De verbouw-topic!

Op je vraag kan ik niet antwoorden, maar ik vermoed dat dit toch niet evident zal zijn . Maar; waarom ?

Een muurtje is toch vele malen mooier? Kun je dat niet proper laten maken voor hetzelfde budget?

Dit dus. Waarom van die lelijke steenkorven plaatsen? Ik begrijp die trend echt niet eerlijk gezegd.

Dat muurtje proper zetten, hervoegen, nieuwe dekstenen erop en eventueel een mooi strak houten deurtje erin. Zal zoveel knapper zijn en wss zelfs goedkoper. En je hebt geen vergunning nodig.

Dit dus. Waarom van die lelijke steenkorven plaatsen? Ik begrijp die trend echt niet eerlijk gezegd.

Dat muurtje proper zetten, hervoegen, nieuwe dekstenen erop en eventueel een mooi strak houten deurtje erin. Zal zoveel knapper zijn en wss zelfs goedkoper. En je hebt geen vergunning nodig.

Ik plaats dat soms wel eens en dat is inderdaad zelden 'mooi' te noemen.

Ik heb hier een meter of 10 thuis staan. Wegens 'snel privacy ' en buurman die dat wel ok vond. En ik stoor me er soms nog aan :p hier valt het al bij al mee, maar als ik eens tijd heb sloop ik die nest en mets ik een muur in de plek.

Op je vraag kan ik niet antwoorden, maar ik vermoed dat dit toch niet evident zal zijn . Maar; waarom ?

Een muurtje is toch vele malen mooier? Kun je dat niet proper laten maken voor hetzelfde budget?

Het muurtje dat je ziet op de foto is niet mijn muurtje (privacy redenen) . Mijn muurtje is gekraakt door een boomwortel, zowel stenen als wat cement is gekraakt. Ik heb daar 900 euro van gehad van stadsbestuur (omadt de boom van hen was) om mijn muurtje/voorgrond weer in orde te doen.

Die steenkorven zijn makkelijk te plaatsen, geen onderhoud aan en moest er binnen hier en 10 jaar weer een boomwortel komen opsteken dan wordt deze steenkorf niet beschadigd aangezien het losse stenen zijn en dus flexibeler dan een muurtje.

Maar nu wel klote dat ik een OMG moet indienen, had ik niet op gerekend zolang ik niet boven de 50 centimeter ging.

Binnen een maandje starten we ook met onze verbouwingen.

- isolatie van de volledige achtergevel + afwerking met crepi
- uitbreken van verschillende binnenmuren / plaatsen van poutrels
- nieuwe keuken op tuinniveau
- nieuwe eetplaats op tuinniveau
- nieuwe ramen / glaspartij
- nieuwe gascondensatieketel & vloerverwarming

Laatst bewerkt:
Ik plaats dat soms wel eens en dat is inderdaad zelden 'mooi' te noemen.

Ik heb hier een meter of 10 thuis staan. Wegens 'snel privacy ' en buurman die dat wel ok vond. En ik stoor me er soms nog aan :p hier valt het al bij al mee, maar als ik eens tijd heb sloop ik die nest en mets ik een muur in de plek.
Als je dat afbreekt en je weet geen weg met die rotsen wil ik daar wel een lading of 2 van overnemen (zonder de korven) 😋

Binnen een maandje starten we ook met onze verbouwingen.

- isolatie van de volledige achtergevel + afwerking met crepi
- uitbreken van verschillende binnenmuren / plaatsen van poutrels
- nieuwe keuken op tuinniveau
- nieuwe eetplaats op tuinniveau
- nieuwe ramen / glaspartij
- nieuwe gascondensatieketel & vloerverwarming

Overal gigantisch hoge plafonds of bedriegt die render wat?

Het muurtje dat je ziet op de foto is niet mijn muurtje (privacy redenen) . Mijn muurtje is gekraakt door een boomwortel, zowel stenen als wat cement is gekraakt. Ik heb daar 900 euro van gehad van stadsbestuur (omadt de boom van hen was) om mijn muurtje/voorgrond weer in orde te doen.

Die steenkorven zijn makkelijk te plaatsen, geen onderhoud aan en moest er binnen hier en 10 jaar weer een boomwortel komen opsteken dan wordt deze steenkorf niet beschadigd aangezien het losse stenen zijn en dus flexibeler dan een muurtje.

Maar nu wel klote dat ik een OMG moet indienen, had ik niet op gerekend zolang ik niet boven de 50 centimeter ging.
Ik heb hier onlangs zo'n muurtje opnieuw gezet (ook beschermde gevel) & daarvoor geinformeerd bij de gemeente. Ik moest daar helemaal niks van vergunning voor aanvragen, zolang muurtje niet hoger dan anderhalve meter was.

We gaan hier volgend jaar de gevel isoleren waardoor er een nieuwe terrasoverkapping komt. Nu loopt de afwatering van het plat dak van onze uitbouw (25m²) via de huidige overkapping. Ik zou dat willen aanpassen en dat water in de tuin willen laten infiltreren. Iemand ervaring daarmee?

Even ventileren...

2 jaar geleden mijn puntdak helemaal vernieuwd. Hierbij had ik mij achtergevel 1m laten verhogen (naar dezelfde hoogte van de voorgevel) zodat het dak achteraan niet meer gelijk met de zoldervloer beneden kwam om wat meer ruimte te creëren. Zonder bouwvergunning gedaan wat eigenlijk moest.
Heb door wat omstandigheden beslist om dit alsnog te laten regulariseren. Dat is ondertussen goedgekeurd maar nu komt het. Ik heb mijn aanplakking gekregen en in mijn dossier bij het omgevingsloket las ik dat mijn voortuinverharding (-5m van rooilijn tot voorgevel) die er al +15 jaar ligt en waarover bij mijn 1e bouwaanvraag, van de renovatie 6jaar geleden, niks werd gezegd dat deze moet opgebroken worden en dat er slechts 30% mag verhard zijn. Zo´n honingraat dallen om bvb 2 stroken te voorzien om er alsnog te kunnen parkeren worden ook aanzien als verharding. Bijkomend: het trottoir dat hier altijd al een lage boordsteen heeft gehad zoals bij een oprit met garage dat de gemeente na de werken dit gaat komen verhogen op MIJN kosten.

Nu, er zijn hier geregeld al lichte parkeerproblemen omdat elke weide die hier vroeger was bouwgrond is geworden en zodoende werd volgebouwen. Met zulke zever creëren ze toch gewoon meer problemen...? 😤

1. Ik ben niet van plan mijn parking op te breken.
2. Dat of een balk zat ook al in mijn gedachten 😆

Er zien hier veel huizen met exact dezelfde voortuin. Ik die moeite doe om mijn gebouw te renoveren en inorde te houden gaan ze een beetje pesten.
Fuck off dat ik nog iets aanvraag nu ze als ik wat verander.

K heb vorige week een huis gekocht waar we eind juni/juli mogen intrekken.

Ondertussen aan het denken geweest hoe ik heb best energie kan besparen.

Zonnepanelen.. maar is dit nog steeds voordelig wetende dat de teller niet meer terugdraait en we enkel in het weekend overdag thuis is (een thuisbatterij is momenteel nog niet voordelig en plaats ik nog niet)

Het dak laat ik volledig isoleren (langs binnen). Welke dikte?

Een warmtepomp? (Lucht/lucht?)

Een zonneboiler om water te verwarmen.(rendabel)?

Laatst bewerkt:
Zonnepanelen.. maar is dit nog steeds voordelig wetende dat de teller nket meer terugdraait en we enkel in het weekend overdag thuis is (een thuisbatterij is momenteel nog niet voordelig en plaats ik nog niet)

Niet vergeten dat je veel grote verbruikers zoals vaatwasser, wasmachine, droogkast,... Simpelweg met de timer functie kan laten werken tijdens de week wanneer de zon wél schijnt. 😉

Zonnepanelen.. maar is dit nog steeds voordelig wetende dat de teller niet meer terugdraait en we enkel in het weekend overdag thuis is (een thuisbatterij is momenteel nog niet voordelig en plaats ik nog niet)

tuurlijk zonnepanelen brengen geld op via injectievergoeding. het helpt alleszins om je factuur naar beneden te trekken
isolatie , volg de norm waar ze premies voor geven, dat is al goed geisoleert

Ik heb 22cm isover isocomfort 35 in mijn dak gestoken. Gewoon de diepte van mijn balken gevolgd (spantendak)

In ons nieuw onderdak (pannen moeten nog gelegd worden) zijn er hier en daar kleine gaatjes van pakweg een paar mm waar de zon door schijnt. Gaat dat (vocht)problemen geven op termijn? In principe worden de grote druppels tegengehouden door de dakpannen maar toch..

Een onderdak is niet 100% waterdicht. Dat dient voor noodgevallen, slagregen en sneeuw.
Dus nee dat gaat geen problemen geven tenzij je natuurlijk geen pannen meer gaat leggen :).

Uw dampscherm later zou ik wel goed afplakken natuurlijk.

Terug
Bovenaan