen.

4. Een tpu binnenband in de zadeltas als plan c kan nooit kwaad. Weegt zo goed als niks en neemt geen plaats in.

Plan a: melk doet zijn werk en je weet het zelfs niet. Eenmaal thuis merk je dat er wat tubeless vlekken aan je kader hangen.
Plan b: plug erin lucht erbij en je kan verder
Plan c: tpu binnenband erin en je rijd verder zoals in de "goede" oude tijd met een (tpu) binnenband.
Plan c werkt enkel als je die rotte tle banden er af en op krijgt en dan nog op zijn plek krijgt met een binnenband. Ik ga wss 10 jaar eerder slijtage op mijn duimen hebben van die schwalbe one er met binnenband op te proberen krijgen en na 10 keer heb ik het opgegeven want die band zat niet op zijn plek.

Mijn zoon moet ik morgenochtend gaan afzetten in kortrijk. Ik kan daarna nog even doorrijden richting grens vlaamse ardennen/pays des collines (ik dacht aan Avelgem) en een route doen van max 100km zonder kasseien als training voor de vogezen begin Juni.
Aangezien ik zelden in die streek rij, welke kasseiloze beklimmingen zijn aanraders. Liefst eerder langere lopers dan kort en krachtig en eerder richting de Waalse kant omdat ik dat daar totaal niet ken en wil ontdekken.
La houppe, kanarieberg, trieu, hotond ken ik alvast. Welke verborgen parels heb je nog?

Mijn zoon moet ik morgenochtend gaan afzetten in kortrijk. Ik kan daarna nog even doorrijden richting grens vlaamse ardennen/pays des collines (ik dacht aan Avelgem) en een route doen van max 100km zonder kasseien als training voor de vogezen begin Juni.
Aangezien ik zelden in die streek rij, welke kasseiloze beklimmingen zijn aanraders. Liefst eerder langere lopers dan kort en krachtig en eerder richting de Waalse kant omdat ik dat daar totaal niet ken en wil ontdekken.
La houppe, kanarieberg, trieu, hotond ken ik alvast. Welke verborgen parels heb je nog?
Het beantwoordt niet helemaal aan je vraag, maar 100km zonder kasseien en Avelgem passeren: https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/4843290

Plan c werkt enkel als je die rotte tle banden er af en op krijgt en dan nog op zijn plek krijgt met een binnenband. Ik ga wss 10 jaar eerder slijtage op mijn duimen hebben van die schwalbe one er met binnenband op te proberen krijgen en na 10 keer heb ik het opgegeven want die band zat niet op zijn plek.
ben tot nu toe maximaal tot plan B moeten gaan op de koersfiets.
plan C heb ik tot nu toe maar 1 keer moeten toepassen op de MTB met nog een gel verpakking als buffer om de binnenband uit de scheur in de buitenband te houden.

De Verada classic (die vorige week werd georganiseerd) loopt langs het pays des collines. Gpx'en staan nog online:

Zaterdag is er de Grinta Tour des Collines en als ik mij goed herinner staan de gpx'n ook online. (website is geblokkeerd op het werk, dus ik kan niet nazien :unsure: )

Zaterdag is er de Grinta Tour des Collines en als ik mij goed herinner staan de gpx'n ook online. (website is geblokkeerd op het werk, dus ik kan niet nazien :unsure: )
Inderdaad een zeer mooie tocht!

Handig om eens achteraf te fietsen ook omdat het 2 aan elkaar geplakte lussen zijn. Je kan je wagen op het gemeenschappelijk stuk route zetten zodat je u makkelijk kunt bevoorraden. Op 160km met 2000hm is dat al eens nodig.

Behalve Chauffagist natuurlijk, die zal wel met de fiets van de kust komen als opwarming en terug als cooldown.

De dynaplug is precies wel overal in stockbreuk. Research op diverse fora leert inderdaad dat dit de enige is die echt werkt.
Ik ga even mijzelf citeren enkele pagina's terug:

Als sealant gebruik ik de (oude) Silca Ultimate sealant (https://www.mantel.com/be-en/silca-ultimate-tubeless-sealant) en tevreden. Er is ondertussen een nieuwe versie, maar weet niet of die beter/slechter is.

Op vlak van plugs is er eentje die echt boven al de rest uitsteekt en dat zijn idd de Dynaplugs. Werken veel sneller en beter dan al die andere. Momenteel wel een leveringsprobleem en moeilijk vast te krijgen. Met een beetje geluk heeft uw fietsenmaker op de hoek nog een set liggen.

Ik weet dat Fietsen Storms in Herselt nog wel een set Dynaplug heeft liggen (Deze). Weet niet of ze het ook opsturen.

Sinds ik vorig jaar beginnen fietsen ben, merk ik dat de routes uitstippelen vooraf den helft van plezier is voor mij ( en de Strava stats checken achteraf den anderen helft).
Ik gebruikte initieel Strava maps, omdat ik het wel leuk vond om te zien welke segmenten ik kan toevoegen aan de ritten, maar heb gemerkt dat die bv. die niet altijd fietspaden neemt waar de Garmin course planner dat naar mijn evaring wel doet, houdt beter rekening met de populaire fietsroutes.
Climbfinder ook al gebruikt om routes met veel HM samen te stellen, goed om alle klimmekes te vinden en de zwaarte er van te zien, de reviews er bij zijn ook wel handig, maar de rest van de routeplanner suckt dan weer vind ik.
Komoot gebruik ik soms om snel een route te vinden indien weinig tijd.

Nog tools om eens uit te proberen? RouteYou zie ik vaak passeren, maar zelf nog niet geprobeerd.

Sinds ik vorig jaar beginnen fietsen ben, merk ik dat de routes uitstippelen vooraf den helft van plezier is voor mij ( en de Strava stats checken achteraf den anderen helft).
Ik gebruikte initieel Strava maps, omdat ik het wel leuk vond om te zien welke segmenten ik kan toevoegen aan de ritten, maar heb gemerkt dat die bv. die niet altijd fietspaden neemt waar de Garmin course planner dat naar mijn evaring wel doet, houdt beter rekening met de populaire fietsroutes.
Climbfinder ook al gebruikt om routes met veel HM samen te stellen, goed om alle klimmekes te vinden en de zwaarte er van te zien, de reviews er bij zijn ook wel handig, maar de rest van de routeplanner suckt dan weer vind ik.

Nog tools om eens uit te proberen? RouteYou zie ik vaak passeren, maar zelf nog niet geprobeerd.
https://ridewithgps.com/ gebruik ik graag, als ik eens een route maak.

Dus vandaag deels van de verada classic gereden zoals hierboven werd getipt.
Prachtige streek en parcours 117km en bijna 1400hm. Een aanrader voor wie eens in deze streek wil fietsen.

Dus vandaag deels van de verada classic gereden zoals hierboven werd getipt.
Prachtige streek en parcours 117km en bijna 1400hm. Een aanrader voor wie eens in deze streek wil fietsen.
heb je GPX? Ik verhuis normaal naar de vlaamse ardennen maar ken daar niks van baan en ben op zoek naar enkele toffe ritjes zonder kasseien.

De 135km gpx heb ik genomen en gestart uit sint elooi(zwevegem). De pijlen voor de grinta challenge des collines ben ik ook constant tegengekomen van langs weerszijden dus die gpx kun je ook gebruiken. Enig nadeel is dat je echt niks tegenkomt om je eens te bevoorraden eens je in Wallonië bent met zo een weer gelijk gisteren maar al de rest maakt het ruimschoots goed. Je rijdt bijna constant alleen en op 2x 100m kasseien na bijna overal redelijk deftige asfalt banen en geen enkele zotte afdaling.

Het grootste deel van de routes die ik rij haal ik van op routeyou, ik pas ze dan wel aan zodat start en eindpunt aan mijn deur zijn.
Ik gebruik het zowel voor mijn racefiets routes als mtb routes.

Terug
Bovenaan