De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gaat wat langer mee in de band als de race versie. De race is zogezegd sealant voor wedstrijdgebruik.
Volgens mij is de race gewoon de versie voor koersfietsen / voor hogere bandendruk.

En moet ge op de koersfiets inderdaad die gebruiken, of een andere specifiek voor koersfietsen.
Door die hoge bandendruk werkt dat daar toch wel allemaal een veel minder goed op.

Ge kunt overigens ook sealant gebruiken voor kruiwagenwielen.

20x goedkoper, en 10x zo goed (ge kunt dat aanlengen met water, dan dicht dat nog goed genoeg voor op ne fiets).

Rij ik ook al enige tijd mee rond, een enkele keer een stevige snee gehad die net niet dicht ging. In alle eerlijkheid was de sealant toen ook wel zo goed als volledig op, dus eigenlijk is het een mirakel dat de sealant toen nog iets deed. Droogt wel ietwat sneller uit, maar lijkt het voor de rest goed te doen.

Bevat denk ik weinig of geen latex, plakt dus minder dan andere sealants. Kan nog altijd een smosboel genereren natuurlijk, maar gemakkelijk af te kuisen. Heb 'm nog niet door het ventiel proberen jagen, maar is wel vrij dik; mits vooraf aanlengen met water zou het moeten kunnen denk ik.

#durftevragen
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met Beat cycling club. Dit jaar zal het voor mij door omstandigheden vooral wat wedstrijdjes voor de fun worden maar bv vorig jaar tijdens de Schleck gran fondo had ik het probleem dat ik daar alleen was. Dus geen bevoorrading (tenzij ik stopte) en ook alles alleen regelen.
Via via op de website van beat uitgekomen (ik kende ze natuurlijk al) maar gezien dat je bij bepaalde wedstrijden dus "care packages" kan kopen. Je wordt dan die wedstrijd door een gans team geholpen (vest aangenomen, bidon aangeven, voor en aftercare,...) Je kan discussiëren dat het misschien wat over de top is maar de wedstrijden die ze dit jaar aanbieden zitten wel enkele interessante bij voor mij (met het oog op volgend jaar dan) Voorlopig lijken ze in België niet teveel voet aan grond te hebben maar de prijzen (lidmaatschap en uitrusting) lijken mij schappelijk.

Excuses om deze even opnieuw aan te halen, maar ik zit met hetzelfde dilemma :p

Iemand ervaring met zulke ploegen? Eg. Granfondoteam.be etc.?

Excuses om deze even opnieuw aan te halen, maar ik zit met hetzelfde dilemma :p

Iemand ervaring met zulke ploegen? Eg. Granfondoteam.be etc.?
Even dan men eigen ervaringen meegeven.
Dit seizoen dan aangesloten bij BEAT. Door het aflasten van GF Belgium heb ik wel enkel nog maar tijdens de gravelwedstrijd in Turnhout kunnen gebruik maken van hun service.
Op zich valt of staat alles met de medewerkers die ze hebben op het event. Het is dus niet altijd zeker dat er voor jouw event genoeg helpers zijn om bevoorrading en dergelijke te regelen. Het is dus soms wat behelpen merk ik in de interne chat.

Voor de Gravel wedstrijd in Turnhout was alles wel top in orde. Bevoorrading bij elk punt, bij de start werden de vestjes opgehaald en na de finish kon je dan je materiaal terug gaan halen. Daar betaal je op zich wel iets voor maar kom als ik iemand moet zoeken die zijn dag wil opofferen om mijn te bevoorraden...

De GF Belgium was uiteindelijk afgelast maar daar was het maar beperkt vanuit BEAT zelf wegens geen medewerkers. De vriendin van 1 van de deelnemers wou dit wel op haar nemen maar ze was dan ook alleen. Daar was dus buiten teamgenoten en een eventuele gezamenlijke slaapplaats (waar ik geen gebruik van heb gemaakt) niets.

Bij verschillende events ook al Granfondoteam.be gezien en daar ook al eens contact mee opgenomen maar die werken maar met beperkte toelating en je kan je daar niet gewoon lid van maken. Ik ben dus nu kandidaat lid maar geen idee hoe het nu verder gaat.

Ik heb eigenlijk geen idee.
Maar ik weet dat er zo allerlei dingen zijn die ge veel goedkoper kunt vinden gewoon omdat er niet op staat : 'Dit is speciaal voor uwe koersfiets".

