De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik ben van plan om komend weekend de garage eens op te kuisen en eindelijk een deftig systeem voor de fietsen te voorzien. Met 3 fietsen, een Thule kinderzitje etc. begint het daar aardig vol te staan. Welk ophangsysteem kunnen jullie aanraden? Vooral voor mijn wegfiets (carbon velgen) lees ik wat tegenstrijdige zaken over het ophangen aan de wielen. De MTB en stadsfiets kunnen zeker opgehangen worden aan de velgen.
Ik gebruik dit: S-haak. Daar hang ik mijn fietsen naast elkaar met het voorwiel aan op. Zachte, maar toch sterke kunststof zodat er geen beschadigingen op de (carbon) velgen aangebracht worden. Ik let er natuurlijk wel op dat de wielen niet gewrongen zitten doordat die fiets bvb zijdelings zou kunnen vallen. Die S-haak hang ik dan aan een bevestigingspunt aan de muur zodat de haak in rust gewoon plat tegen de muur valt.

Je zal toch serieus je best moeten doen om je carbon velgen te beschadigen (ik heb het niet over cosmetische schade) door ze op te hangen. Als je velg het niet aan kan om 7 à 15kg aan gewicht te verdragen, zou ik er niet mee op de baan durven. Je zou eens kunnen berekenen welke krachten er op je velgen werken als je met een systeemgewicht van bvb 80kg in een put knalt of over een kasseistrook vlamt.

Velgen waar de carbon niet structureel is, zoals bvb covers voor tijdritfietsen, is een ander verhaal natuurlijk.
 
AIG4641283.jpg


Hier hangt zoiets in de garage, en daar hangen altijd 3 fietsen aan (1 gravelfiets, 1 stadsfiets van de dochter en mijn woon-werkfiets). Soms hangt de mtb van de zoon er ook nog bij.
 
ik wil mijn sram rival 12 speed ketting vervangen (flattop) maar krijg die niet ingekort met mijn oude kettingpons. Heb je daarvoor specifiek materiaal nodig? Dacht dat dit niet uitmaakte? Werkte bij mijn ultegra 11 speed kettingen..
 
Ik ben van plan om komend weekend de garage eens op te kuisen en eindelijk een deftig systeem voor de fietsen te voorzien. Met 3 fietsen, een Thule kinderzitje etc. begint het daar aardig vol te staan. Welk ophangsysteem kunnen jullie aanraden? Vooral voor mijn wegfiets (carbon velgen) lees ik wat tegenstrijdige zaken over het ophangen aan de wielen. De MTB en stadsfiets kunnen zeker opgehangen worden aan de velgen.

Ik heb zo een ding van decathlon gehaald met 2 staven waar je hem aan het kader mee ophangt. Er kunnen zelfs 2 fietsen aan.

Dit dus: https://www.decathlon.be/nl/p/muurdrager-voor-2-fietsen/_/R-p-923?mc=3230614

Heel handig. Kunnen twee fietsen aan en je kan er dan nog eens twee onder zetten op de grond.
 
Ik ben van plan om komend weekend de garage eens op te kuisen en eindelijk een deftig systeem voor de fietsen te voorzien. Met 3 fietsen, een Thule kinderzitje etc. begint het daar aardig vol te staan. Welk ophangsysteem kunnen jullie aanraden? Vooral voor mijn wegfiets (carbon velgen) lees ik wat tegenstrijdige zaken over het ophangen aan de wielen. De MTB en stadsfiets kunnen zeker opgehangen worden aan de velgen.
Carbon velgen mag je inderdaad niet aan zo een haak hangen.
Het hoge gedeelte is maar een flinterdun laagje om de wind te geleiden. Het structureel gedeelte zit op dezelfde plaats als bij een lage velg.
 
Carbon velgen mag je inderdaad niet aan zo een haak hangen.
Het hoge gedeelte is maar een flinterdun laagje om de wind te geleiden. Het structureel gedeelte zit op dezelfde plaats als bij een lage velg.
Straffe claim. In deze gedachtengang zou de plaats waar uw spaken aan de velg bevestigd zijn dus flinterdun zijn? Heb je hier ergens een bron van?

Als je met uw velg in een put rijdt, zijn het de bevestigingspunten van de spaken aan de andere kant van het wiel die de zwaarste krachten ondervinden. Dit zou dus net 1 van de sterkste plaatsen van de velg moeten zijn.
 
Mijn fiets, met carbon velgen, hangt gewoon op hoor. Daar hangt amper gewicht aan, mocht dat al niet kunnen dan zou ik er niet mee durven rijden.
 
Carbon velgen mag je inderdaad niet aan zo een haak hangen.
Het hoge gedeelte is maar een flinterdun laagje om de wind te geleiden. Het structureel gedeelte zit op dezelfde plaats als bij een lage velg.
Dit is het profiel van een ENVE ses 4.5.
ENVE-4.5-Rim-Cross-Section.webp


Ik zie alvast niks flinterdun noch structureel iets dat sterker zou zijn t.h.v. een lage velghoogte.
Menig profteam heeft de fietsen aan de wielen omhoog hangen. Al zal je inderdaad vaak zien dat hij omhoog hangt aan de thru-axle, maar dat heeft andere redenen die vooral rond plaats draaien.
 
