De verbouw-topic!

Het is een bestaand dak van gegoten beton. Maar nu ligt het dus al drie weken semi-open met isolatie.
De lagen zijn dus van onder naar boven:
  1. Beton
  2. Hellingschape
  3. Dampscherm
  4. Isolatie
  5. Open (maar bedekt met een afdekzeil 150g/m²) | gedeeltelijk EPDM.

Er ligt wel een zeil op maar dit is niet 100% waterdicht en zijn hellingschape is bagger, dus er blijft een plas van 3 meter water op liggen dat onder het zeil loopt en in de isolatie.

Zag iets voorbij komen op facebook, iemand ervaring met cellulose laten inblazen?
Waarin? In een spouw tussen gevelsteen en snelbouw? Of in houtskelet?

3 zaken zijn daarbij imo belangrijk:

Het moet onder voldoende druk van bovenaf ingeblazen worden.

Er dienen onderaan op een paar plaatsen druktesten te worden uitgevoerd.

Is enkel aan te raden, net zoals minerale wollen ed, bij een dampopen opbouw. Heb je een dampgesloten opbouw kan condensatie niet weg, met alle nefaste gevolgen van dien voor de isolatie.

Denk eraan het te gebruiken voor mijn zadeldak.

Opbouw:
  1. Gyproc,
  2. houten latten,
  3. dampscherm,
  4. dakwerk met cellulose er tussen,
  5. onderdak,
  6. daklatten,
  7. dakpannen.

Lichtvraag: als het keukeneiland 300 cm is, zouden jullie dan een hanglamp van 200cm hangen of een van 250cm?

1 van 200cm is meer dan lang genoeg, heel je eiland zal makkelijk verlicht zijn.
Al zou ik voor losse kabels/lampen gekozen hebben, maar mss in een verbouwing niet mogelijk.

Ik heb spots in de keuken (slechts 6) en niets rechtstreeks boven het eiland (325x120cm). Ik heb een aantal spots richting eiland gedraaid, maar dat is suboptimaal. De dampkap heeft wel een lange ledstrip, dus dat is wel verlicht.
Ik denk eraan om een verlaagd plafond te maken boven het keukeneiland (van 2,7 naar 2,6m) en een nieuwe dampkap en enkele lichtpunten te maken.

Laatst bewerkt:
Het is een bestaand dak van gegoten beton. Maar nu ligt het dus al drie weken semi-open met isolatie.
De lagen zijn dus van onder naar boven:
  1. Beton
  2. Hellingschape
  3. Dampscherm
  4. Isolatie
  5. Open (maar bedekt met een afdekzeil 150g/m²) | gedeeltelijk EPDM.

Er ligt wel een zeil op maar dit is niet 100% waterdicht en zijn hellingschape is bagger, dus er blijft een plas van 3 meter water op liggen dat onder het zeil loopt en in de isolatie.
Dit is de toestand van de openliggende isolatie:

Zag iets voorbij komen op facebook, iemand ervaring met cellulose laten inblazen?
Al onze muren en daken zijn hoofdzakelijk geïsoleerd met (Isocell) cellulose.
Het is een houtskelet met de volgende opbouwen (van buiten naar binnen):
Voor de wanden:
  1. gevelsteen/gevelplaten
  2. 3cm luchtspouw
  3. celit 4D houtvezelplaten
  4. 24cm houtskelet met cellulose ingeblazen
  5. 18 mm OSB
  6. 6cm leidingspouw gevuld met minerale wol
  7. OSB
  8. gyproc
De dikte van laag 7 schilt tussen de 12 en 18 mm, ze hebben precies gebruikt wat ze hadden liggen, hoewel er toch een prijsverschil is tussen de twee...

Voor de platte daken:
  1. EPDM
  2. OSB
  3. I-joists met cellulose tussen geblazen (langs onder)
  4. "intelligent" dampscherm
  5. lattenwerk
  6. gyproc
Voor de schuine daken:
  1. (zonnepanelen)
  2. dakpannen
  3. lattenwerk
  4. celit 4D
  5. dakstructuur met cellulose tussen geblazen (langs onder)
  6. "intelligent" dampscherm
  7. lattenwerk
  8. gyproc
Denk eraan het te gebruiken voor mijn zadeldak.

Opbouw:
  1. Gyproc,
  2. houten latten,
  3. dampscherm,
  4. dakwerk met cellulose er tussen,
  5. onderdak,
  6. daklatten,
  7. dakpannen.
Dit lijkt dus exact op onze opbouw. Ik zou wel niet weten of er iets moet voorzien worden tussen een stenen muur en/of beton en de ruimte waar de cellulose komt... hier is alles van hout dus de "houtskelet" loopt gewoon door in het dak eigenlijk.
Het dampscherm onder een schuin dak moet wel heel goed vasthangen, de druk van het inblazen en het gewicht van het pak papiersnippers dat erop komt te liggen is niet te onderschatten!

Een van de grote voordelen bleek de prijs te zijn: heel onze buitenschil is geïsoleerd voor een kleine 10k excl BTW. Dat is een buitenschil van net geen 700 m² en een binnenvolume van een kleine 850 m³.

Nice, hoe ervaar je de cellulose tov andere isolatie (als je daar evaring mee hebt)? het zou echt voor het dak alleen zijn. Onze bouw zal traditioneel zijn, dus steenbouw.

Dit is de toestand van de openliggende isolatie:

Een PIR plaat kan wel wat hebben en neemt weinign (geen?) vocht op.
Het dak dat niet of slecht beschermd ligt is voor mij niet dramatisch omdat de dakdichting eronder ook in helling ligt, als daar op het laagste punt het water afgevoerd wordt gaat het niet over liters water gaan die in je dakpakket opgesloten zitten.
Moest er echt te veel water in dat pakket opgesloten zitten ga je in de zomer wel zien dat dit mee opwarmt en voor bellen in je dakdichting zorgt.
Je kan altijd documenteren dat jij dit geen correcte plaatsing vindt met bijhorend risico en een beperkt bedrag inhouden op zijn factuur.
Van zodra de zomer er aan komt en hij eventuele problemen komt oplossen kan je dit dan vrijgeven.

ls daar op het laagste punt het water afgevoerd wordt gaat het niet over liters water gaan die in je dakpakket opgesloten zitten.
Merci voor de feedback. Dat helpt al veel. Maar bovenstaande stukje van je tekst is net het probleem op dit moment. Andere hier melden dat het dampscherm niets doorlaat dus het water kan niet weg en blijft dus liggen.

Merci voor de feedback. Dat helpt al veel. Maar bovenstaande stukje van je tekst is net het probleem op dit moment. Andere hier melden dat het dampscherm niets doorlaat dus het water kan niet weg en blijft dus liggen.

Ik heb in mijn aanbouw het dampscherm gelegd als tijdelijke dichting, met daar een tappunt in. Zo was het eronder droog en kon het water boven het dampscherm vlot weg.
In de praktijk wordt een dampscherm al vaak eens geperforeerd voor bekabeling lichpunten ofzo en sijpelt het water anders langs daar wel eruit. Als die bekabeling onder je hellingschape ligt heb je dat uiteraard niet

Dus samengevat:
- Vedagard Multi SK Dampscherm op hellingschape
- Niet helemaal tot boven de isolatie geplaatst. Soms 5 cm andere keren net onder de 12 cm PIR/PUR platen.
- lijkt wel goed gelegd te zijn voor de rest (geen gaten, denken we)
- 12 cm PIR/PUR isolatie er boven op en dan EPDM
- EPDM echter nog niet helemaal dicht (nog 2m)
- Het giet 2 weken op het zeil dat op de open isolatieplaten ligt en dringt door tot op de isolatie en gaat naar het dampscherm.

=> Blijft het op het dampscherm tot het einde ter tijden of dringt het alsnog door de beton naar binnen via slecht afgesloten opstanden of slecht gelijmd dampscherm?

Ofwel moeten ze een gatje boren op het laagste punt waar het water er uit kan lopen (door de opstand naar buiten toe), ofwel halen ze op laagste punt een isolatieplaat er uit en steken ze daar de stofzuiger even in. Ze gaan dat dak niet dicht leggen met 5cm water in. Natuurlijk geen ideale condities om nu zo een dak af te werken, is leuker in de zomer

Ze gaan dat dak niet dicht leggen met 5cm water in.
Nu geef je hem helaas te veel krediet.
  1. Ze Hebben een steunpaal scheef geplaatst en dit gefixet door er een stalen bar tussen te lassen.
  2. Hij ging de isolatie onderbroken laten door een deel van de oude muur te laten staan
  3. ze hadden een rioolbuis kapot gemaakt en ze hadden het weggestoken met mortel
  4. Etc... (zie ervaring aannemers thread)
ofwel halen ze op laagste punt een isolatieplaat er uit en steken ze daar de stofzuiger even in.
Dat is al dicht gedaan met EPDM. Enkel het hoogste punt is nog niet dicht gelegd.

Nu geef je hem helaas te veel krediet.
  1. Ze Hebben een steunpaal scheef geplaatst en dit gefixet door er een stalen bar tussen te lassen.
  2. Hij ging de isolatie onderbroken laten door een deel van de oude muur te laten staan
  3. ze hadden een rioolbuis kapot gemaakt en ze hadden het weggestoken met mortel
  4. Etc... (zie ervaring aannemers thread)

Dat is al dicht gedaan met EPDM. Enkel het hoogste punt is nog niet dicht gelegd.

Vragen dat hij plaatselijk opent om het water er uit te stofzuigen

Vijs gewoon uw goedkope laminaat aan de OSB en zoldering vast als je weet hoe uw balken liggen. Dat is omdat er een laag wss genageld is ipv gevijsd en nu komt dat los.
Eerste kamer blootgelegd tot op de OSB, volgens mijn pa niet alleen genageld maar ZO weinig nagels zelfs dat hij bij 30% van de vijzen die hij erin gedraaid heeft, moest zoeken/gokken of er wel een balkje onder zat.

Nog steeds gekraak, maar zal normaal wel minder moeten zijn. 😁

Goed ik ga hier eens polsen aan de kenners. Ik ben bezig met de voorbereiding voor de inrichting van een nieuwe loods.
Grootste probleem is verwarming.

Ik ga een verdiep in bouwen waar alles van machines en bureel zal zijn +/- 70m² en daaronder ga ik 2 bays steken om auto's te behandelen.
De hele zone onder dat verdiep zou ik willen kunnen afsluiten in de winter om dan enkel die plaats tot 20 graden te kunnen opwarmen met infrarood of airco bv.

Zie foto onderaan van hoe het ongeveer zal zijn, enkel komt er nog een kolom in het midden te staan ter ondersteuning.

Mijn initieel gedacht was om 2x glazen schuifwand te installeren van 5 meter elks links en rechts van de kolom in het midden. Dat is stijlvol, en neemt ook geen licht weg.

Probleem: Verdiep komt op 350 a 400cm hoogte en de betaalbare schuifwanden zijn slechts 250cm hoog, vanaf je hoger gaat moet er speciaal glas gebruikt worden en wordt het zeer duur.

Dan dacht ik om er gewoon 2 poorten in te steken waar glas of plexi glas in zit hoofdzakelijk ipv panelen?

Maar... Misschien zijn er hier nog mensen met ideetjes :)

edit: Even toevoegen, de ruimte die moet open en dicht kunnen moet zeker 350cm hoog zijn voor camionetten en dergelijke onder te kunnen laten passeren.

1705563548236.jpeg

Laatst bewerkt:
Goed ik ga hier eens polsen aan de kenners. Ik ben bezig met de voorbereiding voor de inrichting van een nieuwe loods.
Grootste probleem is verwarming.

Ik ga een verdiep in bouwen waar alles van machines en bureel zal zijn +/- 70m² en daaronder ga ik 2 bays steken om auto's te behandelen.
De hele zone onder dat verdiep zou ik willen kunnen afsluiten in de winter om dan enkel die plaats tot 20 graden te kunnen opwarmen met infrarood of airco bv.

Zie foto onderaan van hoe het ongeveer zal zijn, enkel komt er nog een kolom in het midden te staan ter ondersteuning.

Mijn initieel gedacht was om 2x glazen schuifwand te installeren van 5 meter elks links en rechts van de kolom in het midden. Dat is stijlvol, en neemt ook geen licht weg.

Probleem: Verdiep komt op 350 a 400cm hoogte en de betaalbare schuifwanden zijn slechts 250cm hoog, vanaf je hoger gaat moet er speciaal glas gebruikt worden en wordt het zeer duur.

Dan dacht ik om er gewoon 2 poorten in te steken waar glas of plexi glas in zit hoofdzakelijk ipv panelen?

Maar... Misschien zijn er hier nog mensen met ideetjes :)

Bekijk bijlage 26408

Kan je aan de voorkant onder dat platform geen verlaging steken van 100 à 150cm, zodat de glazen schuifwanden van 250cm tot tegen die verlaging komen? Je kan daar dan eventueel de rails van die wanden in verwerken en eventueel aan de achterzijde verlichting in steken voor uw autowerkplaats en uw verwarming en airco daar ook in verwerken. Alsook alle kabels langs daar proper wegwerken.

Kan je aan de voorkant onder dat platform geen verlaging steken van 100 à 150cm, zodat de glazen schuifwanden van 250cm tot tegen die verlaging komen? Je kan daar dan eventueel de rails van die wanden in verwerken en eventueel aan de achterzijde verlichting in steken voor uw autowerkplaats en uw verwarming en airco daar ook in verwerken. Alsook alle kabels langs daar proper wegwerken.

De bedoeling is dat er nog bestelwagens en verhuiscamionetjes onder kunnnen, dus moet zeker 350cm vrije hoogte hebben.

Terug
Bovenaan