De verbouw-topic!

Niet. De regering gelooft natuurlijk in sprookjes met hun regels om de beste van de klas te zijn in Europa en de wereld, het is dan ook makkelijk om onhaalbare of onuitvoerbare regeltjes te verzinnen op papier (zoals nu de nieuwe hemelwaterverordening vanaf 1 oktober).

Maar met én hoge materiaalkosten én hoge woningprijzen én hoge rentes (en tel daar onrechtstreeks nog maar de duurde prijzen om te leven in het algemeen bij, in elke laag van de economie) wordt het voor de doorsnee persoon of gezin gewoon onbetaalbaar.

Maar dat zal de regering pas doorhebben wanneer het te laat is.

Onlangs een presentatie gekregen van welke richting men uit zou willen om het toch betaalbaar te houden: groepswoningen. En nee, niet meteen appartementen, maar vaak kleinschalige projecten waarbij gemeenschappelijke ruimtes gedeeld worden, tot keukens en badkamers toe.

Ja jongens, dat wil het gemiddelde Vlaamse gezin, op een hoop gaan zitten met een paar andere gezinnen, we hebben het nog niet druk genoeg en kunnen niet genoeg rust gebruiken. "Ja maar, dan kan je ook taken delen, de kinderen kunnen gezamenlijk ergens gebracht worden, boodschappen kunnen gegroepeerd gedaan worden, eten kan gedeeld worden,... in beurtrollen, zo heeft eenieder meer vrije tijd over". Een soort commune dus? Alsof de gemiddelde Vlaming daarop zit te wachten. Dat is net hetzelfde als in Gent, waarbij men verwacht dat mensen hun auto in Ledeberg gaan parkeren en met de tram naar het centrum gaan rijden. Sommigen willen of kunnen dat nu eenmaal niet. Gevolg: die parkeertoren van 10 miljoen staat leeg en de mensen van buiten de stad blijven er weg. Je kan mensen nu eenmaal niet zomaar dwingen iets te doen zonder dat daar een incentive tegenover staat.

Nee, het is de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat wonen, onder welke vorm dan ook, betaalbaar blijft. En al zeker wanneer men enorme verplichtingen oplegt aan de mensen. Maar daar schiet de regering momenteel dus enorm tekort.

Gevolg: er zullen minder huizen met D,E en F label gerenoveerd worden dan ze hadden verwacht of gewild, mensen zullen dus in hun oude energieverslindende woningen blijven wonen.

Sorry voor de rant. :shy:
Als het ooit zo ver komt nerm ik de taak van de kinderen te verwekken wel op mij. Ik offer mij op voor de maatschappij.

Niet. De regering gelooft natuurlijk in sprookjes met hun regels om de beste van de klas te zijn in Europa en de wereld, het is dan ook makkelijk om onhaalbare of onuitvoerbare regeltjes te verzinnen op papier (zoals nu de nieuwe hemelwaterverordening vanaf 1 oktober).

Maar met én hoge materiaalkosten én hoge woningprijzen én hoge rentes (en tel daar onrechtstreeks nog maar de duurde prijzen om te leven in het algemeen bij, in elke laag van de economie) wordt het voor de doorsnee persoon of gezin gewoon onbetaalbaar.

Maar dat zal de regering pas doorhebben wanneer het te laat is.

Onlangs een presentatie gekregen van welke richting men uit zou willen om het toch betaalbaar te houden: groepswoningen. En nee, niet meteen appartementen, maar vaak kleinschalige projecten waarbij gemeenschappelijke ruimtes gedeeld worden, tot keukens en badkamers toe.

Ja jongens, dat wil het gemiddelde Vlaamse gezin, op een hoop gaan zitten met een paar andere gezinnen, we hebben het nog niet druk genoeg en kunnen niet genoeg rust gebruiken. "Ja maar, dan kan je ook taken delen, de kinderen kunnen gezamenlijk ergens gebracht worden, boodschappen kunnen gegroepeerd gedaan worden, eten kan gedeeld worden,... in beurtrollen, zo heeft eenieder meer vrije tijd over". Een soort commune dus? Alsof de gemiddelde Vlaming daarop zit te wachten. Dat is net hetzelfde als in Gent, waarbij men verwacht dat mensen hun auto in Ledeberg gaan parkeren en met de tram naar het centrum gaan rijden. Sommigen willen of kunnen dat nu eenmaal niet. Gevolg: die parkeertoren van 10 miljoen staat leeg en de mensen van buiten de stad blijven er weg. Je kan mensen nu eenmaal niet zomaar dwingen iets te doen zonder dat daar een incentive tegenover staat.

