De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Gisteren over de middag mijn Zwift ruimte nog eens heringericht, paar uurtjes aan het opruimen geweest, waardoor er weinig tijd was om te fietsen. “Dan fiets ik gewoon morgen, toch?”

😑

Konden ze in de 90's al je vermogen bepalen? :thinking:
Was trouwens al eind de jaren 90 en toen spraken ze nog niet van ftp maar vermogen op overslag.

Vermogen werd toen vooral getest tijdens indoor inspanningstest. Vermogenmeters zoals we ze nu kennen kwamen toen net op. Meters op de crank waren toen onbetaalbaar en enkel gebruikt door de profs. Sommige hadden een powertap achternaaf maar ook nog berschrikkelijk duur. De meeste trainden gewoon op hartslag.

Reality check gedaan op zwift, ftp is van ooit 400+ voor 78 kg (22 jaar geleden als junior) naar nu 225 voor 116kg als 40 jarige cough patato.
Allez we spreken hier dus met een ex-prof :p
Als junior zulke waardes trappen dan zat je bij de lichting Boonen!

Met 116kg moet je toch ook al opletten op welke fiets je gaat rijden. Veel wielen en frames geven al geen garantie meer met dat gewicht.

Was trouwens al eind de jaren 90 en toen spraken ze nog niet van ftp maar vermogen op overslag.

Vermogen werd toen vooral getest tijdens indoor inspanningstest. Vermogenmeters zoals we ze nu kennen kwamen toen net op. Meters op de crank waren toen onbetaalbaar en enkel gebruikt door de profs. Sommige hadden een powertap achternaaf maar ook nog berschrikkelijk duur. De meeste trainden gewoon op hartslag.
Hoe zeker ben je er van die waarden accuraat zijn?
Da's toch verschrikkelijk veel? Da's los pro, nee?

Op het oude games.telenet was er een prof-renner, maar dat was geen 22 jaar geleden. Ik probeer mij te herinneren wie het was, maar 'k ga er niet opkomen. Zijn username was alleszins een zinspeling op zijn achternaam en de laatste ploeg waar hij voor reed was een Turkse ploeg, dacht ik. Of toch een land dat daar in de buurt lag.

Op het oude games.telenet was er een prof-renner, maar dat was geen 22 jaar geleden. Ik probeer mij te herinneren wie het was, maar 'k ga er niet opkomen. Zijn username was alleszins een zinspeling op zijn achternaam en de laatste ploeg waar hij voor reed was een Turkse ploeg, dacht ik. Of toch een land dat daar in de buurt lag.
De enige echte Kevin Seeldraeyers!

Das 5 en een beetje watt/kg. Genoeg om hier en daar een koers te winnen bij de juniors, maar niet van het niveau dat je zeker prof te worden. Dan moet je eerder richting 6w/kg gaan.

Das 5 en een beetje watt/kg. Genoeg om hier en daar een koers te winnen bij de juniors, maar niet van het niveau dat je zeker prof te worden. Dan moet je eerder richting 6w/kg gaan.
ok, maar op 17 of 18 jarige leeftijd? Lichaam nog in volle ontwikkeling. Daar komt sowieso nog kracht bij eer je prof bent en dan neig je wel snel naar 6 w/kg

De zoon van een collega van mij rijdt ook op hoog niveau bij de jeugd (niet voor ereplaatsen), is nu 17-19 jaar schat ik, en komt helemaal niet in de buurt van 400 watt naar hij zelf zei.

Hoeveel 17 of 18 jarigen rijden rond met een FTP van meer dan 400 watt?
'k heb moeite om het te geloven dat dat in de jaren 90 zo accuraat geweest gaat zijn.

Tenzij je natuurlijk zoals alle renners van toen ook gedopeerd was :p
Of ik onderschat hoeveel mensen meer dan 400 watt kunnen trappen

Disclaimer: zelf pas op mijn 26 beginnen fietsen, dus ik ken er eigenlijk niets van

ok, maar op 17 of 18 jarige leeftijd? Lichaam nog in volle ontwikkeling. Daar komt sowieso nog kracht bij eer je prof bent en dan neig je wel snel naar 6 w/kg

De zoon van een collega van mij rijdt ook op hoog niveau bij de jeugd (niet voor ereplaatsen), is nu 17-19 jaar schat ik, en komt helemaal niet in de buurt van 400 watt naar hij zelf zei.

Hoeveel 17 of 18 jarigen rijden rond met een FTP van meer dan 400 watt?
'k heb moeite om het te geloven dat dat in de jaren 90 zo accuraat geweest gaat zijn.

Tenzij je natuurlijk zoals alle renners van toen ook gedopeerd was :p
Of ik onderschat hoeveel mensen meer dan 400 watt kunnen trappen

Disclaimer: zelf pas op mijn 26 beginnen fietsen, dus ik ken er eigenlijk niets van
Veel magerder kon ik niet worden toen, sterker worden betekent meer spieren en dus meer gewicht. Om dan van 5,2 naar 6 w/kg te gaan moet je al bijna 500 watt gaan trappen.
Van de renners die een gelijkaardig niveau reden weet ik er maar ene die prof geworden is, en dat was niet echt een wegrennen bij de jeugd maar eerder een pistier. Wel hebben er verschillende enkele mooie wedstrijden gewonnen bij de elite zonder contract. De mannen van mijn lichting die prof geworden zijn waren toen al gewoon beter. (Ik ben van de generatie Steegmans, Kevin Van Impe, Nuyens, ....)

Tegenwoordig zijn er precies alleen maar zadels met ‘een uitsparing’. Misschien van mijn hart ne steen maken en eens bij Chamizo gaan kijken. Zij verdelen ook Fabric-zadels.

Terug
Bovenaan