De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb 3 weken door omstandigheden niet kunnen trainen in Join, dus ik had het programma even op hold gezet. Toen ik het opnieuw activeerde was ik 3 weken verder in mijn training, en ook de arbeid was al af aant bouwen naar het einde van het initiele programma. Geen idee wat de logica daarachter is want was niet naar een event op aant bouwen, gewoon een FTP boost programma.

Ook al eens gehad dat er zware trainingen gepland waren in een week, en met een refresh op de knop veel lichtere trainingen voorgeschoteld gekregen. Dus ook hier snap ik de logica niet echt. Maar bon, het zal niet makkelijk zijn om een programma zo in te stellen op de grillen van elke individuele gebruiker. (Al is dit nu wel hun belangrijkste sales point)

Ik heb voorlopig mijn abo stopgezet omdat ik het in de zomermaanden moeilijk kon aanhouden (niet altijd een powermeter beschikbaar, buiten in de fitnesszaal maar daar geraakte ik niet altijd waardoor het programma steeds aangepast moest worden).

Deze winter de schema's in MyWhoosh eens proberen, als die niet voldoen geef ik Join nog wel een kans.

Bewijs het tegendeel? Ik bedoel, het is als een café ride uiteindelijk. Het is niet omdat ge op een andere fiets zit dan uw koersfiets dat het allemaal niet telt he.
Zijt ge niet teveel met de cijfertjes bezig?
Een wandeling of is kwartier naar de bakker gaat uw trainingschema echt niet moeten aanpassen.

Zijt ge niet teveel met de cijfertjes bezig?
Een wandeling of is kwartier naar de bakker gaat uw trainingschema echt niet moeten aanpassen.
Ik ben daar helemaal niet mee bezig.
Lees de discussie: het gaat er om dat het algoritme niet om kan met een simpele wandeling. Die wandelingen registreer ik op strava omdat ik wil weten hoeveel km ik al gewandeld heb met mijn wandelschoenen. En Join vraagt me dan iedere keer, hey wil je deze activiteit toevoegen aan je traininschema? Het punt is dat het eigenlijk niet zou mogen uitmaken als je het toe voegt, of toch amper. Maar blijkbaar kan het algoritme daar slecht mee om want ik ben plots overtraind - lol. Ik pas dus helemaal niks aan, maar die applicatie past het schema dus wel aan obv een simpele wandeling. Bizar.

Als het algoritme deftig zou werken mag je er eender wat insteken met power of HR gegevens en zal die altijd nuttige output genereren. Of toch enorm vaak. Het zou niet de bedoeling mogen zijn dat je als gebruiker zelf moet beginnen nadenken over wat kan en wat niet.

Lees de discussie: het gaat er om dat het algoritme niet om kan met een simpele wandeling. Die wandelingen registreer ik op strava omdat ik wil weten hoeveel km ik al gewandeld heb met mijn wandelschoenen. En Join vraagt me dan iedere keer, hey wil je deze activiteit toevoegen aan je traininschema? Het punt is dat het eigenlijk niet zou mogen uitmaken als je het toe voegt, of toch amper. Maar blijkbaar kan het algoritme daar slecht mee om want ik ben plots overtraind - lol. Ik pas dus helemaal niks aan, maar die applicatie past het schema dus wel aan obv een simpele wandeling. Bizar.

Als het algoritme deftig zou werken mag je er eender wat insteken met power of HR gegevens en zal die altijd nuttige output genereren. Of toch enorm vaak. Het zou niet de bedoeling mogen zijn dat je als gebruiker zelf moet beginnen nadenken over wat kan en wat niet.
En heb je dan HR data van die wandeling? En dan geef je 1 in als perceived effort?

Dan vind ik het ook wel wat vreemd.

Maar dan nog, jij vindt dat vreemd, ik vind dat gewoon een kwestie van weten hoe je die tool moet gebruiken. Eender welke tool moet je wat leren gebruiken. Er is zeker wat gewenning nodig.

Kan dat beter geprogrammeerd worden. Misschien wel ja. Vraag is wat de extra effort hierin oplevert. Ik was er snel aan gewend. Ik geloof zelfs dat join ook specifiek aangeeft dit soort zaken niet toe te voegen. Of zo herinner ik het me toch.

Edit : Wel wat verstopt in de FAQ :

Rustige ritjes niet op de racefiets en/of korter dan 20 minuten raden we aan niet toe te voegen aan JOIN, maar te zien als actief herstel.

Laatst bewerkt:

Opletten met kritiek op JOIN, dat ligt hier héél erg gevoelig voor sommigen :tongue:

Ik zit momenteel een 4-5maand ver in mijn jaarabo maar ik weet nu eigenlijk al dat het bij dat ene jaar gaat blijven. Nadat ik het nu toch al een hele tijd gebruik schuif ik meer en meer terug richting het "erg weinig toegevoegd waarde" kamp. Als je een beetje de basis kent achter polarized en pyramidal training is het echt niet heel moeilijk om zelf een beetje op een deftige manier te trainen zonder dat je daar maandelijks voor moet betalen. In het begin volgde ik dat programma redelijk op de voet maar dat is meer en meer aan het verschuiven naar "fuck it, ik ga doen waar ik zin in heb". Zeker buiten heb ik het volledig gehad met lang de vaart rijden om mijn blokken op een deftige manier af te kunnen werken en binnen rijd ik dan liever al eens een koerske op Zwift ipv blokjes te rijden. Als je die koerskes op Zwift uitkiest met een plan is dat ook best ok kwa training: bv een puntenrace van 6-7 rondjes met elke ronde een sprint kan dienen als sprinttraining, een race met wat kortere hellingen kan misschien dienen als training met VO2max blokken...

Ok dat belerende "Probeer je aan het plan te houden!" als je de app verteld dat je de training niet hebt gedaan wegens "iets anders/ziek/geen tijd" :puke:

Ik heb de gratis trail geprobeerd en hun "slim" algoritme is even dom als al de rest en kan dus niet om met ploegenwerk. Maar de join cult is hier inderdaad sterk aanwezig. :unsure:

^uiteraard met HR.
En heb je dan HR data van die wandeling? En dan geef je 1 in als perceived effort?

Dan vind ik het ook wel wat vreemd.

Maar dan nog, jij vindt dat vreemd, ik vind dat gewoon een kwestie van weten hoe je die tool moet gebruiken. Eender welke tool moet je wat leren gebruiken. Er is zeker wat gewenning nodig.

Kan dat beter geprogrammeerd worden. Misschien wel ja. Vraag is wat de extra effort hierin oplevert. Ik was er snel aan gewend. Ik geloof zelfs dat join ook specifiek aangeeft dit soort zaken niet toe te voegen. Of zo herinner ik het me toch.

Edit : Wel wat verstopt in de FAQ :

Bedankt om te bevestigen dat het dus gewoon slecht design is.
Uiteraard is het informatie met HR anders was het loos om te liggen zagen. Maar een korte rit onder het mom van active recovery mag ze dus al niet in? Wat een larie. Kan je nochtans perfect spotten obv de verzamelde data en indien gewenst als applicatie gewoon buiten beschouwing laten.

Al is het sowieso wel enorm vreemd om activiteiten die je echt beter maken (rust) niet mee wilt rekenen :crazy:

^uiteraard met HR.

Uiteraard is het informatie met HR anders was het loos om te liggen zagen. Maar een korte rit onder het mom van active recovery mag ze dus al niet in? Wat een larie. Kan je nochtans perfect spotten obv de verzamelde data en indien gewenst als applicatie gewoon buiten beschouwing laten.

Al is het sowieso wel enorm vreemd om activiteiten die je echt beter maken (rust) niet mee wilt rekenen :crazy:
Waarom moet het zo zwart-wit zijn? Het ligt "gevoelig" omdat zaken gewoon in het belachelijke getrokken worden. Dingen in het belachelijke trekken, dat ligt gevoelig.

Voor alle duidelijkheid, dat dit bij fietsritjes zo is, dat vind ik ook eerder vreemd. Al vind ik het ook vreemd om als gebruiker een ritje naar de bakker als "training" te zien. Als je dat koppig als training ziet, dan snap je er zelf toch ook gewoon niet veel van af.

