De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraagje, ik heb een DT Swiss GR1600 setje op overschot ('oude' variant met de wit-grijze as) die een Shimano HG-9-12 speed body heeft.
Ik heb een Canyon Grizl 8 1by met een DT Swiss Gravel LN wielset. Die body is 12speed-microspline.
Ik denk dat de GR1600 set beter is dus zou die er wel op willen leggen maar zijn die bodys gewoon uitwisselbaar? Zijn alle 2 met ratchet.

Ik had al eens een snelle test gedaan en die HG body klikte perfect op die gravel LN wielset, maar die microspline body klikte niet vast op die GR1600 set. Ze leek wel aan te grijpen maar als ik het wiel met de cassette naar beneden zou houden, zou ze er gewoon af vallen..

Mis ik ergens iets?
 
Hoe drogen jullie je fiets af na het kuisen? Ik doe dit met een gewone handdoek maar kan me inbeelden dat er wel tips & tricks bestaan?
Voornamelijk ook de cassette heb ik niet het gevoel die deftig te kunnen drogen
 
Hoe drogen jullie je fiets af na het kuisen? Ik doe dit met een gewone handdoek maar kan me inbeelden dat er wel tips & tricks bestaan?
Voornamelijk ook de cassette heb ik niet het gevoel die deftig te kunnen drogen
Zo een doek waar je de auto ook mee afdroogt. Ketting met een oude keukenhanddoek, maar helemaal droog kun je die niet krijgen. Droogt verder binnen of even buiten laten staan als het niet regent.

Idealste is droogblazen met compressor.
 
Zo een doek waar je de auto ook mee afdroogt. Ketting met een oude keukenhanddoek, maar helemaal droog kun je die niet krijgen. Droogt verder binnen of even buiten laten staan als het niet regent.

Idealste is droogblazen met compressor.
Same here. Wat ik ook doe is even snel de ketting draaien.
 
Eerste keer met de fiets gevlogen en alles goed gegaan. Echter in de afdalingen maakt mijn voorrem echt een trompet geluid. Enig idee hoe ik dat kan fixen? Heb ze al eens gekuisd met remmenreiniger en lijkt niet te helpen. Iemand suggesties?
Ik rijd met SRAM rival axs
 
Eerste keer met de fiets gevlogen en alles goed gegaan. Echter in de afdalingen maakt mijn voorrem echt een trompet geluid. Enig idee hoe ik dat kan fixen? Heb ze al eens gekuisd met remmenreiniger en lijkt niet te helpen. Iemand suggesties?
Ik rijd met SRAM rival axs
Nieuwe fiets als ik het lees? Heb je ze ingeremd? Dus een tiental keer beetje versnellen en de boel dichttrekken.

Maar sowieso schijfremmen betekenen in Belgisch weer wel altijd ergens wat geluid. Ik kuis mijn rotors regelmatig met pure alcool om ze te ontvetten en dat scheelt. Verder, vaak kijken of uw blokjes niet versleten zijn.

Ik ben zeker en vast voorstander van discs voor de remkracht, maar verdomme er is veel onderhoud aan. Slijtage, bleeden, vuil worden, pistons terugduwen/kuisen,... Goed gezien van Shimano.
 
Nieuwe fiets als ik het lees? Heb je ze ingeremd? Dus een tiental keer beetje versnellen en de boel dichttrekken.

Maar sowieso schijfremmen betekenen in Belgisch weer wel altijd ergens wat geluid. Ik kuis mijn rotors regelmatig met pure alcool om ze te ontvetten en dat scheelt. Verder, vaak kijken of uw blokjes niet versleten zijn.

Ik ben zeker en vast voorstander van discs voor de remkracht, maar verdomme er is veel onderhoud aan. Slijtage, bleeden, vuil worden, pistons terugduwen/kuisen,... Goed gezien van Shimano.
Ik kom eigenlijk nooit aan mijn schijfremmen buiten blokjes eens vervangen.
 
....
Ik ben zeker en vast voorstander van discs voor de remkracht, maar verdomme er is veel onderhoud aan. Slijtage, bleeden, vuil worden, pistons terugduwen/kuisen,... Goed gezien van Shimano.
Op zich zou je er quasi geen onderhoud aan mogen hebben hoor. Wat ik hooguit doe is remblokken eens vervangen, en heel uitzonderlijk eens bleeden.
Hoe minder je die dingen kuist, hoe beter eigenlijk. Enige wat ik doe bij het kuisen is eens over de klauw wrijven met een borstel. De rotors en blokken, daar blijf je gewoon af.
Bij een echt grondige kuis, haal ik de rotors er eens af en kuis ze met disc brake cleaner.

Mijn koersfiets; al meer dan een jaar niet naar de rem om gekeken (rijd wel vooral in zomermaanden hiermee).
Gravel/mtb: af en toe eens blokken vervangen (2 to 4x per jaar, afhankelijk van omstandigheden), 1x per jaar bleeden - die fiets ziet overigensvéél kilometers gedurende heel het jaar, in alle weersomstandigheden.
 
