De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Blaas/prostaat onsteking dus. Ik vraag me nu wel af of ik beter mijn fiets een paar weken aan de haak hang of niet. De dokter zei zelf wel "ik ga je fiets niet afpakken" maar ik ben bang dat het hierdoor langer zou duren en wil er echt wel zo rap mogelijk vanaf. Want in Juli 14u rijden met de auto naar Toscane op die manier, dan ben ik op sterven na dood tegen dat ik er ben.
Dat ben je ook zonder die ontsteking hoor. Italianen kunnen écht niet met een auto rijden.

Hier een klein verslagje van m'n everesting op de Ventoux (Bedoin).

Vorige week maandag ben ik om 7u aan m'n tocht begonnen, het doel was minstens 6, liefst 7 en max 12 keer de ventoux te beklimmen.
Oorsprongkelijk ging ik de zondag starten, maar er was in de loop van de dag onweer voorspelt, dus maar met een dag uitgesteld.
Qua warmte hadden we geluk en kwam het maar richting een 24 graden. Echter was de wind ook serieus aanwezig en zat die bovendien nog eens verkeerd. Wanneer de 9-10% gedeelten in het bos achter je lagen en je aan de 6-8% kon beginnen, zat de wind recht op kop. Energiezuipend en in de nacht uiteindelijk fataal gebleken qua risico analyse.

De eerste klim startte in de mist, het was even geleden dat ik de berg beklommen had, dus ik zat weer in de verkenningsfase. Ik maakte mentale notities: haarspelt bocht is op 1000m hoogte, het huisje in de bossen is het midden van het bos gedeelte, .... Na 1u58 kwam ik boven: oei, toch iets te snel?
In het naar beneden gaan begon ik meer en meer wielertoeristen zien. Tijdens klim 2 was er het meeste volk: zo juist voor de middag, een ideaal moment om de ventoux te beklimmen uiteraard! Ik ging iets te veel in het rood, de andere wielrenners werden targets en ik kon mezelf niet genoeg bedwingen. 1u45
Klim 3 werd terug rustiger, tijdens deze klim ben ik ook even gestopt in het bos, even de benen laten rusten. De wind was precies aan het weggaan, hoopgevend! 1u53
Klim 4, er werd steeds iets meer gerust, mentaal werd het lastig. Ik had het toch iets te warm, maar begon ook echt honger te krijgen. En de wind was terug... 2u09 boven, maar dan eenmaal beneden een pizza besteld en wat langer bij de auto gebleven.
Klim 5, de duisternis viel terwijl ik in het bos zat. Met eten in de maag en wat afkoeling van de nacht kwam ik er door. Tot ik uit het bos kwam, amai de wind was enorm toegenomen. Vrienden wachten me op bij de Chalet, een vriendin was er gestopt en ging met de auto terug naar beneden, het veiligheidsgevoel kreeg een deuk. Maar ik kon niet stoppen, de 12 zat er met die wind niet in, maar een everest zou ik doen. Ik ging verder naar boven en voelde de hevige wind en voornamelijk bij bepaalde bochten de rukwinden van op zij. Hier moet ik straks voorzichtig zijn in het afdalen bedacht ik me.
De kale berg was nog meer kaal dan anders. In de verte zag je nog wel eens een auto, maar voor de rest niemand. Eigenlijk wel een leuk gevoel. Eenmaal boven draaide ik me meteen om. Vlug een jasje aan en afdalen maar. Met beide voeten los ben ik langs de linkerkant van de weg (waar je het meest beschut zat tegen de wind) afgedaald. De 2 tegenliggers dat ik tegengekomen ben zag je van ver afkomen en uit voorzorg ging ik gewoon stilstaan. Eenmaal in het bos was het duidelijk dat de dieren de weg terug overgenomen hadden. Veel hertjes zien passeren. (De auto heeft ook everzwijnen gezien.)

Voor een everest had ik 5.8 beklimmingen nodig, dat was juist iets hoger dan de chalet, dus ik opnieuw naar boven. In het bos was er geen wind, dus dat ging opnieuw vlot. Even dacht ik zelf dat de wind weg was, maar de laatste km voor de chalet was het duidelijk dat dit niet het geval was. Daarna nog een paar bochten gedaan om zeker de benodigde hoogtemeters te bekomen. Het was goed geweest. De schrik in de vriendengroep zat er ook goed in, dus ik besloot te stoppen. Fysiek zeker niet tot het uiterste gegaan. In september ga ik weer heen, hopelijk minder wind en wie weet doe ik dan wel een dubbele! Maar eerst nagenieten van deze everest!