Echter vooral, het stuk van wandelingen en andere zaken buiten fietsen. Uiteindelijk dient deze tool voor fietsprestaties. Niet voor andere zaken. Ja, dit is er voor een stukje ook bij ingebouwd, maar dat is het doel niet. Als je verwacht dat je hiermee een perfecte triathlon gaat vervolmaken zul je bescheten uitkomen. Het design is gefocused op fietsers. Dat is de core business. En dat doen ze heel goed. Het design van de core business zit goed als je de tool op de juiste manier gebruikt. Het is inderdaad niet gemaakt om bij wijze van spreke aan de hand van je hartslag van je garmin watch de hele dag door je in de gaten te houden en dan te bekijken wat je allemaal gedaan hebt en hier een volledige analyse van te maken. (Wat in theorie tegenwoordig ook al bijna zou moeten kunnen.) Het is een trainingstool. Die je training aanbiedt, hier feedback op geeft en zich aanpast naargelang je trainingen. Dat is de premisse. Als je er niet-training bij in gooit, is het niet vreemd dat deze hier moeite mee heeft, omdat hij er vanuit gaat dat je enkel training toevoegt aan het schema.

Het loopt inderdaad niet goed als je veel combineert en zelf geen minimum aan inzicht hebt. Als je een hamer gaat gebruiken om schroeven in te kloppen, kun je gaan klagen over het design wat je wilt, uiteindelijk is het dan ook de gebruiker die mee fout zit.
Dat er verbeterpunten mogelijk zijn, ga ik zeker mee akkoord, maar snap niet waarom het zo zwart-wit afgeschilderd moet worden.

TLDR: Kijk met de juiste verwachting naar JOIN.

Edit: En ik snap wat je wilt zeggen he. Ik kan er ook gerust inkomen. Maar vind je benchmark gewoon vreemd.

Laatst bewerkt:
Echter vooral, het stuk van wandelingen en andere zaken buiten fietsen. Uiteindelijk dient deze tool voor fietsprestaties. Niet voor andere zaken. Ja, dit is er voor een stukje ook bij ingebouwd, maar dat is het doel niet. Als je verwacht dat je hiermee een perfecte triathlon gaat vervolmaken zul je bescheten uitkomen. Het design is gefocused op fietsers. Dat is de core business. En dat doen ze heel goed. Het design van de core business zit goed als je de tool op de juiste manier gebruikt. Het is inderdaad niet gemaakt om bij wijze van spreke aan de hand van je hartslag van je garmin watch de hele dag door je in de gaten te houden en dan te bekijken wat je allemaal gedaan hebt en hier een volledige analyse van te maken. (Wat in theorie tegenwoordig ook al bijna zou moeten kunnen.) Het is een trainingstool. Die je training aanbiedt, hier feedback op geeft en zich aanpast naargelang je trainingen. Dat is de premisse. Als je er niet-training bij in gooit, is het niet vreemd dat deze hier moeite mee heeft, omdat hij er vanuit gaat dat je enkel training toevoegt aan het schema.

Dus Join geeft pushmeldingen om trainingen toe te voegen die hij spot op Strava. Het geeft daarbij de mogelijkheden om trainingen van Zwemmen/hardlopen/Kracht *of iets anders* toe te voegen, maar dat is allemaal te negeren en voor de lol want het kan enkel functioneren bij fietsritten die langer dan 20minuten duren en intensief zijn? Vind je nu zelf ook niet dat dat wel heel gek klinkt allemaal voor een app dat zichzelf verkoopt als slim en flexibel. Lijkt mij dat je als gebruiker toch net met een tikkeltje te veel parameters zelf moet rekening houden om een deftige output te krijgen om te mogen spreken van een slimme en flexibele applicatie.

Soit maakt mij allemaal ook niet zo heel veel uit. Ik denk dat wel duidelijk is geworden dat er nog heel wat tekortkomingen zijn aan de app en hun algoritme. De "problemen" waar ik tegen aan bots zijn echt helemaal niet zo onoverkomelijk als je zou denken.

Dus Join geeft pushmeldingen om trainingen toe te voegen die hij spot op Strava. Het geeft daarbij de mogelijkheden om trainingen van Zwemmen/hardlopen/Kracht *of iets anders* toe te voegen, maar dat is allemaal te negeren en voor de lol want het kan enkel functioneren bij fietsritten die langer dan 20minuten duren en intensief zijn? Vind je nu zelf ook niet dat dat wel heel gek klinkt allemaal voor een app dat zichzelf verkoopt als slim en flexibel. Lijkt mij dat je als gebruiker toch net met een tikkeltje te veel parameters zelf moet rekening houden om een deftige output te krijgen om te mogen spreken van een slimme en flexibele applicatie.

Soit maakt mij allemaal ook niet zo heel veel uit. Ik denk dat wel duidelijk is geworden dat er nog heel wat tekortkomingen zijn aan de app en hun algoritme. De "problemen" waar ik tegen aan bots zijn echt helemaal niet zo onoverkomelijk als je zou denken.
Nogmaals, ik begrijp wat je bedoelt, maar bekijk het vanuit de andere kant :
Ik vind het veel gemakkelijker om te zeggen "neen, deze niet", nadat het automatisch gelinkt is, dan dat ik handmatig trainingen moet gaan zoeken om toe te voegen. Lijkt me toch dat het op die manier slimmer en flexibeler is dan dat alternatief?

Dat het beter zou kunnen, ga ik nog altijd mee akkoord, maar dat een fietsapp in mindere mate/minder accuraat rekening houdt met andere sporten vind ik niet zo vreemd.

Het is vooral die benchmark/verwachting die duidelijk anders ligt. Het is vooral dat wat ik tracht te kaderen. "Is het wel realistisch dat je dat verwacht?" Dat het in theorie mogelijk zou zijn en dat dat mooi zou zijn, ga ik mee akkoord. Misschien ben ik gewoon sneller tevreden. :)

Opletten met kritiek op JOIN, dat ligt hier héél erg gevoelig voor sommigen :tongue:

Ik zit momenteel een 4-5maand ver in mijn jaarabo maar ik weet nu eigenlijk al dat het bij dat ene jaar gaat blijven. Nadat ik het nu toch al een hele tijd gebruik schuif ik meer en meer terug richting het "erg weinig toegevoegd waarde" kamp. Als je een beetje de basis kent achter polarized en pyramidal training is het echt niet heel moeilijk om zelf een beetje op een deftige manier te trainen zonder dat je daar maandelijks voor moet betalen. In het begin volgde ik dat programma redelijk op de voet maar dat is meer en meer aan het verschuiven naar "fuck it, ik ga doen waar ik zin in heb". Zeker buiten heb ik het volledig gehad met lang de vaart rijden om mijn blokken op een deftige manier af te kunnen werken en binnen rijd ik dan liever al eens een koerske op Zwift ipv blokjes te rijden. Als je die koerskes op Zwift uitkiest met een plan is dat ook best ok kwa training: bv een puntenrace van 6-7 rondjes met elke ronde een sprint kan dienen als sprinttraining, een race met wat kortere hellingen kan misschien dienen als training met VO2max blokken...

Ok dat belerende "Probeer je aan het plan te houden!" als je de app verteld dat je de training niet hebt gedaan wegens "iets anders/ziek/geen tijd" :puke:

Onderbouwde en terechte kritiek daar kunnen we mee leven hoor :p

Als ik uw uitleg hoor dan is het probleem vooral dat je niet de zin of motivatie hebt om gestructureerd te trainen. JOIN is een app die zegt wat je moet doen en probeert zich flexibel aan te passen aan de grillen van uw leven, maar daar zit ook een grens op.
Uiteindelijk moet jij nog altijd gemotiveerd zijn om die trainingen ook consequent en er met realistische verwachtingen naar te kijken.
Je kan onmogelijk verwachten dat je zeer grote stappen gaat zetten als je maar weinig fietst in de week en de keren dat je fiets gewoon maar doet wat je denkt wat werkt.

Ik ben trouwens niet akkoord dat het allemaal zo simpel is. De kunst van JOIN is het simpel te doen lijken, maar achter de schermen gebeurt er veel meer dan wat je denkt.
Ja je kan echt vaste schema’s vinden, maar die zijn vast en JOIN is niet vast. Een vast schema houdt geen rekening met een verandering in uw schema en houdt geen rekening met hoe goed jij uw trainingen uitvoert. Bij een vast schema waar je een training mist wat doe je dan? Je voert al de rest gewoon uit en vergeet die training die je skipte. Maar let die training nu net een doel hebben, een doel wat je die week dus niet hebt gehaald en dus niet specifiek een bepaald onderdeel hebt getraind.
Kan je een training niet voltooien? Wordt geen rekening mee gehouden, het schema houdt rekening met een correcte uitvoering.

