De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb die ooit gedownload, maar op zich is de theorie vrij simpel. Minimaal 60gr koolhydraten en 500ml per uur consumeren.
Awel, daar twijfel ik nu dus aan. Het hangt ook heel sterk af van het type rit dat je doet. Ik heb de app een tijdje terug geïnstalleerd om eens te kijken wat hij zegt dat mijn inname zou moeten geweest zijn, en regelmatig is dat maar 15gr/u voor de kortere ritten (0-2u) of ~45gr/u voor de langere (2-4u) bv. Maw ~5 tot 35gr per uur minder dat wat ik anders had geconsumeerd.

De laatste ritten heb ik me daar dan ook op aangepast, en ik moet zeggen dat ik niets heb gemerkt qua energie tekort. Daarom dat ik nu eens wilde checken bij anderen, omdat het wat tegengaat tegen de "basisregels" die ik in der tijd ook altijd gelezen had.

Laatst bewerkt:
3h opt gemak fietsen, dan komde zelf toe mee 2 bussen water.
Zelf al doede da 7 op 7.
Toch zeker als je ervoor eet.
Meestal gewoon wa dorstlesser in de drinkbus voor de smaak.

Deze week 2,5h training in zone 4 & 5 lukte ook perfect zonder eten tijdens.
Was nu wel enkel omdat ik eten vergeten was, en zou wel liever eten hebben,

Het is belangrijk maar je moet nu toch ook niet gaan overdrijven

Ik eet tijdens het fietsen vooral voor het gemak na het fietsen. Als ik zondag voormiddag ga fietsen en niks eet, dan voel ik me vaak in de namiddag futloos. Als ik eet tijdens het fietsen heb ik daar veel minder last van. vanaf 2,5u moet ik sowieso wel eten meepakken, anders krijg ik een serieuze hongerklop.

Kunt gij zoveel spotten met mij als je wil.

Maar als ge zo nen app gaat gebruiken om te bepalen wat je moet eten tijdens het sporten, dan hoop ik dat je bij al uw voedingsinname door de dag en week door even strikt zijt, want anders kunde even goed op het gevoel verder doen.

Rustige trainings dienen net om uw lichaam optimaler energie te halen uit lichaamsvetten, waarom zou je dan extra koolhydraten bijnemen tijdens het sporten, als uw voeding al gezond en evenwichtig genoeg door de dag heen.
Ik denk dat dat trouwens al moeilijk genoeg is

't is eigenlijk gewoon uw wattage dat je moet rekenen hé, dat representeert perfect uw verbruik. Dan is het enkel nog een inschatting of je met een lege/volle tank start of wil eindigen, of in functie van de workload de dagen voor- en nadien

A kilojoule is unit of energy representing the work performed by producing watts in a given amount of time: Kilojoules = (watts x seconds)/1000. For example, riding at an absolutely constant 200 watts for 3600 seconds produces 720 kJ of work in an hour.

en dan dit

Divide the amount of kJs by 4.184 then divide by .25. Calories burned cycling are dependent on your Gross Metabolic Efficiency, but for most people, it's between 20-25%. That means for every Calorie you burn produces around 1.045 kilojoules. For practical reasons, most cyclists approximate 1 kJ is equal to 1 Calorie.

https://www.trainerroad.com/blog/calories-and-power/#:~:text=Calories burned cycling are dependent,is equal to 1 Calorie.

Awel, daar twijfel ik nu dus aan. Het hangt ook heel sterk af van het type rit dat je doet. Ik heb de app een tijdje terug geïnstalleerd om eens te kijken wat hij zegt dat mijn inname zou moeten geweest zijn, en regelmatig is dat maar 15gr/u voor de kortere ritten (0-2u) of ~45gr/u voor de langere (2-4u) bv. Maw ~5 tot 35gr per uur minder dat wat ik anders had geconsumeerd.

De laatste ritten heb ik me daar dan ook op aangepast, en ik moet zeggen dat ik niets heb gemerkt qua energie tekort. Daarom dat ik nu eens wilde checken bij anderen, omdat het wat tegengaat tegen de "basisregels" die ik in der tijd ook altijd gelezen had.
Ik gebruik het altijd en vind het een gemak en geruststelling. Je geeft ongeveer de afstand/HM/snelheid in en je moet niet meer zelf rekenen. Gewoon drinken en uw gellekes juist ingeven en klaar. Ook het feit dat je het naar uw Garmin kan sturen en er dus een controle hebt dat je voldoende aan het drinken bent.

Kunt gij zoveel spotten met mij als je wil.

Maar als ge zo nen app gaat gebruiken om te bepalen wat je moet eten tijdens het sporten, dan hoop ik dat je bij al uw voedingsinname door de dag en week door even strikt zijt, want anders kunde even goed op het gevoel verder doen.