Heeft er iemand tips om overnachtingsplaatsen te vinden als bikepacker?

Niets zot qua locatie, ik wil met mijn broer de Flanders divide rijden op 3 dagen. Voorgaande jaren bij andere bikepacking tochten steeds verblijven gevonden via Airbnb, Booking of gewoonweg hotels/bnbs zoeken op Google Maps. Deze keer heb ik daar helaas minder succes mee.

Bestaat er iets zoals vrienden op de fiets dat actiever is in België? Of zitten hier mensen waar we met 2 mogen overnachten regio Aarschot en Vollezele? 😁

Niets zot qua locatie, ik wil met mijn broer de Flanders divide rijden op 3 dagen. Voorgaande jaren bij andere bikepacking tochten steeds verblijven gevonden via Airbnb, Booking of gewoonweg hotels/bnbs zoeken op Google Maps. Deze keer heb ik daar helaas minder succes mee.

Bestaat er iets zoals vrienden op de fiets dat actiever is in België? Of zitten hier mensen waar we met 2 mogen overnachten regio Aarschot en Vollezele? 😁
Welcome to my garden zou mijn eerste impuls zijn (althans, toch als je tent/bivakzak meeneemt).
Sinds enkele jaren hebben veel campings de trend opgepikt om een aantal glamping tenten of kleine hutjes te verhuren. Daar kan je zeker ook eens kijken.

Welcome to my garden zou mijn eerste impuls zijn (althans, toch als je tent/bivakzak meeneemt).
Sinds enkele jaren hebben veel campings de trend opgepikt om een aantal glamping tenten of kleine hutjes te verhuren. Daar kan je zeker ook eens kijken.
We zijn eerder salon bikepackers, geen tent/bivakzak mee 😁

Iemand trouwens nog leuke tips voor bikepacking/graveltochten in ‘de buurt’: Ardennen, grensgebied Nederland/Frankrijk,.. Focus op natuur dus, maar zou wel zonder tent e.d. zijn. 3 a 4 dagen zou perfect zijn.

Online al heel wat gevonden, maar ervaringen altijd welkom.

The reservoir loop vorig jaar gereden op 4 dagen. Dagen 2 en 3 zijn echt hemels, dagen 1 en 4 zijn naar mijn gevoel wat teveel mtb wanneer het onverhard is.

2 jaar geleden Roermond - Venlo - Nijmegen - Roermond gedaan. Ik kan de naam van de route niet meer terugvinden, maar dat was wel een mooie tocht. Weinig hoogtemeters maar redelijk wat zand!

Wanneer gaan jullie en hoe ver mag het van Aarschot af zijn?

Anders via deze misschien:
of deze misschien https://www.warmshowers.org/

Er was er nog eentje die NL en BE coverde volgens mij, maar ik vind die niet meteen terug.

Eindelijk de tijd en energie gevonden om naar FM te gaan voor fiets te laten opmeten, want zijn mail was allesbehalve ok.

Had blad van opmeting mee, hij keek verbaasd dat er geen rekening mee is gehouden.

Zadel 4 cm nr boven, halve cm naar voor.
1 spacer eruit en een pen van 9 ipv 11.
Die moet nog besteld worden en gaat me 60 € kosten voor een uur werk.

Niet veel zin om te betalen, maar hoop dat ik er dan vanaf ben en kan gaan fietsen.

Had ik dit geweten int begin, had ik nooit begonnen aan de lease.

Eindelijk de tijd en energie gevonden om naar FM te gaan voor fiets te laten opmeten, want zijn mail was allesbehalve ok.

Had blad van opmeting mee, hij keek verbaasd dat er geen rekening mee is gehouden.

Zadel 4 cm nr boven, halve cm naar voor.
1 spacer eruit en een pen van 9 ipv 11.
Die moet nog besteld worden en gaat me 60 € kosten voor een uur werk.

Niet veel zin om te betalen, maar hoop dat ik er dan vanaf ben en kan gaan fietsen.

