De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

#durftevragen
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met Beat cycling club. Dit jaar zal het voor mij door omstandigheden vooral wat wedstrijdjes voor de fun worden maar bv vorig jaar tijdens de Schleck gran fondo had ik het probleem dat ik daar alleen was. Dus geen bevoorrading (tenzij ik stopte) en ook alles alleen regelen.
Via via op de website van beat uitgekomen (ik kende ze natuurlijk al) maar gezien dat je bij bepaalde wedstrijden dus "care packages" kan kopen. Je wordt dan die wedstrijd door een gans team geholpen (vest aangenomen, bidon aangeven, voor en aftercare,...) Je kan discussiëren dat het misschien wat over de top is maar de wedstrijden die ze dit jaar aanbieden zitten wel enkele interessante bij voor mij (met het oog op volgend jaar dan) Voorlopig lijken ze in België niet teveel voet aan grond te hebben maar de prijzen (lidmaatschap en uitrusting) lijken mij schappelijk.

Ik ben na jaren niet meer te fietsen terug van plan om het nog eens te proberen.
Ben gisteren eens bij van Eyck binnen gestapt en moet zeggen dat ik serieus geschrokken ben van de prijzen voor een fiets.

Dus ik overweeg dan toch om iets 2e hands te kopen om te testen of ik het nog leuk vind zonder er gelijk 4K en meer tegen te gooien.

Ik ben na jaren niet meer te fietsen terug van plan om het nog eens te proberen.
Ben gisteren eens bij van Eyck binnen gestapt en moet zeggen dat ik serieus geschrokken ben van de prijzen voor een fiets.

Dus ik overweeg dan toch om iets 2e hands te kopen om te testen of ik het nog leuk vind zonder er gelijk 4K en meer tegen te gooien.
Vanaf 2K heb je toch al een instap fiets met 105 groep?

Vanaf 2K heb je toch al een instap fiets met 105 groep?
Voor 1k heb je die ook, welliswaar met velgremmen. Zijn schijven beter? Ja, tuurlijk. Maar het lukt ook perfect met velgremmen, zeker als het is "om te proberen". Raak je echt gebeten door de sport? Gebruik dan de velgrem-fiets op de rollen.
Tweedehands valt er ook wel wat te vinden, inderdaad.

Zonet fiets gaan afhalen, id winkel niet opgemerkt maar wanneer ik hem thuis op de grond zette id tuin zag ik opeens overal krassen en kleurverschillen. Even naar de winkel gebeld, ze vroegen me foto's te sturen en hun antw. was "Dit is de structuur vd carbon" ...

Ik heb geen ervaring of kennis van fietsen, laat staan carbon fietsen, word ik hier ih zak gezet of is dit werkelijk hoe een volledig nieuwe fiets er moet uitzien ?

1000002627.jpg

1000002628.jpg

Dat is inderdaad volkomen normaal. Heeft geen enkel nadeel en het weegt minder :)
De blanke laag die erover zit moet veel minder dekken dan een normale coat.

Quasi alle zwarte fietsen hebben dat hoor, dat valt in de praktijk niet op. Het is gewoon omdat hij nieuw is en omdat je het niet had verwacht dat jet opvalt.

Dat is inderdaad volkomen normaal. Heeft geen enkel nadeel en het weegt minder :)
De blanke laag die erover zit moet veel minder dekken dan een normale coat.

Quasi alle zwarte fietsen hebben dat hoor, dat valt in de praktijk niet op. Het is gewoon omdat hij nieuw is en omdat je het niet had verwacht dat jet opvalt.
Merci, was even schrikken bij thuiskomen maar bedankt voor de wijsheid Poeperman

Merci, was even schrikken bij thuiskomen maar bedankt voor de wijsheid Poeperman
Valt in feite echt nog mee hoor.
Je hebt ook frames waar je echt de structuur van het carbon heel duidelijk ziet.

Is wel een vraag die wel eens vaker terugkomt als het over fietsen gaat. Zeker bij zwarte frames is het vrij normaal dat je zulke lijnen ziet.
Dus je moet u zeker niet stom ofzo voelen :P

Valt in feite echt nog mee hoor.
Je hebt ook frames waar je echt de structuur van het carbon heel duidelijk ziet.

Is wel een vraag die wel eens vaker terugkomt als het over fietsen gaat. Zeker bij zwarte frames is het vrij normaal dat je zulke lijnen ziet.
Dus je moet u zeker niet stom ofzo voelen :p
Ik had dat ook hard bij een setje Scope wielen die ik had gekocht. Waren goede wielen maar ik vind het toch ook jammer van die 'rauwe' carbon look. Daarna een setje Hunt wielen gekocht en die vond ik veel mooier afgewerkt (waarschijnlijk gewoon dekkendere verflaag)

Vandaag stond de eerste buitenrit op het programma, wat een prachtig weer was het. 70km'tjes in het zonnetje, 's ochtends fris en toen ik 's middags thuis kwam was ik al bijna blij dat ik klaar was omdat het zo warm was. Prachtige dag.

Poeperman wil een nieuwe helm voor zijn verjaardag en BG kan daarbij helpen! Toch als er iemand een futurumcode heeft… grazie mille!

