De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Normaal gezien is (écht) warm weer hier in België vrij onaangenaam maar die ~40°C van gisteren was eigenlijk al bij al nog redelijk goed te verdragen omdat de lucht poeierdroog was.
Je zegt het zelf, aan die 40°C was dus helemaal niks aan. In de voormiddag 3u met de mtb gereden, na de middag binnen gebleven en tegen 22u was het opnieuw 28 graden buiten.
Dat er gisteren winkels hun deuren gesloten hielden is toch pure hysterie? Voor rest gaan mensen wel uren in de vlakke zon zitten aan het strand of de Blaarmeersen.

Bwa heb na het werk (na ja na de Tour :unsure:) terug naar huis gereden en dat viel toch tegen.

Naar het werk viel het goed mee
Ik heb dit bij de vorige hittegolf ook gedaan, was toen iets meer dan 40 graden.
Dat is toch wel iets teveel van het goede. Het is alsof je met je gezicht vlak voor een oven fietst, ben toen choco thuisgekomen (woon-werk van 20 km)

Ik heb dit bij de vorige hittegolf ook gedaan, was toen iets meer dan 40 graden.
Dat is toch wel iets teveel van het goede. Het is alsof je met je gezicht vlak voor een oven fietst, ben toen choco thuisgekomen (woon-werk van 20 km)
Is maar 10 voor mij, ook shortcut op einde door bos (grind) genomen en had meewind. Tegen 110w, nog nooit zo traag gereden denk ik :D

In Griekenland zat ik meerdere dagen aan een stuk ritten van 2000hm te rijden met volle bepakking bij 35-40° - laag tempo, dat wel. Hard maar doenbaar wegens lage luchtvochtigheid, en mits voldoende vloeistof en regelmatige pauzes in de schaduw bleek het haalbaar te zijn.

In alle eerlijkheid zou het mij aan de andere kant niet verbazen dat een goed deel van de bevolking in de ambulance zou eindigen als ze zoiets zouden proberen. :unsure: We mogen hier ook niet uit het oog verliezen dat ongeveer iedereen op dit subforum in fysiek veel betere conditie verkeert dan Jan met de pet en iets meer aan kan - ook al is zelfs dat geen excuus om al te zot te gaan doen. Collega van mij - neoprof - kwam eergisteren halverwege een rit zijn drinkbussen bijvullen op het werk en zag er ook maar enigszins verformfaaid uit, hoe fit hij ook mag zijn.

Sommige mensen kunnen ook gewoon beter tegen de warmte dan andere. Warmteclimatisatie is iets wat ook echt bestaat natuurlijk, als jij al heel uw leven in Afrika woont dan is uw lichaam ook veel beter gewoon aan de warmte. En dat staat los van hoe fit je bent.

Als je natuurlijk slecht tegen de warmte kan en amper tot geen climatisatie hebt en ineens ga je sporten bij zo een belastend weer dan kan het licht wel eens uit gaan.

Heb zo een tijdje geleden een discussie gehad met iemand die zei dat hij super goed tegen warmte kon en heel goed getraind was want hij zweette amper.
Het tegendeel was natuurlijk waar want effectief hij zweette niet veel maar zijn lichaam oververhitte gewoon gelijk een achterlijke, zweet is net goed want je hebt dat nodig om uw warmte kwijt te raken.

Tis ne halve geworden :(, de hitte maakt het kapot helaas , 10de keer omhoog wast al 37C , om het dan nog eens 10x te doen No thx

Bon tubeless op koersfiets: voorlopig niet overtuigd. Melk overal en gat (spleetje) niet dicht.

Opties:
- langs binnen plakken
- andere melk (heb nog die van muc-off) en hopen dat die het wel dicht
- plug proberen steken

Wat denken jullie?

Foto?
Plakken zal je het meest bedrijfszekerheid geven. Als de melk er zo uit kwam moet het al wel een aardige snee zijn.

Foto?
Plakken zal je het meest bedrijfszekerheid geven. Als de melk er zo uit kwam moet het al wel een aardige snee zijn.
Paar millimeter maar
Is wel de moment om eens zo een plug te proberen steken :D
Plakken kan ik dan eventueel ook nog extra

Fiets is gekuist, zal morgen ofzo wel eens naar het wiel kijken (zal wel mijn andere gebruiken of mtb nemen)

Eens leuk om te kunnen oefenen, want je gaat geen plug steken in een band waar het niet moet. Ik heb vorige rit voor 't eerst een plug moeten steken door een roeste nagel mee te pakken, zelf met een Chinaplug geen probleem en als het snel lukt blijft die gewoon op druk.

