De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

ik rij gewoon met de Overlands, en als het voornamelijk asfalt is pomp ik ze op tot 3.5 bar, en dat rolt als de beste op asfalt. Ja, ik ben iets trager als een echte racefiets, maar echt veel scheelt het niet, en al helemaal niet in een niet-competitieve setting.

Ik kan mij vinden in uw uitleg.
Maar ik wil u wel eens zien met uw overlands tegen een racefiets die op zijn minst al 2kg lichter is en pakweg 40 watt efficiënter is :P
Ja je kan mee, als de tegenpartij zwakker is of minder wattage dan u trapt.

, misschien dat ik tegen volgend seizoen eens naar een wielsetje ga kijken met wegbanden of zo.

Je kan ook voor een gravelband gaan die smaller is en sneller is op de weg.
Heb je ruwe gravelbanden nodig? Ik heb zelf de terenno dry’s en die bollen top op asfalt en off-road super snel op hard pack, nat kunnen ze degelijk mee overweg en zand dat niet te mul is lukt ook vlot. Enkel zeer veel modder en zeer mul zand is niet ideaal.

Bon, effe iets helemaal anders 😚
Ik voel namelijk aan mijn zitvlak een knobbel zitten waarvan ik een groot vermoeden heb dat dit een ingegroeide haar is. Last heb ik er niet echt van maar echt gezond lijkt me dat toch niet..
Iemand toevallig ervaring mee? Operatief laten verwijderen lijkt me de enigste optie aangezien het diep onder mijn vel zit.

Laatst bewerkt:
Ik voel namelijk aan de overgang been/poep een knobbel zitten waarvan ik een groot vermoeden heb dat dit een ingegroeide haar is. Last heb ik er niet echt van maar echt gezond lijkt me dat toch niet..
Iemand toevallig ervaring mee? Operatief laten verwijderen lijkt me de enigste optie aangezien het diep onder mijn vel zit.
Wij zijn geen dokters he :)

Serieuze recall van Shimano op een reeks cranks geproduceerd in ‘12-19.

Nee, dat klopt :D.

Ik ben 183cm met lange benen en ik neem een M. Dan zit die iets hoger dan de moderne broeken (die ik sowieso te laag vind komen aan de knie).

L heb ik ook nog gehad, maar dan afgetraind als ik ben, slobbert die te veel aan mijn buik en mijn kruis.

Ik heb nu wel eens rap op Aliexpress gekeken. Die met die speciale zeemvellen, heb ik nog niet gebruikt. Ik heb die goedkopere met het S811 zeemvel. Nooit ergens last van.

Sowieso ben ik een Aliexpress man voor koerkledij.

Dit merk voor koerstruitjes vind ik ook zeer goed:

'k Had vorig jaar een kampioenentrui gewonnen en heb die gewoon laten maken in China met het kleurenschema dat ik hier gekregen had van de bond. Perfect gedaan en voor geen geld.
Die broek besteld en is al geleverd ondertussen. Inderdaad de moeite, gezien de prijs.
De naden zijn iets minder proper afgewerkt en ge ziet het zeem goed zitten, maar who cares. Zit en voelt veel beter dan sommige broeken die 3 a 4x zo veel kosten.

Als je meer als 50/50 asfalt doet is 2x eigenlijk de enige valabele optie....

Vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht. Ik rijd met mijn 1x gravel bike/mtb quasi even frequent op de weg als offroad (in de winter rijd ik niet graag met smalle bandjes op vettige wegen). Vind ik echt geen probleem, en het is niet dat ik die voorderailleur mis. Ik rijd vooraan met een 34T; ik moet al tegen 37km/u per rijden eer ik tegen de limieten loop....
Zoals altijd, zou ik zeggen, kijk naar het gebruik. Een fiets die heel het jaar door gebruikt wordt en af en toe offroad gaat, zou ik persoonlijk voor 1x gaan. Al is het maar voor het gemak voor het kuisen en niet vast te lopen als het eens heel modderig wordt. Met een 40t vooraan en 11-40 achteraan kom je in België gerust toe. En anders moet je maar wat harder trappen...
Ik voer zeker geen queeste tegen 2x, maar ik zou het ook niet als 'heilig' zien als je vaak op de weg rijdt.