Nee, het is de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat wonen, onder welke vorm dan ook, betaalbaar blijft. En al zeker wanneer men enorme verplichtingen oplegt aan de mensen. Maar daar schiet de regering momenteel dus enorm tekort.

Gevolg: er zullen minder huizen met D,E en F label gerenoveerd worden dan ze hadden verwacht of gewild, mensen zullen dus in hun oude energieverslindende woningen blijven wonen.

Sorry voor de rant. :shy:

Goh ja het zijn maar probeersels uiteraard.

De meeste verplichtingen waar mensen het over hebben zijn er ook nog helemaal niet.

Niemand verplicht je om naar a/b/c te renoveren momenteel en er is enkel een 'roadmap' om dat te doen bij aankoop van nieuwe woning.

Bij aankoop van een nieuwe woning.
Maar wat met de mensen die met moeite ooit aan een eigen huis geraakt zijn en overleven ??

Die zullen wel hier en daar misschien iets kleins doen maar geen geld hebben om ingrepen te doen naar A of B-C.

Laat staan iets anders te kopen en dit "verplicht"te doen

Maar wat met de mensen die met moeite ooit aan een eigen huis geraakt zijn en overleven ??

Die zullen wel hier en daar misschien iets kleins doen maar geen geld hebben om ingrepen te doen naar A of B-C.

Degene die vroeger gekocht hebben, hebben die verplichting niet. De andere kenden de regels voor aankoop.
Maar dat is simpel uitgelegd natuurlijk, het leven zit vaak wat ingewikkelder in elkaar.

En dat deelwonen... iedereen hier sluit zijn (veel te grote) villa hermetisch af, veel geluk die samen te laten hokken...
Mij krijg je nog niet in een appartement, laat staan dat ik de keuken of de badkamer moet delen.

Zoals eerder gesteld: geldt niet voor de reeds aangekochte woningen, maar ook met heel beperkt budget kan je grote ingrepen doen, als je zelf de handen uit de mouwen kan steken èn ervoor wil sparen.

Meest evidente is dakisolatie die je zelf kan steken èn waar je momenteel nog premies voor kan krijgen.
De andere logische is je ramen laten vervangen, waarbij je letterlijk kamer per kamer kan doen om het financieel te spreiden. Mijn schrijnwerk in de vorige woning werd ook om die reden gespreid over 3 verschillende jaren waarbij ik toen ook nog eens 3x belastingsvoordeel kon genieten.

Ga je met een onaangeroerde woning uit 1950 aan een A-label komen? Nee. Maar met deftige isolatie en hoogrendementsglas kom je waarschijnlijk al aan een C-peil.

We zijn onze garage aan het verbouwen tot slaapkamer. Tijdens het isoleren van de vloer was ik al tegen een stuk asbest gestoten (wist ik enkel maar omdat er een sticker opkleefde dat het asbest bevat), maar toen geen verdere aandacht aan besteed. Nu dat het een slaapkamer wordt, was ik toch aan het denken of het niet beter is het klein stukje asbest te verwijderen of in te kapselen door het te schilderen. Het gaat om een doorvoer van de garage naar de kruipkelder, waar de gasbuis doorloopt. Het verwijderen zal dus sowieso niet evident zijn, aangezien ik de gasbuis niet wil losmaken en/of beschadigen. Zal dus loskappen worden. Ook weet ik niet of het losgebonden asbest is of niet. Ik vond het op zich al vreemd om asbest tegen te komen in een huis van 1991, maar ze zullen die sticker er wel niet voor niets opgekleefd hebben zeker. :p

Wat denken jullie? Zelf verwijderen door los te kappen, of gewoon proberen schilderen (zal ook niet makkelijk zijn om het binnenin te schilderen)?

Iemand een idee of daar ooit nog een daling verwacht kan worden? Want veel minder vraag zou toch ook lagere prijzen moeten betekenen op zeker moment....

