De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Fun times. :) en nog stemmen mensen op Trump als zijn VP zo'n ballontjes oplaat.
een reden temeer om Musk zijn platformen wat te kortwieken. Ik hoop echt dat we ons hier in Europa en de NAVO niet laten chanteren door een bullebak.

een reden temeer om Musk zijn platformen wat te kortwieken. Ik hoop echt dat we ons hier in Europa en de NAVO niet laten chanteren door een bullebak.
Andere optie: als genoeg gebruikers in de EU stoppen met X te gebruiken - te beginnen met alle politici in Navo-landen, die nu in feite door Vance gechanteerd worden - of genoeg adverteerders stoppen met in de EU op X te adverteren, wordt dat platform vanzelf irrelevant in de EU en hoeven we het zelfs niet te kortwieken. Veel dingen liggen wel degelijk in onze handen.

Andere optie: als genoeg gebruikers in de EU stoppen met X te gebruiken - te beginnen met alle politici in Navo-landen, die nu in feite door Vance gechanteerd worden - of genoeg adverteerders stoppen met in de EU op X te adverteren, wordt dat platform vanzelf irrelevant in de EU en hoeven we het zelfs niet te kortwieken. Veel dingen liggen wel degelijk in onze handen.
Volledig akkoord hoor. Ik hekel gewoon dat ze daar nu al geloven dat ze alles zullen kunnen bepalen want "anders lopen we weg uit de NAVO".

Fun times. :) en nog stemmen mensen op Trump als zijn VP zo'n ballontjes oplaat.
“The leader, I forget exactly which official it was within the European Union, but sent Elon this threatening letter that basically said, ‘We’re going to arrest you if you platform Donald Trump,’ who, by the way, is the likely next president of the United States,” Vance said in the interview published last week.

Trump’s running mate then suggested that US support for NATO should be used as a cudgel to get the Europeans in line.

“So what America should be saying is, if NATO wants us to continue supporting them and NATO wants us to continue to be a good participant in this military alliance, why don’t you respect American values and respect free speech?” Vance asked. “It’s insane that we would support a military alliance if that military alliance isn’t going to be pro-free speech. I think we can do both. But we’ve got to say American power comes with certain strings attached. One of those is respect free speech, especially in our European allies.”

Lijkt me redelijk normaal dat de Amerikanen verwachten dat we free speech respecteren, een basis recht. Spijtig genoeg hier al deels uitgehold en in Amerika veel beter beschermd.

Lijkt me redelijk normaal dat de Amerikanen verwachten dat we free speech respecteren, een basis recht. Spijtig genoeg hier al deels uitgehold en in Amerika veel beter beschermd.
Lijkt me normaal dat Amerikaanse bedrijven de Europese wet moeten respecteren indien ze in Europa willen opereren.

Lijkt me normaal dat Amerikaanse bedrijven de Europese wet moeten respecteren indien ze in Europa willen opereren.
Inderdaad, stellen dat Amerikaanse bedrijven in Europa volgens Amerikaanse wetten moeten kunnen functioneren - wat Vance nu lijkt te doen - is in feite een aanval op onze soevereiniteit.

De brief waarover het ging was die van Breton waarschijnlijk, waarin hij X met legale acties bedreigde als er in het opkomende interview met Trump iets verkeerd gezegd zou worden. Dat was overduidelijk een topambtenaar die zijn bevoegdheid te buiten gegaan is. De Europese commissie heeft zich meteen publiekelijk gedistantieerd van die brief en ik lees dat ie nu zelfs zijn functie kwijt is, waarschijnlijk door die misplaatste brief.

Het incident lijkt op dat vlak ook wel opgelost, dit was een ambtenaar die soloslim gespeeld heeft en daarvoor teruggefloten is, het is geen EU beleid om zo te communiceren.

Laatst bewerkt:
Hahahaha.
Uiteraard met de inkomende president die media wil gaan vervolgen of mondddood maken /licenties afnemen wanneer ze zijn narratief niet verkondigen...

Laat me niet lachen, Amerikaanse freedom of speech onder Trump...
Of was het weeral "ja, hij heeft dat wel gezegd maar hij "meende het niet/jullie interpreteren dat verkeerd'

De brief waarover het ging was die van Breton, waarin hij X met legale acties bedreigde als er in het opkomende interview met Trump iets verkeerd gezegd zou worden. Dat was overduidelijk een topambtenaar die zijn bevoegdheid te buiten gegaan is. De Europese commissie heeft zich meteen publiekelijk gedistantieerd van die brief en ik lees dat ie nu zelfs zijn functie kwijt is, waarschijnlijk door die misplaatste brief.

Het incident lijkt op dat vlak ook wel opgelost, dit was een ambtenaar die soloslim gespeeld heeft en daarvoor teruggefloten is.
De kern van het probleem is dat X niet aan de EU wetgeving (Digital Service Act) voldoet en dat bijkomende maatregelen nodig zijn die Musk weigert te nemen.

