De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Noobherstelling vraag: bij de combinatie groot tandwiel voor en achter blokkeert de ketting volledig, omdat deze te 'gespannen' zit aan de voorderailleur (ultegra r8000). Hoe kan ik dit verhelpen? L en H schroeven?

Noobherstelling vraag: bij de combinatie groot tandwiel voor en achter blokkeert de ketting volledig, omdat deze te 'gespannen' zit aan de voorderailleur (ultegra r8000). Hoe kan ik dit verhelpen? L en H schroeven?
Niet groot - groot of klein - klein schakelen :sarcastic:

L en H schroeven bepalen de limieten, daar blijf je best af tenzij je van crankstel veranderd. Enkel met de kabelspanning kan je spelen. Beetje lossen de de derri komt naar binnen, aanspannen en hij gaat naar buiten. Tenzij den derri tegen de limiet aanzit dan beweegt hij niet meer.

Niet groot - groot of klein - klein schakelen :sarcastic:

L en H schroeven bepalen de limieten, daar blijf je best af tenzij je van crankstel veranderd. Enkel met de kabelspanning kan je spelen. Beetje lossen de de derri komt naar binnen, aanspannen en hij gaat naar buiten. Tenzij den derri tegen de limiet aanzit dan beweegt hij niet meer.

Tis de vélo van de madam.. (al duizend keer gezegd ofc :biglaugh:)

Dank voor de tip alleszins!

Edit: krijg het zelf niet opgelost alleszins. Ketting loop steeds volledig vast. Betwijfel nu ook of het aan de voorderailleur ligt.

Laatst bewerkt:
Te korte ketting waarschijnlijk. Enige oplossing is dan een nieuwe ketting, en deftig op lengte maken (groot blad vooraan, groot blad achteraan, niet door de derailleur, straktrekken, en 3 schakels bijtellen als je ketting een masterlink heeft(zien dat je op een smalle schakel eindigt dan)).

Lijkt mij ook gewoon een te korte ketting. Ook al staat je voorderailleur niet helemaal goed, je zou perfect moeten kunnen ronddraaien (mits wat geschuur), zelfs als je helemaal aan het crosschainen bent.

Tis de vélo van de madam.. (al duizend keer gezegd ofc :biglaugh:)

Dank voor de tip alleszins!

Edit: krijg het zelf niet opgelost alleszins. Ketting loop steeds volledig vast. Betwijfel nu ook of het aan de voorderailleur ligt.
A ja die vrouwen, nooit luisteren!
Te korte ketting waarschijnlijk. Enige oplossing is dan een nieuwe ketting, en deftig op lengte maken (groot blad vooraan, groot blad achteraan, niet door de derailleur, straktrekken, en 3 schakels bijtellen als je ketting een masterlink heeft(zien dat je op een smalle schakel eindigt dan)).
Of aantal schakels tellen :unsure:

nu dat het toch over kettings en schakels gaat.

Als je van een 11-30 naar 11-32 cassette gaat en je wilt er een nieuwe ketting opleggen. Is dat dan gewoon het aantal schakels van de oude ketting + 2?

Laatst bewerkt:
Ja, +2 schakels. De “groot+groot+4” zorgt voor de meeste spanning op de ketting zonder te strak en te los op de extreme crosschainposities. Het nadeel is dat je dus geen buffer hebt als je een grotere cassette wil steken.

nu dat het toch over kettings en schakels gaat.

Als je van een 11-30 naar 11-32 cassette gaat en je wilt er een nieuwe ketting opleggen. Is dat dan gewoon het aantal schakels van de oude ketting + 2?
Doorgaans, maar in principe ben ik persoonlijk voor correct uitmeten om verrassingen of kleine foutjes te vermijden. 't Is gemakkelijk om ergens iets klein over het hoofd te zien en bv. de ketting net een schakel te ver in te korten.

Methodes genoeg om een ketting uit te meten. Kleinste-kleinste tandwiel, ketting door de derailleur en uitmeten zodat ze net niet tegen de onderkant van de achterderailleur komt is ook waterdicht. Wel dubbelchecken of de ketting overal netjes op de tandwielen ligt.

Dus ze kappen gewoon bomen omdat mtb'ers de natuur zouden vernielen?