(17 april is het zo ver collegaatjes!)

Afhankelijk van hoe lang het geleden is dat Rub1con nog gefietst heeft, is 2K voor een 105 zeker niet goedkoop..
Tis inderdaad al +10 jaar geleden, dus was wel beetje verbaasd.
Maar ik ga toch eerst de 2e hands markt op om een starter te zoeken en erna eventueel een nieuwe naar de zin te kopen.

Ik weet het ... ik ben een dramaqueen, zaagmachien, eeuwige twijfelaar, ...

Hier ben ik dus weer over mijn verzet. 🙈

Ik ben gisteren voor het eerst eens gaan fietsen in de Ardennen. Een denk ik redelijk pittig ritje van 120km met net geen 2800 hoogtemeters. "De muren van de Ardennen". Dat was voor mij de rit met de hoogste beklimming ooit en de meeste hoogtemeters in één rit. Ik had wel redelijk goed "gepaced" en ook niet geforceerd want redelijk cava uitgereden. Natuurlijk waren dat allemaal "muren" en hoe verder op het einde hoe ambetanter de 20% en meer aanvoelden. Maar overal deftig boven geraakt zonder voet aan de grond te zetten.

Mijn vraag voor de mensen met ervaring is dus: Hoe kan ik dat vergelijken met de Vogezen, waar de bergskes langer zijn maar in principe iets minder stijl? Gaat die "vermoeidheid" van langer te klimmen aan lager percentage zwaarder zijn dan de "kortere" steile klimmen?

Degene waar ik wat schrik voor heb is de super planche des belles filles doordat die op het eind ook nog een stuk van 24% heeft ...

....

Mijn vraag voor de mensen met ervaring is dus: Hoe kan ik dat vergelijken met de Vogezen, waar de bergskes langer zijn maar in principe iets minder stijl? Gaat die "vermoeidheid" van langer te klimmen aan lager percentage zwaarder zijn dan de "kortere" steile klimmen?

Degene waar ik wat schrik voor heb is de super planche des belles filles doordat die op het eind ook nog een stuk van 24% heeft ...
Niet teveel zorgen over maken. Als je merkt dat het niet goed meer lukt, neem een pauze, eet iets, en ga dan weer verder.

De website die je geeft is perfect om een idee te krijgen.
Kijk naar de klimpunten. De zwaarste beklimmingen die je deed was 211 punten. Een Ballon d’alsace (een makkelijke klim in de vosges) is er 468.
Steile stukken zijn lastig, dat is op de pedalen lopen en hard duwen. Maar daar kan je in het rood nog over geraken en 1km later is de klim al over.
Lange klimmen zijn vooral pacen en constant druk op de pedalen houden. Ik neem graag de ballon d’alsace als voorbeeld omdat het een makkelijke klim is die vrij egaal is, alle andere klimmen zijn echt een pak moeilijker, dat is al snel een 40min om boven te geraken, en dan moet je gemiddeld over de hele klim 3,7w/kg trappen.
En dan zwijgen we nog over de zwaardere mannen zoals een petit ballon, platzerwassel, planche, …
Vermoeidheid speelt een veel grotere rol in zo een inspanningen. En vooral tussen de klimmen is het ook niet pannekoekvlak en zal je dus ook al krachten verspillen.

Maar het is echt wel een prachtige regio, die vooral niet te ver is.
Alleen zou ik wel zeker uw regenkleding meenemen :P Tevens ook wel de reden waarom veel mensen verder naar de Alpen trekken.

De website die je geeft is perfect om een idee te krijgen.
Kijk naar de klimpunten. De zwaarste beklimmingen die je deed was 211 punten. Een Ballon d’alsace (een makkelijke klim in de vosges) is er 468.
Steile stukken zijn lastig, dat is op de pedalen lopen en hard duwen. Maar daar kan je in het rood nog over geraken en 1km later is de klim al over.
Lange klimmen zijn vooral pacen en constant druk op de pedalen houden. Ik neem graag de ballon d’alsace als voorbeeld omdat het een makkelijke klim is die vrij egaal is, alle andere klimmen zijn echt een pak moeilijker, dat is al snel een 40min om boven te geraken, en dan moet je gemiddeld over de hele klim 3,7w/kg trappen.
En dan zwijgen we nog over de zwaardere mannen zoals een petit ballon, platzerwassel, planche, …
Vermoeidheid speelt een veel grotere rol in zo een inspanningen. En vooral tussen de klimmen is het ook niet pannekoekvlak en zal je dus ook al krachten verspillen.

Maar het is echt wel een prachtige regio, die vooral niet te ver is.
Alleen zou ik wel zeker uw regenkleding meenemen :p Tevens ook wel de reden waarom veel mensen verder naar de Alpen trekken.
Klimpunten zeggen toch ook niet alles.

Koppenberg: 155 punten
Ballon d’Alsace: 468 punten

Koppenberg altijd stress, Ballon d’Alsace is de moeite niet waard om aan te denken.

@Ibico: niet teveel zorgen maken, als je die rit kon zullen de Vogezen geen problemen geven. Pace jezelf op de klimmen, wees er je van bewust dat ze langer duren en geniet er van!

Terug
Bovenaan