De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De MTB in de camionette allemaal leuk en wel maar steeds een uur rijden heen en terug + 3u rijden maakt dat je al snel 5,5u in de weer bent. Terwijl de koersfiets of gravel buitenrijden is en je u 3u kan amuseren.
De drempel is veel lager.
Klopt. Vroeg opstaan. Dan ben je rond de middag terug thuis en kan je namiddag nog iets met het vrouwke gaan doen. Die is tevreden. Vroeger met de crossmotor was ik altijd hele dagen weg.

Ooit op fb eens een grappige cartoon daar over gezien. Slaaphoudingen van sporters om 7 uur 's morgens. De voetballer lag op zijn rug, de zwemmer op zijn buik, de tennisser op zijn zij. De wielrenner zijn bed was leeg.... :laugh:

Ergens naar toe rijden om dan ter plekke te gaan fietsen, allemaal tijdsverlies inderdaad.
Telkens weer lokaal rond de kerktoren rijden. Allemaal verloren tijd die ge op uw mtb had kunnen doorbrengen.

Ik ga in principe één keer per week met mtb weg. Altijd met de auto.
Andere dagen is gravelbike van thuis uit. Van thuis uit zal ik nooit mtb pakken.

Nog steeds op zoek naar een nieuwe fiets. Prijs/kwaliteit is Merida heel sterk, en ik twijfel tussen de Reacto en de Scultura (aero- en klimmodel).

Ik weet eigenlijk echt niet wat het beste past bij mij. Ik doe wekelijks ritjes van +- 100km en in de week 1 of 2 kortere ritjes, vaak over de glooiende wegen van de Westhoek of de Vlaamse Ardennen. Maar dat lijken mij nu ook niet de hoogtemeters om een klimfiets voor te kopen. Een aero fiets is dan weer zwaarder maar beter op het vlakke. Wat valt aan te raden voor de gemiddelde Vlaamse wegen en mijn profiel? Volgens mijn bikefitter kan ik op beide modellen prima zitten.

Ergens naar toe rijden om dan ter plekke te gaan fietsen, allemaal tijdsverlies inderdaad.
Het is maar wat jij belangrijk vindt...

Het komt er nu veel minder van maar vroeger ging ik in het weekend minstens 1x op verplaatsing tijdens het seizoen. Ik heb zo heel Vlaanderen en een groot stuk van Wallonië gezien. Anders zit je ook maar altijd diezelfde baantjes te rijden, wéér langs dat jaagpad... of je moet echt al 100km+ gaan rijden voor je uit die cirkel komt waar je alles al plat gereden hebt. Tijdens de lockdown heb ik zo weken na elkaar ritten van ~200km gereden maar dat is gewoon niet realistisch om elke week te doen als ik op een bepaald moment mijn koffers niet aan de voordeur wil zien staan als ik terug thuis kom...

Niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten op de fiets. Voor mij is de factor avontuur/escapism misschien wel het belangrijkste van al. Als fietsen geen avontuur meer is dan stopt het gewoon voor mij. Waarschijnlijk ook de reden waarom ik héél moeilijk op de fiets geraak voor zo'n ritjes van 50-60km in de week. Dat wil niet zeggen dat ik daarom speciaal moet gaan bikepacken, gewoon eens een uurtje verderop vertrekken doet soms al wonderen. Je ziet eens een ander stukje Vlaanderen/België.

Het komt er nu veel minder van maar vroeger ging ik in het weekend minstens 1x op verplaatsing tijdens het seizoen. Ik heb zo heel Vlaanderen en een groot stuk van Wallonië gezien. Anders zit je ook maar altijd diezelfde baantjes te rijden, wéér langs dat jaagpad... of je moet echt al 100km+ gaan rijden voor je uit die cirkel komt waar je alles al plat gereden hebt. Tijdens de lockdown heb ik zo weken na elkaar ritten van ~200km gereden maar dat is gewoon niet realistisch om elke week te doen als ik op een bepaald moment mijn koffers niet aan de voordeur wil zien staan als ik terug thuis kom...

