De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Nog iemand hier die toevallig een 2x11 GRX 600 groupset heeft ? Ik ben al een tijdje aant proberen om mijn voorderailleur af te stellen maar merk wat chainrub als ik cross-chain van het kleine blad vooraan naar de 2 kleinste tanden achteraan. Dat is mss normaal maar ook het grootste blad loopt imo niet echt helemaal soepel, ook al wissel ik tussen de 2 posities voor dat blad. Heb al spijt dat ik niet voor ne 1x ben gegaan.

Misschien toch maar eens langs de fietsenmaker gaan.
 
Nog iemand hier die toevallig een 2x11 GRX 600 groupset heeft ? Ik ben al een tijdje aant proberen om mijn voorderailleur af te stellen maar merk wat chainrub als ik cross-chain van het kleine blad vooraan naar de 2 kleinste tanden achteraan. Dat is mss normaal maar ook het grootste blad loopt imo niet echt helemaal soepel, ook al wissel ik tussen de 2 posities voor dat blad. Heb al spijt dat ik niet voor ne 1x ben gegaan.

Misschien toch maar eens langs de fietsenmaker gaan.
Kleinste vooraan in combinatie met 2 kleinste achteraan is normaal dat dat wrijft.. alsook grootste vooraan met 2 grootste achteraan is niet ok. Zo'n posities moet je gewoon vermijden.

Wat gaat er nog mis met de grootste vooraan?
 
Dat zal nu ongeveer 5.2Watt/kg zijn. In topvorm kan er daar nog wat bij. Pas op, da's +-340watt voor een topgewicht van 66kg (183cm). Da's goed genoeg om koers te maken en vaak een van de sterkere renners in koers te zijn, maar een koers winnen is nog iets anders.

Ik loop niet over van het talent...
Geniaal altijd dit. Hét perfecte voorbeeld dat mensen zich altijd spiegelen aan wat ze zien in hun directe omgeving en vooral aan wat nóg beter is.

Maar ik snap het, 95% van het WT peloton gaat zeggen dat ze niet veel talent hebben als ze Pogacar weer een nummertje zien opvoeren.
 
Geniaal altijd dit. Hét perfecte voorbeeld dat mensen zich altijd spiegelen aan wat ze zien in hun directe omgeving en vooral aan wat nóg beter is.

Maar ik snap het, 95% van het WT peloton gaat zeggen dat ze niet veel talent hebben als ze Pogacar weer een nummertje zien opvoeren.
Agreed.
Altijd een beetje belachelijk.

Met die waarden zit je sowieso bij de beste 10% (of beter) ter wereld, ook als iedereen dezelfde trainingsarbeid zou verrichten
 
Agreed.
Altijd een beetje belachelijk.

Met die waarden zit je sowieso bij de beste 10% (of beter) ter wereld, ook als iedereen dezelfde trainingsarbeid zou verrichten
Belachelijk is een sterk woord omdat ik snap van waar het komt: je wordt omringd door mensen die zelf ook een pak talent hebben en ook veel uren maken. Vergelijken doe je altijd.

Maar met die waarden ben je idd zeker geen kneusje, zelfs gewoon de aanleg om continu zulk volume te verwerken is al een talent op zich. Er zijn er hier wrs zeer veel die bij 15u/week na een aantal weken allerhande kwaaltjes beginnen onwikkelen, zelfs als ze zeer geleidelijk opbouwen naar dat volume.

Het is ook wel knap dat je die drive en energie hebt om er zoveel tijd in te investeren.
 
Dat lijkt mij het belangrijkste, vooral het plezier erin houden!
Er zal altijd wel iemand sneller en beter zijn dan u.
Dat is voor mij ook de bedoeling. Het is aan mijn 35 ook utopie om nog records te breken of maar iets te betekenen in een amateurwedstrijd. Door altijd alleen te rijden is het natuurlijk moeilijk in te schatten waar je staat. Af en toe pik ik wel eens aan als ik iemand tegen kom. Eens een heel stuk langs de ijzer met iemand meegereden die ook een Canyon had, dan babbelen en 37 rijden naast elkaar. Ook eens een groepje gevormd van 3 en constant wisselen tegen de wind. Afgelopen maandag naar Cadzand en terug, onderweg ook weer 2 keer meegereden met iemand, dat is dan wel eens aangenaam om te rijden en een babbeltje te doen. Ik maak er ook geen probleem van als er iemand in mijn wiel wilt hangen.
Ja toen ik vroeger iedere zondag MTB toertochten deed met mijn vrienden was ik ook altijd de slechtste, ik was ook de enige die tijdens de week nog extra reed maar hielp niet echt. Mijn zus loopt al jaren en die is nog nooit onder de 6:30min/km geraakt dus de genen voor duursport zijn gene vetten. Maar nu rijd ik toch altijd solo met de koersfiets en ik vind het leuk zo dus maakt niet uit :)
Ik was ook geen hoogvlieger. Ik had ook het karakter niet. Het is pas sinds vorig jaar dat ik karakter heb om consequent te sporten en er ook plezier aan beleef, niet enkel achteraf.
 
Belachelijk is een sterk woord omdat ik snap van waar het komt: je wordt omringd door mensen die zelf ook een pak talent hebben en ook veel uren maken. Vergelijken doe je altijd.

Maar met die waarden ben je idd zeker geen kneusje, zelfs gewoon de aanleg om continu zulk volume te verwerken is al een talent op zich. Er zijn er hier wrs zeer veel die bij 15u/week na een aantal weken allerhande kwaaltjes beginnen onwikkelen, zelfs als ze zeer geleidelijk opbouwen naar dat volume.

Het is ook wel knap dat je die drive en energie hebt om er zoveel tijd in te investeren.
Alles begint bij u referentiekader natuurlijk.
Neem je Remco, MVDP of Pogacar als uw referentie voor echt talent dan kan je stellen dat je met 5,2w/kg geen talent hebt.
Neem je de modale BG'er of liefhebber dan is 5,2w/kg echt wel iemand met talent.

Daarnaast is buiten uren kunnen draaien ook gewoon de aanleg hebben om conditie op te bouwen hebben. Je kan perfect ook iemand zijn die zich te pleuris moet rijden voor 4,5w/kg te halen.
Talent is ook niet zwart of wit, het is niet het hebben of niet hebben. Je kan talent hebben maar nog altijd minder hebben dan Pogacar. Ik zou zelfs durven stellen dat als je 5,2w/kg haalt je mits goede sturing het wel tot prof kan schoppen op pro-conti niveau.

Maar heel het aanleg of talent gegeven zie je goed in het looptopic hier. Mensen die echt wel veel trainingsarbeid verrichten om niet sneller te kunnen lopen dan 5min/km.
Terwijl er dan kerels rondlopen die overleven op mcdonalds en redbull en voor de fun meelopen en 3de worden op een BK bij de masters.

Dat is voor mij ook de bedoeling. Het is aan mijn 35 ook utopie om nog records te breken of maar iets te betekenen in een amateurwedstrijd.
Sorry maar ben je daar nu weer...
Dat is nu al de zoveelste keer dat je met zoiets afkomt. Je bent 35, geen 85 eh. Uw leven is nog lang niet voorbij, laat staan je mogelijkheden om sportieve prestaties neer te zetten.
En 35 is echt nog niet oud, echt in de verste verte niet. Je kan nog gerust op uw 50ste of zelfs 55ste nog gewoon goede prestaties neerzetten. Ook mensen van 50 rijden en lopen nog mee in wedstrijden.
Je kan gerust op uw 45ste nog betere prestaties neerzetten dan die je nu neerzet.

En voor alle duidelijkheid de belgisch kampioen elite zonder contract is binnen enkele dagen ook 35. Zeg maar eens tegen hem dat de top achter u ligt op uw 35ste.
 
Laatst bewerkt:
Het zag er zo niet uit deze morgen (en gelukkig niet teveel naar gekeken/van aan getrokken), maar wat een heerlijk weertje om te fietsen (gravel).
 
Kleinste vooraan in combinatie met 2 kleinste achteraan is normaal dat dat wrijft.. alsook grootste vooraan met 2 grootste achteraan is niet ok. Zo'n posities moet je gewoon vermijden.

Wat gaat er nog mis met de grootste vooraan?
Heb het nog eens opnieuw afgesteld, nu is het beter. Leer pas alle opties van de groupset kennen :D Had beter eerst een manual gelezen.

Zit nu wel met nog 1 ander vraag. Iemand ervaring met de SHADOW RD+ tech van Shimano ?
Deze stond in OFF positie en derailleur achteraan is ingesteld met deze in OFF positie. Wanneer ik deze nu ON zet dan raak ik weer niet in de hoogste versnellingen. De barrel aanpassen doet het ook niet meer, dus is dat normaal dat ik de high limit schroef opnieuw moet afstellen omdat de positie van shadow RD veranderd is ?
 
Heb het nog eens opnieuw afgesteld, nu is het beter. Leer pas alle opties van de groupset kennen :D Had beter eerst een manual gelezen.

Zit nu wel met nog 1 ander vraag. Iemand ervaring met de SHADOW RD+ tech van Shimano ?
Deze stond in OFF positie en derailleur achteraan is ingesteld met deze in OFF positie. Wanneer ik deze nu ON zet dan raak ik weer niet in de hoogste versnellingen. De barrel aanpassen doet het ook niet meer, dus is dat normaal dat ik de high limit schroef opnieuw moet afstellen omdat de positie van shadow RD veranderd is ?
Dat zou daar in theorie niks aan mogen veranderen. Da's gewoon een clutch die de veer in uw derailleur op spanning houdt
 
Dat zou daar in theorie niks aan mogen veranderen. Da's gewoon een clutch die de veer in uw derailleur op spanning houdt
Aha, zag ook al ineens wat het probleem was, op de1 of andere manier raakte de derailleur het frame in die positie, heb alles een cm laten zakken en nu ist OK :) Oh boy al te lang mee want sukkelen
 
Neem je de modale BG'er of liefhebber dan is 5,2w/kg echt wel iemand met talent.

Kan je dat ergens laten meten? Of kan dat ook met een powermeter?
Sorry maar ben je daar nu weer...
Dat is nu al de zoveelste keer dat je met zoiets afkomt. Je bent 35, geen 85 eh. Uw leven is nog lang niet voorbij, laat staan je mogelijkheden om sportieve prestaties neer te zetten.
Dat weet ik ook wel, maar zoals eerder gezegd nog maar een jaar bezig en jaren niet gesport, buiten paardensport en zelfs een tijd sigaretten gerookt. (Grootste vergissing van mijn leven)

En 35 is echt nog niet oud, echt in de verste verte niet. Je kan nog gerust op uw 50ste of zelfs 55ste nog gewoon goede prestaties neerzetten.
Dat kan, maar de vooruitzichten zijn niet hetzelfde als een prille 20er.
Ook mensen van 50 rijden en lopen nog mee in wedstrijden.
Je kan gerust op uw 45ste nog betere prestaties neerzetten dan die je nu neerzet.
Dat is de bedoeling en daar wil ik naar streven.
En voor alle duidelijkheid de belgisch kampioen elite zonder contract is binnen enkele dagen ook 35. Zeg maar eens tegen hem dat de top achter u ligt op uw 35ste.
Met het verschil dat die al vele jaren bezig is en niet op zijn 34 begonnen is. ;)
 
Belachelijk is een sterk woord omdat ik snap van waar het komt: je wordt omringd door mensen die zelf ook een pak talent hebben en ook veel uren maken. Vergelijken doe je altijd.

Maar met die waarden ben je idd zeker geen kneusje, zelfs gewoon de aanleg om continu zulk volume te verwerken is al een talent op zich. Er zijn er hier wrs zeer veel die bij 15u/week na een aantal weken allerhande kwaaltjes beginnen onwikkelen, zelfs als ze zeer geleidelijk opbouwen naar dat volume.

Het is ook wel knap dat je die drive en energie hebt om er zoveel tijd in te investeren.
Dit dus.

Het niveau in Vlaanderen ligt bij de amateurwedstrijden gewoon super hoog. Om een gewone koers nog maar uit te rijden, moet je al een goed niveau hebben. Zeker nu de grenzen tussen de verschillende wielerbonden vervaagd zijn en iedereen overal rijdt (Elite 2 & 3). Je ziet dat ook bij de GF's waar er altijd veel Belgen (Vlamingen eigenlijk) die top bezetten.

Ik heb natuurlijk talent en da's al vanaf ik een klein mannetje was dat ik alle loopwedstrijdjes won, maar zo is iedereen wel in iets goed tot je tegen alle anderen komt die ook goed waren. Dan krijg je pas echt perspectief. Ik zie dat ook bij mijn zoontje. Die heeft dezelfde lichaamsbouw en da's 1 vat vol energie. Ik ben er ook al 34. In 2016 kon ik tekenen bij een Frans team om prof te worden. Maar helaas, met dat loon kon ik geen huis afbetalen.

Ik zie talent ook niet als: kijk wat die kan zonder getraind te zijn. Talent is ook een deel doorzettingsvermogen, trainingsarbeid en de kennis/kunde hebben om alles met elkaar te combineren. Ik kan inderdaad makkelijk hoge volumes aan, al is dat ook met véél aandacht voor core en stabiliteit.

Ik ben trouwens beginnen fietsen omdat ik altijd veel last had van spanningshoofdpijn.
 
Ik ben trouwens beginnen fietsen omdat ik altijd veel last had van spanningshoofdpijn.
Ik krijg net spanningshoofdpijn van te fietsen :tongue:

Kan je dat ergens laten meten? Of kan dat ook met een powermeter?

Dat weet ik ook wel, maar zoals eerder gezegd nog maar een jaar bezig en jaren niet gesport, buiten paardensport en zelfs een tijd sigaretten gerookt. (Grootste vergissing van mijn leven)

Dat kan, maar de vooruitzichten zijn niet hetzelfde als een prille 20er.

Dat is de bedoeling en daar wil ik naar streven.

Met het verschil dat die al vele jaren bezig is en niet op zijn 34 begonnen is. ;)
Je kan dat zelf perfect meten... powermeter of smarttrainer is voldoende. FTP test en vermogen/gewicht.

Het heeft trouwens ook weinig zin van stil te staan bij het verleden, daar kan je toch niks meer aan veranderen. Ik woog op mijn 24ste 110kg... resultaat van járen niks doen buiten stilzitten. Dat heeft mij er niet van te weerhouden om sterk af te vallen en in de laatste 10 jaar onder andere de Marmotte & Cannibale (uit) te rijden. Stel gewoon realistische doelen voor uzelf, probeer over 6 maand beter te zijn dan je vandaag bent, en probeer u niet teveel te spiegelen aan anderen. Ik weet dat dat met de allomtegenwoordigheid van social media moeilijker is dan ooit (ook Strava is gevaarlijk op dat gebied, er rijdt altijd wel iemand langer, harder, verder), maar dat is waar ge uzelf voor moet proberen afschermen (niet alleen op sportvlak trouwens). De kans dat je ooit iets gaat winnen op de fiets is súper klein dus probeer u doelen vooral realistisch te zetten, maar ambitieus genoeg zodat je iets hebt om naar toe te werken en trots op te zijn.
 
Laatst bewerkt:
De laatste periode niet veel meer kunnen fietsen wegens tijdsgebrek (ik heb gelopen om toch nog wat beweging te hebben).
Sinds enkele weken maak ik een kort ritje in het weekend, maar bij mijn laatste ritten (meestal 1,5u aan lage intensiteit) heb ik ‘s avonds opeens veel pijn aan mijn rechter bilspier. Het beperkt mijn mobiliteit en ik weet niet hoe dit komt.
Fiets is afgesteld bij bikefitter, al meer dan een jaar mee gefietst zonder kwaaltjes en nu…
Nog iemand die iets dergelijks al eens heeft voorgehad?

Ik kan momenteel zelfs niet meer gaan lopen wegens hinder/last van de bilspier.
 
De laatste periode niet veel meer kunnen fietsen wegens tijdsgebrek (ik heb gelopen om toch nog wat beweging te hebben).
Sinds enkele weken maak ik een kort ritje in het weekend, maar bij mijn laatste ritten (meestal 1,5u aan lage intensiteit) heb ik ‘s avonds opeens veel pijn aan mijn rechter bilspier. Het beperkt mijn mobiliteit en ik weet niet hoe dit komt.
Fiets is afgesteld bij bikefitter, al meer dan een jaar mee gefietst zonder kwaaltjes en nu…
Nog iemand die iets dergelijks al eens heeft voorgehad?

Ik kan momenteel zelfs niet meer gaan lopen wegens hinder/last van de bilspier.
Geen ervaring met pijn daar, maar wel na lopen eens pijn gehad aan de pes anserinus die dan hinderde bij het fietsen. Sindsdien loop ik niet meer omdat ik het zinloos vind om nadien pijn te hebben.
 
De laatste periode niet veel meer kunnen fietsen wegens tijdsgebrek (ik heb gelopen om toch nog wat beweging te hebben).
Sinds enkele weken maak ik een kort ritje in het weekend, maar bij mijn laatste ritten (meestal 1,5u aan lage intensiteit) heb ik ‘s avonds opeens veel pijn aan mijn rechter bilspier. Het beperkt mijn mobiliteit en ik weet niet hoe dit komt.
Fiets is afgesteld bij bikefitter, al meer dan een jaar mee gefietst zonder kwaaltjes en nu…
Nog iemand die iets dergelijks al eens heeft voorgehad?

Ik kan momenteel zelfs niet meer gaan lopen wegens hinder/last van de bilspier.
'Bilspier' is veel hé. Er zitten daar enkele grote spieren. Die nogal goed geactiveerd worden en wanneer die niet sterk genoeg zijn, ferme pijnen kunnen opleveren. Vaak is dit van te diep voorover te zitten waardoor die spieren continu in de verzuring gaan.

Google het eens en dan vervolgens Youtube met 'strenghten gluteus X (vul in welke gluteus)'. Of een kiné opzoeken. Voor mezelf is dit ook een groot aandachtspunt.

Dat en eerst eens kijken naar het mechanische: staat alles nog goed? Schoenplaatjes, zadelhoogte, staat zadel mooi pas en is het niet wat naar voor of achter gezakt,...
 
Ik ben van plan om komend weekend de garage eens op te kuisen en eindelijk een deftig systeem voor de fietsen te voorzien. Met 3 fietsen, een Thule kinderzitje etc. begint het daar aardig vol te staan. Welk ophangsysteem kunnen jullie aanraden? Vooral voor mijn wegfiets (carbon velgen) lees ik wat tegenstrijdige zaken over het ophangen aan de wielen. De MTB en stadsfiets kunnen zeker opgehangen worden aan de velgen.
 
Ik ben van plan om komend weekend de garage eens op te kuisen en eindelijk een deftig systeem voor de fietsen te voorzien. Met 3 fietsen, een Thule kinderzitje etc. begint het daar aardig vol te staan. Welk ophangsysteem kunnen jullie aanraden? Vooral voor mijn wegfiets (carbon velgen) lees ik wat tegenstrijdige zaken over het ophangen aan de wielen. De MTB en stadsfiets kunnen zeker opgehangen worden aan de velgen.
Ik heb zo een ding van decathlon gehaald met 2 staven waar je hem aan het kader mee ophangt. Er kunnen zelfs 2 fietsen aan.
 
Terug
Bovenaan