De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Men mag toch niet onderschatten hoeveel van die CO2 word uitgestoot in China door de hoeveelheid "Made In China" artikelen. Europa/Amerika moet eerst kijken voor ferm de lonen te verhogen als ze willen dat mensen niks van temu of shein kopen en zo China indirect steunen.

En China is ook goed bezig met hun openbaar vervoer uit te breiden en dit een zeer goed alternatief te maken voor de auto...in tegenstelling tot andere landen.

Er zijn ook genoeg mensen die wanneer je hun loon verhoogt niet plots die duurzame, kwalitatieve jeans gaan kopen die in Europa gemaakt wordt, maar gewoon in plaats van 3 stuks "made in Bangladesh" gaan gaan voor 30 stuks, want laat mode nu net één van die sectoren zijn waarin consumerisme wordt aangewakkert voorbij de grenzen van het redelijke. De reden dat ik duurzaam probeer kleding te kopen, heeft ook slechts deels te maken met milieu, maar ook met het feit dat ik liefst maar een handvol keer per jaar me bezig houd met kleding te shoppen en dat dat voor mij géén hobby is.

En ja, ik ga ook meermaals per jaar naar de film, koop nieuwe games, of koop boeken die ik ook in de bib kan terugvinden (mijn excuus is de taal en de esthetiek van een mooi gevuld boekenrek te willen aan het einde) dus ik ben ook niet heiliger dan de paus. Maar de harde realiteit is dat er genoeg mensen zijn die met meer loon gewoon meer goedkoop spul zullen kopen, en niet meer duurzame producten.

Er zijn ook genoeg mensen die wanneer je hun loon verhoogt niet plots die duurzame, kwalitatieve jeans gaan kopen die in Europa gemaakt wordt, maar gewoon in plaats van 3 stuks "made in Bangladesh" gaan gaan voor 30 stuks, want laat mode nu net één van die sectoren zijn waarin consumerisme wordt aangewakkert voorbij de grenzen van het redelijke. De reden dat ik duurzaam probeer kleding te kopen, heeft ook slechts deels te maken met milieu, maar ook met het feit dat ik liefst maar een handvol keer per jaar me bezig houd met kleding te shoppen en dat dat voor mij géén hobby is.

En ja, ik ga ook meermaals per jaar naar de film, koop nieuwe games, of koop boeken die ik ook in de bib kan terugvinden (mijn excuus is de taal en de esthetiek van een mooi gevuld boekenrek te willen aan het einde) dus ik ben ook niet heiliger dan de paus. Maar de harde realiteit is dat er genoeg mensen zijn die met meer loon gewoon meer goedkoop spul zullen kopen, en niet meer duurzame producten.
Ja akkoord maar als de EU bijvoorbeeld alleen een made in China tax zou aansmeren zonder de koopkracht te verhogen van mensen zouden de mensen die gewoon niet beter kunnen daar de dupe van zijn en dit zal sowieso voor instabiliteit zorgen.

Die aftakeling van Biden was toch ook al veel langer zichtbaar maar werd wat onder de mat geveegd.
Je maakt me niet wijs dat bij dat debat plots de democraten van hun stoel vielen alsof ze dat niet wisten.
Maar hij is overtuigend verkozen als kandidaat, hè. Inmenging in die primareis door de DNC is net waar de vorige keer zo veel om te doen was (toen het nog niet eens zo was), en nu wordt precies geijverd voor een veel flagrantere en duidelijkere inmenging?

Het is weer gemakkelijker Biden de schuld te geven, in plaats van de hand eens in eigen boezem te steken. Tijd dat de democraten zich serieus gaan bezinnen, ze hebben de mensen totaal niet kunnen inspireren om te gaan stemmen.
Pelosi heeft ondertussen ook al lang de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Maar hij is overtuigend verkozen als kandidaat, hè. Inmenging in die primareis door de DNC is net waar de vorige keer zo veel om te doen was (toen het nog niet eens zo was), en nu wordt precies geijverd voor een veel flagrantere en duidelijkere inmenging?
Echt een open primary kan je dat niet noemen, he. Je zal zelden een serieuze tegenkandidaat zien wanneer de zittende president deelneemt. Biden en zijn directe omgeving hadden gewoon duidelijk moeten communiceren dat hij geen tweede termijn zou vragen.

Biden had de vorige keer ook veel meer meegenomen voor zijn linkse achterban (zoals student debt reliëf aanpakken, hogere minimumloon, meer doen voor het klimaat enz.) terwijl Harris op veel vlakken zich meer rechts op schoof en hierdoor een deel van de linkse stemmen verloor en niks won van de rechtse kiezer want die zijn 100% overtuigd door Trump.

Als de les die de Democraten hier uit halen is "we moeten nog rechtser worden" kan ik u nu al verzekeren dat ze zullen verliezen bij de volgende midterms en presidentsverkiezingen.

Laatst bewerkt:

Ik zeg dat toch nergens?

Feitelijk zou men in de V.S. altijd primaries moeten doen, ook bij incumbent kandidaten.

Je kan ook niet zeggen dat hij overtuigend gekozen is wanneer:
één er oneerlijk gecommuniceerd is over zijn ouderdom/aftakeling terwijl dit een strijdpunt was van minstens één van de kandidaten in die primaries:
twee wanneer bepaalde staten gewoon primaries gecancelled hebben:
Dit zie ik overigens ook als antidemocratische inmenging.

Dit ontkennen is gewoon de Democrat Party hun talking points navolgen.
Face it, de Democraten hebben Trump voor de tweede maal, nog erger dan de vorige keer de overwinning op een zilveren dienblad aangeboden.
In een betere wereld liep nu het presidentschap van Sanders ten einde. Maar de Democratische rijke elite heeft er anders over beslist.

Op z'n minst hadden deftige primaries een betere kandidaat tegen Trump kunnen opleveren, die dan nog misschien niet noodzakelijk gewonnen zou hebben, maar ene betere kans zou gehad hebben dan Harris, zelfs indien Harris die primaries gewonnen zou hebben want dat had ze zich kunnen "bewijzen".

Feitelijk zou men in de V.S. altijd primaries moeten doen, ook bij incumbent kandidaten.

Je kan ook niet zeggen dat hij overtuigend gekozen is wanneer:
één er oneerlijk gecommuniceerd is over zijn ouderdom/aftakeling terwijl dit een strijdpunt was van minstens één van de kandidaten in die primaries:
twee wanneer bepaalde staten gewoon primaries gecancelled hebben:
Dit zie ik overigens ook als antidemocratische inmenging.

Dit ontkennen is gewoon de Democrat Party hun talking points navolgen.
Face it, de Democraten hebben Trump voor de tweede maal, nog erger dan de vorige keer de overwinning op een zilveren dienblad aangeboden.
In een betere wereld liep nu het presidentschap van Sanders ten einde. Maar de Democratische rijke elite heeft er anders over beslist.

Op z'n minst hadden deftige primaries een betere kandidaat tegen Trump kunnen opleveren, die dan nog misschien niet noodzakelijk gewonnen zou hebben, maar ene betere kans zou gehad hebben dan Harris, zelfs indien Harris die primaries gewonnen zou hebben want dat had ze zich kunnen "bewijzen".
In een wereld waarin Biden na 2 jaar Harris al opvoert als opvolger. Of ten allerlaatste bij de vraag of hij weer kandidaat is, zich terugtrekt. Op elk ander moment dan dat, is het een achterstand voor die Democratische kandidaat, en zoals nu blijkt een onoverkomelijke.

Maar als die dat niet wil, is het het volk dat beslist. Zoals altijd.

In een wereld waarin Biden na 2 jaar Harris al opvoert als opvolger. Of ten allerlaatste bij de vraag of hij weer kandidaat is, zich terugtrekt. Op elk ander moment dan dat, is het een achterstand voor die Democratische kandidaat, en zoals nu blijkt een onoverkomelijke.