Niet iedereen heeft dezelfde prioriteiten op de fiets. Voor mij is de factor avontuur/escapism misschien wel het belangrijkste van al. Als fietsen geen avontuur meer is dan stopt het gewoon voor mij. Waarschijnlijk ook de reden waarom ik héél moeilijk op de fiets geraak voor zo'n ritjes van 50-60km in de week. Dat wil niet zeggen dat ik daarom speciaal moet gaan bikepacken, gewoon eens een uurtje verderop vertrekken doet soms al wonderen. Je ziet eens een ander stukje Vlaanderen/België.
Van het Waasland kan je toch wel veel kanten uit?
Je kan naar Aalst, kanten van Eeklo, Zeeuws-Vlaanderen of Antwerpen (voetgangerstunnel is echt geen heksenwerk om daar door te rijden). Zo kan je ook wel veel kanten uit. Natuurlijk als je maar 2u gaat fietsen dan ben je vrij beperkt en zit je steeds wat in dezelfde regio te fietsen.
Op verplaatsing gaan rijden vind ik nu persoonlijk ook niet altijd zo aantrekkelijk. De Vlaamse-Ardennen is leuk voor de klimmetjes en de heroïek. Maar buiten de klimmetjes is dat nu toch niet dat je daar spectaculair mooi of tof kan fietsen.
Plus dat er in Vlaanderen/ België ook gewoon heel veel slechte fietspaden zijn. Ik heb weinig zin om 1u ergens naartoe te rijden om gevaarlijker en slechter te fietsen dan dat ik in mijn achtertuin kan doen.
Ik deed mee aan de fietsdodentocht, en ik moet toch zeggen dat de wegen waarop we reden mij toch niet veel deden, veel drukke banen en gevaarlijke en slechte fietspaden.

1,5u rijden naar Maastricht of Luik ofzo is tof. Kan je mooi en tof rijden. Maar dat krijg ik moeilijk verkocht thuis natuurlijk. Dat is voor een rit van 4u minstens 7u dat ik van huis ben. Als ik om 7u thuis vertrek (om 6u opstaan op een zaterdag dan schiet ze mij zeker af) dan ben ik om 14u thuis, nog de fiets uit de auto halen en mij douchen dan is het al snel 15u. Dan is de dag voorbij natuurlijk.
Als dat u enkel maar kan boeien dan rij je zoals je zegt niet heel veel natuurlijk. En laat het nu net zijn dat die leuke tochten op verplaatsing leuker worden als je conditie beter is waarvoor je dus wel wat moet trainen/ fietsen.

Alsook ik heb geen bedrijfswagen :p

Laatst bewerkt:
besef ik ook wel
Anders zit je ook maar altijd diezelfde baantjes te rijden, wéér langs dat jaagpad... of je moet echt al 100km+ gaan rijden voor je uit die cirkel komt waar je alles al plat gereden hebt
Tsja in een cirkel van 50 km heb ik toch heel wat afwisseling. Dat zit ik al aan de muur van Hoei, de citadel van Namen, in Hoeilaart, Tongeren, Mechelen of Averbode...
Plus dat er in Vlaanderen/ België ook gewoon heel veel slechte fietspaden zijn. Ik heb weinig zin om 1u ergens naartoe te rijden om gevaarlijker en slechter te fietsen dan dat ik in mijn achtertuin kan doen.
Voilà, helemaal mee eens. En mijn achtertuin is echt groot, wanneer ik 20 km Wallonië ingereden ben, ken ik er niet zo veel wegen meer, is eigenlijk ook best spannend, gewoon op gevoel rondrijden en dan na x km de weg naar huis vinden.
En die fiets op de auto zetten vind ik ook altijd zo'n gedoe.:p

besef ik ook wel

Tsja in een cirkel van 50 km heb ik toch heel wat afwisseling. Dat zit ik al aan de muur van Hoei, de citadel van Namen, in Hoeilaart, Tongeren, Mechelen of Averbode...
Niet iedereen woont in uw straat hé man.
Vanuit Gent kom je in een straal van 20 km geen enkel mtb-pad tegen. Als je de auto niet neemt, ga je de facto nooit mtb'en

