De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het is niet zozeer het drogen dat het probleem is, het is de geur die achterblijft van de regen en andere viezigheid.
Dat kruipt in de voering en is er moeilijk uit te krijgen. Mijn sidi's hebben dit ook , net zoals meerdere paren loopschoenen die ik heb: had, en ik heb al alles geprobeerd.
Ze in de zon zetten en geurtjes erop spuiten helpt wel, maar het gaat nooit volledig weg.

Of als alternatief uw fan gebruiken die je op de rollen gebruikt. De meesten hier hebben dat wel, al leent waarschijnlijk niet elk model er hem even goed voor. Mijn Vacmaster doet meer dienst als droger dan als koeling tijdens het indoor fietsen.
Werkt dat echt beter dan een gewone ventilator tijdens Indoor trainen?

Ik had eens onderstaande gelezen. Wel nog niet zelf geprobeerd aangezien mijn schoenen altijd lentefris ruiken. :unsure:

Vries je schoenen in. Stop je stinkende schoenen in een plastic zak en leg ze vervolgens in de diepvriezer gedurende een nacht. Door het invriezen worden de bacteriën die de geuren veroorzaken gedood.

Ik had eens onderstaande gelezen. Wel nog niet zelf geprobeerd aangezien mijn schoenen altijd lentefris ruiken. :unsure:

Vries je schoenen in. Stop je stinkende schoenen in een plastic zak en leg ze vervolgens in de diepvriezer gedurende een nacht. Door het invriezen worden de bacteriën die de geuren veroorzaken gedood.
Ik doe dit ondertussen al jaren met mijn drinkreservoir.
Zo snel mogelijk uitspoelen na gebruik en de diepvries in.
Gaat veel langer mee zo.
Vroeger moest ik bijna elk jaar tot 1,5 jaar een nieuw reservoir kopen omdat er altijd wel hier of daar wat schimmel kwam. Lag waarschijnlijk ook wel aan mij, maar de diepvriesmethode werkt goed voor mij en is gemakkelijk.

Ze zouden niet dood gaan, maar in soort van slaapmodus ook vanwege de koude.
Wel het vermenigvuldigen/ontstaan van extra bacteriën tegengaan.

Tzal hier mss al gezegd geweest zijn ( toch ivm sport repen ).
Maar poeder voor sportdrank die een jaar over datum is en lijkt me nog ok van smaak, zal wel geen kwaad kunnen zeker?

Kent er iemand de mtb routes kattevennen in Genk?
Zijn dit dezelfde lussen als hoge kempen?
Want die zijn redelijk saai kan ik mij herinneren.
De rode lus van Genk stelt niet veel voor. Welke vaste lus wel ? In Kattevennen is een bikeparkje maar ook dat is niet echt om over naar huis te schrijven. Je kan de rode lus wel combineren met dat bikeparkje. Dan heb je ook nog de zwarte lus, maar die is niet bepijld. Enkel te volgen op gps maar dat is bijna onmogelijk omdat het zo bochtig is. Die lus is wel veruit het mooiste van de legale dingen in Genk. Wil je echter een beetje naast de toegelaten paden rijden mag je zeker de terril van Winterslag niet overslaan. Eigenlijk verboden terrein maar daar zitten bijna altijd mountainbikers op. Imo eel mooier dan de terril van Beringen, waar je dus wel mag rijden. Maar ik heb je gewaarschuwd.. de politie van Genk rijdt rond met quads en het is altijd mogelijk dat ze terril eens oprijden om mountainbikers te gaan vangen.

De laatste 2 maand ben ik op een punt gekomen dat ik fietsen echt leuk vind. Ik ben als het ware vergroeid met mijn MTB. De zomervakantie zal daar ook wel voor iets tussen zitten.

Vandaag wou ik ondanks het slechte weer toch een snelle ochtendrit maken, de fiets gisteren al ontmodderd na een mtb tocht. Besloten om eens puur asfalt te rijden, op zijn zondags, weliswaar tegen een strakke wind langs de Ijzer.