Maar als die dat niet wil, is het het volk dat beslist. Zoals altijd.

Jij lijkt nu te impliceren dat die achterstand er ook was geweest als er eind 2023 nog democratische primaries waren geweest. Zelfs al was er dan ook een achterstand, dan nog was die bijlange niet even groot geweest denk ik dan. Verre van! Nu was het een achterstand die mogelijks onoverkomelijk was (want niemand anders dan Harris heeft de kans gekregen natuurlijk, en zij had ook andere gebreken) deels door de late timing.

Het argument was op een gegeven moment: "het is nu te kort om nog een primary te organiseren", net voorheen was het nog "Biden is nog scherp" of "denk aan het voordeel van een zittend president, die verliezen zelden! (tenzij de economie [voor de gewone burger] tegensteekt, oops...)"

De achterstand van Harris en dit verlies tegen Trump is er gekomen op aangeven van een Democratische elite die zoals ik schreef al vanaf 2016 zware fouten gemaakt heeft. Sanders had toen de kans moeten krijgen tegen Trump, dan zaten we in een héél andere tijdslijn.
Biden heeft daarenboven zijn overwinning in 2020 ook aan uitzonderlijke omstandigheden (corona) te danken.

Jij lijkt nu te impliceren dat die achterstand er ook was geweest als er eind 2023 nog democratische primaries waren geweest. Zelfs al was er dan ook een achterstand, dan nog was die bijlange niet even groot geweest denk ik dan. Verre van! Nu was het een achterstand die mogelijks onoverkomelijk was (want niemand anders dan Harris heeft de kans gekregen natuurlijk, en zij had ook andere gebreken) deels door de late timing.

Het argument was op een gegeven moment: "het is nu te kort om nog een primary te organiseren", net voorheen was het nog "Biden is nog scherp" of "denk aan het voordeel van een zittend president, die verliezen zelden! (tenzij de economie [voor de gewone burger] tegensteekt, oops...)"

De achterstand van Harris en dit verlies tegen Trump is er gekomen op aangeven van een Democratische elite die zoals ik schreef al vanaf 2016 zware fouten gemaakt heeft. Sanders had toen de kans moeten krijgen tegen Trump, dan zaten we in een héél andere tijdslijn.
Biden heeft daarenboven zijn overwinning in 2020 ook aan uitzonderlijke omstandigheden (corona) te danken.
Ik geef je op alle punten gelijke behalve over Sanders: die zou door de Republikeinen gewoon als communist worden afgeschilderd, wat in de VS een effectieve aanvalslijn is (zoals deze verkiezing opnieuw bewezen heeft), en die zou nooit tot president verkozen zijn. En zelfs als hij verkozen geraakte, zou hij nooit voldoende medewerking van het congres hebben gekregen om zijn echt links-progressieve plannen uit te voeren (ook niet met een Democratische meerderheid, die zijn lang niet allemaal links-progressief).

Sanders zou in de US sowieso geen kans maken. Zeker niet tegen Trump. Hij was nu al bezig over comrade Kamala. Sanders had waarschijnlijk zijn droom geweest. Links bestaat niet in amerika en als je te links overkomt maak je gewoon geen kans.

Bovendien denk ik niet dat in dit klimaat een democratische kandidaat het kan halen van iemand als Trump tenzij de democraten zich tot hetzelfde niveau verlagen.

Clinton pollde op het einde +2, won uiteindelijk ook de popular vote, maar verloor het electoral college.

Sanders pollde voorheen op +10. Maar iemand anders wijs dat die even kansloos was geweest bij blue collar kiezers waar Clinton het uiteindelijk verloren heeft.

Trump zou ongetwijfeld zijn communist belediging hebben bovengehaald, daar twijfel ik niet aan, maar kansloos zou Sanders verre van geweest zijn.

Nu lijkt het alsof de Democraten nog verder willen gaan op het gefaalde pad van identity politics, ze doen maar maar dan zijn ze gedoemd om ook in 2028 opnieuw te verliezen, tenzij (en die kans bestaat ook) Trump de economie van de V.S. doet zinken.

