De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dat is voor mij ook wel een foolproof methode geweest, maar bij een 1by is dat natuurlijk een beetje anders.

Heb je een fully @Chauffagist ?
Makkelijkste voor een 1by vind ik gewoon ketting op het kleinste tandwiel leggen en door de derailleur halen. Dan kijken hoeveel schakels je eruit moet halen om op dat kleinste blad nog spanning te behouden op de ketting en derailleur.
Bij een fully zal je inderdaad wat moeten bijrekenen (geen ervaring mee). Staat alleszins goed aangegeven in de SRAM handleidingen.
 
Nu we toch over kettingen bezig zijn. Ik zou die van de mtb eens willen vervangen. Slx 12 speed.

*Volgens canyon site heb ik de 138 schakels nodig volgens andere sites de 126?

* Wat is een goed merk/type van kettingpons?

* wat is een goed merk van missing link tang?
Aantal schakels die je nodig hebt hangt af van frame, framemaat, tandwielen vooraan en achteraan.

Als je al een ketting hebt en je wil hem op maat maken is deze video imo de duidelijkste

Kettingpons en missing link tang heb ik gewoon van de witte producten (trivio, xand, enz)
 
Aantal schakels die je nodig hebt hangt af van frame, framemaat, tandwielen vooraan en achteraan.

Als je al een ketting hebt en je wil hem op maat maken is deze video imo de duidelijkste

Kettingpons en missing link tang heb ik gewoon van de witte producten (trivio, xand, enz)
Jup, goeie video.

Idem qua materiaal: kettingpons heb ik al 20 jaar. Da's er eentje van Shimano. De rest is gewoon goedkoper materiaal.

Door de jaren heen ook alles verzameld en zelf dingen in elkaar geprutst. Zo is mijn 'lagerpers' voor mijn wielen gewoon een draadstang met rondellen. Ik heb een 6803 persstuk, maar moest nu voor mijn nieuwste wielen een 6903 hebben. Had dat niet tot plots mijn oog viel op de plastiek materiaalkoffer van onze kleuter. Daar zat dus een 3cm plastiek 'moertje' in dat perfect pastte :).

Ik doe 15000km/jaar en ben al 15 jaar niet meer naar een velomaker geweest. Lang leve youtube.
 
nope, is een moer geen inbus :(

en dan nog een grote moer (waar ik dus geen sleutel voor heb) lager
Da’s tzelfde idee… moer bovenaan losdraaien (tegenwijzerzin), dan gaat ze een beetje naar omhoog komen. Als je 3-5mm speling hebt, terug naar beneden tikken met een rubberen hamer. De spie onderaan gaat dan loskomen.

Doen!

EDIT: het is eigenlijk een bout :D
 
Laatst bewerkt:
Da’s tzelfde idee… moer bovenaan losdraaien (tegenwijzerzin), dan gaat ze een beetje naar omhoog komen. Als je 3-5mm speling hebt, terug naar beneden tikken met een rubberen hamer. De spie onderaan gaat dan loskomen.

Doen!
That did the trick, heel veel kan het blijkbaar niet omhoog want is maar voor paar centimeter in dat paars en dan wit/ijzer dus heb die nu op de rand gezet. Zal haar er morgen wel eens opzwieren en if needed weer zakken...

Zou er nooit bij gekomen zijn dat het zo werkt, ipv did onderste grote moer 😝
 
Iemand ervaring hier mee? Zie je hier de weg goed mee als je in het donker fietst?
Ze antwoorden hier zelf wel heel duidelijk op.

“De 160 lumen van de koplamp is zeer geschikt om je met je racefiets op verlichte paden te begeven”.
Een lamp die dus vooral dient om gezien te worden en niet zozeer om licht te geven om zelf te zien.
Ik heb lampen van 150 lumen en nee dat is te min om de baan deftig te verlichten.
 
Minnen elentrikke step haar band was een beetje plat. Ik wilde die oppompen, maar nu is die nog platter. Hij wordt hard, maar zodra ik stop met pompen lijkt hij lucht te verliezen via het ventiel.

Toen ik de andere band wilde oppompen had ik hetzelfde voor. Ik denk dus niet dat band stuk is maar het ventiel. Het is zo een dikker ventiel, is ze misschien een nuance waar ik niet aan denk? Ik vind het echt bizar :unsure:
 
Om verder te gaan op het kettingsmeerverhaal:

Gisteren gebeld met canyon service om hun mening te vragen over het al dan niet afnemen van een ketting van een nieuwe fiets voor het ontvetten m.b.t. het aanbrengen van de squirt. Canyon zegt dat het niet nodig is om de ketting helemaal af te halen en onder te dompelen in ontvetter. De man aan telefoon sprak van gewoon met een borstel en ontvettende spray de ketting/aandrijflijn te wassen en te drogen of met een doek met brake cleaner.

