De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Zoals ik al zei, het gaat al lang niet alleen meer om de klimaatopwarming tegen te houden. Ze is er, de gevolgen zijn er en zullen alleen maar toenemen. Elk land zal nu miljarden moeten pompen in zich wapenen tegen die gevolgen. De schade van de waterbom in Wallonië had veel lager kunnen liggen, de schade en het dodental in Spanje eveneens. Maar het gaat ook om drinkwater dat steeds schaarser wordt (Vlaanderen overigens een van de grotere risicogebieden), waar de landbouw en industrie ook in de VS nu al zware gevolgen van begint te voelen. Zonder massale investeringen gaan sectoren letterlijk opdrogen, gaan steeds zwaardere en frequentere natuurrampen voor steeds meer en heviger menselijke en economische catastrofes zorgen. En dat staat dan nog los van de investeringen en ommezwaai die nodig is om er voor te zorgen dat de opwarming niet nog hoger wordt (en de gevolgen nog minder te overzien).

De meest racistische republikeinse president ooit, met de beste share of vote bij minderheden voor een republikein in de laatste 20-30 jaar?

En die Iowa poll was toch wel een warm het-komt-goed-dekentje voor links. Toen ik die poll zag moest ik wel wat lachen.

Net zoals met ‘Neen, Biden is niet seniel’ bubble.
Verstaat men blijkbaar nog altijd niet waarom Trump gewonnen heeft en zet men de kiezer gewoon weg als dom en Nazi.

Ik vind het echt gek hoe de mensen die zich focussen op economie geen geld meer willen uitgeven aan global warming en migratie, terwijl er nu al tig studies zijn die aantonen dat we stilletjes aan richting grootschalige klimaatmigratie aan het fietsen zijn. Lees: hele bevolkingsgroepen die door het ineen stuiken van hun landbouw/productiecapaciteit omwille van global warming noodgedwongen naar andere gebieden trekken. En nee, dat zal niet gebeuren tijdens Trump II dus hij zal er ook niet de schuld van krijgen.

Er is niks dat ons meer gaat kosten op lange termijn dan niet alles doen dat mogelijk is om global warming zo veel mogelijk te vertragen. Het maakt niet uit hoe groot de berg geld is waar je op zit als de grondstoffen op raken.

Ik vind het echt gek hoe de mensen die zich focussen op economie geen geld meer willen uitgeven aan global warming en migratie, terwijl er nu al tig studies zijn die aantonen dat we stilletjes aan richting grootschalige klimaatmigratie aan het fietsen zijn. Lees: hele bevolkingsgroepen die door het ineen stuiken van hun landbouw/productiecapaciteit omwille van global warming noodgedwongen naar andere gebieden trekken. En nee, dat zal niet gebeuren tijdens Trump II dus hij zal er ook niet de schuld van krijgen.

Er is niks dat ons meer gaat kosten op lange termijn dan niet alles doen dat mogelijk is om global warming zo veel mogelijk te vertragen. Het maakt niet uit hoe groot de berg geld is waar je op zit als de grondstoffen op raken.
Prisoner's dillema. Het werkt alleen wanneer iedereen er aan meewerkt. Individuele landen hebben op korte termijn een incentive om klimaatdoelstellingen op zij te schuiven want vergroening betekent vooralsnog verlies aan competitiviteit.

Prisoner's dillema. Het werkt alleen wanneer iedereen er aan meewerkt. Individuele landen hebben op korte termijn een incentive om klimaatdoelstellingen op zij te schuiven want vergroening betekent vooralsnog verlies aan competitiviteit.
Het doet me denken aan onderstaande quote.
“Instead of saying that everyone – i.e. every one – is responsible for climate change, we all have to do our bit, it would be better to say that no-one is, and that’s the very problem. The cause of eco-catastrophe is an impersonal structure which, even though it is capable of producing all manner of effects, is precisely not a subject capable of exercising responsibility. The required subject – a collective subject - does not exist, yet the crisis, like all the other global crises we’re now facing, demands that it be constructed.” - Mark Fisher

We zitten met z'n allen te slapen in een auto die afstevent op een ravijn maar niemand wil wakker worden om op de rem te drukken. Jammer genoeg wordt er momenteel amper draagvlak gecreëerd om klimaatverandering tegen te gaan. Meer zelfs, de pogingen daartoe worden actief gedwarsboomd door naïevelingen die denken dat de vrije markt of toekomstige technologie het wel zal oplossen of mensen die enkel aan zichzelf en niet aan de toekomstige generaties denken.

Ook amper aan bod gekomen in de verkiezingscampagne, he. Van de Republikeinen verwacht je natuurlijk niet beter maar ook de meeste Democraten steken hier hun hoofd in het zand.

Laatst bewerkt:

Interesant artikel over de vreemde relatie tussen Republikeinen en de klimaattransitie: tldr; zelfs republikeinen zien tegenwoordig het nut in van goedkope zonnepanelen en wind, en hernieuwbare energie is één van de grootste 'job creators'.

Zoals ik al zei, het gaat al lang niet alleen meer om de klimaatopwarming tegen te houden. Ze is er, de gevolgen zijn er en zullen alleen maar toenemen. Elk land zal nu miljarden moeten pompen in zich wapenen tegen die gevolgen. De schade van de waterbom in Wallonië had veel lager kunnen liggen, de schade en het dodental in Spanje eveneens.
Er is geen enkel bewijs dat massale ecologische investeringen die rampen voorkomen (of gemitigeerd) zouden hebben. Laat staan dat het die investeringen effect gehad zouden hebben als ze enkel in Europa waren uitgevoerd terwijl landen zoals China de globale CO2 productie enkel opdrijven.

Maar het gaat ook om drinkwater dat steeds schaarser wordt (Vlaanderen overigens een van de grotere risicogebieden), waar de landbouw en industrie ook in de VS nu al zware gevolgen van begint te voelen. Zonder massale investeringen gaan sectoren letterlijk opdrogen, gaan steeds zwaardere en frequentere natuurrampen voor steeds meer en heviger menselijke en economische catastrofes zorgen. En dat staat dan nog los van de investeringen en ommezwaai die nodig is om er voor te zorgen dat de opwarming niet nog hoger wordt (en de gevolgen nog minder te overzien).
Dat wordt gewoon opgelost in een vrije markt economie door het samenspel van vraag en aanbod, daarvoor moeten we nu niet massaal gaan investeren in groene energie.

Dat is een mogelijk gevolg dat er zou kunnen komen als er grootschalige klimaatrampen van komen, opnieuw dat is geen zeker toekomstig feit. Een huidig feit is dat je al massale (illegale) immigratie hebt o.w.v. economische redenen, pak dat eerst eens aan vooraleer je je zorgen maakt over welke toekomstige typisch migraties er zouden kunnen komen.

Toen biden uit de race stapte was hij een held!
Nu krijgt hij de volle laag en begint iedereen een vinger te wijzen naar hem.
Sorry maar je kan ook anderen dingen zeggen!

Beetje zielig nu!

Beetje zielig nu!
Dat heb ik dan precies toch gemist. De teneur toen was bij de meerderheid toch ook al dat het te laat kwam.

Beetje zielig nu!
Ik vind het persoonlijk ook wat goedkoop dat Biden nu de schuld krijgt. Ik begrijp dat de democraten hem naar voren schoven, hij had de presidentsverkiezingen al eens gewonnen en iedereen kende hem en wist wat hij wilde doen. Dat hij aftakelde tijdens de campagne was ook niet volledig zijn fout en tegen dat ze dit doorhadden was het eigenlijk al te laat voor de democraten (zeker met zo'n sterke kandidaat als Trump).

Nancy Pelosi steekt ondertussen ook weer de schuld op Biden, allemaal wat simpel achteraf.

Ik vind het persoonlijk ook wat goedkoop dat Biden nu de schuld krijgt. Ik begrijp dat de democraten hem naar voren schoven, hij had de presidentsverkiezingen al eens gewonnen en iedereen kende hem en wist wat hij wilde doen. Dat hij aftakelde tijdens de campagne was ook niet volledig zijn fout en tegen dat ze dit doorhadden was het eigenlijk al te laat voor de democraten (zeker met zo'n sterke kandidaat als Trump).

Nancy Pelosi steekt ondertussen ook weer de schuld op Biden, allemaal wat simpel achteraf.
De campagne rond Trump zat gewoon veel beter ineen. Hij kon zowel de rijkste ondernemers als de arbeidersklasse bereiken. Dat gebeurt niet veel. Harris was gewoon een 2de Biden met wat meer accenten op vrouwelijke themas en de staat van de democratie. Maar ook te weinig inspirerend. Als je Obama dan vergelijkt met Harris.

Het zijn meestal het type mensen die niet zoveel geloof geven aan studies of ze gewoon niet begrijpen. De vergelijking met de Corona-periode is treffend.

Die aftakeling van Biden was toch ook al veel langer zichtbaar maar werd wat onder de mat geveegd.
Je maakt me niet wijs dat bij dat debat plots de democraten van hun stoel vielen alsof ze dat niet wisten.