Sanders zou in de US sowieso geen kans maken. Zeker niet tegen Trump. Hij was nu al bezig over comrade Kamala. Sanders had waarschijnlijk zijn droom geweest. Links bestaat niet in amerika en als je te links overkomt maak je gewoon geen kans.

Bovendien denk ik niet dat in dit klimaat een democratische kandidaat het kan halen van iemand als Trump tenzij de democraten zich tot hetzelfde niveau verlagen.
Biden heeft het wel gehaald van Trump. Al zal dat wellicht ook door de vele anti-Trump stemmen zijn. Ik had gedacht dat er nu ook veel anti-Trump stemmen gingen zijn, maar dat bleef eerder uit.

Daarom dat ik denk dat de democraten zich beter bij hun kern houden en niet hun niveau verlagen en rechts achterna hollen om de kiezers van vandaag in het huidige klimaat te volgen. Mensen hebben een kort geheugen, binnen 4 jaar zullen er wel terug veel meer anti-trump stemmen zijn en hopelijk onthouden ze dat wanneer Trump een nieuwe kandidaat naar voor schuift waardoor de democraten misschien terug kans maken zonder zelf door het slijk te moeten gaan.

Ik heb veel Democraten na de verkiezing horen zeggen dat ze hun eigen Joe Rogan nodig hebben. Weet je wie Joe Rogan in 2020 steunde? Bernie Sanders. Sanders is wel iemand die blanke blue collar voters achter zich kan krijgen én in 2020 won hij met grote voorsprong de Latino vote in de primaries. Toevallig twee demografieën die de Democraten al jaren aan het verliezen zijn. En mogelijk de belangrijkste eigenschap van allemaal: Sanders is authentiek en kan die authenticiteit ook omzetten in inspiratie. Ik doe hem oneer aan als ik hem de Trump van de linkerzijde noem maar dat is misschien wel de beste analogie.

Nu goed, Sanders zijn tijd is uiteraard voorbij maar ik beschouw 2016-2020 ook als een scharnierpunt in de Amerikaanse politiek. Herinner u hoe Obama zo'n monsteroverwinning heeft behaald: de belofte van verandering. En dan is het doodjammer om te zien dat de Democraten niets geleerd hebben en een campagne hebben gevoerd op "alles is goed, er moet niets veranderen".

Over Obama gesproken: die werd destijds door een deel van de links-progressieve zijde bekritiseerd als 'deporter-in-chief', omdat hij zoveel immigranten deporteerde. Deze week is wel bewezen dat dat politiek gezien de juiste keuze van hem was - met een lakser beleid riskeer je namelijk je hele presidentschap en nalatenschap als president.

Fun times. :) en nog stemmen mensen op Trump als zijn VP zo'n ballontjes oplaat.

Je kan ook eens allemaal naar jezelf kijken ook. Elke Europeaan mag stemmen dus onze positie ligt volledig aan ons eigen. Wij kunnen stemmen voor verandering ipv die praatbak wat de EU is. Grootste verwezenlijkingen van de EU stillere en efficiëntere electronica en Android en Apple kabeltje die nu gelijk is.

Maar op geopolitiek vlak is de EU al 20j ah falen.

EU heeft zichzelf volledig buitenspel gezet en is nu in principe geïsoleerd.

Weer een informatief filmpje over de huichelachtige praktijken van Trump, hoe hij allesbehalve inzit met de arme(re) Amerikaan maar vooral met zijn eigen bankrekening en hoe die garant staat voor corruptie en buitenlandse inmenging.
Op de very rich en de happy few na, zijn er maar weinigen die economische vooruitgang en zij die dat wel doen, zullen dat doen ondanks Trump, niet dankzij.

(Noot: in deze aflevering ben ik geen fan van de persoonlijke aanvallen, het is al lang gebleken dat je daarmee je credibiliteit verliest en al je effectieve punten gewoon genegeerd worden)

Terug
Bovenaan