Voorzeker. Vertrokken zonder deftige fysieke voorbereiding - vier ritten die naam waardig sinds begin mei - dus ik ging er voetstoots van uit dat ik het niet ging halen.
In Kirgizië meteen een paar dagen last van mijn spijsvertering, dus de voorbereidende rit van Bishkek via Alamaty/Kazakhstan doorheen de (heel variabele en mooie) Turgenvallei naar Karakol, het startpunt, flink ingekort tot 400-500km. Te weinig op grote hoogte gezeten weliswaar, en al een kleine ontsteking aan mijn zitvlak.
Dag een wel redelijk vertrokken, maar die kleine ontsteking had aan het eind van de dag de omvang van een walnoot... Zo goed mogelijk verzorgd en naar CP1 gereden, beklimming van 60km met 30km brute tegenwind naar 3800m als beloning. Na zonsondergang in quasi vriestemperaturen naar beneden geknald tot 2400m om daar warmer te slapen. Dag 3 eerst geniale asfalt, daarna continu wasbord.

Toch nog aan de beklimming naar Jukhu pass begonnen, en vrij ver geraakt. Volgende dag heeft die beklimming 5,5u geduurd voor 13km. Dik 1500hm op die afstand, en complete brokkenpap. Op een zeer mooi - en even winderig - plateau terechtgekomen, Ara Bel afgedaald en aan de tientallen rivieren van de Burkhanvallei begonnen. Op de eerste paar (echt brute) na geen probleem tot de laatste meter van de laatste rivier die naam waardig. Dikke steen, over het stuur gesprongen, fiets weliswaar door een mid-air 180 recht kunnen houden. 12u koude voeten, urgh. Dag erna naar Naryn, constant op en af, brute tegenwind etc.
Dorpje verder gaan slapen en als ontbijt 40km gestoorde tegenwind over wasbord. 8km/u op vals plat, totaal niks in de benen, veel ingehaald geweest. Serieus gedacht om te stoppen maar die dag toch nog CP2 gehaald na aanmoediging van een sympa zestigjarige Zwitser. In een verwarmde yurt proberen slapen maar wegens schandalige hitte uiteindelijk onder de blote hemel geslapen. Na CP2 dagje alleen (met helling van 1,5km aan 25-30% als ontbijt) over een desolate hoogvlakte met zeer variabel weer. Constant jas aan/uit/aan/.. Containerrestaurantje met mederijders gevonden aan de Chinese grens, volgevreten en nog 40km erbij na zonsondergang. Chatyr Kul bij zonsondergang is de moeite wel.
Volgende dag twee bergpassen van 12km en prachtig uitzicht over Baetov eens boven. Snikheet vanaf daar - Garmin ging tot 46° C - en weer 40km in het donker. Volgende dag mentale zone-out en veel te traag. Rond zonsondergang pas in Kazarman, guesthouse gezocht om kleren te wassen/douchen/apotheker en supermarkt te plunderen. Volgende dag bruut droog en heet, totaal gedehydrateerd ondanks 7-8L te hebben gedronken. Weer een guesthouse gevonden maar niet gedehydrateerd. Dikke fout.
Volgende dag Moldo Ashuu omhoog. Vorig jaar na de race vrolijk opgereden, nu echt zeven doden gestorven wegens dehydratatie. Mezelf naar CP3 gesleept, gegeten, dutje en in veel betere vorm Son Kul rondgefietst. De bergjes aan de noordkant waren echter een fameuze ontnuchtering, instant steendood. Min of meer besloten de dag erna op te geven maar op dat moment onmogelijk omdat we midden op een (baanloze) trekkingroute zaten.
Volgende ochtend naar de baan met het idee te zien hoe het daar ging. Heeeerlijke afdaling, 20km niet beneden de 40km/u zonder moeite. Toch maar verder gedaan hoewel ik wist dat de rest van de dag 60km tegenwind en bergop was, plus Kegeti bergpas als toetje. De zuidkant van Kegeti is simpelweg een landverschuiving de laatste stukken voor de top. Net bij zonsondergang aan begonnen en miraculeus (en door verkenning vorig jaar) in amper 2u door die puinhoop geraakt en 25km gedaald omdat ik daar hutjes wist staan.
Verder afgedaald volgende ochtend, 3 ijsjes en zak chips als second breakfast en de volgende twee kleine maar pittige klimmetjes erdoor kunnen jagen. Ergens op de laatste helling een oude containerhut gevonden en daar gigantisch veel gegeten en goed geslapen. Had verder gekund maar had problemen met bevoorrading opgeleverd dus goed gerust. Dik nadeel was wel dat nu ook een tweede ontsteking aan mijn kont open gegaan was, terwijl ik al sinds dag een met een open wonde rondreed. Nu twee dus.

Volgende dag richting Keminvallei voor 100km stijgen richting laatste pas op 3880m. Zeven ijsjes, dagrecord. Salt & vinegar pringles als toetje, kapitale fout wegens mijn totaal vernielde lippen

. De dag grotendeels afgehaspeld tot 75km voor de eindmeet. 90km voor de eindmeet nog drie shots vodka binnengekapt op aandringen van een stel joviale Kirgiezen. Laatste 30km van die dag niet meer op mijn zadel gezeten.
Laatste dag heel rustig begonnen, 15km en 1500hm bergop wandelen. Had mezelf voorgenomen de laatste afdaling rustig en zonder risico's te doen maar na ruwweg 10 minuten dat idee overboord gegooid en 35km naar beneden geknald. Ettelijke uren uitgelopen op de mensen achter mij en bijna de twee-drie uur achterstand op mijn voorganger dichtgereden. Beneden wel gemerkt dat mijn achterband een stevig burpje had gedaan en nog op 0,5 bar stond ofzo. Oeps.

Bijgepompt en dat laatste 20km staand op de pedalen moeten afwerken, zitten ging niet meer. Voordeel was wel dat dat op 50 minuten gelukt is. Eindmeet gehaald met enkele uren overschot, maar ik kan nog altijd niet zitten.
1880km, goeie 30 000hm op 14 dagen en 8u. Had op 13 gekund zonder inzinkingen, misschien zelfs 11-12 als ik had kunnen trainen. Lang verhaal kort: flink afgezien maar ondanks quasi totaal gebrek aan voorbereiding kunnen uitrijden op basisconditie van andere sporten, enige ervaring, koppigheid en een streepje geluk met mentale opstekers of het gebrek aan realistische opties om te stoppen.