De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb gisteren de ronde gedaan. Pittig moet ik zeggen :)
Ik denk dat het warme weer er ook mee te maken had. Ik was al voorbij de plaatsen des onheil gepasseerd dus niet veel van gemerkt..

Maar zou ik ook bijv. ook De Koppenberg mogen oprijden?
Er is een checkpoint waar ze nakijken of ge een deelnemersnummer hebt. Dus enkel als ge ingeschreven zijt kunt ge tijdens de event erop. De Koppenberg is ook wel gewoon fucking zwaar, toen ik boven was toch efkes 5 minuten op mijn effen moeten komen.. dat doe ik nooit meer :)

Die constante competitiedrang, die er zelf is als je nog maar een andere wielrenner kruist langs de ijzer. Ik ben altijd vriendelijk, altijd hand opsteken, goeiemiddag, goeiemorgen als ik voorbijsteek, ik krijg amper in 10% van de gevallen een dag terug.
Nagel op de kop. Voornamelijk de 'renners' met kledij van hun geliefde ploeg. Hatelijk gedrag. Als er al geen handje vanaf kan.

Hoe zat dat met uw myocarditis, in retrospectief? Gewoon puur pech of had je toch bepaalde signalen gehad die je mss niet serieus had genomen?

Mijn ervaring: Myocarditis is een ontsteking (no shit) en als je daar signalen van krijgt is het al te laat en gaat ook redelijk snel (ik heb het 1 dag uitgehouden met pijnstillers en dan spoed).
Misschien dat de varianten uitgelokt door COVID zich anders manifesteren, dat weet ik niet.

Volgens mijn cardioloog was ik volledig genezen maar aangezien ik de laatste jaren echt veel sport ga ik sowieso nog onderzoeken vragen.

Impact van die vaccins bedoel je?

Ja hoe gaat dat ook. 15000 deelnemers, dan is 2 overlijdens niet zo veel. Niet elke deelnemer daar zal fit zijn. Er zullen er daar wel een pak bij zitten met verkalkte aders en een veel te hoge BMI, of ook wat eendagsvliegen, die gewoon meedoen voor de fun, maar eigenlijk geen ervaring hebben.

Beetje druk door het zien van de andere deelnemers en het gedacht dat ze op dezelfde wegen rijden als de profs en te veel in het rood gaan.

Dit is het grootste vergif de dag van vandaag onder amateurwielrenners. Constant vergelijken met elkaar, Strava gemiddeldes vergelijken en elkaar proberen te overtreffen. Groepjes die zichzelf in de vernieling rijden. Machogedrag, dat soms al gewoon af te leiden is aan de kledij die sommige amateurs dragen en de opschriften die sommige er opzetten. Zag hier onlangs een rijden, die zichzelf Duinentijger genoemd had, hoe haal je het gewoon in je hoofd om dat op je shirt te zetten.

Die constante competitiedrang, die er zelf is als je nog maar een andere wielrenner kruist langs de ijzer. Ik ben altijd vriendelijk, altijd hand opsteken, goeiemiddag, goeiemorgen als ik voorbijsteek, ik krijg amper in 10% van de gevallen een dag terug.

Dit zullen sowieso niet de laatste overlijdens zijn. Gelet op het gebruik van doping door amateursporters en het aanwenden van alle middelen om elkaar te beconcurreren, zullen er wel nog overlijdens zijn die niet in de media komen.

De amateursporter moet beseffen dat hij bij de betalende categorie hoort, die betaalt om te fietsen. Het moet nog altijd een plezier zijn en verantwoord blijven. Als ik voel dat het niet gaat, minder ik tot het wel gaat.

Is er een rood licht, ja pech dan wacht ik wel. Verlies ik 1,5/u door het centrum, so be it. Ik zal wel eens een snelle rit doen, maar het merendeel toch meer op tempo en hartslag rond de 130.
Da's gesproken als iemand met nul komma nul KOM's op Strava

Prachtig weer vandaag, maar te koud voor mij om aangenaam te zijn dus maar op de rollen gereden.
Op MyWhoosh de route Mystique Heights gereden. 59.1 km bijna voortdurend naar boven. Pittig, maar satisfying wanneer je eindelijk boven komt. Volgens mij ook mijn langste virtuele rit met 2u40min

Met de zaken die je hoort en het aantal topsporters die door hartkwalen zijn moeten stoppen zou ik net het tegenovergesteld zeggen.
Er wordt nog te weinig en te oppervlakkig gescreend. En signalen worden nog te weinig serieus genomen.
De gouden standaard is een MRI van het hart om zaken op te sporen die je met eender welk ander preventief onderzoek niet kan doen.
Maar dat is niet te verantwoorden om dit in preventief onderzoek te steken.

Hoe zat dat met uw myocarditis, in retrospectief? Gewoon puur pech of had je toch bepaalde signalen gehad die je mss niet serieus had genomen?

Het was pericarditis dus de mindere ergere ontsteking van het hart.
Maar in feite weinig aan kunnen doen. Toen ik iets merkte was het al te laat, tot de dag ervoor niks van problemen gehad. Zelfs niet ziek geweest, wel omgegaan met ziek mensen en mensen met COVID bleek achteraf.
Maar sindsdien wel super voorzichtig met sporten als er sprake kan zijn van ziekte.

De gouden standaard is een MRI van het hart om zaken op te sporen die je met eender welk ander preventief onderzoek niet kan doen.
Maar dat is niet te verantwoorden om dit in preventief onderzoek te steken.

Dat het niet te verantwoorden is dat klopt.
Maar gewoon al eens een screening laten doen, ook al stelt het weinig voor kan al veel doen.
Al is het maar om meer waakzaam te zijn voor problemen en sneller verder te gaan met afwijkingen.

Heeft er hier iemand ervaring met een elektrische MTB? Ik kan door gezondheidsproblemen eigenlijk qua hartslag niet te hoog in het rood gaan, maar heb altijd enorm graag gemountainbiket, dus misschien is elektrisch wel een oplossing?

Ik vind de Cube Reaction Hybrid wel interessant.

Da's gesproken als iemand met nul komma nul KOM's op Strava

Prachtig weer vandaag, maar te koud voor mij om aangenaam te zijn dus maar op de rollen gereden.
Op MyWhoosh de route Mystique Heights gereden. 59.1 km bijna voortdurend naar boven. Pittig, maar satisfying wanneer je eindelijk boven komt. Volgens mij ook mijn langste virtuele rit met 2u40min

Te koud? Zot. T was zalig! Ik heb La Jaivenoise gereden, VTT in Huissignies. Heel de tijd in het bos, lente overal en stuivende paden :love2:.

Alleen laat mijn gps het steeds vaker afweten na enige tientallen km’s (navigeren dan, tracken doet ie nog perfect). T zal toch echt tijd worden voor een nieuwe. Weer geld uitgeven…

Heeft er hier iemand ervaring met een elektrische MTB? Ik kan door gezondheidsproblemen eigenlijk qua hartslag niet te hoog in het rood gaan, maar heb altijd enorm graag gemountainbiket, dus misschien is elektrisch wel een oplossing?

Geen ervaring met die specifieke fiets, maar een E-MTB is echt zot. Op reis al enige keren ene gehuurd, en dat sleurt u overal op en door.

Ideaal daarvoor.
Kameraad van mjj rijdt om dezelfde reden emtb en kan dan in lage hartslag toch nog met ons mee op pittige tochten.

Enkel met e-mtbers die in mijne weg rijden op TT 😅

Te koud? Zot. T was zalig! Ik heb La Jaivenoise gereden, VTT in Huissignies. Heel de tijd in het bos, lente overal en stuivende paden :love2:.

Alleen laat mijn gps het steeds vaker afweten na enige tientallen km’s (navigeren dan, tracken doet ie nog perfect). T zal toch echt tijd worden voor een nieuwe. Weer geld uitgeven…
yes, gisteren aan zee (15 ish graden met veel wind) en vingers bevroren. Ik denk dat de wind het hem doet.
Dus 's ochtends gaan fietsen wanneer het nog 7 graden is ofzo zit er dan niet echt in.

Daarnaast wou ik eigenlijk ook nog eens een deftige training doen, met hoogtemeters, wat niet evident is in Gent.

yes, gisteren aan zee (15 ish graden met veel wind) en vingers bevroren. Ik denk dat de wind het hem doet.
Dus 's ochtends gaan fietsen wanneer het nog 7 graden is ofzo zit er dan niet echt in.

Daarnaast wou ik eigenlijk ook nog eens een deftige training doen, met hoogtemeters, wat niet evident is in Gent.
Je kan de wind gebruiken alsof het bergop is he :oi22:

Vandaag aan zee was het ook wel fris met die noord oosten wind. Heb de fiets niet mee, maar op het strand / op de wandeling deed de wind toch gene deugd. Geen idee hoe fel hij stond in het binnenland.

Het viel eigenlijk héél goed mee kwa temperatuur. Ik ben eigenlijk ook een koukleum maar omdat de Ronde 2x relatief dichtbij passeerde had ik toch een klein ritje uitgestippeld. Ik had vanmorgen tegen beter weten in zelfs kledij aangetrokken waarvan ik in principe weet dat ze net niet warm genoeg is voor 10-12°C is maar eigenlijk geen moment last gehad, hetwas echt zalig fietsweer. Wel veel wind... dat wel. Alles richting het Oosten was stoempen voor dood.

Op zich zijn het alleen mijn vingers die het probleem zijn.
Voor de rest zou 10-12 graden geen probleem zijn. Maar mijn vingers worden gevoelloos en dan is er niet veel meer aan.

Vandaag ook de fout gemaakt om zonder handschoenen te vertrekken, extreem dom als lid van de Raynaud club. Toen ik vertrok was het al 8,5 graad en het ging alleen maar opwarmen, zal wel goed komen dacht ik. Het eerste uur was ok tot ik een stuk in de schaduw en met wind op de kop moest rijden. Kou gekregen en kreeg mijn vingers niet meer opgewarmd. Thuis 10 minuten moeten wachten vooraleer er genoeg leven in mijn vingers zat om de boa's van mijn schoenen los te krijgen.
De rit zelf natuurlijk ook volledig op zeep. Het laatste uur kon ik enkel nog duim en wijsvinger gebruiken, de rest hing er maar wat bij als een krabbenpootje. Best gek om de zon bij momenten op je rug te voelen "branden" en toch met bevroren vingers rond te fietsen.

Enkel met e-mtbers die in mijne weg rijden op TT 😅
Bergaf zitten er inderdaad vaak in de weg ja.
Velen die denken "ik kan nu mrb-en" maar hebben 0 techniek.

Met een gewone MTB zouden ze nooit op zo een parcours boven raken. Maar nu wel... Bergop komen ze u voorbij en iedere bergaf zit ge vast.

met hoogtemeters, wat niet evident is in Gent.
pas je dan ook effectief uw cadans en wattage aan? Want anders zijn virtuele hoogtemeters gewoon trager rijden hé.

Met een kickr Climb en een 11-25 cassette kan je wel hoogtemeters ensceneren, maar anders zijn indoor watts gewoon watts hé :)

Terug
Bovenaan