Voordeel van GRX 2x is dat ze heel conservatief zijn in hun maximum cassette-grootte. Ze zeggen dat 34T het grootste is, maar in de praktijk kun je perfect met 40T rijden zonder aanpassingen, wat dus wil zeggen dat je een enorme versnellingsband hebt (van 46/11 tot 30/40, oftewel 557%, nog groter als je voor de GRX-800 gaat met 48-31 crankset), breder dan eender welke 1x setup die maximaal 520% kan geven (10-52).

Met welke vertanding rijd jij dan?

Het bereik van je versnellingen is ook niet heilig. Wtf ga je met een 31-40 doen? Verticaal een boom omhoog fietsen als er een beer achter je aan zit?

Het bereik van je versnellingen is ook niet heilig. Wtf ga je met een 31-40 doen? Verticaal een boom omhoog fietsen als er een beer achter je aan zit?
11-34 achteraan en 46/30 vooraan. Alleen als ik in de Ardennen in de bossen ga ploegen of ik neem bagage mee zet ik mijn 40T cassette erop. Ik kan voor geen meter bergop rijden en trap sowieso snel, dus het ziet wel gebruik.

ik heb mijn 32-51 toch al heel vaak nodig gehad (in de Ardennen). Dan zit ik nog te pushen aan 65rpm om ergens op te geraken.

11-34 achteraan en 46/30 vooraan. Alleen als ik in de Ardennen in de bossen ga ploegen of ik neem bagage mee zet ik mijn 40T cassette erop. Ik kan voor geen meter bergop rijden en trap sowieso snel, dus het ziet wel gebruik.
Ik had gedacht dat je met een 11-30 zou rijden als je sprak over "anders enorme sprongen". Nu rijd je ook met een cassette met overal 2 tanden verschil*. De enorme sprongen waar je het over hebt gelden alleen maar als je serieus bergop aan het rijden bent. Uiteraard dat je op het kleine blad kleinere sprongen hebt maar dan moet je al in de Ardennen of de bergen gaan rijden om er iets aan te hebben. Ik woon daar niet, zo ga ik ook geen 34-34 op mijn koersfiets monteren omdat er in Frankrijk bergketens zijn.

Gisteren dus de plugplug zoniënwoud gereden, dit is de data van de rit. 1265hm's.
Niet genoeg lage of hoge versnellingen? Veel op de uitersten? 7'16" en op de 2 laagste en 2 hoogste samen.

Elke setup is op één of andere manier een compromis, naargelang je gebruik. 2x heeft zeker bepaalde voordelen, maar 1x heeft er dan weer andere. Zo heb ik er gisteren ook geweldig zien crosschainen op hun 2x terwijl ik achteraan nog 3 tanden over had, of zien afstappen bij een heel korte steile knik omdat ze de tijd niet meer hadden om naar hun klein blad te schakelen. Met 40x11 rijd je trouwens ook al +40km/u, dus dat lijkt me voor de doorsnee fietser die wat op de weg gaat rijden ook al wel voldoende.

Screenshot-20230925-161503.jpg

*46x11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
40x10-11-13-15-17-19-21-24-28-32-38-44

Met welke merken van jerseys rijdt iedereen hier zoal rond? Ik ben op zoek naar iets in het midden van het segment, niet te goedkoop maar nu ook geen MAAP toestanden.

Met welke merken van jerseys rijdt iedereen hier zoal rond? Ik ben op zoek naar iets in het midden van het segment, niet te goedkoop maar nu ook geen MAAP toestanden.
MAAP: heaven, zelfs de instappers
Rapha: enkel de duurdere lines zijn goed, en zelfs die hebben nog een boordje aan de sleeves 🙇‍♂️
Endura: top
Northwave: de duurdere, die nog altijd goedkoop zijn ivm bovenstaande, ook goed

En ik koop gewoon alles met 50% discount, de meesten doen dat wel regelmatig eens.