Dat zijn zaken die JOIN wel doet. In het begin van de week stelt JOIN een schema op als er midden in de week iets verandert gaat de rest van de week ook veranderen. Dit om te trachten om toch nog alle vinkjes af te tikken die belangrijk zijn, trainingen die een effectief specifiek doel hebben.
Een training die niet goed lukte? Dat neemt JOIN mee en zal trachten u meer specifieke trainingen te geven of lichtere trainingen.

Zelf een schema maken dat betwijfel ik toch of dat zo stevig onderbouwd zal zijn.
Als het zo simpel was dan was het beroep van trainer toch niet nodig, nochtans is het zeer belangrijk voor elke atleet die top wil presteren :p
De voorbeelden die je aangeeft van die blokjes op hellingen en wat rondjes bevestigen dat de onderbouwing niet top zal zijn, dat is echt nattevingerwerk en doe maar op van de bovenste plank :p

Ik heb de gratis trail geprobeerd en hun "slim" algoritme is even dom als al de rest en kan dus niet om met ploegenwerk. Maar de join cult is hier inderdaad sterk aanwezig. :unsure:

Hoe bedoel je juist ploegenwerk?

^uiteraard met HR.

Je moet wel opletten met te denken dat alles u beter maakt.
Dat is natuurlijk niet zo. Je hebt ook gewoon inspanningen die geen doel hebben, niks bijdragen en enkel maar zorgen voor vermoeidheid.
Soms is het inderdaad beter om gewoon niks te doen en te recupereren en de energie te gebruiken voor het correct voltooien van trainingen die wel zorgen dat je beter wordt.

Wat juist achter de filosofie zit van het beter niet toe te voegen, geen idee.
Ik kan wel bedenken waarom maar het blijft bij gissen. Als ze aangeven het beter niet te doen dan zou ik dat volgen.
Het is nu niet dat uw JOIN score gaat stijgen door eens naar de bakker te fietsen :p

Zwemmen en hardlopen voeg je trouwens wel best in. Dat zijn ook duurinspanningen en zijn dus belangrijk voor uw totale TSS.
En ze verhogen ook uw JOIN score op basis van uw de energiesystemen die je gebruikt hebt.

Hoe bedoel je juist ploegenwerk?
Vroeg-laat-nacht werk
In een nachtweek vo2 max doen is gewoon vragen om mislukte trainingen

Uw beschikbare trainingsuren hangen sterk af welke ploeg je hebt. Join kent dit niet dus zou je elke week manueel alles moeten aanpassen. Waar is het "slimme" algoritme dan naartoe?

Als je zelf alles manueel moeten zitten regelen elke week kan je evengoed een programma zonder dat algoritme gebruiken.

Pffff we zijn hier toch geen profatleten. En niks doen is soms beter, uhu, met ons sedentaire leven doen we dat al genoeg!

Wie geeft er nu ook ene fuck om die score. Als die app al niet de dingen kan onderscheiden waar m zelf achter vraagt. Tien euro per maand manmanman. Dan kan ik het beter zelf bouwen

Wat is er dan eigenlijk nog slim of flexibel aan???

Vroeg-laat-nacht werk
In een nachtweek vo2 max doen is gewoon vragen om mislukte trainingen

Uw beschikbare trainingsuren hangen sterk af welke ploeg je hebt. Join kent dit niet dus zou je elke week manueel alles moeten aanpassen. Waar is het "slimme" algoritme dan naartoe?

Als je zelf alles manueel moeten zitten regelen elke week kan je evengoed een programma zonder dat algoritme gebruiken.
Ja je moet je beschikbare uren aangeven. Dit is minder dan 5 minuten werk met de sliders één keer per week.
Wat verwacht je eigenlijk, dat die kan ruiken wanneer je beschikbaar bent? Hij moet zo slim zijn dat hij weet wanneer je kunt? Als je te mottig bent om 5 minuten per week die input te leven, dan is het inderdaad niets voor u.

Maar als je denkt dat je dan "evengoed een programma zonder algoritme" kunt nemen, dan sla je de bal serieus mis, want dat programma weet toch helemaal niet wanneer je beschikbaar bent? Dan ga je dat halfslachtig uitvoeren. Je trainingsresultaat, als je 5 minuten de tijd neemt voor je beschikbaarheid in te geven, gaat gewoon altijd beter zijn dan bij JOIN dan bij een "random programma dat je er voor die week uitkiest (en al dan niet correct uitvoert)".
Pffff we zijn hier toch geen profatleten. En niks doen is soms beter, uhu, met ons sedentaire leven doen we dat al genoeg!

Wie geeft er nu ook ene fuck om die score. Als die app al niet de dingen kan onderscheiden waar m zelf achter vraagt. Tien euro per maand manmanman. Dan kan ik het beter zelf bouwen

Wat is er dan eigenlijk nog slim of flexibel aan???
Het trainingsresultaat is slim en gaat flexibel om met je beschikbaarheid en effectieve prestaties, indien je het inderdaad op de juiste manier gebruikt. Als jij niets geeft om efficiënt trainen, dan is deze app inderdaad niets voor u. Als je gewoon wat wilt fietsen en je daar niets van aantrekken, dan snap ik inderdaad niet waarom je er uberhaupt mee begonnen bent.

Ik ben duidelijk niet goed mee in wat jullie precies verwachten?

Er zijn inderdaad een paar voorwaarden aan verbonden om er het maximale uit te halen. Ik merk ook dat als ik veel in groep ga fietsen en dus de voorgestelde trainingen niet uitvoer, dat het ook wat "in de war" geraakt. Maar dat is dan ook niet abnormaal, hij moet dan steeds meer gaan gokken wat voor zaken ik wel gedaan heb en wat niet. Een ander, "gewoon" trainingsschema nemen en dan ook daar soms wel iets, soms niets van doen, en wellicht vaak niet op de juiste manier doordat je ook andere zaken tussendoor doet... Ik zie niet in hoe dat resultaat beter zou zijn.

Ik had alleszins ook al snel door dat het geen app is voor als je niet "serieus" bent in je trainingen. Dan heeft het an sich niet veel nut en kun je beter de keren dat je gaat fietsen, gewoon een random training op het internet opzoeken dan die 10 euro per maand te betalen, daar ga ik mee akkoord. Met weinig volume, dan kun je evengoed gewoon doen waar je goesting in hebt.

Laatst bewerkt:
Ik zit nog maar in m'n eerste week op JOIN dus heb er weinig zinnigs of te zeggen maar hoe komt het trouwens dat elke rit een 'training' is op enerzijds vo2max, tempo of kracht en dat er nooit een "LSD" bij zit? Ik kom uit het lopen en daar is het quasi ondenkbaar om zo iets niet in een schema te hebben. Heeft dat te maken met de ruime blokken aan lage intensiteit die voor en na elk interval zitten?

Ik zit nog maar in m'n eerste week op JOIN dus heb er weinig zinnigs of te zeggen maar hoe komt het trouwens dat elke rit een 'training' is op enerzijds vo2max, tempo of kracht en dat er nooit een "LSD" bij zit? Ik kom uit het lopen en daar is het quasi ondenkbaar om zo iets niet in een schema te hebben. Heeft dat te maken met de ruime blokken aan lage intensiteit die voor en na elk interval zitten?
Bij mijn ervaring, ja en nee :

Het hangt oa. af van beschikbaarheid : Indien je weinig beschikbaarheid hebt, zal de beschikbare tijd met een hogere intensiteit ingevuld worden.
Het hangt af van week tot week : Sommige weken zal hij een intensiever programma voorstellen, week erna weer meer rustige duur.
Het hangt af van het gekozen doel welke trainingen hij voorschrijft. Kan ook een impact hebben hierop.

Maar inderdaad, ik zie toch genoeg trainingen van bv. 4-5h duur, waar dan 10 minuten 40-20's inzitten bv. Dan heb je genoeg "LSD" gehad in die training ook.

Ik had alleszins ook al snel door dat het geen app is voor als je niet "serieus" bent in je trainingen. Dan heeft het an sich niet veel nut en kun je beter de keren dat je gaat fietsen, gewoon een random training op het internet opzoeken dan die 10 euro per maand te betalen, daar ga ik mee akkoord. Met weinig volume, dan kun je evengoed gewoon doen waar je goesting in hebt.

Dit vat het allemaal wel samen.
Als je niet deftig en consequent wilt trainen of niet de moeite wilt nemen om de app de informatie te geven die het nodig heeft dan heeft het weinig nut.
Ik heb echt het gevoel dat sommige verwachten dat 10€ maandelijks betalen garant staat voor verbetering en het voorschrijven van trainingen die ze zelf denken dat nodig zijn.
Zo werkt het natuurlijk niet.