Straffe claim. In deze gedachtengang zou de plaats waar uw spaken aan de velg bevestigd zijn dus flinterdun zijn? Heb je hier ergens een bron van?

Als je met uw velg in een put rijdt, zijn het de bevestigingspunten van de spaken aan de andere kant van het wiel die de zwaarste krachten ondervinden. Dit zou dus net 1 van de sterkste plaatsen van de velg moeten zijn.

Mijn fiets, met carbon velgen, hangt gewoon op hoor. Daar hangt amper gewicht aan, mocht dat al niet kunnen dan zou ik er niet mee durven rijden.

Dit is het profiel van een ENVE ses 4.5.
ENVE-4.5-Rim-Cross-Section.webp


Ik zie alvast niks flinterdun noch structureel iets dat sterker zou zijn t.h.v. een lage velghoogte.
Menig profteam heeft de fietsen aan de wielen omhoog hangen. Al zal je inderdaad vaak zien dat hij omhoog hangt aan de thru-axle, maar dat heeft andere redenen die vooral rond plaats draaien.
Dat is een schematische voorstelling.

Zie link voor een doorsnede met echte afmetingen.

https://i.ytimg.com/vi/6LMU1g-10_c/maxresdefault.jpg

Bij alu velgen is die dikte gelijkmatig en dus geen probleem om op te hangen. Is natuurlijk de reden dat "hoge" alu velgen zo zwaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een schematische voorstelling.

Zie link voor een doorsnede met echte afmetingen.

https://i.ytimg.com/vi/6LMU1g-10_c/maxresdefault.jpg

Bij alu velgen is die dikte gelijkmatig en dus geen probleem om op te hangen. Is natuurlijk de reden dat "hoge" alu velgen zo zwaar zijn.
Dat is een dwarsdoorsnede. Ik wil u geven dat het niet perfect de dikte weerspiegelt, maar daar stopt het dan ook.

Bij uw link zie je dat de doorsnede inderdaad aan de wanden dunner is. Maar je ziet ook dat het gedeelte waar de spaken zitten een pak dikker is. Wat ook logisch is gezien een spaak al snel op een spanning van 1050N staat, ofwel een slordige 105kg.
Er wordt dus al langs alle kanten aan die velg getrokken.
En die haak waar uw wiel aanhangt komt ook op het gedeelte waar uw spaken zitten. Dat die haak daar, over een bredere oppervlak dan nog, met 80N op drukt gaat echt geen schade aanrichten.

De reden waarom een alu setje zwaarder is is dezelfde als bij elke component. Omdat het soortelijk gewicht voor dezelfde sterkte hoger ligt.
 
'Bilspier' is veel hé. Er zitten daar enkele grote spieren. Die nogal goed geactiveerd worden en wanneer die niet sterk genoeg zijn, ferme pijnen kunnen opleveren. Vaak is dit van te diep voorover te zitten waardoor die spieren continu in de verzuring gaan.

Google het eens en dan vervolgens Youtube met 'strenghten gluteus X (vul in welke gluteus)'. Of een kiné opzoeken. Voor mezelf is dit ook een groot aandachtspunt.

Dat en eerst eens kijken naar het mechanische: staat alles nog goed? Schoenplaatjes, zadelhoogte, staat zadel mooi pas en is het niet wat naar voor of achter gezakt,...
Haha, mezelf even quoten want de ironie wil nu dat ik al enkele weken sukkel met een blessure aan de buitenkant knie in het lopen. Wat is de doorzaak, ja hoor. Buitenste bilspier is niet sterk genoeg waardoor been doorzakt.

Hup. Weer wat meer oefeningetjes erin lappen.

Verder gisteren 5u30 gedaan, en een stuk in de polders hier in Zeeuws-Vlaanderen. Ik ben bij momenten in de graskant geduwd. Kom ik terug, en denk: ik ga nu toch eens kijken hoeveel wind dat was want dat heb ik nog niet veel meegemaakt. Hier in de hoek van Cadzand/Sluis was dat dus 92km/h :D. In 't vervolg wat beter naar het weerbericht kijken.

Nu goed, vandaag dag 3 van de stage. Een 'rustige' 3u. 't Zal op de rollen te doen zijn met dat kutweer.
 
Ligt het nu aan mij of zijn er zo goed als geen carbon gravel wielsets te vinden met microspline body?
Heb een alu Canyon Grizl 8 1by met 'DT Swiss Gravel LN' wielen en een Shimano SLX M7100 10-45 12s MTB cassette. De wielen zou ik graag upgraden maar ik vind dus niks.. 🧐
 
Dat is een dwarsdoorsnede. Ik wil u geven dat het niet perfect de dikte weerspiegelt, maar daar stopt het dan ook.