Is ook ergens één of andere tubeless tape. Die kunt ge ook gewoon in de gamma/brico ofzo kopen voor 1/10de van de prijs.
Zou exact dezelfde tape zijn (zelfde fabriek, wordt op dezelfde band gemaaakt) buiten dat er niet op staat 'tubeless voor fiets'.

Maar ik zou ook niet meer weten welk merk, en welke tubeless tape dan dezelfde is :)

Even dan men eigen ervaringen meegeven.
Dit seizoen dan aangesloten bij BEAT. Door het aflasten van GF Belgium heb ik wel enkel nog maar tijdens de gravelwedstrijd in Turnhout kunnen gebruik maken van hun service.
Op zich valt of staat alles met de medewerkers die ze hebben op het event. Het is dus niet altijd zeker dat er voor jouw event genoeg helpers zijn om bevoorrading en dergelijke te regelen. Het is dus soms wat behelpen merk ik in de interne chat.

Voor de Gravel wedstrijd in Turnhout was alles wel top in orde. Bevoorrading bij elk punt, bij de start werden de vestjes opgehaald en na de finish kon je dan je materiaal terug gaan halen. Daar betaal je op zich wel iets voor maar kom als ik iemand moet zoeken die zijn dag wil opofferen om mijn te bevoorraden...

De GF Belgium was uiteindelijk afgelast maar daar was het maar beperkt vanuit BEAT zelf wegens geen medewerkers. De vriendin van 1 van de deelnemers wou dit wel op haar nemen maar ze was dan ook alleen. Daar was dus buiten teamgenoten en een eventuele gezamenlijke slaapplaats (waar ik geen gebruik van heb gemaakt) niets.

Bij verschillende events ook al Granfondoteam.be gezien en daar ook al eens contact mee opgenomen maar die werken maar met beperkte toelating en je kan je daar niet gewoon lid van maken. Ik ben dus nu kandidaat lid maar geen idee hoe het nu verder gaat.
Top, alvast merci om te delen!

Jullie hebben dan waarschijnlijk een aparte (whatsapp) groep waar alle tips etc. gedeeld wordt? Ivm. overnachting moet jij niets doen buiten inschrijven en betalen vermoed ik? Maar die plaatsen lijken mij ook beperkt?

Wachten tot er vrije plaatsen worden opengesteld voor nieuwe leden als er events niet volzet geraken door de huidige leden, dit is meestal wel voor de "grotere" uitstappen. Als ik me niet vergis zijn er dit jaar ook een aantal nieuwe leden ingestroomd via de winterescapes.

Laatst bewerkt:
Top, alvast merci om te delen!

Jullie hebben dan waarschijnlijk een aparte (whatsapp) groep waar alle tips etc. gedeeld wordt? Ivm. overnachting moet jij niets doen buiten inschrijven en betalen vermoed ik? Maar die plaatsen lijken mij ook beperkt?
Hangt er wat van af.

Per event wordt er een aparte whatsapp groep gemaakt. Als je naar het event gaat schrijf je je gewoon in op de clubsite.
Via de whatsapp worden er dan tips/ verkenningen/... besproken. Accomodatie is dan gewoon onderling te regelen.
Die "care packages" is gewoon dat er vanuit BEAT ondersteuning is door mensen ter plaatse. Dit doen ze enkel als er voldoende deelnemers zijn en genoeg vrijwilligers voor die ondersteuning. Hier betaal je dan wel iets voor.

Als er geen ondersteuning is kunnen we via de whatsapp onderling ook wel nog altijd iets regelen maar dat is dan buiten BEAT zelf.
Overnachting is bv dat iemand zegt van huis daar met 6 plaatsen wie wil meegaan...

Het idee er achter zit goed maar het is toch meestal maar zo zo geregeld merk ik en zoals gezegd hangt het veel af van je vrijwilligers.

En misschien voor mij nog het grootste nadeel: Het zit in Nederland.
Je merkt dat er daar wel echt groepjes zijn die regelmatig afspreken/ events/ gezamenlijke trainingen/... In belgie krijgen ze niet echt voet aan grond lijkt me. Als we dan hier in Belgie een goed een goed georganiseerd team hebben (GFT.Be) lijkt het me toch leuker om daar bij aan te sluiten.

Laatst bewerkt:
Maar ik weet dat er zo allerlei dingen zijn die ge veel goedkoper kunt vinden gewoon omdat er niet op staat : 'Dit is speciaal voor uwe koersfiets".

Is ook ergens één of andere tubeless tape. Die kunt ge ook gewoon in de gamma/brico ofzo kopen voor 1/10de van de prijs.
Zou exact dezelfde tape zijn (zelfde fabriek, wordt op dezelfde band gemaaakt) buiten dat er niet op staat 'tubeless voor fiets'.

Maar ik zou ook niet meer weten welk merk, en welke tubeless tape dan dezelfde is :)
Lekker vaag, grote meerwaarde!
Het is niet omdat iets in dezelfde fabriek en op dezelfde productielijn wordt gemaakt dat het daarom hetzelfde product of kwaliteit is.

Wat betreft die OKO tire sealant, dat is gebaseerd op het antivriesmiddel glycol (vele malen goedkoper) en inderdaad geen latex. OKO heeft trouwens ook een tire sealant specifiek voor fietsen die een stuk duurder is, wel met latex en andere additieven.
Het kan dus perfect zijn dat die kruiwagen sealant voor sommigen goed werkt, maar 100% glycol based tire sealant gebruiken voor banden die boven de 2 bar gaan, is een slecht idee. Geen enkele producent raadt dit aan voor fietsbanden en al zeker niet voor roadbikes. Het verdunnen van de glycol met water maakt dit alleen nog onbetrouwbaarder om uw band op lange termijn te dichten, zeker als er vaak in natte omstandigheden wordt gereden.

Laatst bewerkt:

Seth met z'n bekende youtube mtb kanaal heeft zo ook rondgereden met baby-olie in z'n remmen ipv shimano minerale olie. Werkte perfect.

Toch zou ik bepaalde zaken niet echt zoeken naar kostenbesparing. Ook niet die remolie.

Zo'n kruiwagenvloeistof aanleggen met water... hoeveel dan? Lijkt mij nogal een gedoe en mogelijke frustraties. Zo veel kost Stan's sealant nu ook weer niet en zo'n bus gaat toch ook gewoon lang mee.

En ik ben een mega cheapo

Lekker vaag, grote meerwaarde!
Het is niet omdat iets in dezelfde fabriek en op dezelfde productielijn wordt gemaakt dat het daarom hetzelfde product of kwaliteit is.

Wat betreft die OKO tire sealant, dat is gebaseerd op het antivriesmiddel glycol (vele malen goedkoper) en inderdaad geen latex. OKO heeft trouwens ook een tire sealant specifiek voor fietsen die een stuk duurder is, wel met latex en andere additieven.
Het kan dus perfect zijn dat die kruiwagen sealant voor sommigen goed werkt, maar 100% glycol based tire sealant gebruiken voor banden die boven de 2 bar gaan, is een slecht idee. Geen enkele producent raadt dit aan voor fietsbanden en al zeker niet voor roadbikes. Het verdunnen van de glycol met water maakt dit alleen nog onbetrouwbaarder om uw band op lange termijn te dichten, zeker als er vaak in natte omstandigheden wordt gereden.
Persoonlijk, maar mijn banden zijn totaal kaalgereden (heb enkel gravel & mtb, die laatste staat standaard boven de 2 bar) en rijp voor vervanging lang voor ik daar problemen mee krijg; ik fiets elke dag gemiddeld 30km door weer en wind.

Getto tubeless werkt overigens ook vrij goed, heb zo de Atlas Mountain Race uitgereden met een band die ik toen exact een jaar eerder als noodoplossing met elektriciteitstape tubeless gezet had. Was het zowaar vergeten tot ik kort voor vertrek mijn banden controleerde. Gorilla tape en Scotch 8898 zouden zich er ook goed toe lenen.

Laatst bewerkt:
Het idee er achter zit goed maar het is toch meestal maar zo zo geregeld merk ik en zoals gezegd hangt het veel af van je vrijwilligers.

En misschien voor mij nog het grootste nadeel: Het zit in Nederland.
Je merkt dat er daar wel echt groepjes zijn die regelmatig afspreken/ events/ gezamenlijke trainingen/... In belgie krijgen ze niet echt voet aan grond lijkt me. Als we dan hier in Belgie een goed een goed georganiseerd team hebben (GFT.Be) lijkt het me toch leuker om daar bij aan te sluiten.

Het punt van veel teams is dat het gerund worden door mensen met een fulltime job en het hobby is voor hun.
Het principe is geven en nemen. Het grote probleem is dus dat je moet overwaken dat er in principe meer gegeven wordt dan genomen.
Op die manier heb je dus buffer. Als de balans meer nemers dan gevers wordt dan heb je een probleem. Daarom dat men actief op zoek is naar mensen die dus willen teruggeven, en daarom dat je niet gewoon zomaar kan inschrijven.

Bij een GF zoals belgium doen er misschien 50 man mee van je team. Die je 3x een bevoorrading wilt geven. Dat zijn dus een kleine 250 drinkbussen en gels die je moet voorzien in totaal.
Dus 250 drinkbussen maken, dan 250 gels eraan hangen, dan deze op de posten krijgen en uitdelen. Plus dat je u mag verwachten dat je 250 lege drinkbussen terugkrijgt, die je daarna moet kuisen om ze op een volgend event terug te gebruiken. Alle rotzooi die de renners weggooien moet je ook in vuilzakken steken en meenemen.
En die vrijwilligers moeten ook naar de GF rijden, naar Lac de l'Eau deur oké. Luxemburg ook nog te doen, maar een GF zoals maratona of mallorca312 begin maar.
Petje af voor de mensen die dit onbezoldigd doen zou ik zeggen. En daarom is de inzet om bij te dragen aan dit gegeven zo essentieel.
Ik doe het zelf voor een loopclub, en dat is logistiek maar een fractie van, en qua verplaatsingen is het quasi nul want het gaat enkel maar om eigen georganiseerde evenementen.

Het kan dus perfect zijn dat die kruiwagen sealant voor sommigen goed werkt, maar 100% glycol based tire sealant gebruiken voor banden die boven de 2 bar gaan, is een slecht idee. .
Ik heb het inderdaad van MTB-ers gehoord ja. Die pompen nooit 2-bar in hun banden.

Zal de andere dingen eens pogen terug te vinden. Denk dat het inderdaad Tesa was en Stans. En 3M dacht ik ook...

(Persoonlijk gebruik ik overigens Orange sealant. De endurance versie). Maar dus voor MTB en gravel.

Ik heb het inderdaad van MTB-ers gehoord ja. Die pompen nooit 2-bar in hun banden.

Zal de andere dingen eens pogen terug te vinden. Denk dat het inderdaad Tesa was en Stans. En 3M dacht ik ook...

(Persoonlijk gebruik ik overigens Orange sealant. De endurance versie). Maar dus voor MTB en gravel.
Waarom gebruik je Orange sealant als die kruiwagen sealant "20x goedkoper, en 10x zo goed" is?

Het punt van veel teams is dat het gerund worden door mensen met een fulltime job en het hobby is voor hun.
Het principe is geven en nemen. Het grote probleem is dus dat je moet overwaken dat er in principe meer gegeven wordt dan genomen.
Op die manier heb je dus buffer. Als de balans meer nemers dan gevers wordt dan heb je een probleem. Daarom dat men actief op zoek is naar mensen die dus willen teruggeven, en daarom dat je niet gewoon zomaar kan inschrijven.

Bij een GF zoals belgium doen er misschien 50 man mee van je team. Die je 3x een bevoorrading wilt geven. Dat zijn dus een kleine 250 drinkbussen en gels die je moet voorzien in totaal.
Dus 250 drinkbussen maken, dan 250 gels eraan hangen, dan deze op de posten krijgen en uitdelen. Plus dat je u mag verwachten dat je 250 lege drinkbussen terugkrijgt, die je daarna moet kuisen om ze op een volgend event terug te gebruiken. Alle rotzooi die de renners weggooien moet je ook in vuilzakken steken en meenemen.
En die vrijwilligers moeten ook naar de GF rijden, naar Lac de l'Eau deur oké. Luxemburg ook nog te doen, maar een GF zoals maratona of mallorca312 begin maar.
Petje af voor de mensen die dit onbezoldigd doen zou ik zeggen. En daarom is de inzet om bij te dragen aan dit gegeven zo essentieel.
Ik doe het zelf voor een loopclub, en dat is logistiek maar een fractie van, en qua verplaatsingen is het quasi nul want het gaat enkel maar om eigen georganiseerde evenementen.
Compleet vrijwillig is het ook niet natuurlijk (bij BEAT)
Ik heb 2 dagen gaan helpen op het WK gravel en kreeg in ruil 2 gratis "care packages" op events,. 30 euro shoptegoed , T-shirt, bidonnen.
Op zich is het dus wel zo goed als vrijwillig maar je merkt wel dat de medewerkers meestal ouders/ vriendin/... van renners zijn die er toch zijn.
De bidonnen maken en uitspoelen wordt ook gedaan door de groep die bv samen een huisje huurt.
Gels krijgen ze bij de start dus het is onderweg enkel drinkbussen aangeven.

Terug
Bovenaan