Langs de andere kant kan in vanuit mijn eigen ervaring alvast zeggen dat dankzij JOIN ik sterker dan ooit met de fiets rij en nog maandelijks progressie boek. Ook is mijn motivatie groter dan ooit.
Maar ik hou dan ook van de houvast die het mij bied en volg ook gewoon wat de app wilt wat ik wil doen. En ik voel ook waarom de app wilt dat ik het doe, en waarom mijn JOIN score soms daalt en soms stijgt.

Het is natuurlijk ook maar je eerste week.
Maar wat is de langste beschikbare tijd dat je ingeeft? Want duurtrainingen zijn ook lang natuurljk :p
En als je gaat kijken hoeveel tijd je in de duurzone rijdt op weekbasis schrik je wel denk ik, dat is toch een substantieel aandeel.
Het is niet omdat je in een training van 2u 20minuten tempo doet dat die 1u40 duur niet meetelt.
Merk op dat trainingen met tempoblokken ook duurtrainingen zijn, en dus ook trainingen voor duurvermogen en uithouding.

Storytime! (Als extra kadering voor de discussie hierboven).

Drie jaar geleden was ik "coach-potato". Met te beginnen fietsen sowieso al heel wat vooruitgang geboekt (en kg's verloren). Maar dankzij JOIN wel degelijk ook heel wat extra progressie geboekt in het tweede jaar. Gaf inderdaad heel wat extra motivatie en structuur. Buiten dat het duidelijk meer gerichte trainingen waren, is het tegelijkertijd een tool die me hielp me soms op mijn fiets te slepen aan de ene kant, maar tegelijkertijd mezelf ook behoedde van te snel er terug op te kruipen als ik net een veel te zware groepsrit had gedaan. Zo nam ik soms, door de app, meer rust dan ik anders gedaan zou hebben. Deze balans is enorm belangrijk. Die balans zul je nooit terugvinden in een gewoon "papieren" trainingsschema, want die houdt al helemaal geen rekening met wat je gedaan hebt.

Recent op een andere manier het eens kunnen vergelijken met andere zaken die op de markt zijn. Aangezien ik merk dat ik in de winter moeilijker tot fietsen toekom, wil ik wat meer variatie in mijn sporten. (Ik heb geen indoor trainer, en je kunt je wel kleden op de kou, dat is geen probleem. Maar kou EN regen, of gelijk januari, sneeuw, dat is gewoon een no-go.) Hiermee het lopen stilaan willen opnemen. Hiervoor zelfs speciaal een smartwatch gekocht om dat wat te kunnen volgen.

Voor mijn eerste training wat zitten googlen, kom ik hier op uit : https://all4running.be/blog/beginnen-met-lopen/
Dan zit je te kijken naar het 2de of 3de schema dat begint met 4*5m. Dit eenmaal gedaan, merkte ik toch dat de schokbelasting net wat te hoog was naar het einde toe. (Of zo leek het toch, wou me vooral behouden van overbelasting.)
Hierna besefte ik ook dat garmin ook trainingsschema's heeft. Dus ik open de garmin coach zeg dat ik wil beginnen met lopen en zegt "Loop 5 minuten als benschmark". (Met opwarming en cooling down.) Oké, doen we. 5 minuten gelopen. Geef achteraf op een schaal van 5 stappen aan dat ik het een 4 vond van intensitief. Wat stelt hij me daarna voor? Oké, eerstvolgende training : 15 minuten aan één stuk lopen.

I mean, wtf. Ik wil beginnen lopen, ik geef aan niet gelopen te hebben. Ik doe een benchmarkrun van 5 minuten waarbij ik aangeef dat het me vrij zwaar afging. (Niet het allerzwaarste, aangezien bij die benchmarkrun ook stond dat wandelen ook mocht indien het niet ging, dit heb ik niet moeten doen.) En dan stelt die 15 minuten voor? No way dat ik dit al kan.

Om maar aan te geven, zo evident is het allemaal niet.

Dat is wel een beetje appels en peren vergelijken. De reden dat je geen 15' kan lopen is omdat je gestel er niet aan gewend is. Niet omdat je het fysiek niet kan. Garmin kan moeilijk je knieën voelen.

Terug
Bovenaan