Zijn er mensen met een gravelbike die hier soms ook wegritten mee doen (dus gewoon de wielen omwisselen)?
Ik heb nu zelf een koersfiets met 16000 km op de teller, maar deze rijdt nog perfect.
Nu ben ik van plan een gravelbike te kopen maar weet niet zo goed wat ik zou kopen.
Zou ik een duurdere kopen met 2 tandwielen vooraan en deze gebruiken voor zowel weg als gravel en dan mijn huidige racefiets als reserve houden.
Of een gravelbike met 1 tandwiel vooraan om deze puur voor het gravelen te gebruiken?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zit een beetje in dezelfde situatie: ik ben op zoek naar een veelzijdig model dat kan dienen voor op de weg (inclusief occasionele bergritten), alsook gravelen, bikepacken,.. Oog valt momenteel op de cinelli zydeco met twee wielsets (alu met brede banden + carbon met wat smallere banden). Verdere afmontage nog geen flauw idee.

Momenteel rijd ik op een erg licht carbon frame, dus wel een beetje angst voor de 'downgrade' naar een alu frame.

Moeilijk :).

Ik zit een beetje in dezelfde situatie: ik ben op zoek naar een veelzijdig model dat kan dienen voor op de weg (inclusief occasionele bergritten), alsook gravelen, bikepacken,.. Oog valt momenteel op de cinelli zydeco met twee wielsets (alu met brede banden + carbon met wat smallere banden). Verdere afmontage nog geen flauw idee.

Momenteel rijd ik op een erg licht carbon frame, dus wel een beetje angst voor de 'downgrade' naar een alu frame.

Moeilijk :).
Ik heb hier ook een Cinelli Zydeco als commuter/gravelbike/winterfiets naast mijn Giant TCR (carbon koersfiets). Mix van GRX600 & GRX400, 2x vanvoor & 10 speed vanachter. Heb er al vanalles mee gedaan: gravelritjes, snelle groepsritten, twee weken offroad bikepacken in Spanje, elke dag mee naar het werk en vorig weekend 360km van Parijs naar Brussel gereden.

Ik rij er ook vaak op de weg mee (ook met carbon wielen, heb een maat die custom wielen maakt en ik mag er regelmatig testen --> BG'ers met dikke portefeuille, ga die jongen eens sponsoren, hij maakt genen brol) en moet zeggen dat de "downgrade" tegenover de TCR echt meevalt met een degelijke wielset. Ja het kader is wat minder vinnig/stijf en moest je er een Gran Fondo met 4000+ HM of klimtijdrit mee moeten rijden zou het gewicht ook wel beginnen tegenvallen, maar voor de rest kunt ge er serieus mee vlammen. De Zydeco heeft ook een vrij agressieve geometrie (ze hebben gewoon een cyclocross frame als gravel omgedoopt), maar ik vind dat dus wel nice. Dusja, zolang je geen competitie gaat rijden, kan je echt wel op veel vlakken goed uit de voeten met zo'n fiets (of eender welk goed alu kader).

Het enige nadeel in de andere richting (bikepacken, comfort) is de max breedte van 40mm. Zeker goed genoeg voor veel routes, maar als het echt heel rough en/of technisch wordt, ga je wel wat vloeken. Hangt er ook af hoeveel je kan verteren en hoe snel je botsen & stoten en af en toe eens afstappen beu wordt, ik kan daar nog wel mee leven haha :unsure:

Ik voel namelijk aan mijn zitvlak een knobbel zitten waarvan ik een groot vermoeden heb dat dit een ingegroeide haar is. Last heb ik er niet echt van maar echt gezond lijkt me dat toch niet..

3 weken amoxicilline

ik moet al tegen 37km/u per rijden eer ik tegen de limieten loop....
Op de Christal Alken Classic had ik vorig jaar 35km/h gemiddeld met de gravelbike.
Dus dan is 37km/u ne serieuze limiet. Dan had ik die groep nooit kunnen volgen.

Die mannen waar ik bij mee rij die blijven ook vol gas trappen tijdens bergaf. Die kan ik nooit volgen met een 1x.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan