De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb de Krieretocht gereden vandaag, mtb in Kluisbos, Paterberg, Koppenberg etc... T was zelfs vanochtend om 8u al gewoon erg warm. Beetje inhouden en massa's drinken (en zonnecrème smeren!).

Die stond ook op de planning, maar ik ben niet uit bed geraakt. (=

Mijn lefty + shock zitten binnen voor onderhoud. Ik ben benieuwd hoeveel flappen dat gaat kosten.

Ik wil dus ook een koersfiets kopen.

Vaak zie ik koersfietsen met een band die iets breder is dan die mesdunne bandjes die we op de echte racefietsen zien. Is dit dan een gravelfiets?

Het doel is in de zomermaanden zoals nu ( de singletracks liggen shit aan de kust) km's te maaien op het jaagpad. Voorlopig ga ik nog altijd met de mtb rijden, maar de rolweerstand is mij te hoog om km's asfalt te knallen. Ik zoek een fiets met een comfortabele geometrie, niet al te duur.

Ik dacht aan een canyon endurance.

Is er een reden om voor de CF 8 te gaan? Of zou de veel goedkopere Al 7 voldoende zijn voor mijn gebruik. De Al7 heeft een 105 groep, de CF8 Ultegra.

Dan komen we bij het 2e punt: er is niks beschikbaar:eek:
Ik zit met dezelfde situatie en ik ben deze week naar een bikefitter geweest om me volledig te laten opmeten. Je krijgt dan een blad mee naar huis met jouw perfecte geometrie (in mijn geval een endurance geometrie), je krijgt ook jouw ideale zadel- en stuurbreedte. Kostprijs was €75, vind ik wel schappelijk want was inclusief opmeting met camera terwijl je rijdt op een fiets die je volledig kan instellen.
Ik wou ook een Canyon Endurace maar blijkt dat geen enkele maat perfect past, ik zit er juist tussen. Daarom dat ik nu kijk naar andere merken. Let op, moest je gewoon de kleinere maat pakken die juist niet past ga je waarschijnlijk ook goed zitten maar nu ik mijn maten weet wil ik liefst iets dat best past :)

Die stond ook op de planning, maar ik ben niet uit bed geraakt. (=

Mijn lefty + shock zitten binnen voor onderhoud. Ik ben benieuwd hoeveel flappen dat gaat kosten.
Uitpijling was niet goed, maar t was wel plezant.

ik moet mijn dempers ook eens binnen doen bij Leftyhouse, ik stel dat altijd te lang uit :shy:.

Hoe mensen boven de 30 graden nog kunnen presteren is me echt raadsel. Vandaag pas om 20 over 9 aangezet en vanaf het middaguur raakte ik geen poot meer vooruit.
Bij een beetje wind tegen al naar hartslag 150 en happen naar lucht zoals een vis op het droge. Moest ik een sprint moeten trekken ik denk dat ik hyperventilerend van mijn fiets stuik. Dat mijn neus potdicht zit door de pollen helpt natuurlijk ook niet echt.

Tegen alle verwachting in toch nog 100 km aan 31 gemiddeld gereden vandaag, maar ik merk toch dat ik ieder jaar meer en meer last krijg van fietsen bij die temperaturen.

Het is ook wat wennen natuurlijk. Die eerste dertiger van een paar weken geleden kon ik ook maar moeilijk verteren. Ook niet onlogisch want het is van 15 graden naar 30 gegaan in 1 week tijd toen.

Vandaag 3,5u gereden, na 2,5u toch even moeten stoppen voor water want zal al door mijn 1,5l :P
Thuisgekomen, direct 3 pistolets in de ketel en tuin in gedoken voor te werken.

Die 2u in de tuin hebben mijn nog het meeste gekraakt :P

Zolang je kunt blijven bewegen vind ik de warmte nog wel meevallen. Elk kruispunt waar je wat langer moet wachten, stak wel tegen. Ook wel moeten stoppen voor water bij te vullen. 4 liter naar binnen gekapt op 4.5h.

Ik ben vanmorgen vertrokken om 7u, ik moest om 10u30 in Beveren zijn. Gravel route van 81km gereden. Bij het vertrek vanmorgen nog 16°, op het laatste stuk tussen Sint-Niklaas en Beveren een paar keer voor de lichten gestaan (eigenlijk alle lichten ;( ) en dan viel de warmte toch echt al op u.
Daarom dat daarmee het wk gravel is gewonnen?
Dat parcours in Italië kon je bezwaarlijk gravel noemen natuurlijk.
Winkels zijn toch toe de zondag?
Ik had er ook geen zin in vandaag...
Veel Delhaizes en Carrefours hebben die memmo niet ontvangen...

Hoe mensen boven de 30 graden nog kunnen presteren is me echt raadsel. Vandaag pas om 20 over 9 aangezet en vanaf het middaguur raakte ik geen poot meer vooruit.
Bij een beetje wind tegen al naar hartslag 150 en happen naar lucht zoals een vis op het droge. Moest ik een sprint moeten trekken ik denk dat ik hyperventilerend van mijn fiets stuik. Dat mijn neus potdicht zit door de pollen helpt natuurlijk ook niet echt.
Ik pas mijn tempo gewoon aan bij >30°C+. Als ik mijn toerke anders zou doen aan 30 gemiddeld dan doe ik het aan 27-28 ofzo, en maak ik mijn toer ook niet zo lang.
Als ge de Marmotte rijdt en Alpe d'Huez oprijdt bij >30°C in de namiddag, dan is een vlak ritje bij ons allemaal nog niks. 't Is een kwestie van gewenning.
Veel drinken en genoeg zouten en mineralen binnen krijgen is uiteraard ook belangrijk, zeker tijdens zulke tochten.

Laatst bewerkt:
Als ge de Marmotte rijdt en Alpe d'Huez oprijdt bij >30°C in de namiddag
Om die reden zal ik me ook nooit zal inschrijven voor dat soort events, ik zou er geen seconde plezier aan beleven.
Ik verdraag het totaal niet, alleen vergeet ik elke zomer weer hoe erg het is :). Ook dit jaar zal ik in juni minder kilometers gefietst hebben als in maart, april en mei. Met de jaren heb ik het al iets beter weten accepteren maar het blijft toch wel lichtelijk frustrerend dat mijn conditie altijd bergaf gaat eens we mei gepasseerd zijn.
Twee weken geleden zat ik voor 7u op mijn fiets, heerlijk. Alleen kan ik dat jammer genoeg niet elke zondag opbrengen.

Om die reden zal ik me ook nooit zal inschrijven voor dat soort events, ik zou er geen seconde plezier aan beleven.
Ik verdraag het totaal niet, alleen vergeet ik elke zomer weer hoe erg het is :). Ook dit jaar zal ik in juni minder kilometers gefietst hebben als in maart, april en mei. Met de jaren heb ik het al iets beter weten accepteren maar het blijft toch wel lichtelijk frustrerend dat mijn conditie altijd bergaf gaat eens we mei gepasseerd zijn.
Twee weken geleden zat ik voor 7u op mijn fiets, heerlijk. Alleen kan ik dat jammer genoeg niet elke zondag opbrengen.

De voormiddag valt toch goed mee? Pas na 11u begint het echt warm te worden. Maar als je om 8u vertrekt kun je al een mooi toertje gereden hebben.

Bwa, de Paterberg omhoog onder een zinderende hitte heeft natuurlijk ook wel iets (al heb ik er ook weer op gevloekt). Ik verdraagt de warmte wel goed, maar het is oppassen é.

De voormiddag valt toch goed mee? Pas na 11u begint het echt warm te worden. Maar als je om 8u vertrekt kun je al een mooi toertje gereden hebben.
Dat is waar ja. Ik zeg het, 2 weken terug met de gravelbike 100km gereden en ik was voor 11u terug binnen. Top 👌
Maar de warmte sloopt me ook gewoon dag na dag en beetje bij beetje. Zowel in huis als op het werk loopt de temperatuur op dit soort dagen op tot 27 a 28 graden. Dat wreet geweldig aan mij waardoor ik me tijdens de zomermaanden zelden fris voel.

Terug
Bovenaan