Ondertussen gebruik ik nu al ongeveer 10maanden wax ipv olie.
Grootste voordeel is dat het veel properder is dan olie. Er plakt geen vuil meer aan uw ketting en tandwielen. Dus ook geen kuiswerk meer.
2e voordeel is dat ik precies toch tragere slijtage opmerk. Zoiezo wissel ik altijd 2 kettingen maar het slijt nu nog trager.
Deze 2 voordelen zorgen ervoor dat ik permanent bij wax ga blijven.
Nadelen zijn er ook.
Het is iets meer gedoe. Ik zou eigenlijk tussendoor de ketting iets vaker volledig in een wax badje moeten leggen maar dan moet je ze best ook altijd weer helemaal zuiver maken. Wat meer gedoe dus en doe ik misshien te weinig. Ik wax gewoon voor elke rit (de dag ervoor als ik het niet vergeet) met liquid wax. Is vloeibaar door emulsie wax en water en het water verdampt dan na enkele uren. Als je dit doet vlak voor vetrek vliegt alles er zo terug uit.
Heb dan wel soms dat tijdens lange ritten de ketting na +2u toch wat geluid begint te maken.
De producten zijn ook duurder dan olie maar verdien je deels terug door langere levensduur.
En om te testen doe ik het cheap ass en dat werkt evengoed. Investering 10euro voor de metalen lussen om door de ketting te steken. Die zijn echt handig en had ik eerst niet. De rest had ik allemaal nog.
Bekijk bijlage 42933