Men mag toch niet onderschatten hoeveel van die CO2 word uitgestoot in China door de hoeveelheid "Made In China" artikelen. Europa/Amerika moet eerst kijken voor ferm de lonen te verhogen als ze willen dat mensen niks van temu of shein kopen en zo China indirect steunen.
En China is ook goed bezig met hun openbaar vervoer uit te breiden en dit een zeer goed alternatief te maken voor de auto...in tegenstelling tot andere landen.
Er zijn ook genoeg mensen die wanneer je hun loon verhoogt niet plots die duurzame, kwalitatieve jeans gaan kopen die in Europa gemaakt wordt, maar gewoon in plaats van 3 stuks "made in Bangladesh" gaan gaan voor 30 stuks, want laat mode nu net één van die sectoren zijn waarin consumerisme wordt aangewakkert voorbij de grenzen van het redelijke. De reden dat ik duurzaam probeer kleding te kopen, heeft ook slechts deels te maken met milieu, maar ook met het feit dat ik liefst maar een handvol keer per jaar me bezig houd met kleding te shoppen en dat dat voor mij géén hobby is.
En ja, ik ga ook meermaals per jaar naar de film, koop nieuwe games, of koop boeken die ik ook in de bib kan terugvinden (mijn excuus is de taal en de esthetiek van een mooi gevuld boekenrek te willen aan het einde) dus ik ben ook niet heiliger dan de paus. Maar de harde realiteit is dat er genoeg mensen zijn die met meer loon gewoon meer goedkoop spul zullen kopen, en niet meer duurzame producten.
en nog stemmen mensen op Trump als zijn VP zo'n ballontjes oplaat.