De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja dat mag altijd (heb geen cup/cous wielen).

Zaken die ik zou willen doen:

- derailleur afstellen
- remmen afstellen
- crank/pedalen er eens afnemen en invetten (aangezien er een tikkend geluid is)
- op termijn casette en ketting eraf nemen (dus casetteafnemer en kettingzweep?)
- derailleur: een goeie inbus of schroevendraaier (ik ben fan van een platte - minder risico op doorschieten)
- remmen: ik vermoed velgremmen? Een inbus
- Crank: een inbus en voor Shimano cranks een TL-FC16. Bottom bracket is afhankelijk van het type
- Cassette en ketting: inderdaad - best ook een kettingchecker, kost nauwelijks iets en je weet wanneer je best vervangt: slijtagemeter

Met andere woorden: voor jouw doelen, quasi niks uit zo'n setje.

- derailleur: een goeie inbus of schroevendraaier (ik ben fan van een platte - minder risico op doorschieten)
- remmen: ik vermoed velgremmen? Een inbus
- Crank: een inbus en voor Shimano cranks een TL-FC16. Bottom bracket is afhankelijk van het type
- Cassette en ketting: inderdaad - best ook een kettingchecker, kost nauwelijks iets en je weet wanneer je best vervangt: slijtagemeter

Met andere woorden: voor jouw doelen, quasi niks uit zo'n setje.
aanvullend daarop, koop ook zo'n momentsleutel: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-torque-wrench-1-4-2-24-nm-fixable-684323

Voor de zaken op het juiste moment aan te draaien. Je kan daar zo zot in gaan als je wilt, maar zo'n basic ding zoals ik hier link is meestal afdoende voor de beginner (wel altijd terug naar 0 draaien op het einde)

Dan ga je al heel veel kunnen doen. Verder gewoon eraan beginnen en als je iets nodig hebt, dat erbij kopen. Zo merk je pas wat je echt gaat gebruiken en wat niet.

Als laatste tip, eentje van Adam savage: buy cheap the first time: als je het veel gebruikt en het gaat kapot, koop je betere kwaliteit, gebruik je het veel en het gaat niet kapot, top! Gebruik je het weinig, ook top want je hebt er niet de hoofdprijs voor gegeven.

Ik heb zo'n decathlonsetje, de 500-reeks... Kwaliteit is maar so-so (maar beter dan het huismerk van den Brico/Hubo bvb), en de helft dat erin zit gebruik je inderdaad niet op moderne fietsen, maar ik moet wel zeggen dat in die 4 jaar dat ik die set heb, ik nog niets gesloopt heb. Kettingzweep is deftig, cassettetool is dat ook. Pedaalsleutel is wat aan de zachte kant, maar 95% van de pedalen tegenwoordig zit toch vast met een imbus via de achterzijde,... Ik kan wel zeggen dat ik 75% van die 500-set al eens een keer gebruikt heb in het eerste jaar, dus ik ga niet akkoord dat er veel overbodige spullen in zitten.

Voor het geld moet je het niet laten, het is altijd handig om te hebben (en je kunt het dan als je beter gerief hebt gekocht voor de home-workshop het gewoon in de koffer van de auto laten liggen voor noodherstellingen).

Ik weet intussen welke gereedschappen ik het meeste gebruik, dus daar heb ik nu betere kwaliteit van (Facom, Festtool,...) voor thuis. Park-Tool is fiets-specifiek, maar eigenlijk erg duur voor hetgene ze bieden.

Het enige waar ik niet op bespaard heb is een momentsleutel. Da's gewoon een must voor iedere moderne fiets (zeker een carbonnen, maar zelfs de aluminium onderdelen van tegenwoordig hebben een maximum moment, omdat die zo fijntjes gebouwd zijn).

Als laatste tip, eentje van Adam savage: buy cheap the first time: als je het veel gebruikt en het gaat kapot, koop je betere kwaliteit, gebruik je het veel en het gaat niet kapot, top! Gebruik je het weinig, ook top want je hebt er niet de hoofdprijs voor gegeven.

Dit is effectief hoe ik het heb gedaan. De kettingzweep uit dat kistje wordt nog steeds gebruikt, want daar is niks mis mee. Anderzijds hebben cheap tools mij toch ook al kopzorgen bezorgd. Het aantal inbusbouten dat ik heb moeten uitboren door Topcraft inbussen te gebruiken zijn niet meer te tellen. Soms ook door mijn eigen schuld, zoals tegen beter weten in PZ bits gebruiken in PH vijsjes en omgekeerd :woohoo:

Ik weet intussen welke gereedschappen ik het meeste gebruik, dus daar heb ik nu betere kwaliteit van (Facom, Festtool,...) voor thuis. Park-Tool is fiets-specifiek, maar eigenlijk erg duur voor hetgene ze bieden.
Ik heb nu een aantal tooltjes van PT en er komen ze zeker nog wat binnen op termijn. Enerzijds voor de magie van het merk :coolbrows: maar anderzijds ook omdat ik die prijzen zeker niet verkeerd vind. Die Y-inbussleutels kosten €12. En dan heb je er 3-in-1 met een ergonomische vorm, die echt wel met een hoge tolerantie zijn gemaakt. Sommige tools zijn inderdaad wel serieus duur, maar Facom/Snap-on/Knipex/... kunnen er ook wat van.

Nuja, eens je een kniptang oid. van die merken hebt gebruikt kan je echt niet terug, dus overprijsd is een relatief begrip.

Ja, ik heb nu wel het voordeel dat ik 0€ voor mijn Facom/Festtool heb moeten neertellen, want erfenis. Een goeie kniptang moet ik nog eens halen, en die Y-sleutels ook.

Dank voor de nuttige tips! Om mij te depanneren kan ik nu dan gewoon met inbussleutels voort. De overige tools pik ik dan binnenkort eens op.

Voor mijn red etap derailleur af te stellen heb ik enkel deze video teruggevonden. Indien iemand er een betere heeft: altijd welkom.

Dit is effectief hoe ik het heb gedaan. De kettingzweep uit dat kistje wordt nog steeds gebruikt, want daar is niks mis mee. Anderzijds hebben cheap tools mij toch ook al kopzorgen bezorgd. Het aantal inbusbouten dat ik heb moeten uitboren door Topcraft inbussen te gebruiken zijn niet meer te tellen. Soms ook door mijn eigen schuld, zoals tegen beter weten in PZ bits gebruiken in PH vijsjes en omgekeerd :woohoo:
Haha idd, alles lijkt duur tot ge iets van uwe velo naar de zak maakt door goeikope tools. Heb die les ook op de harde manier geleerd. En nekeer ge het meeste materiaal twee keer gebruikt haalt ge het er zeker uit ipv naar de fietsenmaker te gaan.

Dit weekend een eerste rit gemaakt (50km), ben best wel tevreden van deze broek (van Futurumshop zelf). Iemand enig idee met welke deze te vergelijken zijn, uit ervaring? Of een betere zeem?
Voordien sneller last van het zitvlak en nu zelfs niets, wat een verademing.

Hoe staan jullie tegenover die Garmin schema's?
Andere/betere om op te bouwen of zijn deze ook goed?
Bij het lopen kan ik dit zelf wel wat maar fietsen is nieuw voor me ook geen idee van fietsintervals (hoe lang, hoe vaak herhalen, bergop, ...).
Veel rijden lees ik hier (wat ik nu probeer) maar wat extra structuur is soms wel fijn.

Soms wel wat "last"/verzuring van de onderrug maar ik vermoed dat dit gewoon komt doordat ik deze houding helemaal niet gewend ben.

Ik positief. Gewoon puur omdat ik merk dat ik er vooruit door ga (maar ik heb geen vermogensmeter dus geen flauw idee hoeveel/of het daadwerkelijk klopt) en het redelijk korte trainingen zijn.

De loopschema's hebben mij al goed geholpen en ik heb ook al eens zo'n fietsschema gevolgd maar toen was dat voor niets specifieks. Als ik het schema nu bekijk is het veel zone 2 fietsen afgewisseld met wat intervalletjes. Perfect voor mij.

Enige idee waarom die 2 klims ingeschikt zouden zijn om af te dalen? :/ Als je het kan rijden naar boven, lijkt me naar beneden rijden ook doenbaar?

Wij waren eerst ook van plan om alles off-road terug te dalen. Maar de route naar boven was eigenlijk maar gewoon gravel, mat af en toe een stukje zwaardere stenen. Daar was helemaal niks spannends aan. Dus wij hebben toen gekozen om de weg naar beneden af te dalen zodat we eens echt konden doorknallen naar beneden tegen 80-90 per uur. Zalig op een MTB met veel grip en schrijfremmen, wat in die tijd op koersfietsen amper gebruikt werd.

Hello, ik ben op zoek naar wat advies mbt een tweedehands fiets als eerste koersfiets.

