De verbouw-topic!

Ik heb een maar maanden geleden een nieuw dak geplaatst en de asbest onderdakplaten laten verwijderen.(ik heb hiervoor een asbest attest ter waarde van ongeveer 20k)
Ik heb zelf isolatie geplaatst via de zolder, wel maar 7 cm dikte, omdat ik anders extra dakplanken moest plaatsen voor aan de isolatienormvan 14 of 15 cm te komen.

Heb ik recht op een premie?voor asbest?
Ik vind op het internet dat je er enkel recht op hebt als je ook isolatie plaatst van een bepaalde isolatienorm (die ik niet heb).
T zou toch jammer zijn dat ze ijveren voor het verwijderen van asbest en ik geen premie kan krijgen (en zeker dat het zo duur was)

Ik heb een zadeldak met de volgende opbouw (van buiten naar binnen): pannen - onderdak - dakstructuur met daartussen rotswol (dampscherm kapot gesneden) - PIR platen met alu zijde op de kepers met alle naden dichtgetaped.

Nu wil ik de zolder afwerken met een metalstud voorzetwand bovenop de PIR platen. Tussen de metalstud profielen dacht ik om nog extra rotswol te steken aangezien er anders toch maar plaats verloren is.. Dien ik nu nog eens te werken met een dampdichte folie of laat ik de alu zijde van de PIR platen zijn werk doen als dampscherm?
Ik zou dat niet doen. De alu van de PIR platen is idd een dampscherm en als je daar nog glaswol onder legt moet daaronder weer een dampscherm. Dat overigens perfect dicht moet zijn, anders gaat je vocht in je isolatie blijven zitten.

Ik heb een zadeldak met de volgende opbouw (van buiten naar binnen): pannen - onderdak - dakstructuur met daartussen rotswol (dampscherm kapot gesneden) - PIR platen met alu zijde op de kepers met alle naden dichtgetaped.

Nu wil ik de zolder afwerken met een metalstud voorzetwand bovenop de PIR platen. Tussen de metalstud profielen dacht ik om nog extra rotswol te steken aangezien er anders toch maar plaats verloren is.. Dien ik nu nog eens te werken met een dampdichte folie of laat ik de alu zijde van de PIR platen zijn werk doen als dampscherm?

Ik zou dat niet doen. De alu van de PIR platen is idd een dampscherm en als je daar nog glaswol onder legt moet daaronder weer een dampscherm. Dat overigens perfect dicht moet zijn, anders gaat je vocht in je isolatie blijven zitten.

Dit idd, best niet doen. Je gaat risico hebben op condensatie in de nieuwe isolatie (zelfs met een dampscherm ervoor) en door die PIR platen die fungeren als dampscherm gaat dat niet weg kunnen.

Vroeger werd dit bij platte daken ook soms gedaan, bovenop de roostering bv 14cm of 16cm PIR of PUR en tussen de roostering nog glaswol. Maar gezien het voorbij die glaswol dampdicht is, veroorzaakt dat problemen. Er is een berekening/regel voor hoeveel minerale wol je er mag in plaatsen zonder risico op condensatie, ik dacht dat dit +- 3cm was bij 14cm PIR, dat is dus echt verwaarloosbaar en de moeite niet waard.

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een betrouwbare architect of bouwbedrijf in Limburg(regio Hasselt) met ervaring in renovatie en uitbouw. We willen onze woning afwerken met nieuwe vloeren, wat indeling veranderen, isoleren en we willen een uitbouw realiseren met badkamer en berging.

Liever op aanraden dan gewoon op goed geluk beginnen contacteren. 🤞

Bij opvullen van de spouwmuur krijgt ge enkel problemen met vocht als uw spouw niet proper is, dit checken ze met camera's.
Zo is mij dit toch verteld, en ook bevestigd door iemand die onafhankelijk renovatieadvies kwam geven.
Uiteraard is het beter om de hele buitenschil te vervangen, maar qua kosten/baten krijgt ge dit er nooit uit

Het probleem is toch ook dat de spauw maar beperkt is in dikte waardoor je eigenlijk niet genoeg isoleert?
Het zal wel beter zijn dan niets, maar toch lijkt het me beter te kijken naar "deftige" isolatie. Het zou de aller laatste optie moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Het probleem is toch ook dat de spouw maar beperkt is in dikte waardoor je eigenlijk niet genoeg isoleert?
Het zal wel beter zijn dan niets, maar toch lijkt het me beter te kijken naar "deftige" isolatie. Het zou de aller laatste optie moeten zijn.
Hence de reden waarom ze normaal de spauw niet isoleren als het =< 4 cm is ( of zoiets)

Khad 7 cm heb alle 3 de gevels laten doen van mn Hob. Kheb daar bijna de helft van premie terug van getrokken.

Slechte uitvoering is zeer vaak het probleem, En dan zit je ermee.

Rolluiklasten die opeens vol isolatiebolletjes zitten enzo..

Hoe je het ook draait of keert, je zit buitenmuur en binnenmuur te verbinden.

