De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb dan wel de chance dat ik airco heb natuurlijk. Zo in een appartement zitten waar het continu 28 graden is , zal wel slopend zijn na een paar dagen.

Om die reden zal ik me ook nooit zal inschrijven voor dat soort events, ik zou er geen seconde plezier aan beleven.
Ik verdraag het totaal niet, alleen vergeet ik elke zomer weer hoe erg het is :). Ook dit jaar zal ik in juni minder kilometers gefietst hebben als in maart, april en mei. Met de jaren heb ik het al iets beter weten accepteren maar het blijft toch wel lichtelijk frustrerend dat mijn conditie altijd bergaf gaat eens we mei gepasseerd zijn.
Twee weken geleden zat ik voor 7u op mijn fiets, heerlijk. Alleen kan ik dat jammer genoeg niet elke zondag opbrengen.
En na 19u nog op de fiets springen is geen optie?
Je raakt ook gewend aan presteren in de warmte, uiteindelijk. Het kan al helpen als je eens gaat klimatiseren op Tenerife ofzo.

Het probleem in België is dat de warmte ineens komt, en gewoon heel drukkend en ineens fors hoog is.
Moest het nu steady 22-24 graden zijn dan is dat allemaal goed te doen. Maar nee het is dan ineens 34 graden met een wind die nog warmer is.
Ook die UV-index swingt de pan uit.

Voor de fietstechneuten onder ons.

Ik heb DT Swiss 1501 Spline wielen uit 2016.
Hoe vind ik welke maat lagers ik daarvoor moet kopen ter vervanging?

Alles met lagers heb ik altijd heel moeilijk gevonden door de duizend en een standaarden.

En na 19u nog op de fiets springen is geen optie?
Je raakt ook gewend aan presteren in de warmte, uiteindelijk. Het kan al helpen als je eens gaat klimatiseren op Tenerife ofzo.
Op zich zou dat wel kunnen maar s'avonds rijden doe ik eigenlijk nooit op een weekenddag.
We krijgen nu een weekje frissere temperaturen, als het nadien nog eens heet wordt ga ik toch maar weer proberen van voor 7u op mijn fiets te zitten.

Ik rij volgende zondag een grote cyclo (170 km, 3700 hm) dus laatste trainingsweekend. Mijn schema is op basis van Join, maar de laatste rechte lijn voelt toch wat raar qua training. Wat is jullie mening hierover?

- vandaag 3 uur duurtraining
- Morgen 2 uur duurtraining, zeer easy

- Dinsdag 2 uur training: 5 x 1 min VO2 max en dan nog wat tempo
- Woensdag 2,5 u duurtraining
- vrijdag: 2 uur duurtraining (zelf ingepland), we komen donderdag toe en al een korte klimrit
- Zondag dan de cyclo zelf.

De laatste weken zitten qua trainingsload wel goed (gemiddeld 13h/week) maar voel het nu wel qua vermoeidheid. De bovenstaande week (6,5 u trainen en dan zondag de cyclo) lijkt me wat zwaar, daar waar dit weekend dan net weer vrij rustig ingeschat is.

Los van de gezonde stress lijkt het mij puur op buikgevoel wat een rare trainingsload voor de laatste week.
Even terug op inpikken, misschien kan het anderen hier wel helpen. Afgelopen zondag deze cyclo gereden, mijn laatste trainingsweek zag er als volgt uit:
* Ma-Di: Rust
* Woe: Rit van 2 uur met 4 krachtblokken en enkele sprints in
* Do: Rust
* Vrij: 2 uur vrije duurrit. We zaten in de omgeving en één langere klim aan lage intensiteit gedaan. Average was 65-70% van FTP.
* Zat: Rust
* Zondag goed uitgerust aan de start, geen klachten.

Kort relaas: Wij hebben de Drielandergiro gereden, start in Nauders en dan over de Stelvio (vanuit Prato), de Ofenpass en dan nog wat kleiner werk. 170 km en 3.700 hm. Ik ben goed getraind, maar mijn 1m95 en 90kg gaan mij helaas nooit een klimmerstype maken. De Stelvio ging zeer goed, afgeklokt op net 2 uur. Intensiteit ook voldoende hoog kunnen houden, de impact van de hoogte had ik wel licht onderschat. Naar mijn gevoel een constante klim gereden, maar de drop in wattages eenmaal boven de 2.000 meter waren toch significant. Wel een heerlijke klim, qua omgeving (nadien groot stuk in Zwitserland ook) van het mooiste dat ik al op de fiets heb gedaan.

De Ofenpass zelf was vooral een pittig einde (4-tal kilometer met langere stukken tegen de 10%), om dan een heel lang stuk door de vallei wat te recupereren. Afgeklokt op 7 uur op de fiets, gemiddeld vermogen iets onder de verwachting maar vooral sterk beïnvloed door de stukken > 2.000 meter, dus geen reden tot klagen. Ook de langere stukken door de vallei in grotere groep waren nefast voor het vermogen, maar wel goed voor het gemiddelde. De slotklim van 6km aan 6% was de perfecte afsluiter naar mijn lichaamstype en daar nog menig stervende zwanen het nakijken gegeven.

Zonder echt naar de klok te kijken en bevoorradingen relatief uitgebreid te nemen toch rond een 400e plek geëindigd van de 2.000, absoluut tevreden dus. Jammer dat er geen klassement op gewichtsklasse was :D

Voor de fietstechneuten onder ons.

Ik heb DT Swiss 1501 Spline wielen uit 2016.
Hoe vind ik welke maat lagers ik daarvoor moet kopen ter vervanging?

Alles met lagers heb ik altijd heel moeilijk gevonden door de duizend en een standaarden.
1501 wielen hebben 240 naven.

ik zou zeggen 4x 6902
15 mm x 28 mm x 7 mm

Het zijn 350 naven. Bijna 100% zeker.
Thuis nog eens kijken

Binnen die 350s vind ik nog vele variaties op de website van DT Swiss wat het niet makkelijker maakt.
Haha!

350’s zitten in de 1700 reeksen.

Balhoofdlagers zijn veel erger.

EC/ZS/IS. Binnendiameter, buitendiameter, graden van de binnenkant, graden van de buitenkant, dikte…

Vandaag voor de eerste keer sinds mijn verlof (dat vorige week begon) gaan fietsen. Vorige week was echt te warm voor mij, zeker in mijn huidige vorm. Vandaag had ik het zowaar in het begin fris, wat een prachtig weer was het.

Heb me opnieuw ingeschreven voor de gordel, peloton 30. Het enige event op de koersfiets waar ik aan deelneem!

Vandaag schwalbe pro one tubeless gemonteerd. Wat een zalige band. Ging er vlotter op dan continental gp5000 voor binnenband.

Plopte direct mooi op de velg en bleef op druk zelfs zonder sealant.

Terug
Bovenaan