De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eindelijk nog eens goed kunnen doorvlammen zonder veel wind en eens in vorm. 32,5 solo. Was toch al een tijdje geleden. Sinds corona is het heel het jaar al met ups en downs. Voor hetzelfde geld ben ik binnen 2 weken weer niks meer waard.
 
Donderdag een dikke 5u in regen gereden. Bij thuiskomst fiets afgespoten met tuinslang (douche stand van de sproeikop dus weinig druk), spons erover en afgedroogd.
Vandaag wil ik mijn ketting nog eens smeren en bij draaien hoor ik dat er nogal wat water in beide wielen staat.. nog nooit meegemaakt.. (is misschien normaalste zaak van de wereld?)
Wielen zijn DT Swiss PR1600 32mm met GP5000s skinwall op. Op internet lees ik, fiets in de zon zetten en zo laten uitdrogen.
Is dit voldoende? Of neem ik best beide banden eraf en afdrogen met handdoek?
Vraag me af hoe je zoveel water in uw wiel hebt gekregen.
Dan heb je toch serieus goed op uw wielen gespoten.

In de zon zetten gaat veel van dat water doen verdampen. En anders inderdaad de band er eens afhalen.
 
Iemand tips wat doen als ik mijn band niet deftig geseat krijg? De band ligt op een bepaalde plek dieper in de velg (die "guide" lijn is daar niet zichtbaar). Gaat om 37mm WTB banden.
Al vanalles geprobeerd: snel oppompen, traag oppompen, heel hard oppompen, zeepsopje aan de band/velg, etc...

Direct ook even de frustatie van mij afschrijven:

Klinkt onnozel maar dit is vandaag echt de druppel op een maand vol fietsmiserie: crankstel gebroken, vanochtend uit het niks band die plat staat op de koersfiets als ik wil vertrekken (waarschijnlijk versleten velglint ofzo), nu die zever met die gravelbanden, gisteren 2x lek gereden, ... Even de motivatie helemaal kwijt, had nog een koers aangestipt 11 september in mijn thuisdorp, maar als het zo voortgaat... Ben de week ervoor op vakantie dus het zal dan in die drie weken in augustus moeten gebeuren qua serieuzere voorbereiding en dan moet ik tegen dan nog aan een 50 of 52 buitenblad zien te geraken en te installeren. Voelt ook gewoon nog een keer zo kut omdat ik mijn fiets wel echt goed onderhoud + nog maar in maart binnen geweest bij de fietsenmaker voor een grondig nazicht, en nu precies opeens alles van zever tegelijk.

Schone sport wielrennen, maar sommige periodes heb ik het gevoel dat ik 70% bezig ben met materiaal & kloterij en 30% met effectief mij amuseren en fietsen :sop:
Heb nog een 36-52 gebruikt liggen anders (5 bouts denk ik)
 
Zeepsopwater helpt als smeermiddel. En dan als de band opgepompt is een keer goed wrikken, de band zal dan wel ineens op de bead ploppen.


En ja, van onderdelen is het nog steeds triestig gesteld. Ik zou een nieuwe cassette en groot blad moeten hebben, maar niet te vinden, dus ik rij de huidige maar op/kapot en zal dan dit najaar alles tegelijk vervangen.
Seffens of morgen nog wat proberen, wel nest, op de koersfiets nog nooit moeilijkheden mee gehad en is ook gewoon binnenbandjes.

@SomeDude Berichtje gestuurd, thanks om te laten weten.
 
Uit mijn eigen ervaring, hoe minder je aan uw fiets zit te kloten hoe minder problemen je hebt. Als hij het nog doet gewoon afblijven.

Zaken zoals in de regen gaan rijden waarna je uw fiets moet kuisen en eventueel lekke banden of stukken hebt is een keertje overslaan. In de plaats daarvan eens op de rollen kruipen. Je moet zien dat je geen slaaf wordt van je fiets.
 
Uit mijn eigen ervaring, hoe minder je aan uw fiets zit te kloten hoe minder problemen je hebt. Als hij het nog doet gewoon afblijven.

Zaken zoals in de regen gaan rijden waarna je uw fiets moet kuisen en eventueel lekke banden of stukken hebt is een keertje overslaan. In de plaats daarvan eens op de rollen kruipen. Je moet zien dat je geen slaaf wordt van je fiets.
Dan kunde nadien natuurlijk wel niet stoefen met het feit dat gij wel nen echte zijt en gene saloncoureur zoals al die Zwift janetten. :tongue:
 
Het is wel al ver gekomen met het Shimano onderdelen tekort. Heb uit armoede maar op Ali besteld bij gebrek aan echte onderdelen.
 