Die aftakeling van Biden was toch ook al veel langer zichtbaar maar werd wat onder de mat geveegd.
Je maakt me niet wijs dat bij dat debat plots de democraten van hun stoel vielen alsof ze dat niet wisten.
Ik heb toch al veel artikels gelezen dat Biden sterk werd afgeschermd door zijn stafleden en familie van pers en publiek en dat de mate van zijn aftakeling pas later duidelijk werd. Anders ben ik er zeker van dat bv. Pelosi al vroeger zou hebben gepusht om een echte primary te organiseren. Al heb je natuurlijk ook een punt dat veel mensen het niet wilden zien. Ik heb zelfs veel Democraten zijn debat zien verdedigen en minimaliseren.

Laat ons hopen dat ze hier lessen uit trekken wat betreft leeftijdgezegende kandidaten.

Er is geen enkel bewijs dat massale ecologische investeringen die rampen voorkomen (of gemitigeerd) zouden hebben. Laat staan dat het die investeringen effect gehad zouden hebben als ze enkel in Europa waren uitgevoerd terwijl landen zoals China de globale CO2 productie enkel opdrijven.
Men mag toch niet onderschatten hoeveel van die CO2 word uitgestoot in China door de hoeveelheid "Made In China" artikelen. Europa/Amerika moet eerst kijken voor ferm de lonen te verhogen als ze willen dat mensen niks van temu of shein kopen en zo China indirect steunen.

En China is ook goed bezig met hun openbaar vervoer uit te breiden en dit een zeer goed alternatief te maken voor de auto...in tegenstelling tot andere landen.

Laatst bewerkt:
Dat is een mogelijk gevolg dat er zou kunnen komen als er grootschalige klimaatrampen van komen, opnieuw dat is geen zeker toekomstig feit. Een huidig feit is dat je al massale (illegale) immigratie hebt o.w.v. economische redenen, pak dat eerst eens aan vooraleer je je zorgen maakt over welke toekomstige typisch migraties er zouden kunnen komen.
Wat voor jou "mogelijke "gevolgen zijn is voor het gros van de wetenschappers niet een mogelijkheid maar een zekerheid.
40 jaar geleden begonnen zowat de eerste wetenschappelijk bewijzen op te borrelen over wat er zat aan te komen, toen werd er niets aan gedaan en werd het afgeschilderd als bangmakerij, nu hebben we veel zwaardere en frequentere natuurrampen, zeespiegel is vrij spectaculair gestegen, isgletsjers die afgesmolten zijn, en we zitten nog steeds in datzellfde straatje waar mensen blijven zeggen dat er nu niets hoeft aan gedaan worden gebaseerd op iets wat "mogelijks" gaat komen.

In een vorige post stelde je de vraag of ze die recente natuurramp in Amerika hadden kunnen voorkomen met de vorige 5 jaar extra windmolenparken en degelijke te plaatsen, en uiteraard is het antwoord daarop heel hoogstwaarschijnlijk nee, echter wanneer je spreekt over dat het grote natuurrampen 10 of 20 jaar in de toekomst zou kunnen vermijden of verzwakken, is het wetenschappelijk antwoord een aan redelijke zekerheid grenzende ja.

Beetje meer on topic, er zijn uiteraard twee redenen waarom een grote groep in Amerika liever geen klimaatmaatregelen/groene energie en al die dingen ziet, ten eerste omdat het hun portefeulle pijn doet (niet als in honger lijden maar eerder slechts de voorlaatste generatie iPhone kunnen kopen ipv de allerlaatste), ten tweede omdat de persoon in Amerika die de komende 4 jaar de allerhoogste positie in het land gaat bekleden, op zijn speeches predikt dat het allemaal zo erg niet is, dat in de komende 500 jaar de zeespiegel een achtste van een inch gaat stijgen (or maybe goes down).
De wetenschappelijke realiteit leert ons dat de zeespiegel het "Trumps" 500 jarige niveau jaarlijks aan het stijgen is (een factor 500 sneller dus).

Dat is dus nu een héél grote groep mensen die gelooft dat die wetenschappers een onderdeel van een heel grote samenzwering zijn...
Trump gaat zo goed als zeker die environmental agencies kortwieken, eenvoudigweg omdat dat "wetenschap" is, dat niet in zijn narratief past.

In zulk een klimaat (pun intended) ga je inderdaad niet veel mensen meer meekrijgen om het nut van klimaatinspanningen te zien.

Uiteindelijk gaat Europa met zijn rug tegen de muur gezet worden omdat er een klimaatontkenner aan het hoofd van Amerika al de inspanning van de laatste decennia gaat beginnen terugdraaien, waardoor Europa om economische redenen niet anders gaat kunnen dan te volgen.

Zo komen we in een eindeloos straatje waar de wereld zich eigenlijk in een zelfdestructieve spriraal gaat werken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan