De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Volgens mij komt dat overeen met wat gmbn zegt.

Afvegen mag. Maar niet ontvetten.

Want op uw KMC link is de volgende zin:

"We recommend never to degrease the chain completely"


We zullen het nooit weten.
Ik laat het erop. Eens het 'op' is ontvetten en wat.
Als je wax gaat gebruiken kun je natuurlijk niet anders. En aangezien mijn ketting met wax 8k km meegaat en de nooit volledig ontvette met olie maar 4k kan het volgens mij zeker geen kwaad.

Dat smeer uit de fabriek trekt enorm veel vuiligheid aan. 10x meer dan gewoon olie. Je kan trouwens ook kettingen kopen zonder die plakboek erop heb ik eens ergens gelezen.
 
Als je wax gaat gebruiken kun je natuurlijk niet anders. En aangezien mijn ketting met wax 8k km meegaat en de nooit volledig ontvette met olie maar 4k kan het volgens mij zeker geen kwaad.

Dat smeer uit de fabriek trekt enorm veel vuiligheid aan. 10x meer dan gewoon olie. Je kan trouwens ook kettingen kopen zonder die plakboek erop heb ik eens ergens gelezen.
KMC heeft squirt kettingen verkocht. Geen idee of ze dat nog doen.

Waren aan een nogal zotte prijs ook...
 
Volgens mij komt dat overeen met wat gmbn zegt.

Afvegen mag. Maar niet ontvetten.

Want op uw KMC link is de volgende zin:

"We recommend never to degrease the chain completely"


We zullen het nooit weten.
Ik laat het erop. Eens het 'op' is ontvetten en wat.
Als je het artikel volledig leest klaagt hij dan ook over de video die jij linkt.

Uit zijn testen blijkt dat origineel vet zorgt voor hoge slijtage
 
Als je het artikel volledig leest klaagt hij dan ook over de video die jij linkt.

Uit zijn testen blijkt dat origineel vet zorgt voor hoge slijtage
Dat weet ik ja.

Maar ik heb geen idee waarom ik die mens eerder moet geloven dan kmc/shimano/gmbn.

GMBN heeft die video gemaakt op vraag van KMC blijkbaar dat mensen zouden stoppen met dat vet volledig te verwijderen...
 
Dat weet ik ja.

Maar ik heb geen idee waarom ik die mens eerder moet geloven dan kmc/shimano/gmbn.

GMBN heeft die video gemaakt op vraag van KMC blijkbaar dat mensen zouden stoppen met dat vet volledig te verwijderen...
Omdat die mens duidelijk professioneel werkt en als je eraan twijfelt staat zijn testmethode duidelijk opgeschreven. Als dan uit die testen blijkt dat de ketting snel slijt met het origineel vet geloof ik dit veel meer dan een marketingvideo van gcn/gmbn.

Vet is plakkerig, uw ketting slijt voornamelijk door vuil die in de olie of vet blijft plakken. Daarom is wax ook zo goed, het plakt niet dus vuil kan niet in ketting blijven plakken.
 
Omdat die mens duidelijk professioneel werkt en als je eraan twijfelt staat zijn testmethode duidelijk opgeschreven. Als dan uit die testen blijkt dat de ketting snel slijt met het origineel vet geloof ik dit veel meer dan een marketingvideo van gcn/gmbn.
Dat kan je ook gewoon omdraaien hè?
KMC en Shimano zijn daar professioneel mee bezig. En het is wel degelijk zo dat op hun website staat dat ge het moet laten zitten (enkel afvegen aan de buitenkant).

Waarom zou ik dan iemand geloven die gesponsord wordt door bedrijven die smeermiddelen verkopen. Er staan er vrij veel met naam in vernoemd dus ik kan aannemen dat hij gesponsord is. Wat ik eigenlijk niet geloof. Maar slaagt op net zoveel dan te zeggen dat de gmbn video om het te laten zitten een marketing video is? Wat heeft Shimano daar nu aan als ge het erop laat zitten of het er af laat?

Dat die gast hoofd marketing was van nvidia in een vorig leven maakt mijn vertrouwen er wel niet groter op dat hij gesponsord wordt door de smeermiddel ontvetter bedrijven die hij opnoemt. Sponsoring zoeken is één vd marketing taken toch.


Vet is plakkerig, uw ketting slijt voornamelijk door vuil die in de olie of vet blijft plakken. Daarom is wax ook zo goed, het plakt niet dus vuil kan niet in ketting blijven plakken.

Dat klopt.
Maar dat dat ver zo extreem slecht is geloof ik niet.


In ieder geval: het staat wel degelijk op hun website.

Geef eens één reden waarom kmc en Shimano op hun website zouden dat ge het moet laten zitten?



Edit: die gast lijkt me daar overigens niet professioneel mee bezig te zijn. Check zijn LinkedIn maar eens. Dat is een marketeer en hobby fietser. Dat die website een webshop heeft, waar die middelkes die hij opnoemt verkocht worden dat maakt het er al helemaal niet vertrouwbaarder op.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je ook gewoon omdraaien hè?
KMC en Shimano zijn daar professioneel mee bezig. En het is wel degelijk zo dat op hun website staat dat ge het moet laten zitten (enkel afvegen aan de buitenkant).

Waarom zou ik dan iemand geloven die gesponsord wordt door bedrijven die smeermiddelen verkopen. Er staan er vrij veel met naam in vernoemd dus ik kan aannemen dat hij gesponsord is. Wat ik eigenlijk niet geloof. Maar slaagt op net zoveel dan te zeggen dat de gmbn video om het te laten zitten een marketing video is? Wat heeft Shimano daar nu aan als ge het erop laat zitten of het er af laat?

Dat die gast hoofd marketing was van nvidia in een vorig leven maakt mijn vertrouwen er wel niet groter op dat hij gesponsord wordt door de smeermiddel ontvetter bedrijven die hij opnoemt. Sponsoring zoeken is één vd marketing taken toch.




Dat klopt.
Maar dat dat ver zo extreem slecht is geloof ik niet.


In ieder geval: het staat wel degelijk op hun website.

Geef eens één reden waarom kmc en Shimano op hun website zouden dat ge het moet laten zitten?
Er is geen goede reden waarom die merken zo graag willen dat je het vet erop laat.

Wat verdient zerofrictioncycling aan het verwijderen van vet als het eigenlijk wel goed is? Zijn doel is toch gewoon tonen welke smeermethodes het minste vermogenverlies en slijtage geven?

Ik heb dan toch meer vertrouwen in data dan "wij van wc eend vinden ons product het beste"

Wil je bewijs dat de data van zero friction klopt kijk dan naar deze video van een neutrale 3de partij bvb

Als je er in slaagt 15000 km te fietsen zonder meetbare rek op uw ketting met het vet van kmc of shimano mag je het altijd laten weten.
 
Laatst bewerkt:
Tjah… natuurlijk gaan die bedrijven claims maken over hun producten maar als een onafhankelijke partij die negatief test dan weet ik wel wat te doen
 
Wat doe ik dan best, de ketting gewoon aan de buitenkant ontvetten? Eventueel met een vod met brake-cleaner opgespoten en dan de squirt aanbrengen?
Als je squirt wil aanbrengen, ga je toch grondiger te werk moeten gaan. Ketting eraf, in een pot met wasbezine of een andere ontvetter, even laten staan en goed schudden en vervolgens afspoelen en laten drogen.
 
Inderdaad. Bij het gebruik van wax moet je ketting volledig ontvet zijn. Ketting er af en in de wasbenzine reinigen. Ik gebruik zelf een ultrasoon bad, wat bijzonder efficiënt is. Daarna ethanol om de resten wasbenzine te verwijderen.

Vet kan je trouwens niet 'op' rijden. Je vet kan degraderen door de mechanische stress en vuiligheid, maar je ketting zal zichzelf nooit ontvetten op die manier.
 
Voor je er wax op doet inderdaad volledig ontvetten.
Wanneer is het originele vet volgens jou dan niet meer nodig en schakel je om naar wax?

Door eerst met de ketting te rijden met het origineel vet zorg je er enkel voor dat er al vervuiling aanwezig is en maak je het uzelf moeilijker om de ketting goed voor te bereiden op wax.
 
Wanneer is het originele vet volgens jou dan niet meer nodig en schakel je om naar wax?

Door eerst met de ketting te rijden met het origineel vet zorg je er enkel voor dat er al vervuiling aanwezig is en maak je het uzelf moeilijker om de ketting goed voor te bereiden op wax.
Ik begrijp het ook niet. Een betoog om het originele vet niet te verwijderen om het dan uiteindelijk toch te verwijderen als het vervuilde vet zich al op alle bewegende onderdelen heeft gezet.
 
Ik doe dat toch ook direct hoor als ik een nieuwe fiets heb en wax erop ga doen. Anders krijg je het nooit helemaal deftig. Dat vet zit op alle tandwielen en krijg je er niet meer af.
 
Terug
Bovenaan