Had ik dit geweten int begin, had ik nooit begonnen aan de lease.
9 is voor een koersfiets wel heel kort... Is die dan wel de juiste maat of het juiste model voor jou?

The reservoir loop vorig jaar gereden op 4 dagen. Dagen 2 en 3 zijn echt hemels, dagen 1 en 4 zijn naar mijn gevoel wat teveel mtb wanneer het onverhard is.

Amai, die ziet er fantastisch uit. Dat wordt zeker een kanshebber :).

Op zich pittige route, maar lijkt me goed doenbaar als je dat gecontroleerd/rustig doet?

Amai, die ziet er fantastisch uit. Dat wordt zeker een kanshebber :).

Op zich pittige route, maar lijkt me goed doenbaar als je dat gecontroleerd/rustig doet?
Mijn broer en ik hebben het gedaan op een Grizl, 45mm banden.

Op dagen 1 en 4 zijn we +-15-30 min per dag verloren door paden waar we niet konden fietsen maar moesten wandelen. In het grote geheel is dat niets.

Op zich ook geen gevaarlijke afdalingen, enkel de allerlaatste offroad strook zou ik geschrapt hebben. Je klimt daar op de weg naar boven, net voor de afdaling ga je offroad en is het echt een zeer pittige technische afdaling. Na 4 dagen fietsen en een halve zondvloed de nacht ervoor waardoor alles zeer vettig lag was dat er voor mij teveel aan. Had ik het geweten had ik gewoon de afdaling via de weg gedaan en mij 15 min gevloek bespaard.

Overnachting en bevoorrading aan het eind van dag 3 is wel niet eenvoudig, heel veel is er daar niet in de regio.

Edit: post met wat foto’s
https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-gravelbike-thread-grail-grizl.11216/post-1070066

Mijn broer en ik hebben het gedaan op een Grizl, 45mm banden.

Op dagen 1 en 4 zijn we +-15-30 min per dag verloren door paden waar we niet konden fietsen maar moesten wandelen. In het grote geheel is dat niets.

Op zich ook geen gevaarlijke afdalingen, enkel de allerlaatste offroad strook zou ik geschrapt hebben. Je klimt daar op de weg naar boven, net voor de afdaling ga je offroad en is het echt een zeer pittige technische afdaling. Na 4 dagen fietsen en een halve zondvloed de nacht ervoor waardoor alles zeer vettig lag was dat er voor mij teveel aan. Had ik het geweten had ik gewoon de afdaling via de weg gedaan en mij 15 min gevloek bespaard.

Overnachting en bevoorrading aan het eind van dag 3 is wel niet eenvoudig, heel veel is er daar niet in de regio.

Edit: post met wat foto’s
https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-gravelbike-thread-grail-grizl.11216/post-1070066

Top, bedankt! Ik was al eens aan het rondkijken voor overnachtingen en dat zal inderdaad nog wat zoeken worden. Weinig voorzieningen en al veel uitverkocht.

Top, bedankt! Ik was al eens aan het rondkijken voor overnachtingen en dat zal inderdaad nog wat zoeken worden. Weinig voorzieningen en al veel uitverkocht.
We waren met een groepje van vier ook van plan om deze route in het voorjaar te rijden maar wegens de overvloedige regenval toch maar voor een ander alternatief gekozen. Als je wilt kan ik wel een paar mogelijke verblijfplaatsen (voor 4 personen) doorsturen via een KMZ-bestand (overlay op google maps). Natuurlijk geen idee of deze beschikbaar zijn op jouw specifieke data.

Uiteindelijk ook van 11 naar 9 gegaan, was perfect voor mij.

lijkt me dus toch niet zo vreemd

Je kan veel rechttrekken, maar dat maakt het nog niet een goeie zaak.

Om te beginnen moet je kijken wat een goed frame is om van te starten.
Als je dat doet dan moet je niet heel kort gaan om de foute beslissing te compenseren.

Rit een van morgen wordt aangepast.
Het parcours is kapot door de regen dus ipv een lus van 72 km wordt het een lus van 20 km die drie keer moet worden gereden. Dar is meteen ook het Franse kampioenschap, die gaan de amateurs keihard dubbelen dus dat ka ook nog gevaarlijke toestanden opleveren.

Zondag wordt het ijskoud.
Hopelijk blijft het een beetje leuk

Terug
Bovenaan