Beter alle miserie in ene maand, dan iedere maand een beetje miserie. Positief denken! Kans op miserie enkel verkleind !
Ja komt wel weer in orde, kan nu een weekje toch niet fietsen omdat ik vrienden ga bezoeken in Duitsland, daarna weer met frisse goesting ;)

@MrKend54l Heb niet het gevoel dat ik er veel aan kloot, meestal gewoon 1x per week proper zetten, dus valt wel mee, maar sommige periodes snap ik wel wat je bedoelt met "slaaf van de fiets" :) Rollen heb ik helaas niet, maar gisteren bijvoorbeeld gewoon na de zever de loopschoenen uit de kast gehaald, deed deugd!
 
Uit mijn eigen ervaring, hoe minder je aan uw fiets zit te kloten hoe minder problemen je hebt. Als hij het nog doet gewoon afblijven.
Soms heb je ook gewoon pech, ooit eens 17 lekke banden op 3 weken tijd. Met verschillende wielen en banden. Van pure miserie een volledig nieuwe wielset gekocht om te proberen de cirkel te doorbreken. Na 500m daarmee ook lek gereden. Ik neem standaard 2 reservebandjes mee en toch is mijn vrouw me 2 keer moeten komen halen die periode.
 
Ja komt wel weer in orde, kan nu een weekje toch niet fietsen omdat ik vrienden ga bezoeken in Duitsland, daarna weer met frisse goesting ;)

@MrKend54l Heb niet het gevoel dat ik er veel aan kloot, meestal gewoon 1x per week proper zetten, dus valt wel mee, maar sommige periodes snap ik wel wat je bedoelt met "slaaf van de fiets" :) Rollen heb ik helaas niet, maar gisteren bijvoorbeeld gewoon na de zever de loopschoenen uit de kast gehaald, deed deugd!
Loopschoenen :laugh:. Als ik dat doe dan wenste ik dat ik problemen had aan mijn fiets, veel beter dan problemen aan: voeten, rug, dijen, knieën... :tongue:
 
Hier begint de conditie toch wat te beteren. Vandaag zelfs Quinten Hermans voorbij gefietst alsof hij stil stond :cool:
Ok ja, hij stond stil, te pissen tegen de maïs. Ik tel em toch :woohoo:
 
Het is wel al ver gekomen met het Shimano onderdelen tekort. Heb uit armoede maar op Ali besteld bij gebrek aan echte onderdelen.
Wat heb je dan nodig mss?
Soms heb je ook gewoon pech, ooit eens 17 lekke banden op 3 weken tijd. Met verschillende wielen en banden. Van pure miserie een volledig nieuwe wielset gekocht om te proberen de cirkel te doorbreken. Na 500m daarmee ook lek gereden. Ik neem standaard 2 reservebandjes mee en toch is mijn vrouw me 2 keer moeten komen halen die periode.
Soms is het probleem ook hoger te vinden. Een PEBKAC zoals ze zeggen
Ik denk dat ze een paar stukjes vergeten zijn als ze mij ineen gestoken hebben... of minderwaardig materiaal gebruikt, dat kan ook. :unsure: :tongue:
Oefeningen doen zou mijn kine zeggen :p
Al heb ik dat ook maar deze week toch wat gelopen (start to run voor gevorderden)
 
Ik denk dat ze een paar stukjes vergeten zijn als ze mij ineen gestoken hebben... of minderwaardig materiaal gebruikt, dat kan ook. :unsure: :tongue:
Oefeningen doen eh, veel oefeningen doen!
Is ook heel bevorderlijk voor het fietsen ook. Uw beenspieren en uw core zijn onontbeerlijk voor het fietsen.

Lopen moet je ook rustig opbouwen. Wat verleidelijk is gezien je meer kunt dan uw spieren gewoon zijn door uw fietsconditie.
 
Vandaag mijn eerste rit met 1000+ hm gefietst. Tot 600hm ging het goed, daarna wel peren gezien maar blijven doorvechten.
Hellingen waren tussen de 6% en 10%. Zeker vanaf 8% klimt mijne hartslag naar zone 4. Nog wel wat werk aan de winkel.

Wel heel tevreden dat ik heb volgehouden. Ik had mega slecht geslapen de nacht van te voren.
 
Gisteren gestoken door een wesp (denk ik), staat vandaag dik.
Morgen eens om cortisonenzalf, dus dope here we come!

@Airjinx rijden de stellaboys komende woensdag? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan