De Wever I gaat van start met Arizona

Ik had oprecht schrik dat er daar iemand ging doodvallen. Eerst de laatste zware loodjes van de regeringsonderhandelingen, waar ze ook ettelijke nachten hebben doorgedaan, en nu dit.

Ik had oprecht schrik dat er daar iemand ging doodvallen. Eerst de laatste zware loodjes van de regeringsonderhandelingen, waar ze ook ettelijke nachten hebben doorgedaan, en nu dit.
Eerder hallucinaties door slaapdeprivatie. De meest wakkeren hebben misschien wel een lijntje gesnoven.

De Wever zijnde zou ik nu toch zeggen dat ik nood heb aan 2 weken congè 😅

Dat men niet inziet dat die marathondebatten en onderhandelingen alleen maar als amateurisme kunnen worden geïnterpreteerd.

Het is geen kwestie van kunnen, het is een kwestie van worden.
Deze schouwpellen worden aanzien als amateurisme en slaan echt nergens op.

Die van de spoorwegen die komt zeggen dat op 55 jaar op pensioen gaan voor kaartjesknippers en conducteurs niet te vroeg is omdat dat een zwaar beroep is.
55 jaar mannekes 🤣🤣🤣🤣

Die van de spoorwegen die komt zeggen dat op 55 jaar op pensioen gaan voor kaartjesknippers en conducteurs niet te vroeg is omdat dat een zwaar beroep is.
55 jaar mannekes 🤣🤣🤣🤣
Eerlijk.. op sommige lijnen denk ik wel :p Allez ge leest toch wel veel artikels van mishandelde conducteurs.

55 jaar mannekes 🤣🤣🤣🤣
De conducteurs die ik al op de treinen bezig zag, waren vooral veel praatjes aan het maken. Zo zou ik mijn werkdag ook wel willen vullen en dan op 55 nog een jaar of 20 in gezonde toestand van het leven gaan genieten. Helaas zal dat anders gaan, had ik maar conducteur moeten worden!

Verlofplanning is de zwaarste taak bij de spoorwegen volgens een ex collega van me.

Er zullen nog veel stakingen en acties volgen de komende jaren vrees ik.

Verlofplanning is de zwaarste taak bij de spoorwegen volgens een ex collega van me.

Tja 70 dagen verlof plan je niet zo simpel in
En ja dat aantal had iemand die ik ken effectief elk jaar (ondertussen al op pensioen dat wel). Was leidinggevende (in dienst die plannen tekende van stations en overwegen enzo) en als hij van verlof terugkwam lag er eens een matras in zijn bureau 'a ja als jij met verlof bent dan doen we daar onze powernapjes' :rofl:(al is dat wss infrabel geworden ondertussen, spreek dus idd wel al van even geleden)

Voor rijdend personeel zal het idd wel wat anders zijn, maar daar kan de overheid niet aan doen want qua subsidies geven zitten we al vrij hoog dacht ik
Maar als uw personeel natuurlijk veel sneller op pensioen mag dan heb je ook sneller volk tekort lijkt me

Laatst bewerkt:
Hun statuut van zwaar beroep stamt nog uit de tijd van de stoomlocomotief (met kolen scheppen, bloedhete cabine met veel tocht,…). Totaal niet meer van deze tijd (Infrabel en DVIS hebben overigens alle historische locomotieven en rijtuigen eenzijdig van de lijst geschrapt, ze mogen dus nergens meer rijden op het nationale net. Het statuut is dus nergens meer op gebaseerd)

55 jaar mannekes 🤣🤣🤣🤣

De conducteurs die ik al op de treinen bezig zag, waren vooral veel praatjes aan het maken. Zo zou ik mijn werkdag ook wel willen vullen en dan op 55 nog een jaar of 20 in gezonde toestand van het leven gaan genieten. Helaas zal dat anders gaan, had ik maar conducteur moeten worden!

Het werk op zicht valt idd goed mee. Machinisten zitten een groot deel van de tijd neer in hun stuurpost bvb.
Maar de extreem onregelmatige uren wegen na enkele jaren echt wel zwaar door. Je kan op maandag om 4u moeten beginnen, op dinsdag om 3u, woensdag om 16u, ... Daar zit 0,0 regelmaat in.
De impact daarvan op de gezondheid is echt niet te onderschatten, en maakt het wel een "zwaar beroep".
Het enorme personeelstekort, verlof dat constant geweigerd wordt,... en daardoor veel dagen werken weeg ook zwaar door.
Om nog maar te zwijgen van de agressie die almaar erger wordt.

Zij kunnen wel maar op hun 55j op pensioen als ze hun volledige loopbaan als machinist/treinbegeleider gewerkt hebben. Als ze pas later beginnnen, of na een aantal jaar overstappen naar een andere functie in dagdienst schuift hun pensioendatum op. Ik heb geen idee hoe dit berekend wordt.

Dat gezegd zijnde, op 55j op pensioen is, zeker in de huidige tijden, belachelijk veel te vroeg.
Er zijn (imo) genoeg opties binnen de spoorwegen om te veranderen van functie ipv op pensioen te gaan.

