De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik snap het probleem toch echt niet hoor.
Ik zou net zeggen super service van DT swiss, er duiken problemen op en zij regelen gewoon kosteloos alles voor u.
Ja het is een beetje vervelend dat je uw wielen even kwijt bent, maar zo kunnen ook niks laten weten en u de boel kapotrijden en dit op gebruikschade steken.

En eerlijk gezegd kan canyon hier ook weinig aan doen natuurlijk.

Komen we ineens bij de essentie uit. Als je uw fiets niet kan missen, hoezo heb je dan ook maar 1 fiets…
Ben je wel een fietser dan? Ben je echt een liefhebber?

Voor alle klagers, ik heb nog enkele fietsen staan met deftige wielen die ze mogen huren. 2 x maat 56, maat 54 en maat 48 van de madam, ook nog tt en oude 26´´ mtb.
Wie eerst is betaald het meeste, ahja beste materiaal.

Ik wil het hotwaxen ook eens testen. Heb al Silca hotwax besteld, nu nog iets om het op te warmen.
Voor de mannen die hier ervaring mee hebben, zou deze voldoende zijn?
Inhoud 540ml
Lekker goedkoop. Heb geen zin om veel geld uit geven omdat ze er weer een "het is voor de fiets' stempel op plakken en prijs x3 doen.
Anders check ik wel eens een rijstkoker of zo :)
Ondertussen gebruik ik nu al ongeveer 10maanden wax ipv olie.

Grootste voordeel is dat het veel properder is dan olie. Er plakt geen vuil meer aan uw ketting en tandwielen. Dus ook geen kuiswerk meer.
2e voordeel is dat ik precies toch tragere slijtage opmerk. Zoiezo wissel ik altijd 2 kettingen maar het slijt nu nog trager.
Deze 2 voordelen zorgen ervoor dat ik permanent bij wax ga blijven.

Nadelen zijn er ook.
Het is iets meer gedoe. Ik zou eigenlijk tussendoor de ketting iets vaker volledig in een wax badje moeten leggen maar dan moet je ze best ook altijd weer helemaal zuiver maken. Wat meer gedoe dus en doe ik misshien te weinig. Ik wax gewoon voor elke rit (de dag ervoor als ik het niet vergeet) met liquid wax. Is vloeibaar door emulsie wax en water en het water verdampt dan na enkele uren. Als je dit doet vlak voor vetrek vliegt alles er zo terug uit.
Heb dan wel soms dat tijdens lange ritten de ketting na +2u toch wat geluid begint te maken.
De producten zijn ook duurder dan olie maar verdien je deels terug door langere levensduur.
En om te testen doe ik het cheap ass en dat werkt evengoed. Investering 10euro voor de metalen lussen om door de ketting te steken. Die zijn echt handig en had ik eerst niet. De rest had ik allemaal nog.
Bekijk bijlage IMG_1406.jpeg

Mijn zoontje (13 jaar, 140cm groot) zijn 24" scott scale MTB wordt echt wel te klein door een plotse groeispurt. Begin vorig jaar was die fiets aan de grote kant, nu hebben we zowat het einde van de zadelpen bereikt.
Zou die reeds op een 27,5" fiets kunnen, of is dat nog een stap te ver?

Fietsen waar hij interesse in heeft met zijn 700-ish budget dat hij gekregen heeft (maar verder mag oprekken uit zakgeld) en waar redelijk dichtbij een dealer van is, zijn:
- Cube aim race/pro
- Trek marlin 5 gen 3
- Orbea Onna 40

Lichte voorkeur voor Trek omdat hij dan hetzelfde merk heeft als mij, maar uiteindelijk maakt het niet veel uit.

Er zijn nog merken die 26"fietsen maken, maar die vindt hij vaak kinderachterig (leeftijd) en snap ik wel aangezien die naar het middelbaar gaat. Verder hebben die vaak een lelijke kleur of ze hebben nog altijd 2 bladen vooraan (zoals de scott scale Roxter 26"disc).
Enige vorm van vering (stoer), single blad vooraan en schijfremmen zijn voor hem een absolute must.

Iemand die hierop een licht kan schijnen?
Op hoogte zou je zeggen dat het wss te groot is, maar hij heeft redelijk lange benen zoals bij mij, ik moet altijd een maat groter nemen daardoor.

Laatst bewerkt:
@HUSKE framemaat staat er niet bij maar lijkt me OK voor uw zoon. En nog wat onderhandelen natuurlijk :-)

Lijkt mij een fiets met 29"wielen, dat is sowieso te groot.
Mijn zoon heeft niets tegen 2de hands overigens, enkel een fiets ui de decathlon moet hij niet,

Laatst bewerkt:
Lijkt mij een fiets met 29"wielen, dat is sowieso te groot.
Mijn zoon heeft niets tegen 2de hands overigens, enkel een fiets ui de decathlon moet hij niet,
Voor rond de 700euro zou ik 2dehands zoeken. Meer waar voor je geld dan. En binnen 1-2jaar toch weer te klein waarschijnlijk.

Voor rond de 700euro zou ik 2dehands zoeken. Meer waar voor je geld dan. En binnen 1-2jaar toch weer te klein waarschijnlijk.

I know, en dat is een mogelijkheid.
Maar klieinere fietsen met single blad vooraan bestaan nog niet zo lang. Ik ken ook niet veel volk die 1250-1500 euro uitgeven voor een fiets van een kind (om terug te vallen tot 700 euro) en dat zie je ook in zoekertjes. Verder moet de staat ook nog goed zijn ed.

I know, en dat is een mogelijkheid.
Maar klieinere fietsen met single blad vooraan bestaan nog niet zo lang. Ik ken ook niet veel volk die 1250-1500 euro uitgeven voor een fiets van een kind (om terug te vallen tot 700 euro) en dat zie je ook in zoekertjes. Verder moet de staat ook nog goed zijn ed.
Canyon heeft ook jeugdfietsen.

@Leclerc , die canyon had hij ook al gezien, maar incl verzending, pedalen en stand kom je eerder aan 800-850 euro uit.

Op 2dehands moet je echt wel geluk hebben. Mijn zoon (15j) rijdt zo al een jaar rond op een erg nette Kona Honzo die ik voor 450 euro op de kop heb getikt...

De scott die hij nu heeft is ook 2de hands, voor 270 euro, volledig nazicht gehad bij de fietsenmaker, nieuwe ketting en banden toen gekregen. Die fiets ziet er nu nog nieuw uit, mijn zoon is hier in co-ouderschap en bij de mama heeft die een 2de fiets (onbekend online merk).

Beide fietsen zijn een small (staat op de kader), die gaan jammer genoeg te groot zijn.

Nadelen zijn er ook.
Het is iets meer gedoe.
Dan doet ge iets fout...

In principe eens uw ketting fansoenlijk gewaxed is moet ge niks meer doen.
En met niks bedoel ik dan ook niks: daar hoort dus ook bij niet wassen...

Ik kan makkelijk met de MTB 300km rijden zonder ook maar iets te moeten doen. En eigenlijk veel langer ook. Maar als ik op 3 daags weekend ga neem ik niet eens wax mee.

De fout die velen maken is om hun ketting te wassen, of nog erger te ontvetten.
Die wax trekt steeds dieper en dieper in de schakels. Maar als ge dat gaat wassen haalt ge dat helemaal om zeep.

Dus iedere keer als ik mijn fiets was is het wel: ketting er af

Absoluut het enige wat ge soms eens moogt doen: effe met ne droge borstel erover om het ergste vuil te verwijderen.

Mijn zoontje word in augustus 13 jaar en is 1.5 groot, zijn fiets was ook veel te klein en daarmee gekeken voor een andere.
Ik heb een Cube analoog gekocht maat L een 29r.
De zadelpen moest wel heel op het laagste maar nu 2 maanden later is die al 2 maal omhoog gegaan.
Die kereltjes groeien lijk kool en daarmee een fiets op de “groei” gekocht en moet zeggen dat gaat prima, wij gaan samen mountenbiken en met die 29r ipv nog een 24r rijd dat vele malen beter.

Heb die Cube trouwens online gekocht wat toch 350€ scheelde met de plaatselijke fietsenmaker aangezien ik toch alles zelf aan mijn fietsen doe is het geen probleem als er iets scheelt.

Nadelen zijn er ook.
Het is iets meer gedoe. Ik zou eigenlijk tussendoor de ketting iets vaker volledig in een wax badje moeten leggen maar dan moet je ze best ook altijd weer helemaal zuiver maken. Wat meer gedoe dus en doe ik misshien te weinig. Ik wax gewoon voor elke rit (de dag ervoor als ik het niet vergeet) met liquid wax. Is vloeibaar door emulsie wax en water en het water verdampt dan na enkele uren. Als je dit doet vlak voor vetrek vliegt alles er zo terug uit.
Heb dan wel soms dat tijdens lange ritten de ketting na +2u toch wat geluid begint te maken.
De producten zijn ook duurder dan olie maar verdien je deels terug door langere levensduur.
En om te testen doe ik het cheap ass en dat werkt evengoed. Investering 10euro voor de metalen lussen om door de ketting te steken. Die zijn echt handig en had ik eerst niet. De rest had ik allemaal nog.
Bekijk bijlage 42933

Ik gooi die gewoon om de x kilometer in het wax bad, zonder zuiver te maken of dergelijke. Zo moet het ook volgens cyclowax: https://www.cyclowax.com/blogs/guides/rewaxing-your-chain. Werkt ook perfect zo en eigenlijk weinig moeite.

Liquid wax doe ik héél zelden (eigenlijk enkel bijwaxen op een meerdaagse tocht).

Ondertussen gebruik ik nu al ongeveer 10maanden wax ipv olie.

Grootste voordeel is dat het veel properder is dan olie. Er plakt geen vuil meer aan uw ketting en tandwielen. Dus ook geen kuiswerk meer.
2e voordeel is dat ik precies toch tragere slijtage opmerk. Zoiezo wissel ik altijd 2 kettingen maar het slijt nu nog trager.
Deze 2 voordelen zorgen ervoor dat ik permanent bij wax ga blijven.

Nadelen zijn er ook.
Bekijk bijlage 42933
Wat is de ervaring bij regen ? Blijft de hotwax beter zitten of spoelt ze ook zo snel weg als de dripwaxes? Zelf ben ik ook twijfelend om van drip naar hotwax te gaan. Ik wil vooral een drivetrain die lang mooi blijft.
Ik snap het probleem toch echt niet hoor.
Ik zou net zeggen super service van DT swiss, er duiken problemen op en zij regelen gewoon kosteloos alles voor u.
Ja het is een beetje vervelend dat je uw wielen even kwijt bent, maar zo kunnen ook niks laten weten en u de boel kapotrijden en dit op gebruikschade steken.
Ik ga niet met een steen gooien naar DT SWISS, maar we moeten ook eerlijk zijn

*DT swiss kiest voor productie in Vietnam, vermoedelijk om kosten te besparen en winst te maximaliseren.
*Het is aan Dt Swiss om wielen te leveren die comform zijn.

Het is dus ook normaal dat ze het probleem oplossen.
En eerlijk gezegd kan canyon hier ook weinig aan doen natuurlijk.
Er zijn dus mensen die nu fietsen geleverd krijgen met slechte wielen, terwijl Canyon wel op de hoogte is, maar toch de fietsen uitstuurt met die wielen. Eigenlijk zou Canyon de logistiek en wissel op zich moeten nemen. Je koopt een fiets, geen samenraapsel van componenten. Ik ga mijn derailleur toch ook niet afhalen en opsturen naar Shimano. Consumentenrecht zit nog raar in elkaar, het zou mij niet verbazen dat er nog claims zullen volgen naar Canyon toe. Het laatste wat we moeten doen is medelijden hebben met Multinationals.
Komen we ineens bij de essentie uit. Als je uw fiets niet kan missen, hoezo heb je dan ook maar 1 fiets…
Ben je wel een fietser dan? Ben je echt een liefhebber?
Probeer dat eens uit te leggen aan de vrouw. Die ziet nu alweer een kans om het fietsen aan banden te leggen met die Recall. Soon, de leasing. Dan komt er wel een 2e fiets.

Ik gooi die gewoon om de x kilometer in het wax bad, zonder zuiver te maken of dergelijke. Zo moet het ook volgens cyclowax: https://www.cyclowax.com/blogs/guides/rewaxing-your-chain. Werkt ook perfect zo en eigenlijk weinig moeite.

Liquid wax doe ik héél zelden (eigenlijk enkel bijwaxen op een meerdaagse tocht).

Ben nu 2 weken geleden overgeschakeld naar hotwax,
Nieuwe ketting, gereinigd met product speciaal voor fabrieks vet te verwijderen, gewaxed, 2h bezig geweest casette pullies & voor bladen te kuisen.

Ik ben eerlijk gezegd wel teleurgesteld. Er komt toch nog steeds enig zwart op de casette.

Ketting bleef wel goed gewaxed on de regen.

Maar ik vind het veel werk, voor minder resultaat. Hopelijk hoopt de wax nu niet echt op zoals bij liquid wax.

Mijn collega gebruikt zelf ultrasoon bad, en daar zag ik toch ook nog znog zwart op zijn casette.
Mss had ik gewoon onrealistische verwachtingen.

Ja het maakt wel minder lawaai heb ik de indruk.

Gisteren die nieuwe ketting tzrug in het badje gestoken, kwam super veel zwart uit, en nu is gans dat badje vuil.

Geen idee wat ik verkeerd gedaan heb

Terug
Bovenaan