De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Op nog geen 1000 km al 3x lek. Zowel voor of achter. Buitenband is continental grandprix, aanraders voor lekbestendigere varianten?

En née geen nieuwe fiets of andere velgen.
Nevertheless ik overtuigd ben dat de geluksfactor een grote impact heeft, reed ik ook merkbaar sneller lek met die GP5000's. Momenteel overgeschakelt naar Pirelli p zero race TLR RS en heel tevreden van. Banden zijn ook iets wat zwaarder tgv GP5000, maar daardoor dus ook lekbestendiger.

"Overall, the RS is a very strong option, and it challenges the Grand Prix 5000 S TR as the best-performing all-round road bike tire. Depending on the air pressure, the rolling resistance compared to the GP5000 S TR is somewhere between 5 to 10 percent higher, but in return, you get 25% more puncture resistance and 15 to 20% more grip on wet roads."
Source

Ook ik spreek niks tegen van wat je zegt hoor, maar wat maakt het dan een klimtraining?

Als wattage en cadans hetzelfde blijven? Dan schiet er enkel nog over dat uw virtueel mannetje trager naar boven gaat.

Want je zou dezelfde variabiliteit in hellingspercentage ook prima tussen -3% en +3% kunnen houden, en dan heb je géén klimtraining?

Een klimtraining bestaat voor mij uit:
- ononderbroken trappen (dat doe je altijd op Zwift)
- andere zitpositie (dat kan niet zonder kickr Climb/Bike
- lagere cadans (dat kan wel, maar dat doe je niet)
- rechtstaan op de pedalen (dat kan wel, maar doet niemand)
- in verhouding meer interval dan op het vlakke (maar dat is op een Alpe du zwift waar je ongelimiteerd kan bijschakelen naar uw ideaal vermogen ook niet echt realistisch)
Voor mij is dit toch het grootste verschil. De eerste klimmen die ik dit jaar buiten reed moest ik toch echt effe mijn positie zoeken hoe ik het beste mijn kracht uit mijn benen naar mijn pedalen kreeg want met mijn zitpositie van het vlakke lukte dat helemaal niet. Voeg daar nog wat kasseien aan toe en dan wordt het nog een pak moeilijker.

Ook ik spreek niks tegen van wat je zegt hoor, maar wat maakt het dan een klimtraining?

Als wattage en cadans hetzelfde blijven? Dan schiet er enkel nog over dat uw virtueel mannetje trager naar boven gaat.

Want je zou dezelfde variabiliteit in hellingspercentage ook prima tussen -3% en +3% kunnen houden, en dan heb je géén klimtraining?

Een klimtraining bestaat voor mij uit:
- ononderbroken trappen (dat doe je altijd op Zwift)
- andere zitpositie (dat kan niet zonder kickr Climb/Bike
- lagere cadans (dat kan wel, maar dat doe je niet)
- rechtstaan op de pedalen (dat kan wel, maar doet niemand)
- in verhouding meer interval dan op het vlakke (maar dat is op een Alpe du zwift waar je ongelimiteerd kan bijschakelen naar uw ideaal vermogen ook niet echt realistisch)
Vooral het terrein dan dat oplegt hoe hard je moet trappen dan vermoed ik.
Van een andere zitpositie ervaar ik op zich weinig hinder
Lagere cadans is niet van toepassing op de mountainbike.
Een klim van enkele kilometers doet iedereen gewoon in het zadel, tenzij je gaat aanvallen op je concurrenten, maar da's enkel voor de wedstrijdrijders in de voorste gelederen.

Ik probeer op zulke virtuele beklimmingen tussen de 280 en 300 watt te trappen om mezelf niet kapot te maken, maar wel hard te werken op de klim. Wanneer de hellingsgraad echter snel toeneemt, zit je al snel 350 - 450 watt te trappen voor enige tijd, wat je ook moet leren verteren. En dat ga je nooit hebben als je op Tempus Fugit zit rond te rijden aan 300 watt

Ik overwoog over te schakelen van Wahoo Roam naar Garmin 840 met mijn nieuwe fiets, maar de downgrade van Garmin Connect is echt te belachelijk voor woorden.

Ik overwoog over te schakelen van Wahoo Roam naar Garmin 840 met mijn nieuwe fiets, maar de downgrade van Garmin Connect is echt te belachelijk voor woorden.
Ik heb mij er nog niet echt in verdiept, maar zijn er kernfuncties uit de gratis versie verdwenen?

Welke downgrade? Alles wat er vorige week inzat, zit er nu nog in en qua functies is er niets verandert (ook niet qua tegels ofzo)? Serieuze vraag trouwens.
Enige wat is toegevoegd is op sommige pagina's een reclame banner voor Connect+, wat (ondanks waanzinnig vervelend) wel te begrijpen is.