Nog steeds heb ik geen koersfiets(de champagnefiets past niet en de endurace is nog niet beschikbaar), dus voorlopig nog altijd met de Hardtail, zoemende noppenbanden en stampen maar. Hoe langer ik moet wachten, hoe meer ik mij afvraag of ik überhaupt wel een koersfiets nodig heb? De Basso was alvast niks voor mij, veel te dunne bandjes en fietsen alsof je pint bier aan de overkant van de tafel staat en je er maar net aan kan.

Ok toegegeven, ik fiets wel wat asfalt in de zomer en op de mtb gaat het mij soms wat te traag. Niks lastiger dan van die plakasfalt die hetzelfde profiel heeft dan de banden van mijn MTB, alsof je een velcro probeert los te trekken. Wel goed voor de benen die extra weerstand. Het oogt ook stom, zo een mtb die de asfalt afjaagt bij gebrek aan deftige paden. Met een gravel kan je dat nog meer verantwoorden, maar met een MTB???

Dit zou dan weer wel een reden zijn om een koersfiets te kopen, maar misschien moet ik wat vaker de fiets in de camionette steken en andere paden opzoeken, of misschien is er ergens een tussenoplossing zoals een hybride fiets, die ik ook voor woon-werkverkeer kan gebruiken?

De laatste 2 maand ben ik op een punt gekomen dat ik fietsen echt leuk vind. Ik ben als het ware vergroeid met mijn MTB. De zomervakantie zal daar ook wel voor iets tussen zitten.

Vandaag wou ik ondanks het slechte weer toch een snelle ochtendrit maken, de fiets gisteren al ontmodderd na een mtb tocht. Besloten om eens puur asfalt te rijden, op zijn zondags, weliswaar tegen een strakke wind langs de Ijzer.

Nog steeds heb ik geen koersfiets(de champagnefiets past niet en de endurace is nog niet beschikbaar), dus voorlopig nog altijd met de Hardtail, zoemende noppenbanden en stampen maar. Hoe langer ik moet wachten, hoe meer ik mij afvraag of ik überhaupt wel een koersfiets nodig heb? De Basso was alvast niks voor mij, veel te dunne bandjes en fietsen alsof je pint bier aan de overkant van de tafel staat en je er maar net aan kan.

Ok toegegeven, ik fiets wel wat asfalt in de zomer en op de mtb gaat het mij soms wat te traag. Niks lastiger dan van die plakasfalt die hetzelfde profiel heeft dan de banden van mijn MTB, alsof je een velcro probeert los te trekken. Wel goed voor de benen die extra weerstand. Het oogt ook stom, zo een mtb die de asfalt afjaagt bij gebrek aan deftige paden. Met een gravel kan je dat nog meer verantwoorden, maar met een MTB???

Dit zou dan weer wel een reden zijn om een koersfiets te kopen, maar misschien moet ik wat vaker de fiets in de camionette steken en andere paden opzoeken, of misschien is er ergens een tussenoplossing zoals een hybride fiets, die ik ook voor woon-werkverkeer kan gebruiken?
Een tussenoplossing is een extra paar wielen met slicks.

Niet iedereen hoeft een fiets met een krom stuur te kopen natuurlijk. Ik ken er nog die alleen maar met de mtb rijden en dat prima vinden.

Het voordeel van een koersfiets is dat je qua kruissnelheid al snel aan 30 per uur zit. Wat maakt dat je van thuis uit weer heel andere ritten zal doen dan met je mtb. Een gravel zit daar dan wat tussenin. Aan iedereen de keuze ...

Niet iedereen hoeft een fiets met een krom stuur te kopen natuurlijk. Ik ken er nog die alleen maar met de mtb rijden en dat prima vinden.

Het voordeel van een koersfiets is dat je qua kruissnelheid al snel aan 30 per uur zit. Wat maakt dat je van thuis uit weer heel andere ritten zal doen dan met je mtb. Een gravel zit daar dan wat tussenin. Aan iedereen de keuze ...
Dat zou ik graag eens ervaren om te testen: wat het verschil in snelheid is tussen een koersfiets en mijn 10.6kg mtb met noppenbanden bij hetzelfde trapvermogen. Gaat dat over 5/u, 10/u?

Is de roadlite een tussenoplossing? En eventueel ook goed voor woon-werkverkeer?

Op de weg is een koersfiets is ongeveer 4 km/h per sneller dan een mtb. Een gravelbike zit tussen de 2 in.
Dit is maar een heel ruwe schatting hé maar het geeft je een idee. Als het hard waait wordt dat meer dan 4 km/u

maar misschien moet ik wat vaker de fiets in de camionette steken en andere paden opzoeken,
Eigenlijk doe ik dat altijd met de mtb. Vrijdagavond de voerstreek, gisteren Grobbendonk, morgen Valkenburg. Ik heb wel het geluk dat ik, van waar ik woon, op een uur tijd heel veel verschillende vormen van mtb kan beleven. Een uurtje naar het zuiden en ik zit te klimmen in Huy en Namen. Een uurtje naar het noorden en ik zit in het Nederlands zand. Een uurtje naar het westen en ik zit op de singletracks in Kasterlee en Herentals. Een uurtje naar het Oosten en ik zit op de gravelpaden van de Voerstreek. Voor elk wat wils.

Als ik van hier uit vertrek pak in 99% van de gevallen de gravelbike wegens gewoon niet uitdagend genoeg met de mtb.

Dat zou ik graag eens ervaren om te testen: wat het verschil in snelheid is tussen een koersfiets en mijn 10.6kg mtb met noppenbanden bij hetzelfde trapvermogen. Gaat dat over 5/u, 10/u?

Is de roadlite een tussenoplossing? En eventueel ook goed voor woon-werkverkeer?
Hangt af van hoe je op die fiets zit natuurlijk. Maar denk toch al snel aan 5km/h verschil voor hetzelfde vermogen ja.
Maar het is niet enkel maar de snelheid die anders is, ook het optrekken zal een pak vlotter gaan.

Een roadlite is inderdaad wat tussen de beide in. Je kan daar iets makkelijker spatborden opzetten, maar buiten dat niet beter dan een endurace voor woon-werk.
Voor in de stad is dat iets praktisch, maar voor uw doeleinde is een koersfiets beter.

De MTB in de camionette allemaal leuk en wel maar steeds een uur rijden heen en terug + 3u rijden maakt dat je al snel 5,5u in de weer bent. Terwijl de koersfiets of gravel buitenrijden is en je u 3u kan amuseren.
De drempel is veel lager.

Deze geeft een idee van het verschil

150 Watt
Bar Ends met MTB tires: 24.6 km/u
Bar Ends met clinchers: 27.7 km/u
Hoods met clinchers : 28.4 km/u
Drops met clinchers : 30.7 km/u

Dus zonder je drops te gebruiken, ga je toch een 5 km/u winnen.

Hangt af van hoe je op die fiets zit natuurlijk. Maar denk toch al snel aan 5km/h verschil voor hetzelfde vermogen ja.
Maar het is niet enkel maar de snelheid die anders is, ook het optrekken zal een pak vlotter gaan.

Een roadlite is inderdaad wat tussen de beide in. Je kan daar iets makkelijker spatborden opzetten, maar buiten dat niet beter dan een endurace voor woon-werk.
Voor in de stad is dat iets praktisch, maar voor uw doeleinde is een koersfiets beter.

De MTB in de camionette allemaal leuk en wel maar steeds een uur rijden heen en terug + 3u rijden maakt dat je al snel 5,5u in de weer bent. Terwijl de koersfiets of gravel buitenrijden is en je u 3u kan amuseren.
De drempel is veel lager.
Ergens naar toe rijden om dan ter plekke te gaan fietsen, allemaal tijdsverlies inderdaad.

Terug
Bovenaan