Ik doe het eigenlijk allemaal wel, ik rij in eigen streek maar ook op verplaatsing. Meestal in het weekend rij ik een toertocht waarbij ik als stelregel neem om max 1u in de auto te zitten. Dat brengt mij grofweg naar de kust, het waasland, de borinage en vlaams-brabant...

Voilà, helemaal mee eens. En mijn achtertuin is echt groot, wanneer ik 20 km Wallonië ingereden ben, ken ik er niet zo veel wegen meer, is eigenlijk ook best spannend, gewoon op gevoel rondrijden en dan na x km de weg naar huis vinden.

Nu goed de stank van een niet nader te noemen suikerfabriek moet je er dan wel bijnemen :P

Niet iedereen woont in uw straat hé man.
Vanuit Gent kom je in een straal van 20 km geen enkel mtb-pad tegen. Als je de auto niet neemt, ga je de facto nooit mtb'en
Is dat niet een klein beetje overdreven? Er zijn toch zeker wel MTB-padjes te vinden in de buurt van gent. Ook zijn er hele routes te vinden.

Misschien niet zo zot of uitdagend, dat is een andere zaak.
Ik doe het eigenlijk allemaal wel, ik rij in eigen streek maar ook op verplaatsing. Meestal in het weekend rij ik een toertocht waarbij ik als stelregel neem om max 1u in de auto te zitten. Dat brengt mij grofweg naar de kust, het waasland, de borinage en vlaams-brabant...

Dat is dan natuurlijk wel elk weekend bijna een hele dag dat je je vrouw of vriendin niks aan u heeft :P
Allez je moet dat thuis ook verkocht krijgen. :P

Nu goed de stank van een niet nader te noemen suikerfabriek moet je er dan wel bijnemen :p
Ik woon op 2 km van die fabriek, en ruik die geur echt zo goed als nooit thuis (wel wanneer ik naar het centrum ga, want dan rij ik er langs).
Iets met dominante windrichting.

De echte geurhinder komt trouwens van de bezinkingsbedden (probleem is nu opgelost), die liggen in vogelvlucht maar 1.5 km van hier, maar ook die ruik ik dus nooit thuis (wel wanneer ik er langs rijd naar mijn werk)

Meestal in het weekend rij ik een toertocht waarbij ik als stelregel neem om max 1u in de auto te zitten.
Zo heb ik het ook altijd gedaan. Pre corona reed ik tussen maart en oktober 20 a 25 tt's per jaar.
Tegenwoordig zijn er zoveel tt's gesneuveld dat ik dit jaar nog maar een keer of 5 op mijn mtb heb gezeten 😬. Het is zelfs zo erg dat ik er over nadenk mijn Spark te verkopen en me een simpele hardtail aan te schaffen voor die luttele keren dat ik toch nog ga mountainbiken.

De aankoop van een gravelbike heeft hier bij natuurlijk ook niet geholpen.

Zo heb ik het ook altijd gedaan. Pre corona reed ik tussen maart en oktober 20 a 25 tt's per jaar.
Tegenwoordig zijn er zoveel tt's gesneuveld dat ik dit jaar nog maar een keer of 5 op mijn mtb heb gezeten 😬. Het is zelfs zo erg dat ik er over nadenk mijn Spark te verkopen en me een simpele hardtail aan te schaffen voor die luttele keren dat ik toch nog ga mountainbiken.

De aankoop van een gravelbike heeft hier bij natuurlijk ook niet geholpen.
Omwille van onderhoud aan de fully dan?

Van het Waasland kan je toch wel veel kanten uit?
Je kan naar Aalst, kanten van Eeklo, Zeeuws-Vlaanderen of Antwerpen (voetgangerstunnel is echt geen heksenwerk om daar door te rijden). Zo kan je ook wel veel kanten uit. Natuurlijk als je maar 2u gaat fietsen dan ben je vrij beperkt en zit je steeds wat in dezelfde regio te fietsen.
Op verplaatsing gaan rijden vind ik nu persoonlijk ook niet altijd zo aantrekkelijk. De Vlaamse-Ardennen is leuk voor de klimmetjes en de heroïek. Maar buiten de klimmetjes is dat nu toch niet dat je daar spectaculair mooi of tof kan fietsen.
Ik deed mee aan de fietsdodentocht, en ik moet toch zeggen dat de wegen waarop we reden mij toch niet veel deden, veel drukke banen en gevaarlijke en slechte fietspaden.

1,5u rijden naar Maastricht of Luik ofzo is tof. Kan je mooi en tof rijden. Maar dat krijg ik moeilijk verkocht thuis natuurlijk. Dat is voor een rit van 4u minstens 7u dat ik van huis ben. Als ik om 7u thuis vertrek (om 6u opstaan op een zaterdag dan schiet ze mij zeker af) dan ben ik om 14u thuis, nog de fiets uit de auto halen en mij douchen dan is het al snel 15u. Dan is de dag voorbij natuurlijk.
Als dat u enkel maar kan boeien dan rij je zoals je zegt niet heel veel natuurlijk. En laat het nu net zijn dat die leuke tochten op verplaatsing leuker worden als je conditie beter is waarvoor je dus wel wat moet trainen/ fietsen.

Ik woon niet meer in het Waasland intussen maar Gent voorbij. Ik zeg ook niet dat je niet mooi kan fietsen in de buurt, zeker wel maar zoals je zelf ook zegt liggen er veel heel slechte fietsenpaden/banen in België waardoor je op den duur toch wel altijd naar dezelfde baantjes trekt omdat daar de fietspaden/banen het beste liggen, enfin ik toch :unsure:
Ik heb vroeger nog een aantal maand meegereden met een club, die reden altijd naar de polder (omdat andere opties gewoon dwaas zijn met grote groepen vanuit Beveren). 8 van de 10 ritten reden ze van Beveren naar de schietstand in Meerdonk om van daaruit een random lusje te doen in de polder. Dat was 45km retour, als je dan 80km rijdt blijft er zeer weinig over om nog te varriëren in die polder lus... das een beetje wat ik bedoel.

Het hangt er ook allemaal vanaf waar je ergens woont. Als je ergens redelijk op den buiten woont en niet in de onmiddelijke omgeving van de 'grote' stad en letterlijk in elke windrichting weg kan geeft dat ook al veel meer opties zoals bij @ugar . Je zegt wel dat de voetgangerstunnel geen probleem is (de Kennedytunnel ook niet trouwens, ALS de liften niet kapot zijn) maar dan sta je wel knal midden in 't stad natuurlijk. Ook niet echt een omgeving waar je met de fiets vrolijk van wordt. Er zijn tussen Antwerpen en Dendermonde ook relatief weinig mogelijkheden om de Schelde over te steken buiten de brug van Temse (veerdiensten even buiten beschouwing gelaten) waardoor de Schelde toch wel als een soort muur fungeert.

Zelfde heb ik hier nu toch een beetje vanuit Landegem: alles richting het Westen is eigenlijk uitgesloten omdat je bijna direct Gent binnen rijdt en ondanks de fel verbeterde fietsinfrastructuur is dat toch ook iets waar ik liefst weg blijf als ik er niet door moet richting mijn werk of als ik met de fiets naar mijn Wase thuis rijdt. Naar het Zuiden kan je momenteel ook moeilijk weg omdat de Leie een barriere vormt en ze aan de enige brug tussen Deinze & Latem aan het werken zijn (enfin de brug is klaar maar verderop ligt het nog open). De radius naar waar ik weg kan is dus maar 180° om te beginnen en 80% zijn schandalige boerenslagskes tot kasseistroken waar ze in Gruson jaloers op zouden zijn. :tongue:

Ik kan mij wel héél goed voorstellen dat vooral dat laatste punt ook gewoon een factor is. Met een firmawagen kijk je daar toch allemaal niet of minder naar. Als je met je eigen wagen een retourtje Luik doet vanuit het Waasland wordt dat toch snel een kostelijke grap. Ik zeg natuurlijk niet dat je elk weekend op verplaatsing móet, dat deed ik ook maar enkel in de periode dat ik alleen naar mezelf moest kijken maar af en toe moet het wel kunnen. Ik probeerde vooral het vrij algemeen statement als zou "elke verplaatsing om elders te fietsen tijdverlies is" te ontkrachten. :smile:

Ik probeerde vooral het vrij algemeen statement als zou "elke verplaatsing om elders te fietsen tijdverlies is" te ontkrachten. :smile:
Mijn reactie was vooral ingegeven op dit stukje van @MrKend54l
De MTB in de camionette allemaal leuk en wel maar steeds een uur rijden heen en terug + 3u rijden maakt dat je al snel 5,5u in de weer bent. Terwijl de koersfiets of gravel buitenrijden is en je u 3u kan amuseren.
De drempel is veel lager.
Ik ben ook wel een paar keer naar de Hoge Venen of Bastogne gereden indertijd. Maar dat is gewoon tijdsverlies, en de drempel wordt gewoon hoger. Nu vertrek ik en ben ik 3-4u later thuis. Met de autorit erbij wordt is dat 5-7 u
Ik zeg niet dat iemand anders dat niet mag doen, het is gewoon allemaal zo'n gedoe, en die rit met de wagen ernaar toe is gewoon tijdsverlies. Dat is alles wat ik aan wou geven.

Zelfde heb ik hier nu toch een beetje vanuit Landegem: alles richting het Westen is eigenlijk uitgesloten omdat je bijna direct Gent binnen rijdt en ondanks de fel verbeterde fietsinfrastructuur is
Gent ligt toch in het Oosten? :p

Voor triatleten is het hier het Walhalla. Vaart en jaagpaden galore. Voor al de rest is het verschrikkelijk

Als ik om 7u thuis vertrek (om 6u opstaan op een zaterdag dan schiet ze mij zeker af)
Ik sta meestal rond een uur of 5 op. Madam hier is content als ik heel vroeg ga fietsen. Dan zit ik niet in huis te rommelen en iedereen wakker te maken :tongue:

Toegegeven, dat is een serieus pluspunt. Indien je dat niet hebt ben je bijna verplicht te carpoolen. Met enkele kameraden beurt om beurt rijden of iedereen een beetje te laten betalen want anders wordt het inderdaad wel een dure grap. Soms is het die kost wel waard hoor, maar soms heb je toch ook wel tochten waar ik het gevoel heb dat het het geld van de verplaatsing niet waard was. Grobbendonk was er zo eentje. Niks mis met die tocht hoor. Die gasten hebben alles uit de omgeving gehaald wat er in zat. Heel veel offroad, veel singletracks,... Vroeger zou ik zoiets een prachtige TT gevonden hebben. Maar sinds ik veel in Wallonië zit heb ik toch een andere mening over mountainbiken. 5 hm na 28 km en de ene na de andere koerskemel die tegen 30 km/h langs u door vliegt, om dan op de iets of wat technische stukken te sukkelen dat het eigenlijk lachwekkend is, is niet mijn idee van mountainbiken. Maar soit, iedereen zijn plezier zeker :)

Terug
Bovenaan