Kunt gij zoveel spotten met mij als je wil.
Maar als ge zo nen app gaat gebruiken om te bepalen wat je moet eten tijdens het sporten, dan hoop ik dat je bij al uw voedingsinname door de dag en week door even strikt zijt, want anders kunde even goed op het gevoel verder doen.
Rustige trainings dienen net om uw lichaam optimaler energie te halen uit lichaamsvetten, waarom zou je dan extra koolhydraten bijnemen tijdens het sporten, als uw voeding al gezond en evenwichtig genoeg door de dag heen.
Ik denk dat dat trouwens al moeilijk genoeg is
Ja maar goed je moet niet met wijsheden uit begin 2000 afkomen en alsof deze nog altijd geldig zijn.
Eten op de fiets is iets wat vrij vaststaat als best practice.
En dat staat in feite los van hoe strikt uw voedingsinname is door de dag heen. Je mag zo een top vetverbrander zijn, je gaat altijd ook koolhydraten gebruiken. En koolhydraten tijdens de inspanning consumeren helpt ook het herstel achteraf.
Je hebt gewoon koolhydraten nodig om uw spieren hun werk te laten doen door de creatie van ATP, wat sneller gaat van koolhydraten dan vet.
Je hebt er dus alle baat bij om voldoende koolhydraten in te nemen. De hoeveelheid dat is afhankelijk van wat je juist doet, maar beter iets te veel dan te weinig.
't is eigenlijk gewoon uw wattage dat je moet rekenen hé, dat representeert perfect uw verbruik. Dan is het enkel nog een inschatting of je met een lege/volle tank start of wil eindigen, of in functie van de workload de dagen voor- en nadien
A kilojoule is unit of energy representing the work performed by producing watts in a given amount of time: Kilojoules = (watts x seconds)/1000. For example, riding at an absolutely constant 200 watts for 3600 seconds produces 720 kJ of work in an hour.
en dan dit
Divide the amount of kJs by 4.184 then divide by .25. Calories burned cycling are dependent on your Gross Metabolic Efficiency, but for most people, it's between 20-25%. That means for every Calorie you burn produces around 1.045 kilojoules. For practical reasons, most cyclists approximate 1 kJ is equal to 1 Calorie.
https://www.trainerroad.com/blog/calories-and-power/#:~:text=Calories burned cycling are dependent,is equal to 1 Calorie.
Dat spreekt natuurlijk enkel maar over hoeveel het aantal energie je verbruikt.
Maar je eet koolhydraten niet omdat je energie verbruikt maar omdat je uw glycogeen uitput en je net glycogeen nodig hebt voor om te zetten in ATP om uw spieren te laten werken.
Calorieën in het oog houden is vooral belangrijk voor de energiebilan, te veel calorieën innemen leidt tot toename van gewicht en te weinig tot afvallen of uw lichaam dat stopt met werken. Maar calorieën uit koolhydraten is maar één onderdeel, je hebt ook bijvoorbeeld vetten.
Je kan perfect 120g koolhydraten per uur eten en toch afvallen.
@eatmyride
Wel een goede app. Schat goed in hoe je het moet verdelen door de rit.
Ook de database is vrij ruim naar mijn aanvoelen. Vooral als je nog zoekende bent en een leek op vlak van voeding is het interessant. Ook de integratie met Garmin is wel tof.
Persoonlijk vind ik het niet voldoende om er geld voor te betalen, maar dat is iets persoonlijk. Ik zie wel hoe het mensen kan helpen om beter te presteren en hun van denkwerk te ontlasten.