Rustige trainings dienen net om uw lichaam optimaler energie te halen uit lichaamsvetten, waarom zou je dan extra koolhydraten bijnemen tijdens het sporten, als uw voeding al gezond en evenwichtig genoeg door de dag heen.
Ik denk dat dat trouwens al moeilijk genoeg is

Ja maar goed je moet niet met wijsheden uit begin 2000 afkomen en alsof deze nog altijd geldig zijn.
Eten op de fiets is iets wat vrij vaststaat als best practice.

En dat staat in feite los van hoe strikt uw voedingsinname is door de dag heen. Je mag zo een top vetverbrander zijn, je gaat altijd ook koolhydraten gebruiken. En koolhydraten tijdens de inspanning consumeren helpt ook het herstel achteraf.
Je hebt gewoon koolhydraten nodig om uw spieren hun werk te laten doen door de creatie van ATP, wat sneller gaat van koolhydraten dan vet.
Je hebt er dus alle baat bij om voldoende koolhydraten in te nemen. De hoeveelheid dat is afhankelijk van wat je juist doet, maar beter iets te veel dan te weinig.

't is eigenlijk gewoon uw wattage dat je moet rekenen hé, dat representeert perfect uw verbruik. Dan is het enkel nog een inschatting of je met een lege/volle tank start of wil eindigen, of in functie van de workload de dagen voor- en nadien

A kilojoule is unit of energy representing the work performed by producing watts in a given amount of time: Kilojoules = (watts x seconds)/1000. For example, riding at an absolutely constant 200 watts for 3600 seconds produces 720 kJ of work in an hour.

en dan dit

Divide the amount of kJs by 4.184 then divide by .25. Calories burned cycling are dependent on your Gross Metabolic Efficiency, but for most people, it's between 20-25%. That means for every Calorie you burn produces around 1.045 kilojoules. For practical reasons, most cyclists approximate 1 kJ is equal to 1 Calorie.

https://www.trainerroad.com/blog/calories-and-power/#:~:text=Calories burned cycling are dependent,is equal to 1 Calorie.

Dat spreekt natuurlijk enkel maar over hoeveel het aantal energie je verbruikt.
Maar je eet koolhydraten niet omdat je energie verbruikt maar omdat je uw glycogeen uitput en je net glycogeen nodig hebt voor om te zetten in ATP om uw spieren te laten werken.
Calorieën in het oog houden is vooral belangrijk voor de energiebilan, te veel calorieën innemen leidt tot toename van gewicht en te weinig tot afvallen of uw lichaam dat stopt met werken. Maar calorieën uit koolhydraten is maar één onderdeel, je hebt ook bijvoorbeeld vetten.
Je kan perfect 120g koolhydraten per uur eten en toch afvallen.

@eatmyride
Wel een goede app. Schat goed in hoe je het moet verdelen door de rit.
Ook de database is vrij ruim naar mijn aanvoelen. Vooral als je nog zoekende bent en een leek op vlak van voeding is het interessant. Ook de integratie met Garmin is wel tof.
Persoonlijk vind ik het niet voldoende om er geld voor te betalen, maar dat is iets persoonlijk. Ik zie wel hoe het mensen kan helpen om beter te presteren en hun van denkwerk te ontlasten.

Laatst bewerkt:
Amai, soms kan een simpele vraag over een app toch wel wat teweeg brengen.

Veel hangt af van je doel van je rit. Train je 7/7 en wil je dat elke sessie zo optimaal wordt uitgevoerd (of dat je zo optimaal aan de start staat) fuel je zeker goed genoeg. Rij je eerder wat recreatiever of niet elke dag dan kom je wel met veel meer weg en kan je perfect 3u gaan rijden enkel op bussen water. Je gaat je lichaam dan wel niet genoeg energie geven tijdens de training en je prestaties op die training gaan ook dalen maar als het een ritje is waarbij je van het landschap geniet maakt dat op zich niet uit.

Voor atleten hou ik het graag simpel:
Trainingen 60gr carbs per uur -90 gram bij intensieve trainingen die langer dan 3 uur duren.
Wedstrijden 100-110 gram carbs.

Op training gebruiken ze wat ze willen (peperkoek, banaan, repen,...)
Wedstrijd sportvoeding

Waarom sportvoeding ten opzichte van bv peperkoek.
-Makkelijk te eten op de fiets
-Hoofdzakelijk carbs en niet veel andere voedingsstoffen die last kunnen geven
-Gemakkelijk te rekenen

Ja maar goed je moet niet met wijsheden uit begin 2000 afkomen en alsof deze nog altijd geldig zijn.
Eten op de fiets is iets wat vrij vaststaat als best practice.