Zo simpel is het eigenlijk. Vance mag daar de NAVO bijsleuren maar dat is irrelevant. Het toont voor mij toch vooral aan dat we niet meer op de V.S. moeten rekenen als bondgenoot.

Tuurlijk maar daar gaat freedom of speech niet over of is dat al afgeschaft in de Europese wet?
Absolute vrijheid van meningsuiting is nooit vastgelegd in een Europese wet.

Artikel 11 - Freedom of expression and information
"1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary."

Los van het feit dat X wat selectief lijkt te zijn met die "free speech" (insert surprised pikachu meme), je bent dit stuk uit het artikel vergeten quoten:

"The US ranked 26th in the world when it comes to free speech, with several members of the European Union higher up the list, according to the 2024 Global Expression Report."

Los van het feit dat X wat selectief lijkt te zijn met die "free speech" (insert surprised pikachu meme), je bent dit stuk uit het artikel vergeten quoten:

"The US ranked 26th in the world when it comes to free speech, with several members of the European Union higher up the list, according to the 2024 Global Expression Report."
Nog nooit van "global expression report" gehoord... Maar het is gewoon een feit dat het daar wel beter is beschermd in hun grondwet dan hier.

Snap ook niet waarom je over X begint, is juist het enige grote social media platform waar alle meningen kunnen worden verkondigd, Musk wordt daar elke dag duizenden malen uitgescholden bv. Community notes is ook fantastisch en één van de betere "fact check" mechanismes dat ik heb gezien.

De kern van het probleem is dat X niet aan de EU wetgeving (Digital Service Act) voldoet en dat bijkomende maatregelen nodig zijn die Musk weigert te nemen.

Zo simpel is het eigenlijk. Vance mag daar de NAVO bijsleuren maar dat is irrelevant. Het toont voor mij toch vooral aan dat we niet meer op de V.S. moeten rekenen als bondgenoot.
Maar door zo'n brief te schrijven geef je wel toe dat de toepassing van die wet eerder politiek geïnspireerd is. Iets wat je net compleet moet vermijden met wetgeving die de vrijheid van meningsuiting inperkt. Het bestaan van die brief komt enorm over als politieke afdreigen, en als er ooit sancties komen voor X vermoed ik dat die brief een belangrijk element zal zijn om de willekeur van de Europese administratie aan te tonen. Een overheid die je afdreigt voordat je een belangrijk politiek interview gaat geven is niet niks, had de Europese commissie niet publiekelijk afstand genomen hiervan was dit een diplomatiek incident geweest, zelfs met een president van de andere kant aan de macht.

Als ik dat artikel lees is het ook op die brief dat Vance reageert.

Vind ik zeer spijtig en één van de redenen dat ik jaloers ben op de Amerikaanse grondwet. Kan ook zeer goed begrijpen dat Amerikanen niet snappen dat zo een basisrecht hier niet zo beschermd is.
Allee nu, praktisch gezien is de freedom of speech hier in Europa véél breder dan in de US. Grondwet of niet.

En Trump wil dan ook nog eens die grondwet met de voeten treden...

Vind ik zeer spijtig en één van de redenen dat ik jaloers ben op de Amerikaanse grondwet. Kan ook zeer goed begrijpen dat Amerikanen niet snappen dat zo een basisrecht hier niet zo beschermd is.
Yup, net zoals het recht om wapens te dragen in de grondwet staat....

Allergrootste fout die je hier maakt, als Europeaan, door je Europse bril jaloers zijn op de wetgeving in een land dat héél anders in mekaar steekt dan hier.

Ginder is het extreem libertarisch, Sherif is een verkozen positie (zero opleiding in wetshandhaving nodig) en die kan vrij zijn gewapende deputies aanstellen (let op, niet in alle staten, maar toch best veel). Enzovoort.

Je kan eenvoudigweg Europa niet met de US vergelijken!

Die blabla van Musk over Nato en freedom of speech zou niet anders zijn dan wij die dreigen met een Islamistisch land te bombarderen tenzij ze het recht op eten van varkensvlees en topless zonnebaden in hun wetgeving zouden verankeren.

Wat ik eigenlijk wel zot vind sinds dat Trump d verdedigen.

Nu soit ons als Europeanen niet laten doen door een bullebak eens docu ge zien van extreem rechts in Amerika je kunt je echt niet Voorstellen hoe die mensen denken.

Forbidden America noemt het van Louis Theroux.

Snap ook niet waarom je over X begint, is juist het enige grote social media platform waar alle meningen kunnen worden verkondigd
Toch de meningen die overeen komen met die van de vriendjes van Musk.

En dan zwijg ik nog over zijn automatisch filteren van woorden zoals "cisgender" of alles dat een beetje lijkt op wat gezien wordt als woke ideologie. Musk heeft beslist dat "cisgender" een scheldwoord is tegen non-trans mensen, dus bijgevolg heeft Grote Musk dan maar beslist dat op zijn "free speech" platform dat woord niet meer mag gebruikt worden.

Maar deze? Daar is geen probleem mee.

Terug
Bovenaan