Vaak word de buitenmuur gelijk met het opvullen van de spouw aangepakt. (Opnieuw gevel opvoegen en impregneren)

Injecteren: kan je eventueel ook zelf doen. Ik had een offerte van 1000 euro voor 8 lopende meter muur, mijn pa heeft het gedaan met 200 euro aan materiaalkosten.

De offerte voor het injecteren is net binnengekomen, ik viel bijna van mijn stoel.

Injecteren van ongeveer 20m. Voorbereidende werken (gyproc, pleister,... weghalen tot op de blote muur), terug afwerken achteraf en verwerking/afvoer van afval doen we zelf.

5376,32€

Ik denk dat ik toch ga kijken om het zelf te doen.
Dus als iemand tips heeft daarvoor, welk merk/type het best werkt qua injectiemiddel, een stappenplan,... Laat me gerust weten 😅

De offerte voor het injecteren is net binnengekomen, ik viel bijna van mijn stoel.

Injecteren van ongeveer 20m. Voorbereidende werken (gyproc, pleister,... weghalen tot op de blote muur), terug afwerken achteraf en verwerking/afvoer van afval doen we zelf.

5376,32€

Dus als iemand tips heeft daarvoor, welk merk/type het best werkt qua injectiemiddel, een stappenplan,... Laat me gerust weten 😅
Hier was het in ruwbouw dus dat scheelt ook al wel.
Dobbit heeft daar filmpjes over ook, materialen en info daarover hebben wij in de lokale HandyHome gekregen.

Mijn pa heeft hier om de 20cm gaten geboord, product ingespoten, pluggen gemaakt om die gaten te dichten en na 1j, als de muur zeker droog bleef, is de afwerking (nieuwe Gyproc) er pas gekomen.

5376,32€

Hier het laten doen en het product dat ze gebruikt hebben was Rewahgel inject A. Toen ik ze bezig zag, had ik wel zoiets van. Ja. Dat had ik gerust zelf kunnen doen. 🤷‍♂️

5376,32€

Valt wel mee, de mijne was bijna 10 jaar geleden 8k voor ca 28 lm.

Om een vloer te egaliseren, moet ik een afboording maken. (Het is soort van platform)
Nu sluit die afboording niet naadloos aan. Wat gebruik ik best om ervoor te zorgen dat egaline niet wegloopt langs afboording?
PUR opspuiten, zwelband , ... ?

Het dak ligt volledig dicht :bow:
Eindelijk van die prutser verlost.
Nu zit ik eindelijk in de machtspositie, want hij moet nog 15K krijgen.

Ze hebben een gat geboord in het betonnen plafond om het water dat ze gedumpt hebben op het dak te laten doorsijpelen. Dit gat blijft lekken nu het volledig dicht ligt of toch hoort te liggen. Hij krijgt zijn geld dus niet. Dat hem maar afkomt om zijn prutswerk te komen controleren.

Daarnaast kloppen zijn afmetingen langs geen kanten. Bijvoorbeeld: hij rekent ons 8.5m³ beton aan terwijl het totaal maar de helft hoort te zijn. De reden? Hij heeft nooit nagemeten tijdens het graven en hij zat dus te diep. Zijn probleem. Hij rekent enkel al voor dat 5K aan.

Laatst bewerkt:
Wat zijn zo wat de gemiddelde prijzen voor een aanbouw per m² op dit moment. Ik zie even het bos niet meer door de bomen.
Gewoon strakke blok met indeling voor badkamer, wasplaats, toilet.

Wat zijn zo wat de gemiddelde prijzen voor een aanbouw per m² op dit moment. Ik zie even het bos niet meer door de bomen.
Gewoon strakke blok met indeling voor badkamer, wasplaats, toilet.
Ik ga nog altijd uit van 2500-3000 euro per m2.
Badkamer kan je natuurlijk gek in gaan afh afmeting. Kleine badkamer 10-15k, wc 1500 k

Onlangs offerte zitten aanvragen voor vervangen asbestdak + isoleren langs buiten volgens Sarking. Aannemer kwam eerst met richtprijs 30-40k, maar na plaatsbezoek met opmetingen en het toevoegen van 3 veluxen met toebehoren, hebben we de prijs zien stijgen tot 67k.

Gaat om een dak van 155m², en de offerte is gelukkig genoeg wel volledig: verwijderen asbest, bouwafval, isolatie/onderdak/panlatten/dakpannen/bekleding dakoversteken/lood/hanggoot & afvoer zowel materiaal als werkuren, en werfinrichting zitten inbegrepen.
Viel echter half omver van het uiteindelijke bedrag: 67k lijkt me een pak geld voor uiteindelijk een dak, en dan zijn we hier nog niet aan onze gevel- of binnenwerken begonnen :p

Het is nu wel een goed aanschreven aannemer die ook totaalrenovaties- en schrijnwerk kan doen, wat voor ons ergens een meerwaarde is om een renovatiepartner op lange termijn te hebben. Maar'k vind het wat lastig om in te schatten of we ons wat bij de hoge kostprijs (waar al enkele kortingen van af zijn) moeten neerleggen, of ze toch obsceen veel aan het aanrekenen zouden zijn.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?

Terug
Bovenaan