Er is al een kleine/beperkte daling geweest. Maar we keren vermoedelijk niet meer terug naar pre-corona:

Toch verwacht de sector niet dat de prijzen dalen naar het niveau van voor corona. 'Die komen niet meer terug', zegt Larik. 'De prijzen van veel samengestelde bouwmaterialen worden beïnvloed door zaken die fundamenteel duurder zijn geworden, zoals energie en personeel. Bovendien blijven sommige basisgrondstoffen als bakstenen en zand duur. Alleen een grote internationale crisis in de bouwsector kan de prijzen fors naar beneden krijgen. Dat verwachten we niet meteen.'

Spuit het dicht met PUR en schilder er dan over... Zou dat gewoon laten steken voor de rest, dat kan weinig kwaad.
Dichtpurren had ik nog niet aan gedacht. Goed idee, thanks!
Ik zal het dan idd eerst dichtpurren en daarna schilderen met speciale verf die asbest inkapselt.

Ik ben oprecht jaloers op u. Ik geef zulke opdrachten altijd aan vakmannen die mij dan uiteraard altijd duizenden euro's kosten :(

Ik ben oprecht jaloers op u. Ik geef zulke opdrachten altijd aan vakmannen die mij dan uiteraard altijd duizenden euro's kosten :(
Is die reactie op mij bedoeld? Want ben niet echt mee. :p
Ik denk dat een vakman zelfs niet af wil komen om zo'n klein stuk asbest weg te halen en indien wel, gaan het prijzen zijn die ik er niet aan wil geven.

De meeste vakmannen (niet allemaal, er zijn er nog goeie ook gelukkig!) die hier over de vloer zijn geweest hebben meer miserie veroorzaakt dan ze opgelost hebben, dus ik doe sowieso liever alles zelf met hulp/raad van hier en de juiste videos op Youtube. Duurt dan wel een stuk langer, maar geeft me een pak minder stress.

Ondertussen ook gemerkt dat ze de hoogte van de opening waar het vast raam in moet komen (incl. screen) langs de inrit niet goed is. Het is te laag want het houdt geen rekening met de screen. Ben ik te veeleisend als ik vraag om die betonnen balk opnieuw te steken? Het zal er maar een nacht ingezeten hebben. Is het dan al te moeilijk om die balk te verwijderen?
En ja de aannemer heeft het dorpelplan en het architectenplan ontvangen.

Ondertussen ook gemerkt dat ze de hoogte van de opening waar het vast raam in moet komen (incl. screen) langs de inrit niet goed is. Het is te laag want het houdt geen rekening met de screen. Ben ik te veeleisend als ik vraag om die betonnen balk opnieuw te steken? Het zal er maar een nacht ingezeten hebben. Is het dan al te moeilijk om die balk te verwijderen?
Doet uwen aannemer geen werfopvolging bij in zijn prijs?

Want dat zijn wel fouten dat ze moéten gaan rechttrekken en hoe sneller er daar is serieus over aan tafel kan gezeten worden hoe gemakkelijker en goedkoper het voor iedereen is achteraf!

Doet uwen aannemer geen werfopvolging bij in zijn prijs?

Want dat zijn wel fouten dat ze moéten gaan rechttrekken en hoe sneller er daar is serieus over aan tafel kan gezeten worden hoe gemakkelijker en goedkoper het voor iedereen is achteraf!
Hij is altijd aanwezig! En ik zou dat ook denken. Er werden nooit algemene voorwaarden opgegeven of getekend waar dit in zou kunnen staan.

Ik ga hem er dus op wijzen morgenvroeg voor ze beginnen. Gelukkig de voorschotfactuur nog niet betaald. De gevelsteen staat er zelfs nog niet voor. Daarbovenop zal hij door die verhoging praktisch geen (nieuwe) snelbouwsteen moeten plaatsen tussen de balk en het (bestaande) betonnen plafond.

Een bouwplan is een bouwplan. Bij mij stonden muren verkeerd en ze waren al 0.5 meter hoog. Dat is er ook allemaal uitgegaan.
Had ik zo kunnen leven? Natuurlijk, maar dat was niet zo gevraagd.

Voor hetgeen je vakmannen moet betalen vandaag de dag mag er wel afgeleverd worden wat je wilt.

Terug
Bovenaan