Een tijd terug stond er een groot artikel in het nl magazine mountainbike plus waarin ANB en sport. Vlaanderen zichzelf op de borst klopten voor al de parcours die ze zogezegd realiseren en voorzien, om niet bleek af te steken tov de Nederlanders. Daar is in het volgende nummer veel kritiek op gekomen want veel gezever en leugens...

Bovenstaand artikel is ook weer tekenend voor het gebrek aan een constructieve visie.

Tijd voor de bunny-hop te verbeteren dus

E16ZjezWYAUmRoU.jpg

Laatst bewerkt:
Dus ze kappen gewoon bomen omdat mtb'ers de natuur zouden vernielen?

Een tijd terug stond er een groot artikel in het nl magazine mountainbike plus waarin ANB en sport. Vlaanderen zichzelf op de borst klopten voor al de parcours die ze zogezegd realiseren en voorzien, om niet bleek af te steken tov de Nederlanders. Daar is in het volgende nummer veel kritiek op gekomen want veel gezever en leugens...

Bovenstaand artikel is ook weer tekenend voor het gebrek aan een constructieve visie.
Is hier al jaren aan de gang.
Elke week nieuwe bomen om over de paadjes.
Ook vervelend voor de wandelaars natuurlijk.

Ik ben best wel 'groen' ingesteld, maar ik ben ook mountainbiker.
Ik begrijp dus wel dat 't niet wenselijk is en niet goed is voor de natuur (al heb ik het wel moeilijk met het verschil te zien tussen wandelen en fietsen op een jarenlang pad, het is toch niet dat wij allemaal achter elkaar zoveel meer van het groen aan de rand raken, meer lawaai maken,...).

Maar zorg gewoon voor voldoende legale alternatieven. Dat is de enige manier!!
Deze bomen omleggen zorgt voor gevaarlijke toestanden en iedereen gaat er om heen beginnen zoeken naar een mogelijkheid, wandelaars en fietsers, en binnen de kortste keren is er een extra pad.

Idem met de vele motorcrossers hier.
Die maken pas alles kapot.
Maar...Lommel Genk en Balen...waar kan je nog in je buurt legaal rijden??
Zorg voor legale alternatieven en het probleem lost zich grotendeels zelf op.

Ik snap niet dat er nog geen oude motorcross tracks terug geopend worden voor elektrische voertuigen. Dat is toch de toekomst, wees eens vooruitstrevend!

Ze leggen niet zomaar wat boompjes om he.
Dat kadert wel altijd in bosbeheer.
Ze willen enkel nog inheemse bomen, ze willen ruimte geven aan laaggroei planten, ruimte aan andere bomen, vliegroutes voor bijen en vlinders vrijmaken,...

't is de laatste tijd echt bijzonder triestig aan't worden. In Wallonië is er een belangenorganisatie die blijkbaar wel mooie resultaten zou bereiken na overleg met officiële instanties. In Vlaanderen zijn ze ook iets op poten aan't zetten, heb ik horen waaien. Het kan er niet snel genoeg zijn.

Enkele maanden geleden nadat ik mijn XC fully via fietsleasing, heb ik mij ook vrijwel meteen ingeschreven voor de Alps Epic. Ik wou al heel lang meedoen met een meerdaagse in de Alpen (al keek ik vooral naar de Swiss Epic), maar wel op de juiste fiets en met de vereiste technische bagage. Die twee zijn dit jaar samen gekomen. De bedoeling was om elk weekend minstens één grote tocht te doen, met veel hoogtemeters. Eventueel ook verlof nemen op mooie dagen om er op uit te trekken.

Daar is bijna niets van in huis gekomen door het weer als spelbreker. Wat een geluk dat er nog zwift is om de conditie op peil te houden. Vanmiddag ga ik Alpe de Zwift of de Mont Ventoux rustig oprijden.

Enkele maanden geleden woog ik ook 73 kg. Mij meteen voorgenomen om voor de wedstrijd nog wat kilo's kwijt te spelen, die ik eigenlijk al langer kwijt wou. Heel arbitrair 68 kg aangestipt als doel voor mijn 173 cm, die ik gisterenochtend en deze ochtend heb aangetikt. Nu nog 3 weken op peil houden tot aan de start. Daarna mag het weer richting een stabiele ~70kg evolueren. :)

Terug
Bovenaan