Een collega van mij verkoopt zijn fiets (Scott Speedster S20) voor een appel en een ei : 100€. Nu ben ik wel aan het twijfelen of ik die zou overnemen. Hij staat nog goed in orde maar de maat is namelijk een 54 terwijl ik 1m83 ben.

Zou dit parten spelen, of kan ik mits aanpassing aan het zadel en stuur er nog deftig mee fietsen? Ik heb er al een toertje mee gedaan en alles lijkt mij goed mee te vallen, maar ik ben niet gewoon om met dit type fiets te rijden en heb natuurlijk maar een kwartiertje gereden.

Kan dit op lange termijn een probleem worden of ben ik beter om deze gewoon links te laten liggen?

Thx!

Als het niets is, kun je hem altijd (door)verkopen voor 't zelfde, of zelfs nog met wat winst.

Een framemaat 54 voor iemand van 183cm is misschien aan de krappere kant (dat "hoort" een 56 te zijn), maar zeker doenbaar². Het "nadeel" van op een fiets van een maat kleiner te rijden is dat je je zadel vrij hoog moet zetten tegenover de maximum hoogte dat je stuur kan hebben, en je dus erg voorovergebogen ("aero") gaat zitten.

(² Ik ben 193cm, en ik rij qua wegfiets met een 56. Hoort totaal niet, maar ik kom er wel mee weg. Ik heb wel een stem van 140mm om mijn stuur ver genoeg naar voor te krijgen), en mijn zadel staat echt wel hoog vergeleken met mijn stuur.

Hello, ik ben op zoek naar wat advies mbt een tweedehands fiets als eerste koersfiets.

Een collega van mij verkoopt zijn fiets (Scott Speedster S20) voor een appel en een ei : 100€. Nu ben ik wel aan het twijfelen of ik die zou overnemen. Hij staat nog goed in orde maar de maat is namelijk een 54 terwijl ik 1m83 ben.

Zou dit parten spelen, of kan ik mits aanpassing aan het zadel en stuur er nog deftig mee fietsen? Ik heb er al een toertje mee gedaan en alles lijkt mij goed mee te vallen, maar ik ben niet gewoon om met dit type fiets te rijden en heb natuurlijk maar een kwartiertje gereden.

Kan dit op lange termijn een probleem worden of ben ik beter om deze gewoon links te laten liggen?

Thx!
Overnemen! :)

Die gaat in elke geval te klein zijn, tenzij je een freak of nature bent, maar kan door wat spelen met bijvoorbeeld een instelbare stuurpen een goed beeld geven van welk type fiets voor jou geschikt is. Je gaat er sowieso geen verlies op maken en een speedster is ook geschikt als snelle hydbride.

Bedankt voor de respons :)

Intussen blijkt het een maat 53 te zijn (my bad). Dus eigenlijk gericht op mensen van 160 - 170 cm. Kan ik dit compenseren met het zadel af te stellen? Als ik er mee rond toer zit ik effectief vrij diep, maar ik ben enkel stadsfietsen gewoon natuurlijk.

Mag je eigenlijk al terug met de auto naar Nederland of Frankrijk om daar te gaan fietsen?
Of heeft dat altijd gemogen?
Ik zie door de bomen het bos niet meer :unsure:

Van België wel, van Nederland niet (eerst 5 dagen quarantaine, dan negatieve test), Frankrijk vereist het dragen van een bewijs van een negatieve PCR test van maximum 72 uur oud, alsook een verklaring op eer dat je je aan de lokale maatregelen gaat houden, op papier.

Van België wel, van Nederland niet (eerst 5 dagen quarantaine, dan negatieve test), Frankrijk vereist het dragen van een bewijs van een negatieve PCR test van maximum 72 uur oud, alsook een verklaring op eer dat je je aan de lokale maatregelen gaat houden, op papier.
Je bedoelt dat, als Belg zijnde ik wel met de auto naar Valkenburg mag rijden, daar toertje met de fiets mag maken en zonder problemen naar huis mag.
Maar een Nederlander mag dan niet in België komen fietsen?

Nee, omgekeerd. Als Belg mag je niet in Nederland komen zonder eerst 5 dagen in (thuis)isolatie te gaan, zolang België voor Nederland een oranje zone is, welk het nog steeds is. Wat ik wil zeggen is dat je van de Belgische overheid gerust naar andere plekken in Europa mag reizen, waaronder Nederland, maar van de Nederlandse Overheid mag je niet zomaar op hun grondgebied.

Terug
Bovenaan