En dat staat in feite los van hoe strikt uw voedingsinname is door de dag heen. Je mag zo een top vetverbrander zijn, je gaat altijd ook koolhydraten gebruiken. En koolhydraten tijdens de inspanning consumeren helpt ook het herstel achteraf.
Je hebt gewoon koolhydraten nodig om uw spieren hun werk te laten doen door de creatie van ATP, wat sneller gaat van koolhydraten dan vet.
Je hebt er dus alle baat bij om voldoende koolhydraten in te nemen. De hoeveelheid dat is afhankelijk van wat je juist doet, maar beter iets te veel dan te weinig.

Dat spreekt natuurlijk enkel maar over hoeveel het aantal energie je verbruikt.
Maar je eet koolhydraten niet omdat je energie verbruikt maar omdat je uw glycogeen uitput en je net glycogeen nodig hebt voor om te zetten in ATP om uw spieren te laten werken.
Calorieën in het oog houden is vooral belangrijk voor de energiebilan, te veel calorieën innemen leidt tot toename van gewicht en te weinig tot afvallen of uw lichaam dat stopt met werken. Maar calorieën uit koolhydraten is maar één onderdeel, je hebt ook bijvoorbeeld vetten.
Je kan perfect 120g koolhydraten per uur eten en toch afvallen.

@eatmyride
Wel een goede app. Schat goed in hoe je het moet verdelen door de rit.
Ook de database is vrij ruim naar mijn aanvoelen. Vooral als je nog zoekende bent en een leek op vlak van voeding is het interessant. Ook de integratie met Garmin is wel tof.
Persoonlijk vind ik het niet voldoende om er geld voor te betalen, maar dat is iets persoonlijk. Ik zie wel hoe het mensen kan helpen om beter te presteren en hun van denkwerk te ontlasten.
Voor de renner die gewoon fietst als ontspanning maar het wel degelijk wil doen is de gratis versie imo meer dan voldoende. Als je echt naar de perfectie wil mikken dan kan de betalende versie wel zijn geld waard zijn.

First time schijfemmer: mijn hendel (achterrem) heeft geen remkracht meer, nadat ik mijn fiets in de wagen heb verplaatst/wielen eruit heb gehaald. Had de indruk dat er ook wat olie was uitgelopen.

Ik vermoed dat ik de schijfrem moet ontluchten en een ontluchtingsset moet aanschaffen? Hoe kan ik dit in de toekomst vermijden?

Normaal kan die olie er niet vanzelf uit. Waarschijnlijk heb je gewoon ergens lucht in de lijn nu. Gewoon even pompen met de klauw onderaan en de hendel bovenaan en dan zou het goed moeten komen (met het wiel er in uiteraard).

Normaal kan die olie er niet vanzelf uit. Waarschijnlijk heb je gewoon ergens lucht in de lijn nu. Gewoon even pompen met de klauw onderaan en de hendel bovenaan en dan zou het goed moeten komen (met het wiel er in uiteraard).

Wat bedoel je hier precies mee? :unsure:

Uw fiets verticaal houden.

Wa de olie aan uw klauw? Want mss staat de nipple niet goed dicht?.
Al had in overlaatst ook “plots” geen druk meer, zonder olielek.

Heb het ook kunnen fixen met te pompen, en een vatje olie aan de remhendel te doen, maar zelf dat was maar goed voor 2 dagen.

Uiteindelijk een setje gekocht en gedaan zoals in de instructies, en dit was toch wel de oplossing.

Op ali express kan je wel goedkopere setjes kopen, als het beter word met pompen, heb je mss wel ff tijd

Laatst bewerkt:
Je wilt de lucht naar het reservoir aan de hendel, dat is daar op voorzien.

Voor je voorrem moet je niets speciaals doen, daar zit de hendel al quasi recht boven de klauw. Voor de achterrem kan het ook prima gaan, maar als het sponzig blijft even op het achterwiel zetten en opnieuw proberen, zoals @Suphafly voorstelt.

Als ge genoeg op uw rem pitst zonder een wiel erin kan dat wel.

Eigenlijk gewoon uw fiets gewoon op zijn wielen zetten. En de rem pitsen/loslaten ne keer of 20. En hopen dat dan de druk terug is.

Een vraag over isotone drank: ik zie dat er veel verschil is tussen het aandeel suiker t.o.v. het aantal koolhydraten. Wat is beter, minder of meer suiker?

Bvb. Isostar heeft per 100g 88g koolhydraten waarvan 70g suiker. Die van de Decathlon heeft per 100gb 86g koolhydraten waarvan 44g suiker. Toch een groot verschil.

Als ge genoeg op uw rem pitst
Had de eerste 't' niet gezien :(
Een vraag over isotone drank: ik zie dat er veel verschil is tussen het aandeel suiker t.o.v. het aantal koolhydraten. Wat is beter, minder of meer suiker?

Bvb. Isostar heeft per 100g 88g koolhydraten waarvan 70g suiker. Die van de Decathlon heeft per 100gb 86g koolhydraten waarvan 44g suiker. Toch een groot verschil.
Het gaat om de verhouding 2:1 glucose/fructose

Terug
Bovenaan