De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Heb op mijn racefiets een Ultegra 12-speed groepset. De ketting is aan vervanging toe. Is de ultegra ketting de meerprijs waard tov een 105 ketting? Of welke ketting raden jullie aan qua prijs/kwaliteit?
Nee, als het om te trainen is en zeker in de winter, pak maar de goedkoopste. Bij Shimano is hoe duurder niet hoe duurzamer, maar hoe lichter. Ikzelf rijd altijd met KMC. Twee redenenen: quick link en bij Shimano is/was(?) dat zo'n pinnetje en ik heb al twee Shimano kettingen gebroken en eentje heeft mij toen een ferme blessure bezorgd.

Verder, Garmin Edge 830 begint de schermrand los te komen. Toestel is al 3.5 jaar oud en uit garantie. Mailtje gestuurd naar Garmin en hups, krijg een nieuwe :). Ferme garantieservice. Deze winter begon mijn Tacx Neo van 6 jaar en >20000km lawaai te maken en die heb ik met een opleg van € 400 kunnen inruilen voor een Neo 2T.
 
Heb op mijn racefiets een Ultegra 12-speed groepset. De ketting is aan vervanging toe. Is de ultegra ketting de meerprijs waard tov een 105 ketting? Of welke ketting raden jullie aan qua prijs/kwaliteit?

105 ketting is prima, tenzij je die paar gram verschil belangrijk vindt.
Nochtans is de ultegra ketting wel duurzamer dan de goedkopere KMC.

Dus het ook soms wel meer dan dat. Het verschil dura-ace en ultegra kan je niet verantwoorden naar prijs toe.
 
Tips gevraagd: wat zijn zo wat de gangbare systemen om tassen op de fiets mee te nemen?
Ervaringen of opmerkingen?
Het zou Vooral moeten dienen voor woon-sport-werk-woonverkeer, dus enkel de rugzak die ik nu al meeneem is onvoldoende (en geen balast op je rug is ook wel fijn).
Zou ook voor bikepacking gebruikt kunnen worden nadien, ik zou het op mijn Grail 7 AL willen monteren.
 
Nee, als het om te trainen is en zeker in de winter, pak maar de goedkoopste. Bij Shimano is hoe duurder niet hoe duurzamer, maar hoe lichter. Ikzelf rijd altijd met KMC. Twee redenenen: quick link en bij Shimano is/was(?) dat zo'n pinnetje en ik heb al twee Shimano kettingen gebroken en eentje heeft mij toen een ferme blessure bezorgd.

Verder, Garmin Edge 830 begint de schermrand los te komen. Toestel is al 3.5 jaar oud en uit garantie. Mailtje gestuurd naar Garmin en hups, krijg een nieuwe :). Ferme garantieservice. Deze winter begon mijn Tacx Neo van 6 jaar en >20000km lawaai te maken en die heb ik met een opleg van € 400 kunnen inruilen voor een Neo 2T.
Ik dacht dat een XT 20% duurder was maar wel 50% langer mee gaat dus dan klopt uw stelling al niet

En die komen ook met missing link hoor
 
Tips gevraagd: wat zijn zo wat de gangbare systemen om tassen op de fiets mee te nemen?
Ervaringen of opmerkingen?
Het zou Vooral moeten dienen voor woon-sport-werk-woonverkeer, dus enkel de rugzak die ik nu al meeneem is onvoldoende (en geen balast op je rug is ook wel fijn).
Zou ook voor bikepacking gebruikt kunnen worden nadien, ik zou het op mijn Grail 7 AL willen monteren.
Klassieke ortliebs zijn bombproof en al jaren zowat de gouden standaard voor fietstrekkings en pendelen. Ik heb 15 jaar geleden mijn eerste paar gekocht, en die tonen nog maar kleine sporen van gebruik (en die worden dagelijks gebruikt).
De klassieke zijn 20l per stuk, je koopt ze per 2. Ze hebben verschillende opties voor bevestiging aan het rekje. Die doen allemaal hun werk goed, maar hun QL2.1 systeem vind ik het makkelijkst in gebruik. Die laten het toe om snel aanpassingen te doen om het compatibel te maken voor meerdere fietsen/dragers. Is het voor altijd op dezelfde fiets, doet het er niet zozeer toe.
Ortlieb heeft een heel sterke reputatie naar waterdichtheid en duurzaamheid - ik vertrouw blindelings op het feit dat ze waterdicht zijn.

Voor de bikepacken zijn ze wat groot, en is het ophangsysteem eigenlijk niet ideaal (ze zouden wel eens gaan rammelen offroad). Ik zou dan eerder een set mini-panniers erbij nemen.
 
6.5 bar :oink:
Hoeveel weeg je misschien?
Ik rijd meestal met 7 bar voor 77kg met de racefiets (25 of 28mm), ik rijd niet graag lek. MTB is rond de 3 bar. Als ik minder dan 3 bar durf te steken met de MTB rijd ik om de haverklap lek. Als je dan toch nog minder wilt steken ga je beter tubeless denk ik. Maar ook dat is niet de heilige graal, ik ben er ook al mee lek gereden en dan is het meer miserie en werk om die band terug in orde te brengen dan met een binnenband. In de praktijk moet je dan toch nog een binnenband meedoen voor wanneer je zou lek rijden, en dan is het een vuiligheid.
 