PXL-20220710-123047047-Copy.jpg

Van de week afgelaten, melk opgezogen met een spuit, de plek proper en ruw gemaakt en geplakt met een TipTop plakker en lijm.

Mja heb al gehoord dat het bij racer veel moeilijker is dan op MTB
Bij maat lukte het alvast niet en die heeft meer skills als mij

Bij de mtb heb je wel het probleem dat die noppen de grond in grijpen bij beklimmingen of hard remmen. Ik had zo een gat vlak tegen een nob aan en die werd telkens weer open getrokken. Dan hoorde ik een toer of 2 pssssttt en kon ik weer verder, maar dat was long term dus niet bepaald ideaal :)

Alweer miserie door tubeless hier. Doordat mijn ventielkop in IJsland vaak weigerde te blijven zitten heb ik daar met te lage bandendruk moeten rijden. Gevolg: zonet heeft de zijwand van mijn achterband het begeven. Nog een plug in moeten steken om thuis te geraken maar die band is de facto rijp voor de vuilnisberg na amper 2000km. Denk dat ik bij deze die band voorlopig niet terug tubeless zet, vooralsnog enkel miserie, tijdverlies en nu ook nog eens €60 de vuilnisbak in...

Vittoria Mezcal. Tan sidewall weliswaar, ik kreeg de zwarte niet tijdig te pakken. Misschien kan ik het huidige gat nog naaien, maar de zijwand ziet er helaas al op meerdere plaatsen niet meer geweldig uit.

Laatst bewerkt:
Iemand tips wat doen als ik mijn band niet deftig geseat krijg? De band ligt op een bepaalde plek dieper in de velg (die "guide" lijn is daar niet zichtbaar). Gaat om 37mm WTB banden.
Al vanalles geprobeerd: snel oppompen, traag oppompen, heel hard oppompen, zeepsopje aan de band/velg, etc...

Direct ook even de frustatie van mij afschrijven:

Klinkt onnozel maar dit is vandaag echt de druppel op een maand vol fietsmiserie: crankstel gebroken, vanochtend uit het niks band die plat staat op de koersfiets als ik wil vertrekken (waarschijnlijk versleten velglint ofzo), nu die zever met die gravelbanden, gisteren 2x lek gereden, ... Even de motivatie helemaal kwijt, had nog een koers aangestipt 11 september in mijn thuisdorp, maar als het zo voortgaat... Ben de week ervoor op vakantie dus het zal dan in die drie weken in augustus moeten gebeuren qua serieuzere voorbereiding en dan moet ik tegen dan nog aan een 50 of 52 buitenblad zien te geraken en te installeren. Voelt ook gewoon nog een keer zo kut omdat ik mijn fiets wel echt goed onderhoud + nog maar in maart binnen geweest bij de fietsenmaker voor een grondig nazicht, en nu precies opeens alles van zever tegelijk.

Schone sport wielrennen, maar sommige periodes heb ik het gevoel dat ik 70% bezig ben met materiaal & kloterij en 30% met effectief mij amuseren en fietsen :sop:

Zeepsopwater helpt als smeermiddel. En dan als de band opgepompt is een keer goed wrikken, de band zal dan wel ineens op de bead ploppen.

En ja, van onderdelen is het nog steeds triestig gesteld. Ik zou een nieuwe cassette en groot blad moeten hebben, maar niet te vinden, dus ik rij de huidige maar op/kapot en zal dan dit najaar alles tegelijk vervangen.

Donderdag een dikke 5u in regen gereden. Bij thuiskomst fiets afgespoten met tuinslang (douche stand van de sproeikop dus weinig druk), spons erover en afgedroogd.
Vandaag wil ik mijn ketting nog eens smeren en bij draaien hoor ik dat er nogal wat water in beide wielen staat.. nog nooit meegemaakt.. (is misschien normaalste zaak van de wereld?)
Wielen zijn DT Swiss PR1600 32mm met GP5000s skinwall op. Op internet lees ik, fiets in de zon zetten en zo laten uitdrogen.
Is dit voldoende? Of neem ik best beide banden eraf en afdrogen met handdoek?

Terug
Bovenaan