Bij uw link zie je dat de doorsnede inderdaad aan de wanden dunner is. Maar je ziet ook dat het gedeelte waar de spaken zitten een pak dikker is. Wat ook logisch is gezien een spaak al snel op een spanning van 1050N staat, ofwel een slordige 105kg.
Er wordt dus al langs alle kanten aan die velg getrokken.
En die haak waar uw wiel aanhangt komt ook op het gedeelte waar uw spaken zitten. Dat die haak daar, over een bredere oppervlak dan nog, met 80N op drukt gaat echt geen schade aanrichten.

De reden waarom een alu setje zwaarder is is dezelfde als bij elke component. Omdat het soortelijk gewicht voor dezelfde sterkte hoger ligt.
Uw dwarsdoorsnede was een schematische voorstelling aangezien de wanddiktes niet representatief getekend waren. Volgens jouw afbeelding was het carbon overal even dik.

Het is niet omdat een voorwerp goed tegen spanning in 1 bepaalde richting kan dat het daarom overal tegenkan. Uw wiel is recht omdat de gelijke spaakspanning rondom zorgt dat het recht blijft. Als er 1 spaak breekt staat je wiel al niet meer kaarsrecht. Een langdurige belasting in een richting waarvoor het niet is ontworpen (zoals een haak die op 1 punt druk uitoefent) kan dus schadelijk zijn.

Gaat je wiel kapot zijn van het 1 keer op te hangen met het gewicht van een fiets? Neen.
Is het daarom een goed idee en kan het geen schade veroorzaken? Neen.
 
Ligt het nu aan mij of zijn er zo goed als geen carbon gravel wielsets te vinden met microspline body?
Heb een alu Canyon Grizl 8 1by met 'DT Swiss Gravel LN' wielen en een Shimano SLX M7100 10-45 12s MTB cassette. De wielen zou ik graag upgraden maar ik vind dus niks.. 🧐
Wat is je budget?
Je kan er wel vinden maar het is een absolute minderheid natuurlijk. De markt ervoor is ook niet zo gigantisch groot, het is al een stap om 1by te gaan. En dan nog eens bij Shimano.
SRAM is op dat vlak wel voor, je ziet ook zeer veel high-end 1by gravels met red of force 1by.
High-end gravels met GRX zijn vrijwel uitsluitend met een dubbel blad en voorderailleur.

Als Shimano een GRX casette uitbrengt voor road body en grote vertanding voor 1by dan is dat opgelost. Maar dat doen ze niet.

En met een XDR body en SRAM casette rijden is een beetje vloeken in de kerk natuurlijk. Al schetst dat wel het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Als Shimano een GRX casette uitbrengt voor road body en grote vertanding voor 1by dan is dat opgelost. Maar dat doen ze niet.
Langs de neus weg wegens niet geheel relevant, maar sinds die nieuwe GRX-derailleur (RX822 SGS dacht ik) er is, is het mogelijk om een 51t cassette te steken op een gravel of road groepset, zowel 11 als 12 speed.
 
Het is niet omdat een voorwerp goed tegen spanning in 1 bepaalde richting kan dat het daarom overal tegenkan. Uw wiel is recht omdat de gelijke spaakspanning rondom zorgt dat het recht blijft. Als er 1 spaak breekt staat je wiel al niet meer kaarsrecht. Een langdurige belasting in een richting waarvoor het niet is ontworpen (zoals een haak die op 1 punt druk uitoefent) kan dus schadelijk zijn.
Maar dat is net het punt: de belasting op de velg bij het ophangen aan een haak is in exact dezelfde richting als die spanning van de spaken. De rechtheid van een wiel heeft hier niets mee te maken. Ik zou zeker geen zijdelingse krachten introduceren, daar heb je zeker gelijk in.

Als je in een put rijdt, 'trekt' je hub op dezelfde manier aan de velg via de spaakbevestiging aan de overkant van waar je de put raakt. Je moet dus quasi met je volle gewicht aan je fiets hangen terwijl die aan zo'n haak hangt om dezelfde krachten te simuleren (heel kort door de bocht). Met de gemiddelde hedendaagse fiets die over carbonwielen beschikt kan je dus nauwelijks over belasting spreken, laat staan dat je structurele schade zou veroorzaken.
 
Dat is een schematische voorstelling.

Zie link voor een doorsnede met echte afmetingen.

https://i.ytimg.com/vi/6LMU1g-10_c/maxresdefault.jpg

Bij alu velgen is die dikte gelijkmatig en dus geen probleem om op te hangen. Is natuurlijk de reden dat "hoge" alu velgen zo zwaar zijn.
Uw nippels (dus uw spaken) trekken, bij de meeste wielen, aan dat stuk van 2.2mm hé.

Da’s min of meer dezelfde richting als de fiets die met aan zo’n 7 tot 12 kilo aan een haak hangt. Maar dan wel minstens 10 keer zo hard, op een paar mm.
 
Terug
Bovenaan