I know... maar dat hoef ik dus niet te doen.
Daarnaast ben ik ook 100% zeker dat ik ver van mijn kleinste verzet nodig heb op de Koppenberg. Welke precies zou ik niet weten.

Mijn (onsportieve) vriendin heeft zelfs de Koppenberg naar boven gefietst op mijn Canyon Exceed met 28x42 als kleinste verzet. Dat was voor haar een max effort, en ik moest erbij blijven voor constante aanmoediging of het was niet gelukt, maar ze is wel gewoon boven geraakt.

Een geasfalteerde of kasseiklim die moeilijk is op een mountainbike bestaat gewoon niet. De verzetten op de mountainbike zijn gemaakt om veel steiler te kunnen klimmen op offroad paden.

Dus opnieuw... klimtrainingen voor de mtb kunnen perfect virtueel.
> 20%, ondergrond dat constant veranderd, ...
nee dat kan je niet virtueel nabootsen

Voor zover ik zie zijn de kernfuncties niet verdwenen, maar de tegels zijn weg en ze hebben het letterlijk minder toegankelijk gemaakt.

Ik zie nog steeds dezelfde interface als voor de introductie van Garmin Connect+?

Overigens die gratis 30 dagen aan het testen maar kan het zijn dat dit enkel werkt als je telefoon/app op US staat oid? Ik zie nergens iets staan van die Garmin Connect+ ondanks dat de testperiode wel actief is.

Na dit weekend weer gesukkeld te hebben met mijn fiets-gps (garmin edge explore 820), waarbij het scherm na 40km gewoon blijft hangen en ik geen navigatie-instructies meer krijg, wordt het tijd voor een nieuwe. Een 540 of een 840, wat geniet hier de voorkeur? Ik neig naar de 540, maar ga ik mij het ontbreken van een touchscreen niet beklagen?

Na dit weekend weer gesukkeld te hebben met mijn fiets-gps (garmin edge explore 820), waarbij het scherm na 40km gewoon blijft hangen en ik geen navigatie-instructies meer krijg, wordt het tijd voor een nieuwe. Een 540 of een 840, wat geniet hier de voorkeur? Ik neig naar de 540, maar ga ik mij het ontbreken van een touchscreen niet beklagen?
Ja, je zal je dat beklagen dus zeker geen 540 kopen.

Ik heb de 840 sinds deze zomer en zou echt niet meer zonder touchscreen kunnen. Je kan perfect ook nog met de knoppen navigeren, maar het is zoveel intuitiever om het touchscreen te gebruiken ipv de knoppen door hoe de UI opgebouwd is. Ook in de regen nog geen problemen gehad, zelfs met handschoenen lukt het (net) om alles te doen wat ik wil doen, ik zou nooit meer zonder touch willen tbh.

Naar de cyclo zelf. Ik wist dat er veel kasseien in gingen zitten, maar ik kan de komende maanden geen kassei meer zien. Mijn god dat had ik onderschat. Elke kasseikilometer telt voor minstens 2 gewone kilometers.

goed voor een gemiddelde van 22,4km/u.
Je geeft zelf het probleem: hoe sneller je gaat hoe gemakkelijker kasseien zijn
Volgende keer hem dus op de grote plaat gooien en de strook aanvatten aan > 45km/u!

Ik heb de 840 sinds deze zomer en zou echt niet meer zonder touchscreen kunnen. Je kan perfect ook nog met de knoppen navigeren, maar het is zoveel intuitiever om het touchscreen te gebruiken ipv de knoppen door hoe de UI opgebouwd is. Ook in de regen nog geen problemen gehad, zelfs met handschoenen lukt het (net) om alles te doen wat ik wil doen, ik zou nooit meer zonder touch willen tbh.

Dit + Garmin Edge is té uitgebreid om alles via fysieke toetsen te doen. Touchscreen is echt een must.

Voor zover ik zie zijn de kernfuncties niet verdwenen, maar de tegels zijn weg en ze hebben het letterlijk minder toegankelijk gemaakt.

Ik zie eerlijk gezegd geen verschil hoor.
Wat zie jij dan juist of wat mankeer jij juist? Nu goed ik gebruik hoe dan ook intervals voor mijn analyse.
Dit + Garmin Edge is té uitgebreid om alles via fysieke toetsen te doen. Touchscreen is echt een must.

Tijdens het rijden moet je nu toch niet zoveel aan uw edge prullen?
Plus dat hetgeen je wilt doen net zo vlot gaat met de knoppen, of soms zelfs vlotter.

Voor in te stellen en zo akkoord dat het minder vlot gaat via de knoppen. Maar niets onoverkomelijk eerlijk gezegd.
Ik vind vooral de meerprijs het niet waard, en snap het ook niet zo goed want qua kunnen zijn de 540 en 840 identiek.

Ik heb nu een 530, maar heb toch spijt dat ik geen 830 heb. Een swipe is vaak toch echt wel sneller dan knopje zoeken.

Terug
Bovenaan