De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Het is ver gekomen als de gefrustreerde zoon van een slachtoffer al zijn zegje mag doen in de krant.
Terwijl de man uit een grindweg kwam, en dus altijd voorrang moest verlenen. En de wielertoeristen (volgens hun gps) de volle 28 per uur reden. Het wegje komt op het jaagpad uit in een bocht dus het is niet dat ze aan het vliegen waren.

Los van de feiten hier vind ik wel dat je met een groep van 15-20 toeristen, ongeacht de snelheid, niks te zoeken hebt op een jaagpad.
Er zijn uitzonderingen waar het jaagpad zo breed is als de E40 maar op de meeste plaatsen kan je nauwelijks met 3 naast elkaar. Daar moet je dus niet met 15-20man gaan rijden, tussen een zwerm: wandelaars, lopers, tragere fietsers. Zeker niet omdat veel wielertoeristen het dan ook nog eens vertikken van achter elkaar te rijden en liefst tot de laatste meter naast elkaar blijven rijden. Maak er van wat je wil maar dat zijn situaties die voor veel mensen bedreigend aanvoelen. Als dat 2, 3, 4 renners zijn, dan zijn die voorbij voor je het weet maar zo'n groep? Mensen hebben dan ook de neiging van instinctief achterom te kijken om het gevaar in te schatten en maken daarbij vaak rare bewegingen.

Zoals gezegd: ik ken de exacte omstandigheden niet maar het feit dat ze die man bij het inhalen aan het stuur aanrijden doet mij ergens vermoeden dat er toch een aantal nuances zijn die je hier van geen van beide kanten mee krijgt.
 
Gisteren alweer 4u in de regen gereden. 'k Ben hier thuis al weken aan het zagen om een week naar Spanje te mogen gaan in janauri. Ik kan me niet herinneren wanneer ik nog zoveel in de regen heb moeten trainen.

Maar nee, ik mag niet naar Spanje van de madam want "wie gaat er dan voor de kinderen zorgen. Moet ik hier dan alles doen?". Non-argumenten, natuurlijk. Er wordt mij geen geluk gegund. Olé (of niet).

4u trainen op een dinsdag whut
 
Los van de feiten hier vind ik wel dat je met een groep van 15-20 toeristen, ongeacht de snelheid, niks te zoeken hebt op een jaagpad.
Er zijn uitzonderingen waar het jaagpad zo breed is als de E40 maar op de meeste plaatsen kan je nauwelijks met 3 naast elkaar. Daar moet je dus niet met 15-20man gaan rijden, tussen een zwerm: wandelaars, lopers, tragere fietsers. Zeker niet omdat veel wielertoeristen het dan ook nog eens vertikken van achter elkaar te rijden en liefst tot de laatste meter naast elkaar blijven rijden. Maak er van wat je wil maar dat zijn situaties die voor veel mensen bedreigend aanvoelen. Als dat 2, 3, 4 renners zijn, dan zijn die voorbij voor je het weet maar zo'n groep? Mensen hebben dan ook de neiging van instinctief achterom te kijken om het gevaar in te schatten en maken daarbij vaak rare bewegingen.

Zoals gezegd: ik ken de exacte omstandigheden niet maar het feit dat ze die man bij het inhalen aan het stuur aanrijden doet mij ergens vermoeden dat er toch een aantal nuances zijn die je hier van geen van beide kanten mee krijgt.
Hoewel ik niet helemaal akkoord ga, begrijp ik je sentiment wel. Ik denk dat het belangrijkste inderdaad de hoffelijkheid en rekening houden met de verkeersregels en elkaar is.

Over de concrete situatie ga ik geen uitspraken doen, daar weet ik ook te weinig van af. Maar ik ben alleszins geen voorstander van te veel te gaan verbieden. (Ik zeg ook niet dat jij daar voor ijvert overigens. ;) )

Vanaf januari is de grootte van de groep fietsers die op de openbare weg mag fietsen ook verlaagd van 15 naar 10. Dat kan misschien wel wat helpen om dergelijke groepen wat meer weg te krijgen van drukke fietspaden, aangezien er hier inderdaad wel vaker conflicten mee zijn. Moeilijkheid zal wat zijn dat er dan (mogelijks/wellicht?) meer conflicten met auto's zullen ontstaan.
 
Gisteren alweer 4u in de regen gereden. 'k Ben hier thuis al weken aan het zagen om een week naar Spanje te mogen gaan in janauri. Ik kan me niet herinneren wanneer ik nog zoveel in de regen heb moeten trainen.

Maar nee, ik mag niet naar Spanje van de madam want "wie gaat er dan voor de kinderen zorgen. Moet ik hier dan alles doen?". Non-argumenten, natuurlijk. Er wordt mij geen geluk gegund. Olé (of niet).

Hier staat binnenkort een 10daagse gezinsvakantie stage op het programma in Spanje, gelukkig denken vrouw en kind voorlopig nog altijd dat het om gezinsvakantie gaat.
 