Op zich zou je er quasi geen onderhoud aan mogen hebben hoor. Wat ik hooguit doe is remblokken eens vervangen, en heel uitzonderlijk eens bleeden.
Hoe minder je die dingen kuist, hoe beter eigenlijk. Enige wat ik doe bij het kuisen is eens over de klauw wrijven met een borstel. De rotors en blokken, daar blijf je gewoon af.
Bij een echt grondige kuis, haal ik de rotors er eens af en kuis ze met disc brake cleaner.

Mijn koersfiets; al meer dan een jaar niet naar de rem om gekeken (rijd wel vooral in zomermaanden hiermee).
Gravel/mtb: af en toe eens blokken vervangen (2 to 4x per jaar, afhankelijk van omstandigheden), 1x per jaar bleeden - die fiets ziet overigensvéél kilometers gedurende heel het jaar, in alle weersomstandigheden.
Ja, maar misschien, begrijp dit niet verkeerd, is mijn 'tolerantie' anders dan bij jou. Ik rijd competitie en >15000km/jaar. Dat betekent dat mijn fietsen echt wel afzien en dat er soms mee gevallen wordt en dan begint het feest. Al tweemaal een Ultegra Shifter DI2 hydraulisch mogen vervangen omdat er een lek in gekomen is na een valpartij.

Maar misschien ben ik het geprutst met velgremmen (slag in het wiel, slepende remblokken, kabels die star geworden zijn,...) ook al wat vergeten :).
 
Ja, maar misschien, begrijp dit niet verkeerd, is mijn 'tolerantie' anders dan bij jou. Ik rijd competitie en >15000km/jaar. Dat betekent dat mijn fietsen echt wel afzien en dat er soms mee gevallen wordt en dan begint het feest. Al tweemaal een Ultegra Shifter DI2 hydraulisch mogen vervangen omdat er een lek in gekomen is na een valpartij.

Maar misschien ben ik het geprutst met velgremmen (slag in het wiel, slepende remblokken, kabels die star geworden zijn,...) ook al wat vergeten :).
Ja, als je er mee valt natuurlijk.... :)
Maar je hebt wel gelijk hoor, kabels vind ik ook veel makkelijker om te finetunen. Een slepende velgrem is gefixt op 5' (tenzij het wiel krom staat), en een kabel is makkelijker om te vervangen dan een leiding.
 
Nieuwe fiets als ik het lees? Heb je ze ingeremd? Dus een tiental keer beetje versnellen en de boel dichttrekken.

Maar sowieso schijfremmen betekenen in Belgisch weer wel altijd ergens wat geluid. Ik kuis mijn rotors regelmatig met pure alcool om ze te ontvetten en dat scheelt. Verder, vaak kijken of uw blokjes niet versleten zijn.

Ik ben zeker en vast voorstander van discs voor de remkracht, maar verdomme er is veel onderhoud aan. Slijtage, bleeden, vuil worden, pistons terugduwen/kuisen,... Goed gezien van Shimano.

Ik bedoelde letterlijk eerste keer met de fiets op vliegtuig. Zit op canarische eilanden dus redelijk wat bergop, maar bergaf is echt een hels lawaai.
Heb ze ondertussen ook gecentreerd en remmenreniger gaan halen maar is nog altijd slecht.
Ga misschien is bij een fietswinkel hier passeren want snap er niets van. Mss toch niet goed ingeremd, heb de blokjes een maand of 5 geleden vervangen en ik rijd niet in slecht weer..
 
Het wordt na de pre-bikefit wellicht de nieuwe Cannondale Supersix Evo 2.

Heerlijk concept: eerst opgemeten worden om dan een aantal bikes de revue te laten passeren om te zien of ze goed zouden passen. Voor €40. Die dan worden afgetrokken van de totaalprijs van €120 voor een bikefit. Bij de physical coach van Alpecin. Dank @thomasv voor de tip.

Helaas is het kleur dat ik zalig vind enkel met Ultegra di2 te krijgen en da’s nogal… een dure fiets.

Toch proberen in het leasebudget te knallen morgen… spannend!

images
 
Het wordt na de pre-bikefit wellicht de nieuwe Cannondale Supersix Evo 2.

Heerlijk concept: eerst opgemeten worden om dan een aantal bikes de revue te laten passeren om te zien of ze goed zouden passen. Voor €40. Die dan worden afgetrokken van de totaalprijs van €120 voor een bikefit. Bij de physical coach van Alpecin. Dank @thomasv voor de tip.

Helaas is het kleur dat ik zalig vind enkel met Ultegra di2 te krijgen en da’s nogal… een dure fiets.

Toch proberen in het leasebudget te knallen morgen… spannend!

images
Dat is zo'n knappe fiets. Daar ben ik jaloers op als hem dat wordt. Past ook schoon bij het BG klakske
 
Terug
Bovenaan