De Wever I gaat van start met Arizona

Ik lig in een deuk hier. Rubio (en Trump) willen 5% defense spending. Concreet is dat van 7.6 mld naar 30 mld voor ons land. Ik lees al overal dat het onmogelijk is. Straks moeten we nog een stuk uit die 140 mld sociale zekerheid gaan gebruiken om ons land te verdedigen zeg.

Wanneer gaan we wakker worden.

Voor de camera van de VRT zei hij donderdagavond dat België, net als Hongarije, de Israëlische premier Benjamin Netanyahu niet zou arresteren mocht die op Belgisch grondgebied landen. “Er is ook nog zoiets als realpolitik. Ik denk niet dat er een Europees land is dat Netanyahu zou arresteren mocht hij op het grondgebied zijn. Frankrijk zou dat niet doen, en ik denk dat wij dat ook niet zouden doen.”
Deed de premier deze uitspraken met de steun van zijn regering? Of sprak hij voor zijn beurt? Navraag leert dat deze uitspraken van de premier níét waren doorgesproken binnen de regering. En ze vormen wel degelijk een koerswijziging. Nog geen half jaar geleden zei (toen nog ontslagnemend) minister Frank Vandenbroucke (Vooruit) dat België wél gebonden is aan een aanhoudingsbevel uitgevaardigd door het Internationaal Strafhof. “Dat is ook logisch”, aldus Vandenbroucke toen bij diezelfde VRT. “Wij staan aan de kant van de slachtoffers en van het internationaal recht.” Vandenbroucke wees er toen op dat dat zowel zou gelden voor Netanyahu, voor voormalig Israëlisch minister van Defensie Yoav Galant als voor Hamasleider Mohammed Deif (die inmiddels overleden is, red.) én ook voor de Russische president Vladimir Poetin.

Bedroevende commentaar van onze premier.

Niet alleen omdat zijn uitspraken duidelijk niet het standpunt van de regering vormen, maar ook omdat hij hiermee verder het reeds dalende respect voor internationale verdragen en wetten ondermijnt.

Ik verschiet hier ook van. Voor een partij die respect voor de wet en orde zo hoog in het vaandel draagt. Geen idee waar dit vandaan komt

De premier/regering kan toch niet beslissen om iemand te arresteren of in de boeien te slaan? Ofwel?

Hij zegt ook niet dat we dat niet gaan doen, enkel dat hij dat denkt

De premier/regering kan toch niet beslissen om iemand te arresteren of in de boeien te slaan? Ofwel?

Iemand in de boeien slaan zal zeker niet lukken, maar op basis van internationaal recht iemand niet in de boeien slaan is al wat makkelijker. Internationaal recht staat op dat vlak vaak wel nog wat los van justitie in het algemeen. Het zou verre van de eerste keer zijn dat een internationaal aanhoudingsvbevel niet uitgevoerd wordt door een land en dat zal meestal wel door de regering van een land beslist worden, niet door justitie.

Ik denk dat het redelijk onwaarschijnlijk en ondiplomatisch is om een regerend leider van een ander land te gaan arresteren. Als zijn termijn zou uitgedaan zijn dan is het een ander verhaal.

Wat de Wever zegt is gewoon realistisch, maar ideologisch niet correct uiteraard.

Realpolitik, dient dan ook voor mensen die in de echte wereld beleid voeren.
De internationale gevolgen voor België zouden niet te overzien zijn als je op dit vlak heiliger wilt gaan zijn dan de paus.
En wat winnen we erbij? Alsof het conflict in Israël opgelost zou zijn met een arrestatie van Netanyahu...

Dat de grootste veroordeling vanuit de hoek van de Groen-dromers komt behoeft dan ook geen verbazing.

Hij had er misschien nog bij kunnen zeggen "maar dat betekent niet dat we Netanyahu ook moeten uitnodigen".

Je moet je gewoon even voorstellen dat Netanyahu nu voet op land zet in België en gearresteerd wordt, en wat dat allemaal in gang zou zetten op het huidige dramatische politieke wereldtoneel.

Zoals @Sneeuwstorm zegt: het is (helaas!) een realistische uitspraak, maar eentje die hij beter niet gedaan had.

Dat klopt. Het Internationaal Strafrechthof contacteert het federaal parket om de internationaal geseinde verdachte te arresteren. De regering of premier heeft daar geen rol bij.

“De echte realiteit is dat Bart De Wever wettelijk niets te zeggen heeft over deze kwestie. In België is er een speciale wet die bepaalt dat voor de aanhouding in het kader van het Internationaal Strafhof geen politieke tussenkomst mogelijk is. Het is de procureur van het Internationaal Strafhof die het federaal parket contacteert met de vraag om een bepaalde verdachte te arresteren, ook als het over een staatshoofd als Benjamin Netanyahu zou gaan. Het federaal parket moet dan enkel controleren of de identiteit van de gearresteerde correct is, waarna de verdachte wordt overgedragen aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Den Haag beslist of de aanhouding opportuun is en conform de internationale wetgeving gebeurt. Het is niet aan het Belgische gerecht en al zeker niet aan een Belgisch politicus om daarover te oordelen.”

Waarom doet De Wever deze uitspraak?
“Ik begrijp dat echt niet. Zulke uitspraken doen de geloofwaardigheid van België geen goed. Je kan niet kritisch zijn voor de houding van Mongolië over Poetin, om vervolgens terug te krabbelen als het over België en Netanyahu gaat.”

Het Hof krijgt al langer de kritiek dat het enkel oorlogsmisdadigers uit het Zuiden berecht en geen leiders uit het Westen.
“Net daarom is de houding van De Wever niet positief. Want de grote verdienste van de huidige hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof Karim Ahmed Khan is net dat hij ook de leiders van machtige staten durft aan te pakken. Ik vrees dat we de uitspraak van De Wever moeten kaderen in het spanningsveld tussen een groeiend aantal politici en de rechterlijke macht. Deze week zagen we ook al hoe Marine Le Pen in Frankrijk haar veroordeling omschreef als het gevolg van een politiek proces: terwijl de straf berustte op een wet die ze zelf mee had goedgekeurd. Het kan niet dat politici de rechtsregels afvallen zodra die in hun nadeel spelen. Zo belanden we uiteindelijk in een zeer gevaarlijke situatie die de democratie en de rechtsstaat ondermijnt. Het democratische grondbeginsel van scheiding tussen de uitvoerende en de rechterlijke macht komt daardoor onder druk te staan. “​

Het enige waar De Wever controle over heeft is om Netanyahu wel of niet officieel uit te nodigen in België. Dat had dan ook simpelweg zijn antwoord moeten zijn.

Volgens Les Engagés komt het helemaal niet aan de regering toe om in zo'n geval over een arrestatie te beslissen. "België blijft achter het Internationaal Strafhof en de internationale regels staan", zegt de partij. "Een eventuele arrestatie van Netanyahu mocht hij naar België komen is sowieso een juridische beslissing die niet aan de regering toebehoort wegens de scheiding der machten."

Realpolitik, dient dan ook voor mensen die in de echte wereld beleid voeren.
De internationale gevolgen voor België zouden niet te overzien zijn als je op dit vlak heiliger wilt gaan zijn dan de paus.
En wat winnen we erbij? Alsof het conflict in Israël opgelost zou zijn met een arrestatie van Netanyahu...

Dat de grootste veroordeling vanuit de hoek van de Groen-dromers komt behoeft dan ook geen verbazing.
Welke internationale gevolgen?

De VS heeft zijn rol als morele leider van de wereld opgegeven. En wie gaat er voor de rest iets zeggen? Het zijn allemaal dictaturen of niet veel beter.

Welke internationale gevolgen?

De VS heeft zijn rol als morele leider van de wereld opgegeven. En wie gaat er voor de rest iets zeggen? Het zijn allemaal dictaturen of niet veel beter.

In een wereld met minder en minder écht democratische leiders, wil je daarin echt het precedent gaan scheppen dat wij internationale leiders hier gaan arresteren?

Realpolitik houdt in dat je die reputatie niet wilt, of de leiders van héél wat landen zetten hier nooit meer voet aan de grond voor diplomatische banden aan te halen.

What's next dan? Trump aanklagen bij het internationaal Strafhof (de V.S. erkent dat hof dacht ik overigens ook niet?) en vervolgens de leider van de V.S. arresteren als die hier met de NATO of (in het geval van Trump minder waarschijnlijk helaas) de EU komt babbelen?
Je kan niet én internationale hub willen zijn/blijven (wat moeilijker en moeilijker wordt met wat voor een sh*thole Brussel aan het worden is) én heiliger zijn dan de paus op dit vlak.

Frankrijk heeft al dezelfde garanties gegeven dat ze Netanyahu niet zouden arresteren, en tot nader order is Frankrijk wél een democratisch land.

En ik herhaal mijn vraag: wat brengt het op? Gaat het conflict in Israël stoppen? Denk het niet.

Het is een ongelukkige uitspraak van De Wever, zeker in het licht van zijn kritische uitspraak over het niet-arresteren van Poetin in Mongolië dat het ICC erkent. Dat een arrestatie een internationaal schokeffect in de diplomatieke wereld zou veroorzaken is wel een feit, daar moeten we niet flauw over doen. Het interessantste dat De Wever had kunnen doen is om dat te erkennen én daarbij te zeggen dat we daarom Netanyahu niet zullen uitnodigen in België.

Ik kan me de toorn van Trump wel inbeelden als Netanyahu hier in de boeien wordt geslagen. In plaats van 20% tarieven gaan we het niveau van Vietnam evenaren.

Vandaag las ik dat "België 360miljard aan amerikaanse bonds bezit. Da's vermoedelijk niet de staat zelf maar onze Belgische financiele instellingen? Anders zou ik de Wever aanraden van elk jaar om 20 miljard te verkopen dat het niet opvalt en zo onze begroting op te smukken :lol:

Vandaag las ik dat "België 360miljard aan amerikaanse bonds bezit. Da's vermoedelijk niet de staat zelf maar onze Belgische financiele instellingen? Anders zou ik de Wever aanraden van elk jaar om 20 miljard te verkopen dat het niet opvalt en zo onze begroting op te smukken :laugh:
Zal idd voor een groot deel door euroclear komen vermoed ik.

Het was al langer bekend natuurlijk, maar nu officieel: Valerie Van Peel is de nieuwe voorzitter van de N-VA. Benieuwd wat deze wissel van de macht op de langere termijn zal brengen voor de partij en voor het land. Op korte termijn zal De Wever achter de schermen wel nog de lijnen uitzetten vermoed ik.

Het was al langer bekend natuurlijk, maar nu officieel: Valerie Van Peel is de nieuwe voorzitter van de N-VA. Benieuwd wat deze wissel van de macht op de langere termijn zal brengen voor de partij en voor het land. Op korte termijn zal De Wever achter de schermen wel nog de lijnen uitzetten vermoed ik.
Ik denk, hoop ook wel, dat zij niet slaafs zal uitvoeren.

Ik denk, hoop ook wel, dat zij niet slaafs zal uitvoeren.

Als er nu iemand is die haar bek durft opentrekken en haar nek op het kapblok heeft gelegd in het verleden dan is het toch Valerie. Je moet eens haar tussenkomsten in de commissie bekijken over Eternit. Quelle Femme.

Als er nu iemand is die haar bek durft opentrekken en haar nek op het kapblok heeft gelegd in het verleden dan is het toch Valerie. Je moet eens haar tussenkomsten in de commissie bekijken over Eternit. Quelle Femme.
Euh ja, inderdaad. :fingerguns:

Terug
Bovenaan