Gisteren alweer 4u in de regen gereden. 'k Ben hier thuis al weken aan het zagen om een week naar Spanje te mogen gaan in janauri. Ik kan me niet herinneren wanneer ik nog zoveel in de regen heb moeten trainen.

Maar nee, ik mag niet naar Spanje van de madam want "wie gaat er dan voor de kinderen zorgen. Moet ik hier dan alles doen?". Non-argumenten, natuurlijk. Er wordt mij geen geluk gegund. Olé (of niet).

Het aantal dagen dat het regende is al niet meer bij te houden..
En dan zwijg ik nog over die vettige wegen, echt verschrikkelijk… En altijd op de rollen is ook iets natuurlijk.

Ik zou bij u vrouw het geluk argument aanhalen. Happy man, happy life :unsure:
 
Ik verlang naar windstille dagen zonder regen. Morgen 7bft, rest van de week 5bft. Hopelijk dit weekend nog een mtb tochtje er uit persen.

Er staan zelf al serieuze plassen in de duinen, wat zeer uitzonderlijk is.
 
Ik verlang naar windstille dagen zonder regen. Morgen 7bft, rest van de week 5bft. Hopelijk dit weekend nog een mtb tochtje er uit persen.

Er staan zelf al serieuze plassen in de duinen, wat zeer uitzonderlijk is.
't is niet meer te doen in het veld...

In Zonhoven (wat ook ne zandbak is) zijn er echt plekken waarvan ge denkt WTF.
 
Het aantal dagen dat het regende is al niet meer bij te houden..
En dan zwijg ik nog over die vettige wegen, echt verschrikkelijk… En altijd op de rollen is ook iets natuurlijk.

Ik zou bij u vrouw het geluk argument aanhalen. Happy man, happy life :unsure:
Ik doe al enkele jaren woonwerk, ook in de winter. Hoe vaak het dit najaar (en eigenlijk ook voorjaar) al heeft geregend is om depressief van te worden.
Ik weet nog dat we vroeger zeiden dat het "eigenlijk niet zoveel regent". Dat gaat dit jaar niet op.
Gelukkig heb ik rollen. Wel enkele korte ritjes, maar veel intensiever dan buiten fietsen. Lopen is er nog niet van gekomen. Met het gezin zijn rollen echt wel iets handig. Alleen niet te laat er op kruipen of je slaapt slecht (ik toch).
 
Daar hoeft toch geen :unsure: bij? Je doet helemaal niets fout of zo.
Neenee, zeker niet. Kijk, anders moest ik op zaterdag 5 à 6u fietsen en op zondag 3u. Nu doe ik die lange training op dinsdag en doe ik in het weekend, euh, iets minder. Alles voor het gezin!

Maar zonder te zeveren, die dag ouderschapsverlof is zeer gemakkelijk om wat trainingen eruit te persen zonder dat je die hele weekendpuzzel in het gedrang brengt.

Deze middag ook verlof en ga een 2,5u in 't veld gaan brollen.
 
Neenee, zeker niet. Kijk, anders moest ik op zaterdag 5 à 6u fietsen en op zondag 3u. Nu doe ik die lange training op dinsdag en doe ik in het weekend, euh, iets minder. Alles voor het gezin!

Maar zonder te zeveren, die dag ouderschapsverlof is zeer gemakkelijk om wat trainingen eruit te persen zonder dat je die hele weekendpuzzel in het gedrang brengt.

Deze middag ook verlof en ga een 2,5u in 't veld gaan brollen.
Het is geen geheim dat je sportieve prestaties van een hoog niveau zeer moeilijk kan combineren met een gezin en een fulltime job.
Ergens moet je keuzes maken en opofferingen doen. Toch zeker in het wielrennen moet je er veel tijd in steken, toch meer als bij het lopen. Al is bij het lopen de recuperatie ook belangrijk, en train je meerdere keren per dag.

Ik train zelf ook 10-14u per week. Dat is veel, maar dat is allesbehalve voldoende als je echt ergens aan de top wilt meedraaien.

En ja een dag vakantie in de week helpt zeer veel. Maar ouderschapsverlof is ook niet oneindig in tijd.
Zelf heb ik nu 2 weken vakantie, maar echt weer om uren te trainen is het ook niet. En op de rollen ga je ook niet meer dan 3u rijden…
Regen en wind zijn allesbehalve weer om in te trainen. Ik had ook liever 2 weken naar Dénia getrokken.
Gelukkig liggen de doelen pas in mei 2024.
 
Is er qua gevoel van schakelen / rijden groot tussen ultegra en grx800?

Of niet te vergelijken?
Kameraad denkt dat ik beter af ben met gravel en 2 sets wielen, dan een racer. Omdat ik ook wel eens een bos of gravel wil doen. Meer dan nu.
 
Terug
Bovenaan