Gisteren al eens dat laatste gedaan, de ketting blinkt nu in zijn vel.
Vandaag komt de link tang toe en de cyclon ontvetter en kan ik alsnog de ketting afhalen, maar nu twijfel ik of dat effectief nodig is...

Weer voer voor discussie....
 
Om verder te gaan op het kettingsmeerverhaal:

Gisteren gebeld met canyon service om hun mening te vragen over het al dan niet afnemen van een ketting van een nieuwe fiets voor het ontvetten m.b.t. het aanbrengen van de squirt. Canyon zegt dat het niet nodig is om de ketting helemaal af te halen en onder te dompelen in ontvetter. De man aan telefoon sprak van gewoon met een borstel en ontvettende spray de ketting/aandrijflijn te wassen en te drogen of met een doek met brake cleaner.

Gisteren al eens dat laatste gedaan, de ketting blinkt nu in zijn vel.
Vandaag komt de link tang toe en de cyclon ontvetter en kan ik alsnog de ketting afhalen, maar nu twijfel ik of dat effectief nodig is...

Weer voer voor discussie....
Ik ga daar ook zo extreem niet in. Ik haal hem drie keer door zo'n kettingkuistool met Morgan Blue ontvetter en spuit telkens de boel goed af. Dan laten drogen en vervolgens Squirt erop. Geen problemen mee. Of de ketting effectief langer meegaat, boeit me zo niet. Ik wil gewoon een propere ketting en als ze versleten is, wat ik regelmatig meet, een andere erop.
 
Iemand ervaring hier mee? Zie je hier de weg goed mee als je in het donker fietst?

Ik zou dan altijd deze kopen. Kleine 20 EUR meer maar wel veel straffere lichtenset. Ik heb die Lezyne 1000 ook en ben daar enorm tevreden van.
 
Iemand ervaring hier mee? Zie je hier de weg goed mee als je in het donker fietst?
Rij er al even mee rond, maar is echt een dagrijlicht. Gezien worden overdag & bij valavond. Voor de baan te verlichten moet je echt iets anders voorzien.
 
Ik ga daar ook zo extreem niet in. Ik haal hem drie keer door zo'n kettingkuistool met Morgan Blue ontvetter en spuit telkens de boel goed af. Dan laten drogen en vervolgens Squirt erop. Geen problemen mee. Of de ketting effectief langer meegaat, boeit me zo niet. Ik wil gewoon een propere ketting en als ze versleten is, wat ik regelmatig meet, een andere erop.
idem.
Doe wel redelijk mijn best met zo een toolke. Maar eraf halen doe ik niet.




Overlaatst ook ergens gelezen dat de olie verwijderen niet zo belangrijk is als je waxed. Het enige is dan dat in het begin de wax die eraf valt wat zwarter is, maar na een paar ritten is dat gedaan want dan is alle olie er af.
Als ge maar genoeg leest komt ge vanalles tegen en hebt ge uiteindelijk altijd gelijk :scream:
 
idem.
Doe wel redelijk mijn best met zo een toolke. Maar eraf halen doe ik niet.




Overlaatst ook ergens gelezen dat de olie verwijderen niet zo belangrijk is als je waxed. Het enige is dan dat in het begin de wax die eraf valt wat zwarter is, maar na een paar ritten is dat gedaan want dan is alle olie er af.
Als ge maar genoeg leest komt ge vanalles tegen en hebt ge uiteindelijk altijd gelijk :scream:
Wat is uiteindelijk 50 euro voor een ketting voor de rijke BG crew.
 
Minnen elentrikke step haar band was een beetje plat. Ik wilde die oppompen, maar nu is die nog platter. Hij wordt hard, maar zodra ik stop met pompen lijkt hij lucht te verliezen via het ventiel.

Toen ik de andere band wilde oppompen had ik hetzelfde voor. Ik denk dus niet dat band stuk is maar het ventiel. Het is zo een dikker ventiel, is ze misschien een nuance waar ik niet aan denk? Ik vind het echt bizar :unsure:
Wat voor aansluiting heeft uw pomp? Als het er een is die erop moet geschroefd worden geeft dat inderdaad problemen bij een Schräderventiel aangezien er tijdens het afschroeven altijd lucht ontsnapt omdat het pinnetje in het ventiel nog tijdelijk ingedrukt blijft waardoor er lucht blijft ontsnappen. Combineer dat met het kleine luchtvolume van stepbandjes, en al wat erbij gepompt is, is weer weg vooraleer de pomp losgeschroefd is. Bijkomende probleem bij veel steps is dat het ventiel dermate ver in de velg verzonken zit dat enkel een pomp met schroefaansluiting werkt.

Samengevat: elektrische steps zijn des duivels. Allemaal op de brandstapel.
 
Terug
Bovenaan