Ik rijd meestal met 7 bar voor 77kg met de racefiets (25 of 28mm), ik rijd niet graag lek. MTB is rond de 3 bar. Als ik minder dan 3 bar durf te steken met de MTB rijd ik om de haverklap lek. Als je dan toch nog minder wilt steken ga je beter tubeless denk ik. Maar ook dat is niet de heilige graal, ik ben er ook al mee lek gereden en dan is het meer miserie en werk om die band terug in orde te brengen dan met een binnenband. In de praktijk moet je dan toch nog een binnenband meedoen voor wanneer je zou lek rijden, en dan is het een vuiligheid.
Gewoon plug meenemen en je hoeft zo goed als nooit een binnenband te steken. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan.

3 bar is echt gigantisch veel. Daarmee zou ik nooit een technisch pad nemen. Je stuitert alle kanten op. Misschien als je erg zwaar bent, maar dan nog.
 
3 bar is gewoon absurd in een mtb. Zelfs met binnenbanden.
Ik rij tubeless altijd 1,4-1,6 bar. Rijd ik toch eens lek, plug erin en klaar.
Vroeger met binnenbanden reed ik meer lek. Nu doet de melk zijn werk en dicht de kleine gaatjes.
Met binnenbanden reed ik +-2bar.
Maar 3 bar 😂 stuiteren als ne zot en elke bocht schuiven omdat ge gene grip hebt. En los zand is dan ook hopeloos.
@Sneeuwstorm laat uw bandendruk zakken aub en je zal vanzelf merken dat alles beter gaat.
Welke breedte van banden rij je?

Edit : droog aan de haak weeg ik 77kg. Dus met gear 80kg
Edit2 : @Sneeuwstorm misschien eens kijken naar andere binnenbanden dan. Want met minder dan 3bar om de haverklap lek rijden is niet normaal. Ik kan herinneren dat ik vroeger eens van die lichtgewicht siliconen binnenbandjes had. Dat was echt een ramp ivm lek rijden. Heb toen snel terug good old rubber gestoken.
 
Laatst bewerkt:
72kg, banden van 2.25 ook rond de 1.5 bar.

3 bar daarmee rijd ik op mijn woon-werk (gravel)fietske met 38mm banden (tubeless) omdat ik daarmee amper off-road ga.
 
Ik rij 1bar voor ; 1,2 bar achter met MTB.
Als het vettig is gaat voor tot 0,8.

3 is toch compleet gestoord? Dat pomp ik in gravel als ik op de weg ga rijden.

70kg
 
Op de gravel met binnenbanden en 38mm; rij ik met 2,7 - 2,9 bar voor +- 88kg (mezelf, fiets en accesoires). Is vooral voor verharde wegen en dan de sporadische strook gravel/bospad/...
 
Laatst bewerkt:
Op de gravel voor woon werk rij ik tubeless 2,8 met 38mm banden. Maar dat is dan hoofdzakelijk verhard. Voor echte gravel gaat er dan een halve bar ofzo af. Maar daar ben ik nog wat zoekende voor de ideale druk.

Op de MTB met 2.25 banden tubeless rijd ik 1.2 voor en 1.4 achter ongeveer.

Dit alles voor mijn 67kg.
 
Ik rijd meestal met 7 bar voor 77kg met de racefiets (25 of 28mm), ik rijd niet graag lek. MTB is rond de 3 bar. Als ik minder dan 3 bar durf te steken met de MTB rijd ik om de haverklap lek. Als je dan toch nog minder wilt steken ga je beter tubeless denk ik. Maar ook dat is niet de heilige graal, ik ben er ook al mee lek gereden en dan is het meer miserie en werk om die band terug in orde te brengen dan met een binnenband. In de praktijk moet je dan toch nog een binnenband meedoen voor wanneer je zou lek rijden, en dan is het een vuiligheid.
Da’s een bericht uit de tijd dat 9lives nog bestond vermoed ik?
 
Voor echte gravel gaat er dan een halve bar ofzo af. Maar daar ben ik nog wat zoekende voor de ideale druk.
Ik ook al meer dan een jaar....


Echt moeilijk om te kiezen of ge nu tijd wilt winnen op verhard, of comfort wilt rijden maar dan op het verhard zit te duwen om vooruit te komen.
 
Ik ook al meer dan een jaar....


Echt moeilijk om te kiezen of ge nu tijd wilt winnen op verhard, of comfort wilt rijden maar dan op het verhard zit te duwen om vooruit te komen.
Als het is 'weg naar off road' - off-road - 'naar huis over weg', kun je er eventueel nog voor kiezen banden iets harder te zetten en een beetje uit te laten als je aan het off road stuk komt.

Moet je er natuurlijk wel wat voeling voor krijgen dat je er ook niet teveel uit doet, en afstand weg moet al de moeite zijn aan één stuk aan het begin.
 
Benieuwd hoe lang het gaat duren vooraleer dat KAPS systeem om uw bandendruk te regelen gemeengoed gaat zijn bij de lokale fietsclubbers met hun 15k S-works fietsen.
 
Terug
Bovenaan