De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De lagers van een wielnaaf opendoen is dat moeilijk en hebt ge daar speciaal materiaal voor nodig?, ik heb al veel zelf aan mijn fiets gedaan maar naven ben ik tot nu toe afgebleven.
In dit weer gaan fietsen en mijn achterwiel knarst echt enorm nu...

Alps epic overleefd.
Gigantisch veel geluk gehad met het weer. Barslechte omstandigheden waren voorspeld, maar daar is niets van in huis gekomen.

Echt heerlijke afdalingen elke dag.

De lagers van een wielnaaf opendoen is dat moeilijk en hebt ge daar speciaal materiaal voor nodig?, ik heb al veel zelf aan mijn fiets gedaan maar naven ben ik tot nu toe afgebleven.
In dit weer gaan fietsen en mijn achterwiel knarst echt enorm nu...
Voor shimanonaven heb je conussleutels nodig. Voor al de andere… ‘t is te zien 😂

Welke zijn het?

Is hier misschien niet de de juiste plaats, maar ik weet niet goed waar ik het kan vragen voor ik naar een fietsenmaker moet.

Ik krijg mijn voorband van mijn fiets niet meer opgepompt, het is niet dat er een gat in zit want ik geraak wel nog tot 2 bar met mijn pomp, maar ik krijg er ook niet meer lucht in, tot 2 bar en daarna krijg ik het niet omhoog, ondanks dat ik vroeger makkelijk tot 4 kon.

Als ik de pomp eraf haal dan ontsnapt er ook lucht uit het ventiel, ik heb eens geprobeerd om het 'inpasstukje' van het achterwiel ventiel om te wisselen met het voorwiel en het rare is dat het dan terug goed gaat achteraan, maar ondanks een ander stuk terug problemen vooraan.

Lijkt dus te liggen aan de binnenband? Maar ik snap niet hoe dat komt dat ik het niet meer kan afsluiten en ook niet meer verder kan oppompen.

Vage uitleg natuurlijk, maar wie weet is dit iets herkenbaar :p

edit: Het gaat om een 'Hollands ventiel' blijkbaar

Afh van serie en jaartal zijn dat wellicht DT Swiss 240(exp)/350 naven…

In die filmpjes gaat dat allemaal veel te gemakkelijk. Ik heb onlangs de lagers uit het bb van mijn mbt vervangen, en dat was in "'t echt" niet geschikt voor een youtube filmpje. Zweet, kwijl, gescheld waarbij zelfs een geroutineerde straathoer bleek zou wegtrekken en de boel een ganse nacht laten weken in wd40, zijn een paar van de essentiële vaardigheden die er aan te pas zijn gekomen.

Is hier misschien niet de de juiste plaats, maar ik weet niet goed waar ik het kan vragen voor ik naar een fietsenmaker moet.

Ik krijg mijn voorband van mijn fiets niet meer opgepompt, het is niet dat er een gat in zit want ik geraak wel nog tot 2 bar met mijn pomp, maar ik krijg er ook niet meer lucht in, tot 2 bar en daarna krijg ik het niet omhoog, ondanks dat ik vroeger makkelijk tot 4 kon.

Als ik de pomp eraf haal dan ontsnapt er ook lucht uit het ventiel, ik heb eens geprobeerd om het 'inpasstukje' van het achterwiel ventiel om te wisselen met het voorwiel en het rare is dat het dan terug goed gaat achteraan, maar ondanks een ander stuk terug problemen vooraan.

Lijkt dus te liggen aan de binnenband? Maar ik snap niet hoe dat komt dat ik het niet meer kan afsluiten en ook niet meer verder kan oppompen.

Ventiel zal misschien stuk zijn. Nieuw binnenbandje steken. Is de miserie niet waard voor die paar €.

Lijkt me maar 1 oplossing:

giphy.gif

Laatst bewerkt:
Frame gewisseld in garantie, ik zie net dat ze waar de remleiding uitkomt aan het vorkbeen onderaan, een rubbertje vergeten zijn. Hiervoor terugrijden naar Maldegem lijkt me overkill, ik moet daar eind juli sowieso zijn voor de bikefit, zou dat stief veel kwaad kunnen om zo rond te rijden? Of even vragen om een rubbertje op te sturen?

Wat een strontzomer om iets te plannen :cautious:

Ik ging vanavond naar een social ride in Waremme. Voor een keer met de auto naar het werk (hoe mensen dagelijks in die file kunnen staan is me een raadsel), fiets in de koffer, uur vroeger gestopt op het werk. In de verte hoorde je het al donderen, 10' weg en de straten stonden volledig blank. De omstandigheden op de autostrade kan je enkel omschrijven als apocalyptisch. 70 per uur rijden en hopen dat er niemand voor je op zijn rem trapt. Eens voorbij Tienen was het dan plots weer droog en zonnig, toch nog hoop? Om wat later opnieuw in een immense regenbui te belanden. In Waremme zelf was het droog, auto geparkeerd, even naar buiten getuurd. Bliksem en boven de velden zag je de regenbuien hangen. Goeie dag gezegd aan het vertrek en mijn kat gestuurd. No way dat ze zelfs maar een beetje droog gefietst kunnen hebben, daar had ik echt geen plezier aan gehad.
Bijna twee uur in de auto gezeten voor niks, en thuis heeft het natuurlijk geen druppel geregend. Klotezooi.

....strontzomer...
..Klotezooi...
Fact...

Dit weekend in de Ardennen samen met ene van het dorp gewoon de koppige uitgehangen. Modder van voor tot achter. Verste afstand uitgereden. Denk niet dat er 10 man dat hebben gedaan... Kwas het effe beu dat kloteweer en eens gewoon blijven ploeteren en alles genegeerd.

Ventiel zal misschien stuk zijn. Nieuw binnenbandje steken. Is de miserie niet waard voor die paar €.
Ja dat dacht ik ook, maar ik heb eens het ventiel van de achterband vooraan gestoken en dan werkt het ook niet, terwijl het in de achterband wel werkt :p

Zal dus eerder gewoon de binnenband zijn ofzo denk ik

Ja dat dacht ik ook, maar ik heb eens het ventiel van de achterband vooraan gestoken en dan werkt het ook niet, terwijl het in de achterband wel werkt :p

Best wat binnenbanden bestellen, stuk of 5-10, zo heb je dat altijd liggen als er 1 sneuvelt. De echte BG-er rijdt natuurlijk tubeless en heeft nog 3 reserve-fietsen aan de haak hangen...

Vraagske: het bottom bracket in mijn scott speedster gravel is een shimano RS500 press fit. Kan ik die vervangen door eender welke BB86 van dezelfde afmetingen, zijnde 86,5mm / 41mm (bv de ultegra BB72)?

Voila, de ultegra BB72 besteld en normaal morgen in huis. Dan is het gewoon nog een kwestie van "zweet, kwijl, gescheld waarbij zelfs een geroutineerde straathoer bleek zou wegtrekken en de boel een ganse nacht laten weken in wd40" en de beentjes gaan weer vlot ronddraaien!

Er zit momenteel geen speling op de trapaslagers, maar ze lopen bijzonder stroef. Ik was al 2 weken aan het denken dat het aan mijn benen lag.

Ventiel kun je normaal niet verwijderen van de binnenband. Jij bedoelt waarschijnlijk het zwart afdekkapje van het ventiel. Het ventiel is het ijzeren gedeelte waar je je pomp zelf op aansluit. Dat kan ook stuk gaan na een tijd.

Terug
Bovenaan