De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

En wat is de Frats?

480594_426491557435999_304940445_n.jpg

Frats is de linkse (of toch de rechtse?).

Fratske van de week: vanuit Antwerpen 's avonds langs Schelde en Durme richting zee beginnen fietsen langs de aanwezige gravelstroken en single tracks, ergens kort voor Gent overnachten, volgende ochtend Gent gepasseerd (bweurk) en vanaf daar de gpx-track zonder veel nadenken overboord gegooid om op goed geluk het Schipdonkkanaal te volgen omdat er blijkbaar een gravelpad naast ligt. Gevolgd tot aan het zeetje - prachtig ritje - om daar op 130km in totaal af te klokken. Enige minpunt was het derde kapotte tubeless ventiel op een jaar (!) tijd. Absurd.

's Avonds, na een teamdag met het werk, om 20u besloten om drie aanboden met vervoer huiswaarts af te slaan en 95km teruggefietst. Mooi ritje terug door Zeeuws Vlaanderen bij zonsondergang met nog wat gravelstroken in het Waasland in het donker. Ruwweg 230km op 28u, heb mezelf verrast door het laatste uur zonder veel moeite 30 per uur te blijven rijden. Vandaag op het slaapgebrek na - pas om 3-4u in slaap gesukkeld terwijl ik er op 7u uit moest - eigenlijk niet echt vermoeid. Een hardrijder ga ik nooit worden, maar qua uithouding en recuperatie geen klachten.
Welke ventielen gebruik je? En wat is 'kapot'?

Alle kapotte ventielen waren van DT Swiss. Alledrie losten ze nog altijd lucht nadat ik ze had aangedraaid, ik gok dus problemen met de dichtingsringetjes.
Daar zit ook altijd mee te knoemelen....

Niet te hard aandraaien zeggen sommigen.
Anderen zeggen: draai nog maar eens toerke bij met een tang (waarvan de eerste zeggen: zeker geen tang gebruiken want dan beschadig je de rubberkes)

Fratske van de week: vanuit Antwerpen 's avonds langs Schelde en Durme richting zee beginnen fietsen langs de aanwezige gravelstroken en single tracks, ergens kort voor Gent overnachten, volgende ochtend Gent gepasseerd (bweurk) en vanaf daar de gpx-track zonder veel nadenken overboord gegooid om op goed geluk het Schipdonkkanaal te volgen omdat er blijkbaar een gravelpad naast ligt. Gevolgd tot aan het zeetje - prachtig ritje - om daar op 130km in totaal af te klokken. Enige minpunt was het derde kapotte tubeless ventiel op een jaar (!) tijd. Absurd.
Een gravel-route Gent-Kust die aangenaam is, mag je zeker eens doorspelen ;)
Een stad passeren is altijd mottig, zelf ook geen fan van de noordrand van Gent. Persoonlijk vind ik Antwerpen nog erger om te passeren (doe af en toe de rit Gent-Kempen) - al dat verkeer na die eerste rustige 100km

Mag je je achterste nummerplaat verwijderen en monteren op je fietsendrager?
Ik heb nu een aanloopwagen voor een maandje, dus vind het de moeite niet om een extra nummerplaat te laten maken.

Maar een boete wil ik ook niet (=

Ik wil dus ook een koersfiets kopen.

Vaak zie ik koersfietsen met een band die iets breder is dan die mesdunne bandjes die we op de echte racefietsen zien. Is dit dan een gravelfiets?

Het doel is in de zomermaanden zoals nu ( de singletracks liggen shit aan de kust) km's te maaien op het jaagpad. Voorlopig ga ik nog altijd met de mtb rijden, maar de rolweerstand is mij te hoog om km's asfalt te knallen. Ik zoek een fiets met een comfortabele geometrie, niet al te duur.

Ik dacht aan een canyon endurance.

Is er een reden om voor de CF 8 te gaan? Of zou de veel goedkopere Al 7 voldoende zijn voor mijn gebruik. De Al7 heeft een 105 groep, de CF8 Ultegra.

Dan komen we bij het 2e punt: er is niks beschikbaar:o

Ik wil dus ook een koersfiets kopen.

Vaak zie ik koersfietsen met een band die iets breder is dan die mesdunne bandjes die we op de echte racefietsen zien. Is dit dan een gravelfiets?

Het doel is in de zomermaanden zoals nu ( de singletracks liggen shit aan de kust) km's te maaien op het jaagpad. Voorlopig ga ik nog altijd met de mtb rijden, maar de rolweerstand is mij te hoog om km's asfalt te knallen. Ik zoek een fiets met een comfortabele geometrie, niet al te duur.

Ik dacht aan een canyon endurance.

Is er een reden om voor de CF 8 te gaan? Of zou de veel goedkopere Al 7 voldoende zijn voor mijn gebruik. De Al7 heeft een 105 groep, de CF8 Ultegra.

Dan komen we bij het 2e punt: er is niks beschikbaar:eek:
Veel koersfietsen komen tegenwoordig met 28 tot 32mm banden. Lager dan 28 wordt tegenwoordig aanzien als te smal, zeker voor wegen die niet perfect zijn.

Je kan daar wat gravel mee rijden, met 23 of 25 ging dat ook, maar ‘echte’ gravelbikes starten vanaf 35mm ongeveer.

Wat betreft een goeie fiets om kilometers mee te malen is de Endurace zeker een goede optie, andere endurance modellen zijn dat ook. Beschikbaarheid is inderdaad een ding.

Al7 vs cf8 is aluminium vs carbon, 105 vs Ultegra. Is de cf8 beter op zowat elk vlak? Ja. Is de meerprijs te verantwoorden voor jou? Who knows…

Een andere optie zijn slicks voor je mtb. Je rolweerstand zakt daar drastisch mee. Persoonlijk vind ik de houding van een koersfiets aangenamer, maar als je voor 1-2 uurtjes op de weg wilt rijden is dat op vlak van kostenefficiëntie de beste optie.

Veel koersfietsen komen tegenwoordig met 28 tot 32mm banden. Lager dan 28 wordt tegenwoordig aanzien als te smal, zeker voor wegen die niet perfect zijn.

Je kan daar wat gravel mee rijden, met 23 of 25 ging dat ook, maar ‘echte’ gravelbikes starten vanaf 35mm ongeveer.

Wat betreft een goeie fiets om kilometers mee te malen is de Endurace zeker een goede optie, andere endurance modellen zijn dat ook. Beschikbaarheid is inderdaad een ding.

Al7 vs cf8 is aluminium vs carbon, 105 vs Ultegra. Is de cf8 beter op zowat elk vlak? Ja. Is de meerprijs te verantwoorden voor jou? Who knows…

Een andere optie zijn slicks voor je mtb. Je rolweerstand zakt daar drastisch mee. Persoonlijk vind ik de houding van een koersfiets aangenamer, maar als je voor 1-2 uurtjes op de weg wilt rijden is dat op vlak van kostenefficiëntie de beste optie.
Ik heb me aangemeld voor een beschikbaarheidsmail, maar het is dramatisch.

Als je het mij vraagt dan zou ik ook durven stellen dat een grizl een magnifieke fiets is.
Ik ben echt super tevreden met mijn aankoop.

Is een comfortabele fiets die toch zeer leuk rijdt.
Leg je er 30mm GP5000’s op en je rijdt echt niet veel trager dan met een zuivere racefiets en leg er 45mm cinturato op en je kan baggeren in de modder.

En om de olifant in de kamer te benoemen, mountainbiken is een zomersport :P

Mag je je achterste nummerplaat verwijderen en monteren op je fietsendrager?
Ik heb nu een aanloopwagen voor een maandje, dus vind het de moeite niet om een extra nummerplaat te laten maken.

Maar een boete wil ik ook niet (=

Daar is een extra reproductie voor nodig vrees ik.
Koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, art. 30 lid 5
Als achteraan op het voertuig of op zijn trekhaak een fietsdrager wordt gemonteerd, wordt ook op die fietsdrager een reproductie van de kentekenplaat aangebracht.
En uw originele kentekenplaat moet achteraan op het voertuig zelf bevestigd zijn.

Wat natuurlijk de kans is dat je in die paar keer dat je in die maand tijd de fietsendrager gebruikt, gecontroleerd zal worden + dat ze het de moeite vinden om ervoor te beboeten... Dat risico moet je zelf inschatten of het je waard is. (Is overtreding tweede graad en dus 116 euro onmiddellijke inning normaal gesproken).

Als je het mij vraagt dan zou ik ook durven stellen dat een grizl een magnifieke fiets is.

Leg je er 30mm GP5000’s op en je rijdt echt niet veel trager dan met een zuivere racefiets en leg er 45mm cinturato op en je kan baggeren in de modder.

En om de olifant in de kamer te benoemen, mountainbiken is een zomersport :p
Hier aan de kust toch niet. Middelkerke: neem maar een schop en bosmaaier mee om de paden eerst vrij te maken.

Meeste paden zijn zodanig los poederzand dat je direct schoenen vol zand hebt, dan zwijgen we nog over de aandrijflijn die omgetoverd wordt tot een snoepsliert met suiker...zelf al gebruik je de squirtlube...

Ik heb me aangemeld voor een beschikbaarheidsmail, maar het is dramatisch.
Canyon doet in principe elke maandagochtend stock drops. Dit is voor alle duidelijkheid geen onmiddelijke stock maar fietsen die dan binnen de 8 weken in productie gaan. Meestal moet je rekenen op een 6-tal weken tussen bestelling en levering.

En om de olifant in de kamer te benoemen, mountainbiken is een zomersport :p
Bij ne Grizl moet je dan eigenlijk al direct de halve fiets verbouwen: dunnere banden zonder profiel, shitty zadel vervangen, bij alle modellen (buiten misschien XS en S) het stuur vervangen want dat is te breed tot véél te breed. 85% van de mannen heeft 40cm bars nodig, op veel Grizl maten staat 44 tot zelfs 46cm...

Bij ne Grizl moet je dan eigenlijk al direct de halve fiets verbouwen: dunnere banden zonder profiel, shitty zadel vervangen, bij alle modellen (buiten misschien XS en S) het stuur vervangen want dat is te breed tot véél te breed. 85% van de mannen heeft 40cm bars nodig, op veel Grizl maten staat 44 tot zelfs 46cm...

Lekker kritisch :P
Bandjes wisselen is nu niet het grote werk, maar klopt als je zuiver op de weg wilt gaan dan zal je de banden moeten wisselen.
Welke fiets komt er standaard wel met een zadel dat goed is? :P Het zadel van de grizl is qua vorm zeker niet slecht, het is dat materiaal dat gewoon echt erbarmelijk is.
Idem voor het stuur, bijna elke fiets vanaf maat S of 54 komt standaard met een stuur van 42cm of breder. Een ultimate en een aeroad komen zelfs met een 410. Aerofietsen durven als eens smaller te gaan. De specialized S-Works tarmac SL7 , een fiets van 14,5k en DE topfiets bij specialized, komt met een stuurbreedte van 42cm in 54. Een roval rapide stuur kost u 370€ extra.
Dus het probleem is breder (see what I did there) dan enkel maar canyon.

Dat stuur is inderdaad een beetje een algemeen probleem. Zadel is iets vrij persoonlijk inderdaad maar bij de Grizl is niet de vorm het probleem (hoewel de neus vrij breed is wat redelijk kut is) maar vooral die anti-slip laag die gewoon broeken op eet..

Ik zou gewoon geen Grizl kopen als weg fiets om op de weg te gaan rijden als MTB niet lukt. Dan kan je beter een echte roadbike kopen imo.

Ik ben een beetje aan het twijfelen wat ik ga doen met mijn grizl.

Ofwel een deftige wegwielset erbij kopen met 35 mm banden voor in de winter op de baan en dan in de zomer/soms ook in de winter te switchen naar de originele wielen met 45 mm om te gravelen.

Of een endurace bijkopen om in de winter op de weg en de rollen. Aangezien een deftige wielset en banden ook wel geld kost weet ik niet of het zo enorm veel zou schelen van prijs.

Terug
Bovenaan