Tja 70 dagen verlof plan je niet zo simpel in
En ja dat aantal had iemand die ik ken effectief elk jaar (ondertussen al op pensioen dat wel). Was leidinggevende (in dienst die plannen tekende van stations en overwegen enzo) en als hij van verlof terugkwam lag er eens een matras in zijn bureau 'a ja als jij met verlof bent dan doen we daar onze powernapjes' :rofl:(al is dat wss infrabel geworden ondertussen, spreek dus idd wel al van even geleden)

Voor rijdend personeel zal het idd wel wat anders zijn, maar daar kan de overheid niet aan doen want qua subsidies geven zitten we al vrij hoog dacht ik
Maar als uw personeel natuurlijk veel sneller op pensioen mag dan heb je ook sneller volk tekort lijkt me

Een statutair werknemer bij de Belgische spoorwegen (NMBS/Infrabel/HR-Rail) heeft 24 dagen wettelijk verlof. (vanaf 45j zijn dat er 25, en vanaf 50 zijn het er 26).
Al het eventuele bijkomende waarvan iedereen uitgaat dat het verlof is zijn stelsels voor overuren. Dezelfde als je ook in de privé kan hebben (ADV-dagen)

Dus alles behalve 70...

En de verhaaltjes zoals die matras waren vroeger idd "common practice", maar dit is er zo goed als volledig uit. (en maar logisch)

Het werk op zicht valt idd goed mee. Machinisten zitten een groot deel van de tijd neer in hun stuurpost bvb.
Maar de extreem onregelmatige uren wegen na enkele jaren echt wel zwaar door. Je kan op maandag om 4u moeten beginnen, op dinsdag om 3u, woensdag om 16u, ... Daar zit 0,0 regelmaat in.
De impact daarvan op de gezondheid is echt niet te onderschatten, en maakt het wel een "zwaar beroep".
Het enorme personeelstekort, verlof dat constant geweigerd wordt,... en daardoor veel dagen werken weeg ook zwaar door.

Zij kunnen wel maar op hun 55j op pensioen als ze hun volledige loopbaan als machinist/treinbegeleider gewerkt hebben. Als ze pas later beginnnen, of na een aantal jaar overstappen naar een andere functie in dagdienst schuift hun pensioendatum op. Ik heb geen idee hoe dit berekend wordt.

Dat gezegd zijnde, op 55j op pensioen is, zeker in de huidige tijden, belachelijk veel te vroeg.
Er zijn (imo) genoeg opties binnen de spoorwegen om te veranderen van functie ipv op pensioen te gaan.

Een statutair werknemer bij de Belgische spoorwegen (NMBS/Infrabel/HR-Rail) heeft 24 dagen wettelijk verlof. (vanaf 45j zijn dat er 25, en vanaf 50 zijn het er 26).
Al het eventuele bijkomende waarvan iedereen uitgaat dat het verlof is zijn stelsels voor overuren. Dezelfde als je ook in de privé kan hebben (ADV-dagen)

Dus alles behalve 70...

En de verhaaltjes zoals die matras waren vroeger idd "common practice", maar dit is er zo goed als volledig uit. (en maar logisch)

Hah. Gebaseerd op dat criterium van werktijden heb ik blijkbaar een zwaar beroep. TIL.

Dat merk ik nu ook van een maat die ook aan de sporen werkt. (Dispatch dus ik denk zelfs collega van u), weekje de vroege, weekje de laten, weekje thuis , invallen voor zieke collegas. Ik zou het niet willen doen.

Ik heb best wel begrip voor stakingen, niemand ziet graag privileges verdwijnen uiteraard. Maar hier en daar zijn er wel wat zaken ontspoort doorheen de jaren. 2025 beloofd economisch geen goed jaar te zijn - er zullen wellicht nog meer negatieve aanpassingen volgen voor iedereen dan wat nu al rondgaat. De gezondheidssector zal wellicht het meest buiten schot blijven - je zou dat als een gemiste kan kunnen zien want grote uitgavepost en al de rest moet dat uiteraard compenseren.

Het kan een puur persoonlijke indruk zijn - maar het lijkt alsof bepaalde sectoren met wat meer uitgesproken gunstige regelingen inzake pensioen en aantal dagen vrijaf daar zelf het slachtoffer van worden. Neem nu de NMBS als voorbeeld: mooie pensioenregeling en aantal dagen vrijaf - niet noodzakelijk door de verlofdagen maar wel door het stelsel van 36h waardoor je instant al meteen 50 dagen/jaar vrijaf kan nemen - boven het landelijke gemiddelde (al zijn er nog sectoren en bedrijven die het toepassen - daar niet van). Ik kan me inbeelden dat zoiets extra mensen, tijd en inspanningen vraagt in een context van een spoorbedrijf - bij een bank is dat al veel makkelijker te implementeren. Mss wel een gevolg is het hoge ziekteverzuim - dus nog minder werkuren ter beschikking - weigering verlof, wordt je ziek van ... cirkel is rond.

Idem situatie in het onderwijs, zorgsector ... overal tekorten en verhoogd ziekteverzuim gezien beiden niet zelden bovenaan in de lijstjes zijn terug te vinden zijn. Er zullen nog andere factoren spelen.

M.b.t. onregelmatige uren: worden daar geen extra vergoedingen of extra compensatiedagen voor voorzien? Ik heb geen zicht of dat vrije keuzes zijn of niet - al verneem ik bvb. wel via een kennis in het ziekenhuis dat bvb. vaste nacht populairder is dan vaste dag. Nachtwerk is immers beter betaald, het werk makkelijker - niet mijn woorden maar de algemene teneur in het ziekenhuis, op diverse afdelingen in kwestie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan